Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی جهاددانشگاهی، نورَس قنبرپور مدیریت پروژه تحقیقاتی تولید آمیژان‌های فلزی جهاددانشگاهی تهران با بیان این‌که آمیژان‌ها کاربردهای مختلفی از جمله آلیاژسازی، گاززدایی، بهبوددهنده‌های ساختاری مانند جوانه‌زا دارند، اظهار کرد: بیش از 40 نوع آمیژان پایه مسی و 50 نوع آمیژان پایه آلومینیم در دنیا تولید و مورد مصرف قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بخش زیادی از آمیژان‌های مورد نیاز کشور نیز وارداتی است که علاوه بر ارزبری، در برخی موارد به علت تحریم‌ها در واردات با مشکلاتی روبه‌رو می‌شوند. از این‌رو یکی از اهداف این مرکز بومی‌سازی آمیژان‌های مصرفی در صنایع مس و آلومینیوم است.

وی ادامه داد: نخستین آمیژانی که در سال 1400 در برنامه تحقیقاتی این مرکز قرار گرفت، تولید آمیژان «مس – کروم» 10 درصد بود و از جمله نوآوری انجام شده در این طرح استفاده از یک روش جدید تولید (نسبت به روش تولید نمونه خارجی) است که باعث کاهش هزینه‌های تولید و ایجاد فضای رقابتی از لحاظ قیمت با نمونه‌های خارجی شده است.

قنبرپور افزود: خوشبختانه طرح تولید آمیژان «مس – کروم» 10 درصد در اواخر سال قبل به نتیجه رسید و دانش فنی تولید آن در کشور بومی و تولید آن برای مصرف در پروژه‌های داخل مرکز و همچنین فروش آن به مصرف‌کنندگان آغاز شد.

مدیریت پروژه تحقیقاتی تولید آمیژان‌های فلزی جهاددانشگاهی تهران با بیان این‌که در سال 1401 نیز تولید آمیژان‌های «مس – زیرکونیم»، «مس – فسفر»، «آلومینیم – تیتانیوم» در طرح‌های تحقیقاتی این مرکز قرار دارد، خاطرنشان کرد: این مرکز بنا به نیاز مشتری می‌تواند طیف وسیعی از آمیژان‌های فلزی را تولید کند.

مدیریت پروژه تحقیقاتی تولید آمیژان‌های فلزی جهاددانشگاهی تهران درباره مشکلات موجود بر سر راه پژوهش‌های نوآورانه و فناورانه گفت: شاید مهم‌ترین مشکل تأمین اعتبارات اولیه جهت انجام تست‌ها و نمونه‌سازی‌ها باشد. متأسفانه در سال‌های اخیر صنایع تمایلی به سرمایه‌گذاری در طرح‌های پژوهشی و تحقیقاتی ندارد و عموماً پس از انجام مراحل تحقیقاتی یک محصول، حاضر به عقد قرارداد برای خرید محصول هستند. از این‌رو در حال حاضر یک خلاء سرمایه‌گذاری با قبول ریسک معقول وجود دارد؛ بنابراین طرح‌های تحقیقاتی در مراحل میانی اجرا، دچار کمبود نقدینگی و زمانزدگی در اجرا می‌شوند و البته بسیاری از پروپوزال‌های تحقیقاتی به علت نبود بودجه هیچ‌وقت آغاز نمی‌شوند.

قنبرپور ادامه داد: یکی دیگر از موانع طرح‌ها، تجاری‌سازی و تولید صنعتی محصولات هستند. با توجه به این‌که ساختار جهاددانشگاهی یک ساختار دانش‌بنیان و تحقیقاتی است، از امکانات تولیدی کمتری نسبت به صنایع برخوردار است و معمولا از برون‌سپاری خدمات استفاده می‌کند. از این‌رو پس از تولید آزمایشی و کسب دانش فنی، در مرحله تولید صنعتی دچار مشکلاتی از جمله نبود سرمایه‌گذار جهت راه‌اندازی خط، افزایش هزینه تولید به دلیل برون‌سپاری‌های زیاد و ارائه نکردن خدمات توسط برخی صنایع به‌ویژه صنایع بزرگ روبه‌رو می‌شود.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی جهاد دانشگاهی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۲۱۵۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شرکت‌های دانش‌بنیان صنایع معدنی گرد هم می‌آیند

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، رویداد همرسانی «دایان» رویدادی با محوریت توسعه بازار و تجاری سازی محصولات و خدمات شرکت‌های دانش بنیان است که توسط طرح زیست بوم نوآوری و فناوری بخش معدن و صنایع معدنی (ایمینو) برگزار می‌شود.

