Web Analytics Made Easy - Statcounter

همانطور که آمریکا طی سال ها ارتش اوکراین را به عنوان سنگری در برابر روسیه با هدف تحریک جنگ فاجعه بار کنونی برپا کرد، واشنگتن در حال تقویت بخش نظامی تایوان است و تلاش می کند چین را به اقدام نظامی به منظور تضعیف و بی ثبات کردن رقیب خود سوق دهد.

به گزارش روز شنبه ایران اکونومیست، آمریکا به همین منظور به اقدامات تحریک آمیزی دست زده است که از جمله آن دست گذاشتن روی تایوان و برنامه سفر احتمالی نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده به این جزیره است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تارنمای آمریکایی «وب سایت سوسیالیست جهانی» (wsws) در گزارشی در این خصوص به شرح آنچه در پس این تصمیم می گذرد، پرداخت و نوشت: ناو هواپیمابر یو اس اس رونالد ریگان و گروه ضربتی اش شامل یک ناوشکن و رزمناو به تازگی از سنگاپور به سوی دریای چین جنوبی و تایوان حرکت کردند. این انتقال که ارتباط واضحی با سفر برنامه ریزی شده نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان دارد، تنش سیاسی و نظامی آمریکا با چین را افزایش می دهد که خطر فاجعه بالقوه جنگ هسته ای را به همراه دارد.

به رغم هشدارهای مکرر پکن، پلوسی و هیات همراه وی تور آسیای شرقی شان را آغاز کردند و به عمد گزینه فرود در تایوان را باز نگه داشتند.

طبق برنامه سفر پلوسی که در رسانه های آمریکایی منتشر شده است، این سفر کشورهای ژاپن، کره جنوبی، مالزی و سنگاپور را در بر می گیرد که جملگی متحدان آمریکا در برابر چین تلقی می شوند و تایوان نیز به عنوان توقفگاه احتمالی پلوسی در نظر گرفته شده است.

صرف نظر از ادعای کاخ سفید مبنی بر اینکه صلاحیتی درمورد تصمیم پلوسی برای پرواز به تایوان با یک هواپیمای نظامی ندارد، ژنرال مارک میلی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا اعلام کرد که نیروهای مسلح این کشور آماده مداخله در برابر هر گونه واکنش چین هستند.

در این میان، خبرگزاری آسوشیتدپرس روز چهارشنبه گزارش داد که مقام های پنتاگون گفته اند تعامل نظامی آمریکا شامل ناوهای هواپیمابر، جت های جنگنده و عملیات نظارتی برای محافظت از پلوسی حین پرواز به تایوان و خارج از این جزیره و همچنین بر روی زمین است.

خواه پلوسی به تایوان سفر کند یا نه، این اظهارات آتش افروزانه ای با اعلام قصد آمریکا برای اقدام نظامی علیه چین در تایوان یا اطراف این جزیره، به تنش ها دامن می زند.

شی جین پینگ رئیس جمهوری چین به شدت با سفر پلوسی دومین نفر در صف ریاست جمهوری آمریکا به تایوان مخالفت کرده است. این سفر، نقض سیاست چین واحد تلقی می شود که به موجب آن، آمریکا از سال ۱۹۷۹میلادی تایوان را به عنوان یک کشور به رسمیت نشناخته است.

رئیس جمهوری چین روز پنجشنبه در یک تماس تلفنی دو ساعته با همتای آمریکایی اش، به بایدن گفت: اگر با آتش بازی کنید، می سوزید. امیدوارم طرف آمریکایی این مساله را به وضوح درک کند.

نکته قابل توجه این است که در واقعیت، دولت های متعدد آمریکا از اوباما گرفته تا ترامپ و بایدن به عمد سیاست چین واحد را از جمله با اعزام نیرو، افزایش فروش تسلیحات و اعزام مقام ها و هیات هایی به تایوان تضعیف کرده اند.

پلوسی اولین رئیس مجلس در راس قدرت آمریکاست که از سال ۱۹۹۷ تاکنون از تایوان دیدن می کند. در آن سال، نیوت گینگریچ رئیس وقت مجلس نمایندگان آمریکا از این جزیره دیدن کرد.

این سفر تهدیدآمیز در سایه شرایط ملتهب به عنوان بخشی از اقدامات تشدید یافته واشنگتن برای انکار سیاست چین واحد انجام می شود.

در این میان، اعزام یک ناو هواپیمابر از طریق تنگه تایوان بین این جزیره و سرزمین اصلی چین، خود اقدامی تحریک آمیز است.

در سال ۱۹۹۵، بیل کلینتون رئیس جمهوری وقت آمریکا ناو هواپیمابر یو اس اس نیمیتز را پس از آنکه چین آزمایش های موشکی را در نزدیکی قلمرو مورد ادعای تایوان انجام داد، عازم این تنگه کرد.

