Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@16:57:05 GMT

خاطرات مهدی سلحشور از دفاع مقدس منتشر شد

تاریخ انتشار: ۸ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۲۴۳۱۷

خاطرات مهدی سلحشور از دفاع مقدس منتشر شد

به گزارش خبرگزاری مهر، انتشارات مرز و بوم به تازگی خاطرات حاج مهدی سلحشور از دفاع مقدس را در کتابی با عنوان «باغ حاج علی» اثر نوید نوروزی در قطع رقعی و ۳۵۵ صفحه روانه بازار نشر کرده است.

مهدی سلحشور در ۱۶ مهر ۱۳۵۰ تقویم نیمه‌شعبان هم بود، در محله امامزاده حسن (ع) در جنوب تهران متولد شد. ۷ ساله بود که انقلاب شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یک روز پدرش دست او را گرفت و به گروه هنری مسجد حضرت علی‌اکبر (ع) سپرد و به این شکل، او وارد عرصه سرود و مداحی شد. اولین نغمه‌هایی که خواند، درباره شهدا بود. هم‌زمان با فعالیت در مسجد، در مدرسه هم عضو گروه سرود بود و به صورت گروهی و تک‌نفره فعالیت می‌کرد.

مهدی سلحشور در آغاز جنگ تحمیلی به سن قانونی نرسیده بود و نمی‌توانست از طریق مسجد محل وارد جبهه شود. علاقه او به جبهه باعث شد به مسجد سیدالشهداء (ع) برود و سن خود را بیشتر اعلام کند. او بالاخره در سال ۱۳۶۵ موفق شد از طریق پایگاه مقداد تهران به کردستان برود.

بعد از غائله کردستان به تیپ ۱۱۰ خاتم الانبیا (ص) پیوست و سپس به لشکر ۱۰ سیدالشهداء (ع) ملحق شد و تا پایان دفاع مقدس در این لشکر حضور داشت.

سلحشور پس از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ در حوادثی مانند جنگ خلیج فارس، مقابله با ضد انقلاب در کردستان و همینطور بحران سوریه به عنوان نیروی داوطلب بسیجی حضور داشت.

کتاب «باغ حاج علی» روایت زندگی حاج مهدی سلحشور از حضور در دفاع مقدس است و نام آن به یاد فرمانده قهرمان لشکر ۱۰ سیدالشهداء (ع)، حاج علی فضلی، انتخاب شده است.

در بخشی از این‌کتاب آمده است:

کانال پر از آب و برف بود و به سختی می‌توانستیم حرکت کنیم، سرما هم فشار می‌آورد. با خودم گفتم: «خدایا، کاش شهید بشم تا از این سرما نجاتپیدا کنم!» از شدت سرما دست‌هایم کبود شده بود و حتی نمی‌توانستم گلنگدن اسلحه را بکشم. به قدری دست‌هایمان یخ زده بود که اسلحه را به زمین تکیه می‌دادیم و گلنگدن را با پا می‌کشیدیم. حتی نمی‌توانستیم اسلحه را از ضامن خارج کنیم، با سنگ روی ضامن می‌زدیم تا جابه‌جا شود. نمی‌دانستیم سرنوشتمان چه خواهد شد. ناگهان سعید طاهرخانی از بین جمع بلند شد و کنار یک جنازه رفت و آرام آن را جابه‌جا کرد. درست زیر جنازه یک گلوله آرپی‌جی بود. جنازه از کی آنجا بود؟! نمی‌دانستیم، اما به بدنه گلوله گل‌های خشک چسبیده بود. سعید سرنیزه‌ای در آورد و شروع کرد به تراشیدن گل‌های روی گلوله آرپی‌جی تا بتواند آن را در قبضه جا بزند. هیچ فرصتی نداشتیم و دل توی دلمان نبود. سعید ایستاد و در همان تاریکی شب قرآنی را مقابل صورتش گشود و شروع کرد به خواندن دعا. گاهی به آسمان نگاه می‌کرد و گاه به قرآن. نفس‌ها در سینه‌ها حبس شده بود. یکی دو دقیقه‌ای طول کشید. سید جلال از کوره در رفت و گفت: «برادر، اگه نمی‌زنی، بده من بزنم! عراقیا رسیدن‌ها! یالاعجله کن!»

کد خبر 5551333 فاطمه ترکاشوند

منبع: مهر

کلیدواژه: تلگرام نوید نوروزی حضرت علی اکبر سوریه جنگ تحمیلی علی فضلی مهدی سلحشور دفاع مقدس معرفی کتاب محرم 1401 سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نهاد کتابخانه های عمومی کشور ترجمه رایزنی فرهنگی نقد کتاب کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فرهنگسرای اندیشه تازه های نشر کتابخانه های عمومی بازی های رایانه ای مهدی سلحشور دفاع مقدس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۲۴۳۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح چند هزار میلیارد پروژه شهری طی دهه کرامت در قم

شهردار قم گفت: بیش از چندین هزار میلیارد پروژه در ایام دهه کرامت در قم افتتاح خواهد شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، سید مرتضی سقائیان‌نژاد در نشست دهه کرامت که در سالن جلسات آستان مقدس حضرت معصومه(س) برگزار شد، گفت: اگر قم و مشهد دارای کرامت هستند، به دلیل وجود بارگاه ملکوتی آستان مقدس حضرت معصومه(س) و آستان قدس رضوی(ع) است.

وی افزود: بیش از 65 موضوع برنامه‌های مختلفی را در ستاد شهرداری قم خواهیم داشت.

شهردار قم با اشاره به اینکه بیش از چندین هزار میلیارد پروژه در ایام دهه کرامت در قم افتتاح خواهد شد، بیان کرد: همچنین به نام گرامی‌داشت دهه کرامت برنامه نشست شوراهای اسلامی شهرهای کشور به میزبانی قم برگزار خواهد شد.

ارائه اسکان به زائران در مسجد جمکران

معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران نیز در این نشست گفت: برنامه‌های مختلفی را با محوریت همکاری و هم‌افزایی با آستان مقدس حضرت معصومه(س) در نظر گرفته‌ایم.

حجت الاسلام مهدی حسین آبادی با بیان این که در کنار اقدامات فرهنگی در بحث اسکان زائران حرم مطهر حضرت معصومه(س) همکاری خواهیم داشت، افزود: سال گذشته نیز مسجد مقدس جمکران در بحث اسکان اقدامات مطلوبی انجام داد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • زنده‌ نگهداشتن خاطرات دفاع مقدس یک ضرورت است
  • افتتاح چند هزار میلیارد پروژه شهری طی دهه کرامت در قم
  • دلیل مهدی چمران برای ساخت مسجد در تمام پارک‌های تهران | فیلم
  • (ویدئو) مهدی چمران: در تمام پارک‌ها باید نمازخانه و مسجد بسازیم
  • مسجد مقدس جمکران میزبان پیکر دو شهید گمنام می‌شود
  • جلد سوم تاریخ شفاهی دفاع مقدس به زودی چاپ می‌شود
  • ۲ شهید گمنام در مسجد مقدس جمکران خاکسپاری می شوند
  • دو شهید گمنام در مسجد مقدس جمکران خاکسپاری می شوند
  • تشییع پیکر ۲ شهید گمنام در قم
  • تشییع دو شهید گمنام در ایام شهادت امام صادق (ع) در قم