در این رویداد، شرکت‌های دانش‌بنیان فرصت را مغتنم شمرده و در حضور بهره‌برداران معادن و صنایع معدنی و همچنین صاحبان سایر صنایع مرتبط با بخش معدن و صنایع معدنی در بخش‌های خصوصی و دولتی، بشرح زیر به تشریح نیاز‌ها یا قابلیت‌های محصولات دانش‌بنیان می‌پردازند.

 موضوعاتی از جمله استراتژیک بودن و حیاتی بودن محصول یا محصولات دانش‌بنیان تولید‌شده (نقش محصول یا محصولات دانش‌بنیان تولید‌شده در تقویت اقتصاد مقاومتی و کاهش واردات محصولات خارجی، ارائه ویژگی‌های فنی محصولات دانش‌بنیان تولید‌شده، عارضه، نقیصه، معضل یا کمبودی که عامل ایجاد نیاز به خلق محصول دانش‌بنیان بوده است، کاربرد‌های محصول یا محصولات دانش‌بنیان در معادن و صنایع معدنی و افزایش آگاهی نسبت به قابلیت‌ها و افزایش مصرف آن‌ها،  نقش محصول یا محصولات دانش بنیان تولید‌شده در تولید پایدار از محورهای این رویداد به شمار می رود.

همچنین ارتقای ارزش افزوده، افزایش بهره‌وری شامل افزایش کیفیت و کمیت محصول، بهینه‌سازی عملیات و فرآیندها؛ کاهش مصرف آب و انرژی؛ تولید انرژی‌های پاک؛ کاهش تولید گاز‌های گلخانه‌ایی، کاهش استهلاک دستگاه‌ها و تجهیزات؛ بهبود تعمیر و نگهداری؛ افزایش عمر تجهیزات، دستگاه‌ها و ماشین‌آلات؛ هوشمندسازی؛ استفاده از هوش مصنوعی؛ تحول دیجیتال؛ حفاظت از محیط‌زیست، ارتقای سطح ایمنی و بهداشت، از جمله موضوعات محوری قابل‌طرح در این رویداد برای شرکت‌های دانش‌بنیان، خواهد بود.

 رقابت‌پذیری آن‌ها با محصولات مشابه خارجی (در صورت بومی‌سازی و وجود رقبای خارجی: قابلیت جایگزین‌شدن با محصولات خارجی از بعد فنی و مالی)، سهم فعلی از بازار کشور و بازار فرامرزی و طرح پروژه‌هایی که از محصولات دانش‌بنیان استفاده کرده‌اند نیز از جمله محوریت‌های دیگر این رویداد است.

موضوعات محوری دیگری که قرار است در این گردهمایی دانش‌بنیان‌های معدن، مطرح شود  بازخورد و رضایت پروژه‌ها یا صنایع بهره‌مند از محصولات دانش‌بنیان در مورد قابلیت‌ها و ارزش‌های حاصل‌شده از کاربرد محصول یا محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان، طرح نیاز‌های مختلف از قبیل نیاز به مشارکت مالی یا بهبود و توسعه‌ی محصول، آینده و افق پیش‌روی استفاده از محصول تولید‌شده بر اساس بازارپژوهی بعمل‌آمده توسط شرکت‌های دانش‌بنیان یا گزارش‌های بازارپژوهی و آینده‌پژوهی مراجع معتبر داخلی یا خارجی خواهد بود.

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • صنایع نساجی هلال احمر ایران
  • ۱۵ طرح جهاد دانشگاهی در ایران اکسپو ۲۰۲۴
  • طراحی و ساخت برج‌های تقطیر محصولی ازشرکتی دانش‌بنیان
  • انتصاب رییس و اعضای شورای علمی و فناوری پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی جهاددانشگاهی
  • اعضای شورای فناوری پارک علوم و فناوری‌های نرم منصوب شدند
  • آموزش محور اصلی بازاریابی و تجاری‌سازی در صنایع دستی
  • بومی سازی کاتالیست‌هایی که در تولید بنزین استفاده می‌شود
  • شرکت‌های دانش‌بنیان صنایع معدنی گرد هم می‌آیند
  • بومی‌سازی کاتالیست‌هایی کاربردی در تولید بنزین توسط محققان یک شرکت دانش‌بنیان
  • طراحی و ساخت برج‌های تقطیر توسط یک شرکت دانش‌بنیان