Web Analytics Made Easy - Statcounter

مجید مجیدی می‌گوید که جریان فیلم دینی را نباید در نسبت با فیلم‌های ضد اسلامی کوچک کنیم. واکنش نشان دادن و محکوم کردن فیلمی مانند عنکبوت مقدس بیشتر مایه تبلیغ آن فیلم می‌شود. فیلم‌ دینی و تاریخی ساختن بسیار دشوار شده است. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مجید مجیدی در حاشیه برگزاری مراسم رونمایی از پوستر جشنواره فیلم تصویر دهم، در جمع خبرنگاران حاضر شد و به پرسش‌های آنان پاسخ داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او درباره فاصله از ساخت فیلم‌های دینی بیان کرد: تمام فیلم‌هایی که در حوزه اخلاقی و انسانی است، دینی است و مستقیم سراغ موضوعات دینی که حتماً نباید رفت. خود ائمه معصومین و انبیا  و پیامبر برای هدایت بشریت آمدند تا اخلاق را نزد فطرت بشری زنده کنند. بالأخره پرداختن به موضوعات انسانی اخلاقی و حتی اجتماعی که به اخلاق و امید منتهی می‌شود، در نهایت جلوه‌هایی از نگاه دینی است. البته کار در این حوزیه از نظر شکلی و تاریخی سخت است.

او بیان کرد: در حال حاضر شرایط برای کار تاریخی و دینی بسیار سخت مهیا می‌شود. البته احتیاط‌هایی همیشه از اول بوده است و پرداخت مستقیم به مسائل دینی سخت بود و بسته‌تر هم شده است. هم به جهت تصویر و متن سخت است و هم از نظر اجرا دشوار است. برای فیلم محمد رسول الله (ص) چند سال از عمر خود را گذاشتم که برای من باعث افتخار بود. تولید در این پروسه تنها بحث مالی نیست بلکه قرائت و تفسیرهای دیگر از آن هم  اهمیت دارد.

وی در واکنش به اینکه شاید او دارای جایگاه ویژه‌ای برای ساخت فیلم‌های دینی باشد گفت: هیچ کس از نظر تفاسیر دینی در امان نیست حتی خود علما. در حوزه مسائل دینی نیز بعضاً نقدی به آنها وارد می‌شود. این حوزه، حوزه‌ای نیست که چون شما را می‌شناسند، کارت سبز بدهند. مسائل مختلفی وجود دارد که یکی از آنها محتوا است. اینکه چگونه ایده‌ای را به اثر هنری تبدیل کنیم مهم است و گرنه کلیشه‌ای ساخته می‌شود و فایده ندارد.

او در پاسخ به خبرنگار تسنیم درباره رفع موانع فیلم‌سازی تاریخی و دینی گفت: فورمول خاصی ندارد بلکه در نگاه کلان و نقشه فرهنگی باید درست شود. نقشه راه فرهنگی ما مشخص نیست و سلیقه‌ای برخورد می‌شود. باید در دراز مدت فرهنگ ما نجات پیدا کند. اما وزیری در چند سال می‌آید و تیمی همراهش هست تا دغدغه‌های خود را دنبال کنند نمی‌توانند فرهنگ را نجات دهند. این روزمرگی است که به فرهنگ ما آسیب می‌زند.

این کارگردان سینما درباره عملکرد مسئولین فرهنگی نیز گفت: متولیان فرهنگی ما اساساً با این مقوله به صورت شعاری آشنا هستند و بنا ندارند که به‌صورت جدی برنامه داشتند و صرفاً دستور و ابلاغیه می‌دهند. وزیر می‌گوید که چند فیلم فاخر می‌سازیم که به نظرم انگار سفارش کالا می‌دهد. هیچ وقت متولی فرهنگی خوبی نداشتیم مگر در دوره‌هایی که آن هم چندان امکانش را نداشتند. متولی باید برنامه داشته باشد اما آنها بیشتر بیانیه می‌دهند.

کارگردان "بچه‌های آسمان" و "رنگ خدا" درباره فیلم "عنکبوت مقدس" نیز گفت: در واکنش به قرائت‌هایی که از اسلام در دنیا مانند اسلام هراسی و داعش وجود داشت، فیلم محمد رسول الله (ص) را ساختم. من به عنوان هنرمندی که باوری دارم احساس کردم که ما باید کاری کنیم و اثری بسازیم که در مقابل جریان فکری که از اسلام در دنیا وجود دارد، نگاه دیگری نشان بدهیم اما اینکه صرفاً شعار بدهیم و محکوم کنیم اشتباه است.
ما نباید این جریان را در واکنش به فیلم‌هایی مانند "عنکبوت مقدس" کوچک کنیم. من این فیلم را ندیدم و فعلاً درباره آن قضاوت قطعی نمی‌کنم اما اینگونه که دوستانم دیدند از نظر هنری کار سطحی است.

