Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-03@08:42:15 GMT

گلیسیرین خوراکی و غیرخوراکی

تاریخ انتشار: ۸ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۲۵۹۶۶

گلیسیرین خوراکی و غیرخوراکی

گلیسیرین ماده ای معجزه گر برای سلامتی بدن و پوست می باشد و به همین دلیل در محصولات بسیاری استفاده می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ گلیسیرین مایعی شفاف و شربتی با طعمی شیرین است و به شکل خالص فوق‌العاده جاذب آب است. از واکنش روغن ها و چربی ها با آب تولید می شود و جدا و خالص می شود تا محصولی با کیفیت بالا و مناسب برای طیف گسترده ای از مصارف نهایی تولید شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گلیسیرین ماده ای معجزه گر برای سلامتی بدن  و پوست می باشد و به همین دلیل در محصولات بسیاری استفاده می شود. صنعتگران متفاوتی برای تولید محصولات خود به این روغن نیازمند هستند جالب است بدانید که برخی از انواع گلیسیرین خوراکی و برخی غیر خوراکی اند که هنگام خرید باید به این نکته دقت فرمائید. . پس بیایید با این روغن پرکاربرد و شگفت انگیز بیشتر آشنا بشنویم.

 گلیسیرین چیست؟

گلیسیرین به زبان ساده، یک مخلوط الکل آلی از شکر و الکل است و کاملاً در آب قابل اختلاط است. گلیسیرین به دلیل خواصی که دارد تقریباً در هر صنعتی کاربردهای زیادی دارد.

گلیسیرین گیاهی به عنوان گلیسرول نیز شناخته می شود. گلیسرین مایع شفافی است که معمولا از روغن سویا، نارگیل یا نخل تهیه می شود. این ماده شگفت انگیز بی بو است و طعمی ملایم و شیرین با قوام شربت مانند دارد.

 

حلالیت گلیسیرین(Solubility)

 گلیسیرین دارای پیوندهای هیدروژنی است و به همین دلیل در آب و اتانول حل می گردد. اما در سایر حلال ها حل نمی شود. این ویژگی موجب کاربرد گلیسیرین در تولیدات دارویی و زیبایی پوست و مو و غیره می گردد.

 برای خرید گلیسیرین میتوانید به بازرگانی آسمان تجارت مراجعه بفرمایید.

خرید گلیسیرین خوراکی و دارویی - صفر تا صد گلیسیرین - بازرگانی آسمان تجارت (asemantejarat.com) روش تولید گلیسرین و فرایندهای آن (Process)

گلیسیرین گیاهی با حرارت دادن چربی های گیاهی غنی از تری گلیسیرید- مانند روغن نخل و سویا و نارگیل - تحت فشار یا همراه با یک قلیایی قوی مانند لیمو ساخته می شود.

این روند موجب می شود که گلیسیرین از اسیدهای چرب جدا شود و با آب مخلوط و ترکیب گردد. در نتیجه ماده ای مفید ایجاد نماید. گلیسیرین هنگام تولید صابون (Soap) نیز تولید می گردد.

 

کاربردهای گلیسرین

گلیسیرین به طور گسترده در بسیاری از صنایع استفاده می شود، مانند:

برنامه های کاربردی غذا/نوشیدنی برنامه های یخ زدایی/ضد یخ کاربردهای دارویی کاربردهای آرایشی/مراقبتی شخصی کاربردهای صنعتی

 

این روغن پرطرفدار در صنایع مختلفی همچون صنایع غذایی آرایشی و بهداشتی و همچنین در صنعت داروسازی بکار می رود. در حقیقت در فرمول(Formulation) تولید محصولات متنوعی این ماده جای دارد.

با افزودن روغن گلیسیرین به غذاها موجب ترکیب روغن و مواد مبتنی بر آب کمک شده و ماده خوراکی را شیرین یا مرطوب مینماید.

