Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا-محققان استرالیایی با تاسیس یک شرکت نوپا به دنبال تجاری‌سازی اسپری هستند که روی سطح اعمال شده و با ایجاد خاصیت آب‌گریزی می‌تواند با انواع ویروس‌ها و باکتری‌ها مقابله کند.
به گزارش خبرگزاری آریا، محققان استرالیایی با تاسیس یک شرکت نوپا به دنبال تجاری‌سازی اسپری هستند که روی سطح اعمال شده و با ایجاد خاصیت آب‌گریزی می‌تواند با انواع ویروس‌ها و باکتری‌ها مقابله کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین ساز و کاری نیز در این اسپری قرار داده شده که در آن با کمک نانومواد می‌توان با ذرات پاتوژن روی سطح مقابله کرد.
پوششی قابل اسپری توسط تیمی از محققان استرالیایی ساخته شده است که می‌تواند از گسترش عفونت ناشی از باکتری‌ها و ویروس‌ها در مدت زمان طولانی جلوگیری کند.
این اسپری به دو روش عمل می‌کند: دفع ویروس‌ها و باکتری‌ها از طریق یک مانع پر از هوا و کشتن پاتوژن‌ها از طریق یک ساختار میکروسکوپی، در صورتی که این لایه محافظ آسیب دیده باشد. این اسپری از ترکیبی از پلاستیک ساخته شده و به اندازه کافی قوی بوده که جایگزینی برای شیشه‌های ضد گلوله در نظر گرفته شود.
این پوشش جایگزین قابل اعتمادی برای ضدعفونی‌کننده‌های استاندارد است که کارایی کمتری دارند و نیاز به استفاده مجدد و منظم دارند.
محققان این پروژه می‌گویند این پوشش را می‌توان روی سطوح در محیط‌های عمومی مانند دکمه‌های آسانسور، ریل پله‌ها، سطوح بیمارستان‌ها، خانه‌های سالمندان، مدارس و رستوران‌ها اعمال کرد تا از انتشار ویروس‌ها و باکتری‌های رایج جلوگیری شود.
پروفسور آنتونیو تریکولی، نویسنده ارشد دانشکده مهندسی زیست پزشکی دانشگاه سیدنی و پروفسور دیوید نیسبت، مدیر مؤسسه گریم کلارک دانشگاه ملبورن، گفتند که انتشار پاتوژن‌های ویروسی و باکتریایی از طریق تماس با سطوح، یکی از علل اصلی عفونت در سراسر جهان است. آلودگی سطحی نیز نقش عمده‌ای در تکامل سویه‌های باکتریایی مقاوم به آنتی‌بیوتیک ایفا می‌کند.
بدون مانع، ویروس‌هایی مانند کروناویروس‌ها می‌توانند روی سطوح باقی بمانند و تا یک هفته قابلیت ایجاد عفونت را داشته باشند. پروفسور تریکلی گفت، سایر ویروس‌ها مانند ویروس‌هایی که می‌توانند باعث سرماخوردگی یا اسهال شوند، می‌توانند برای چندین هفته روی سطوح باقی بمانند و باعث شیوع گسترده در مراکز بهداشتی و مراقبت از سالمندان شوند.
این اسپری مانند یک برگ نیلوفر آبی، پوششی روی سطح ایجاد می‌کند که آب را دفع می‌کند. از آنجایی که عوامل بیماری زا دوست دارند در آب باشند، در قطرات به دام افتاده و سطح از آلودگی محافظت می‌شود. پروفسور تریکلی گفت: «اگر این مکانیسم از کار بیفتد، یک انفجار ثانویه از یون‌ها توسط نانومواد در پوشش ایجاد می‌شود.»
پروفسور نیسبت گفت: «برای این مطالعه، سطوح فلزی را آزمایش کردیم. با این حال، در گذشته نشان داده‌ایم که این اسپری را می‌توان روی هر سطحی مانند کاغذ صافی، پلاستیک، آجر، کاشی، شیشه و فلز اعمال کرد. پوشش ما با موفقیت تا 99٫85 درصد و 99٫94 درصد از رشد سویه باکتری جلوگیری کرد. ما همچنین شاهد کاهش 11 برابری آلودگی ویروس بودیم.»
اسپری به همان شیوه رنگ اسپری اعمال می‌شود، اگرچه مقادیر کمتری مورد نیاز است. محققان یک شرکت نوپا را برای پیشرفت این فناوری و در دسترس قرار دادن اسپری به صورت تجاری، طی سه سال آینده، تاسیس کرده‌اند.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: ویروس ها ویروس ها و باکتری ها روی سطح

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۲۴۶۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ابداع شرکت دانش‌بنیان سمنانی به کمک پرورش‌دهندگان ماهی آمد

جندقیان گفت: یکی از گلخانه‌داران مجتمع اعتضادیه شهرستان سمنان با همکاری یک شرکت دانش‌بنیان موفق به طراحی یک دستگاه فیلتراسیون برای تصفیه آب خروجی استخر پرورش ماهی شد.

وی گفت: این دستگاه فیلتراسیون که به همت یک شرکت دانش‌بنیان طراحی شد، می‌تواند تمام مواد زاید و فضولات حاصل از مواد دفعی ماهی را به طور کامل فیلتر کند و آب عاری از مواد زاید را وارد شبکه گلخانه کند.

مدیر جهاد کشاورزی سمنان از رهاسازی بیش از هفت هزار قطعه بچه ماهی کپور معمولی در استخرهای ذخیره آب کشاورزی این شهرستان خبر داد و بیان کرد: پرورش ماهی در استخرهای ذخیره آب کشاورزی یکی از راهکارهای افزایش بهره‌وری منابع آبی در بخش کشاورزی است.

وی با اشاره به برخی از مزایای پرورش ماهی در استخرهای ذخیره آب کشاورزی گفت: افزایش بهره‌وری محصول کشاورزی از مهم‌ترین مزایای این روش است. آب استخرهای کشاورزی که در آن ماهیان پرورش داده می‌شوند، غنی از املاح و مواد معدنی مناسب برای رشد محصولات کشاورزی است.

باشگاه خبرنگاران جوان سمنان سمنان

دیگر خبرها

  • نحوه تولید عطر، ادکلن و اسپری خوشبوکننده بدن در یک کارخانه فرانسوی (فیلم)
  • ابداع شرکت دانش‌بنیان سمنانی به کمک پرورش‌دهندگان ماهی آمد
  • دستگاه ذخیره انرژی انعطاف پذیر برای گجت‌های پوشیدنی ابداع شد
  • #من_هم _یک_پروفسور_هستم
  • حمله خرس به مرد ۶۰ ساله در مناطق عشایری دزفول
  • ابداع صفحات خورشیدی خم شونده و قابل شستشو 
  • کرونا ویروس چگونه با تغییرات آب و هوایی گسترش یافت؟
  • نقش تغییرات آب و هوایی در گسترش ویروس ها
  • آخرین ساعات زندگی افلاطون فاش شد: افلاطون در آخرین ساعات زندگی‌اش چه می‌کرد؟!
  • بزرگترین واحد تولید اسپری در تویسرکان ایجاد می‌شود