Web Analytics Made Easy - Statcounter

علی شکاری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ۷۰ درصد خسارات و تاثیر ریزگردها در استان از محل تحت تاثیر بودن از کانونهای داخلی گرد و غبار خراسان رضوی است.

وی ادامه داد: میزان جا به جایی و برداشت خاک در مناطق بحرانی درجه یک معادل ۳۰ تن در هکتار در مناطق درجه ۲ معادل ۱۵ تن درجه و در مناطق درجه سه بین پنج تن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون اداره کل منابع طبیعی خراسان رضوی گفت: هم اکنون ۳۰ کانون گرد و غبار در ۲۲ شهرستان استان شناسایی و فعال است که از سال ۸۹ تا سال ۹۷ این شمار ۲ برابر شده است.

شکاری با بیان این که این استان با پنج میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار سطح بیابانی در اصل ۴۷ درصد مساحت بیابانی دارد افزود: از این سطح معادل یک میلیون و ۲۴۰ هکتار، سطح بیابانی حاد و بحرانی است.

وی افزود: "بیابان" به مناطقی اطلاق می‌شود که اقلیم فراخشک و خشک با متوسط بارندگی سالانه کمتر از ۱۵۰ میلیمتر دارند و درصد پوشش گیاهی آنها کمتر از ۱۰ درصد است. 

وی ادامه داد: بیابان‌زایی نیز فرایند جاری در طبیعت است که در روند آن، زمین در مناطق خشک، نیمه‌خشک و حتی خشک نیمه‌ مرطوب بر اثر عوامل طبیعی و انسانی تخریب می شود.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی به سابقه عملیات بیابان‌زدایی در خراسان رضوی اشاره کرد و گفت: این استان در زمره استانهای پیشرو در تثبیت شن، مقابله با گرد و غبار و بیابان‌زدایی در کشور است.

اداره‌ کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی مسوول نظارت بر روند تحولات طبیعی و بهبود شرایط اقلیمی در هشت میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار عرصه منابع طبیعی این استان است. 

حفاظت و صیانت از یک میلیون و ۳۵۰ هزار هکتار از این عرصه منابع طبیعی خراسان رضوی به صورت مشارکتی توسط ۷۲ هزار خانواده بهره‌بردار ساکن این مناطق انجام می‌شود.

خراسان رضوی منطقه‌ای خشک و نیمه‌ خشک است و  ۷۵ درصد وسعت آن در اقلیم بیابانی یعنی خشک، نیمه‌خشک و فراخشک قرار دارد. یک میلیون و ۶۵۱ هزار و ۵۱۱ هکتار از زمینهای این استان در مناطق بیابانی است که شامل حدود ۳۰ درصد از وسعت استان و متاثر از ۳۰ کانون فرسایش بادی در ۲۲ شهرستان است.

همچنین وسعت مراتع خراسان رضوی ۶ میلیون و ۵۶۶ هزار و ۲۹ هکتار معادل ۵۶ درصد از کل مساحت استان است. مساحت جنگلهای خراسان رضوی نیز با محاسبه بیشه‌زارها، درختچه‌ها و جنگلهای دست کاشت حدود یک میلیون هکتار یعنی ۸.۵ درصد از کل وسعت استان است. 

بلندترین نقطه خراسان رضوی قله سه هزار و ۶۱۵ متری بینالود و پست‌ترین نقطه آن در دشت سرخس با ارتفاع ۲۹۹ متر کمتر از سطح دریاست. 

خراسان رضوی با ۱۱۸ هزار و ۸۵۱ کیلومترمربع  (۱۱ میلیون و ۷۴۰ هزار و ۶۵۹ هکتار) وسعت، معادل هفت درصد مساحت کل کشور را در بر گرفته است.

این استان شامل ۳۳ شهرستان، ۸۱ شهر، ۷۹ بخش، ۱۷۵ دهستان و سه هزار و ۲۸۱ روستاست.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی مشهد ریزگرد منابع طبیعی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی مشهد ریزگرد وزارت جهاد کشاورزی مشهد ریزگرد منابع طبیعی خراسان رضوی منابع طبیعی یک میلیون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۲۲۸۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام برآورد اولیه خسارت ناشی از سیل در زیرکوه

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، جاده ها، قنات‌ها و مزارع کشاورزی بیشترین خسارت‌ها را دیدند که به گفته معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار از هیات دولت پیگیری می‌شود.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • خسارت هزار و ۴۷۰ میلیارد ریالی بارش‌های بهاری در خراسان رضوی
  • مهار ۱۷ میلیون متر مکعب رواناب در سازه های آبخیزداری خراسان جنوبی
  • اعلام برآورد اولیه خسارت ناشی از سیل در زیرکوه
  • ۵۴۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان، برآورد اولیه خسارت سیل به بخش کشاورزی خراسان جنوبی
  • پیش‌بینی برداشت ۲۸۰۰ jk گل محمدی در خراسان رضوی
  • برآورد اولیه خسارت سیل به بخش کشاورزی/ ۱۰۱ رشته قنات آسیب دیدند
  • خسارت میلیاردی سیل به کشاورزی خراسان جنوبی
  • برآورد اولیه خسارات ناشی از بارندگی‌های اخیر در خراسان جنوبی
  • راه‌های مواصلاتی قربانی سیلاب‌های اخیر در خراسان جنوبی/ خسارت‌ها برآورد می‌شود
  • آفت ملخ در تاغزارهای چند شهرستان خراسان رضوی طغیان کرد