 

ویژگی ها واطلاعات گلیسیرین

رایج ترین کاربرد آن عبارتند از:

عامل غلیظ کننده در لوازم آرایشی و بهداشتی و مواد غذایی امولسیفایر و مرطوب‌کننده در لوازم آرایشی عامل شیرین کننده نگهدارنده در بسیاری از صنایع مانند غذاها و نوشیدنی ها و غیره. به عنوان تنظیم کننده ویسکوزیته، حلال و عامل شفاف کننده در پوشش های سطحی و رنگ استفاده می شود. به عنوان نرم‌کننده و نرم‌کننده برای ایجاد انعطاف پذیری، انعطاف پذیری صنعت فیلم: هنگام فیلمبرداری صحنه هایی که شامل آب برای جلوگیری از خشک شدن سریع مناطق می شود

 

کاربردهای صنعتی:

گلیسیرین کاربردهای صنعتی مهمی دارد، به عنوان مثال به عنوان یک بلوک ساختمانی پلیمری در تولید رزین های آلکیدی و پلی یورتان ها برای استفاده در رنگ ها، جوهرها و پوشش ها(Materials) مواد اولیه اصلی می باشد. گلیسیرین همچنین یک ماده خام برای ساخت بسیاری از انواع واسطه های شیمیایی از جمله حلال ها، نرم‌کننده ها و سورفکتانت ها می باشد. از تمایل گلیسیرین به آب در تهیه مواد افزودنی ضد استاتیک و ضد مه استفاده می شود. به عنوان واسط شیمیایی هم استفاده دارد.

همچنین میتوانید برای دیدن کاربرد های مواد دیگر شیمیایی به بازرگانی آسمان تجارت مراجعه کنید و خرید مواد شیمیایی دیگر را انجام دهید.

غذاها و نوشیدنی ها:

در غذاها و نوشیدنی ها، گلیسیرین به عنوان یک مرطوب‌کننده، حلال، نگهدارنده و شیرین کننده عمل می کند.

طعم غذا را مطلوب می سازد و در بسیاری از شکلات ها و خوراکی ها مصرف می گردد. حتی در روکش گوشت نیز مورد استفاده واقع می گردد.

 

مزایای گلیسرین در صنایع(Industry)

مرطوب‌کنندگی پوست، ایجاد صافی و لطافت در پوست، آبرسانی، بهبود زخم و جلوگیری از عفونت،  محافظت از سرما و باد و کاهش یبوست و نرمی و همچنین بهبود هیداراتاسیون در بدن از برخی فواید این روغن معروف می باشد. ضمنا PH مو را کنترل می نماید و موجب رفع خشکی مو و ناخن شده و از ریزش مو جلوگیری می نماید.

این ویژگی ها موجب مصرف بالای این روغن ارزشمند در صنایع مختلفی مانند صنایع غذایی و دارویی می گردد. در محصولات زیبایی پوست و مو نیز به وفور یافت می شود.

 

ایمنی گلیسیرین

سازمان دارو و غذای آمریکا این روغن پرکاربرد در صنایع گوناگون را ایمن و بی خطر اعلام نموده است بنابراین تولیدکنندگان محصولات می توانند با خیالی آسوده از آن بهره‌مند شوند.

به دلیل ماهیت خوش‌خیم آن می توان آن را با خیال راحت بلعید و برای شیرین کردن و غلیظ کردن شربت های سرفه استفاده می شود.

 

گلیسیرین برای پوست

گلیسیرین اغلب در مرطوب‌کننده ها وجود دارد که مخصوصاً برای پوست های خشک یا چرب مفید هستند.

ضمنا گلیسرین در طیف وسیعی از محصولات پوستی آرایشی و دارویی نیز وجود دارد. گلیسیرین از پوست دربرابر صدمات و خشکی و عفونت ها دفاع می کند(Advocates).

