Web Analytics Made Easy - Statcounter

مرتضی سعیدی روز شنبه در گفت‌ و گو با خبرنگار ایرنا  با بیان اینکه بر اثر بارش های چند روز گذشته و جاری شدن سیلاب، ظرفیت ۳۴ سد و بند خاکی این شهرستان آبگیری شده است، اظهارکرد: ظرفیت آبگیری سدها و بندهای خاکی منابع طبیعی ابرکوه ۱۵ میلیون متر مکعب است.

وی با بیان اینکه شهرستان ابرکوه تحت تاثیر تداوم ۲۶ سال خشکسالی، با افت سطح آب‌های زیرزمینی روبرو بوده است، خاطرنشان کرد: آبگیری سدها و بندها ، نقش تاثیرگذاری در تقویت آب سفره های زیرزمینی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مسئول با بیان اینکه در یک ماهه گذشته بند خاکی بالادست مسکن مهر ابرکوه با مشارکت شهرداری ابرکوه ساخته شد، تصریح کرد: این بند به طول یک کیلومتر با هزینه ای افزون بر پنج میلیارد ریال ساخته شده که باتوجه به سیل چند روز گذشته این بند آبگیری و نقس بسیار مهمی در حفاظت و ایمنی منازل مسکونی مسکن مهر ، ولایت و شهر ابرکوه دارد.

سعیدی اضافه کرد: سد و بندها حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری ابرکوه در روستاهای اسفندآباد، هارونی، بداف، احمدآباد ، فیروز آباد ، رحیم آباد و مناطق پوزه سیاه و پوزه سفید ، غرب ، شمال و بخش بهمن ابرکوه ایجاد شده است.

مهار سیلاب و روان آب نقش موثری در پیشگیری از تخریب زیرساخت ها از جمله پل ها، آبراهه ها، راه های بین مزارع ، مسیرهای ارتباطی، اراضی زراعی ، باغی و گلخانه ها دارد و  سبب تقویت منابع آب های زیرزمینی از جمله چاه ها ، چشمه ها و  قنات می شود.

بر اثر تداوم ۲۶ سال پدیده خشکسالی و افت ۲۱ متری سطح سفره های آب زیرزمینی، حدود ۴۰ فروچاله در شهرستان ابرکوه به وجود آمده است و کشاورزان با خاموش کردن چاه های کشاورزی در فصل زمستان برداشت آب را از چند سال گذشته مدیریت می کنند.

بارش ۷۷.۹میلمتر باران درابرکوه

مسئول اداره هواشناسی ابرکوه نیز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: طی ۲۴ ساعته گذشته میزان بارش ابرکوه ۲۸ میلیمتر ، شهر مهردشت ۱۰ میلیمتر ، فراغه ۲۹ میلیمتر ، فیض آباد 10 میلیمتر و اسفندآباد ۲۰ ملیمتر بوده است.

مجید زارع خاطر نشان کرد : درسال آبی جاری ( ابتدای مهر۱۴۰۰ تا مردادماه ۱۴۰۱) در مجموع ۷۷.۹ میلمتر بارش در شهرستان ابرکوه ثبت شده است.

شهرستان ۵۵ هزار نفری ابرکوه در۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

برچسب‌ها منابع طبیعی و آبخیزداری ابرکوه سیل منابع طبیعی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: منابع طبیعی و آبخیزداری ابرکوه سیل منابع طبیعی و آبخیزداری ابرکوه سیل منابع طبیعی منابع طبیعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۲۱۹۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهار ۱۷ میلیون متر مکعب رواناب در سازه های آبخیزداری خراسان جنوبی

علیرضا نصرآبادی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: بعد از باران‌هایی که در اردیبهشت ماه در خراسان جنوبی باریدن گرفت و در برخی مناطق منجر به سیلاب شد، یکی از سوالات دغدغه مندان حوزه منابع طبیعی بحث مهار رواناب‌ها بوده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی بیان کرد: طبق آخرین آمار و بررسی‌ها با توجه به سیلاب در اردیبهشت ماه تا به امروز ۱۷ میلیون متر مکعب رواناب در سازه‌های آبخیز داری خراسان جنوبی مهار شده است.

نصرآبادی ادامه داد: از این میزان یک میلیون متر مکعب آب در سازه‌های آبخیزداری شهرستان بیرجند ذخیره شده است.

وی با اشاره به اینکه در مجموع در سال آبی جاری که از مهرماه ۱۴۰۲ شروع شده است تاکنون حدود ۲۵ میلیون مترمکعب آب در سازه‌های آبخیزداری خراسان جنوبی مهار شده است، گفت: بی شک این باران‌ها برای خراسان جنوبی برکت و رحمت به همراه خواهد داشت.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی در پاسخ به این سوال که آیا سیلاب به سازه‌های آبخیزداری خراسان جنوبی خسارت وارد کرده است یا خیر اظهار کرد: این سیلاب به سازه‌ها آبخیزداری و مناطقی که برنامه‌های آبخیزداری اجرا می‌شود خسارت وارد نکرده است ولی به مناطق دیگر خسارت‌هایی را به وجود آورده است.

کد خبر 6090532

دیگر خبرها

  • ایجاد ۵ هزار مترمکعب ظرفیت مخازن آب در طرح جهاد آبرسانی به روستا‌های کردستان
  • رفع تصرف ۲۰ هزار مترمربع از اراضی ملی فرخشهر + تصاویر
  • تحقیقات محققین در حوزه کشاورزی باید کاربردی باشد
  • ذخیره‌ ۶ میلیون مترمکعب روان‌آب در سازه‌های آبخیز‌داری سمنان
  • احشام اهالی ۲۴ روستای گلستان از جنگل خارج شد
  • سال گذشته ۱۰هزار میلیارد ریالی به طرح‌های اولویت دار جهاد کشاورزی همدان پرداخت گردید
  • فعالیت های حفظ و احیای منابع طبیعی درجنوب کرمان مردمی سازی می شود
  • گرامیداشت یاد شهید ناصر پیروی در رشت
  • رفع تصرف ۸۰۰۰ متر از اراضی ملی در رحیم آباد رودسر
  • مهار ۱۷ میلیون متر مکعب رواناب در سازه های آبخیزداری خراسان جنوبی