مجیدی ادامه داد: به عقیده من در مورد عنکبوت مقدس بی‌سلیقگی کردیم و بیشتر تبلیغش را کردیم. در اینکه باید به فکر باشیم و کاری بسازیم، شکی نیست. اما ما فقط منتظر محکوم کردنیم.

رونمایی از پوستر جشنواره فیلم تصویر دهم/ترکیبی از هنر معنوی ایران با سینما+تصاویرعظیمی: تفکر ضدمخاطب مدیران دهه 60 ، سینما را به ورطه بی‌مخاطبی دهه 90 کشاند/ نوروزی: سینما و هنر را طبقاتی کردیم و نگرش لیبرالی به آنها داشتیم

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: مجید مجیدی سینمای ایران مجید مجیدی سینمای ایران عنکبوت مقدس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۲۴۳۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعزام بیش از ۲۰۰۰ مددجوی سیستان‌وبلوچستان به اردوهای زیارتی مشهد مقدس

ایسنا/سیستان و بلوچستان معاون فرهنگی و مشاوره کمیته امداد امام خمینی(ره) سیستان‌ و بلوچستان گفت: ۲ هزار و ۸۰۰ مددجوی زیر پوشش کمیته امداد استان، در قالب طرح «شوق زیارت» به مشهد مقدس اعزام شدند.

سیدمحمدعلی حسینی، امروز شنبه در جلسه هماهنگی اعزام ممدجویان به مشهد با بیان اینکه اردوهای شوق زیارت ویژه مددجویان زیارت اولی است، اظهار کرد: این طرح، یکی از طرح‌های خداپسندانه و فرهنگی کمیته امداد است که طی آن، نیازمندانی که تاکنون به زیارت بارگاه ملکوتی ثامن الحجج مشرف نشده‌اند، در طول سال شناسایی و ساماندهی می‌شوند تا با کمک خیران امکان سفر آنان فراهم شود.

معاون فرهنگی و مشاوره کمیته امداد امام خمینی(ره) سیستان‌ و بلوچستان بیان کرد: همچنین در سال ۱۴۰۲، تعداد ۱۰ هزار و ۷۰ دانش‌آموز سیستان و بلوچستان، به ویژه دانش‌آموزان کنکوری، در اردوهای آموزشی از جمله پانسیون‌های مطالعاتی، دوره‌های مشاوره درسی و شغلی حضور پیدا کردند.

معاون فرهنگی و مشاوره کمیته امداد سیستان و بلوچستان گفت: فعالیت‌های فرهنگی، کتابخوانی، اردوهای زیارتی و آموزشی، برگزاری جشنواره‌های تابستانی، رقابت و دوره‌های مهارت آموزی از جمله اقداماتی است که کمیته امداد در راستای غنی‌سازی اوقات فراغت مددجویان زیرپوشش این نهاد انجام می‌دهد.

وی اظهار کرد: هم‌اکنون ۱۴۹ هزار و ۴۴۱ دانش‌آموز و بیش از چهار هزار دانشجو و طلبه، تحت پوشش کمیته امداد سیستان و بلوچستان قرار دارند و از خدمات این نهاد، بهره‌مند می‌شوند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اعزام ۲۸۰۰ مددجوی سیستان‌وبلوچستان به اردوهای زیارتی مشهد مقدس
  • بانوان طلبه سنگربانان عرصه تربیت هستند
  • اعزام بیش از ۲۰۰۰ مددجوی سیستان‌وبلوچستان به اردوهای زیارتی مشهد مقدس
  • فیلم سینمایی فرهنگ رضوی ساخته می‌شود/ برگزاری نخستین جشنواره فیلم دینی رضوان
  • نخستین جشنواره فیلم دینی رضوان برگزار می‌شود 
  • مأموریت ویژه جامعه قرآنی ارتقای ظرفیت‌های معنوی کشور است
  • برنامه‌های گردشگری باید با پیوست‌های فرهنگی و دینی تدوین شود
  • تقویت معرفت و باور دینی کلید حل مشکلات فرهنگی
  • نهاد مقدس کمیته امداد، یک نهاد دینی و انقلابی است
  • لزوم استفاده از ظرفیت‌های استانی در ساخت موزه دفاع مقدس