به نظر می رسد ناو یو اس اس کیتی هاوک آخرین ناو آمریکایی باشد که در سال ۲۰۰۷ از این تنگه عبور کرده، اما دیگر کشتی های جنگی آمریکایی به صورت ماهانه این کار را انجام داده اند.

ناو یو اس اس بنفولد در ماه جاری میلادی از تنگه تایوان تردد کرد پس از آنکه در نزدیکی جزایر مورد مناقشه اسپراتلی و جزایر پاراسل ناوبری کرده بود.

این تارنمای آمریکایی مدعی شد که چین از مدت ها قبل هشدار داده است که تایوان را با زور به سرزمین اصلی پیوند می دهد اگر این جزیره اعلام استقلال کند و اقدامات واشنگتن اکنون مشوق این مساله است.

با وجود این شرایط، دموکرات ها و جمهوریخواهان در کنگره آمریکا و همچنین رسانه های آمریکایی از پلوسی خواسته اند به تایوان سفر کند.

ایالات متحده بی پروا در حال دامن زدن به رویارویی با چین است زیرا پکن را تهدید اصلی برای استیلای جهانی خود می داند و همچنین ابزاری برای هدایت نارضایتی طبقه کارگر در میانه بحران اجتماعی و اقتصادی در داخل در برابر یک دشمن خارجی فرضی تلقی می کند.  

طراحان نظامی آمریکا، تایوان را یک سکوی راهبردی مهم برای حمله به چین می دانند. این جزیره همچنین یک دارایی اقتصادی کلیدی است و تخمین زده می شود که ۹۲ درصد از تراشه های نیمه هادی پیشرفته جهان را تولید می کند.

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: چین ، ایالات متحده آمریکا ، نانسی پلوسی

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: چین ایالات متحده آمریکا نانسی پلوسی یو اس اس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۲۳۸۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادعای فعالیت نظامی چین در تنگه تایوان پس از پایان سفر بلینکن

به گزارش قدس آنلاین، تایوان امروز شنبه اعلام کرد که ۱۲ هواپیمای نظامی چین از خط حساس میانه در تنگه تایوان عبور کردند درحالیکه سفر هفته گذشته بلینکن به چین بمنظور حفظ کانال‌های ارتباطی و بهبود روابط با پکن دیروز پایان یافت.

آمریکا مهم‌ترین حامی بین‌المللی و عرضه کننده تسلیحات به تایوان است برغم اینکه دو طرف روابط رسمی دیپلماتیک با یکدیگر ندارند. بلینکن در جریان سفر به چین مدعی شده بود که حفظ صلح و ثبات در تنگه تایوان حائز اهمیت است.

وزارت دفاع تایلند اعلام کرد که امروز شنبه ۲۲ هواپیمای نظامی چینی از جمله جنگنده‌های سوخو ۳۰ را شناسایی کرده که ۱۲ فروند از آنها از خط میانه عبور کردند.

چین تایوان را مهم ترین موضوع در روابط خود با آمریکا می‌داند و پکن بارها از واشنگتن خواسته است تا فروش تسلیحات به تایوان را متوقف کند.

لای چینگ ته، رئیس منتخب تایوان، پس از پیروزی در انتخابات ژانویه (دی ماه ۱۴۰۲)، در ۲۰ مه (۳۱ اردیبهشت) کار خود را آغاز می‌کند. پکن او را یک جدایی طلب خطرناک می‌داند و درخواست‌های مکرر او برای مذاکره را رد کرده است.

لای روز پنجشنبه گفت که چین باید اعتماد داشته باشد تا با دولت منتخب قانونی تایوان صحبت کند. تسای اینگ ون رئیس پیشین تایوان همانند لای چینگ ته معتقد است که فقط مردم تایوان می‌توانند آینده خود را تعیین کنند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • آمریکا ۸۱ فروند بمب‌افکن اسقاط برای کی‌یف خرید؛ اهداف پنهان واشنگتن زیر ذره‌بین رسانه‌ها
  • چین، آمریکا را تهدید به اقدام تلافی جویانه کرد
  • چین خطاب به آمریکا: تلافی می‌کنیم
  • درخواست آمریکا پس از کمک به اوکراین چیست؟
  • انگیزه پنهان آمریکا در مخالفت با تجمع‌های دانشجویی
  • حمله گسترده روسیه به زیرساخت‌های انرژی اوکراین در سه منطقه/ اعزام خلبانان اوکراینی به فرانسه برای آموزش جنگنده اف-۱۶
  • اعتراض دانشجویان آکسفورد به سفر پلوسی
  • ادعای فعالیت نظامی چین در تنگه تایوان پس از پایان سفر بلینکن
  • پیدا و پنهان پول پاشی آمریکا برای مثلث نیابتی
  • کاخ سفید: آمریکا هیچ سامانه پاتریوتی برای اوکراین ندارد