 

انواع گلیسیرین: خوراکی و غیر خوراکی

گلیسیرین به دو صورت طبیعی و صنعتی تولید می شود.  به‌طور کلی گلیسیرین را از سه روش بدست می آورند:

گلیسرین گیاهی: از گیاهانی مانند روغن نارگیل و سویا گلیسیرین صنعتی: از ذرت یا نیشکر گلیسیرین حیوانی: در فرایند ساخت صابون و با استخراج از محصولات حیوانی

 

عوارض احتمالی گلیسیرین

گلیسیرین در برخی افراد واکنش های آلرژیک، حالت تهوع، احساس تشنگی، سردرد و حتی ناراحتی های معده می تواند تولید نماید.

بنابراین توصیه می شود که اول مقدار اندکی از آن را مصرف نمایید تا از بروز مشکل پیشگیری نمایید. گرچه این آمار حساسیت در افراد، بسیار پایین می باشد.

 

نحوه عملکرد گلیسیرین برای پوست

گلیسیرین، به عنوان یک مرطوب‌کننده طبیعی، با جذب آب از یک جو بسیار مرطوب یا، به طور معمول، از سطوح پایین‌تر پوست، به آبرسانی پوست کمک می کند. آب را از درم (لایه دوم پوست) به اپیدرم (لایه بالایی پوست) می کشد، که رطوبت را در لایه شاخی، لایه ای از سلول ها که بیرونی ترین سطح اپیدرم را تشکیل می دهد، حفظ می کند. گلیسیرین محتوای آب پوست شما را بهبود می بخشد تا اطمینان حاصل شود که پوست شما به خوبی هیدراته می شود.

فرمول ملکولی گلیسیرین

C3H8O3 فرمول این روغن مفید می باشد.

 

خواص گلیسرول

گلیسرول مایعی بی رنگ، بی بو و چسبناک است که طعم شیرین و غیر سمی دارد.

 

نقطه جوش: 290 درجه سانتیگراد، نقطه ذوب: 17.9 درجه سانتیگراد.

وزن مولکولی: 92.094 g/mol، چگالی نسبی: 1.261 g/ml. 

گلیسیرین یک ترکیب شیمیایی(Chemical compound)

گلیسیرین یک ترکیب پلی ساده است. این روغن یک حلال می باشد و یک ترکیب شیمیایی محسوب می گردد.

 

گلیسیرین خوراکی

این نوع گلیسیرین از انواع قند می باشد که در زیر گروه قندهای الکلی قرار دارد. ضمنا کربوهیدرات کامل دارد.

 

نامهای دیگر گلیسیرین

گلیسرول، پروپانتریول، 1،2،3- تری هیدروکسی پروپان و 1،2،3- پروپانتریول از نامهای دیگر این روغن می باشد.

منابع

https://www.healthline.com/nutrition/vegetable-glycerin#uses

 

منبع: دانا

کلیدواژه: استفاده می شود مرطوب کننده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۲۵۹۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مناسب‌ترین میوه‌ها برای بیماران دیابتی

آفتاب‌‌نیوز :

متخصصان تغذیه و سلامت افراد دیابتی را به خوردن انواع خاصی از میوه‌ها تشویق می‌کنند که نه تنها برای بدن مفید هستند بلکه به کنترل انسولین خون نیز کمک می‌کنند.

به گزارش سایت تخصصی نیو ایج آنلاین، فهرستی از میوه‌های مفید برای کنترل انسولین در بیماران دیابتی عبارتند از:

- گریپ فروت قرمز که یکی از سالم‌ترین و مناسب‌ترین گزینه‌ها برای افراد دیابتی است و مصرف روزانه نصف این میوه توصیه می‌شود.

- مصرف انواع توت‌ها نیز به دلیل داشتن آنتی‌اکسیدان و فیبر خوراکی زیاد و ویتامین‌های مختلف برای سلامت این بیماران موثر است.

- هندوانه و طالبی نیز به دلیل دارا بودن ویتامین‌های B و C و بتاکاروتن و پتاسیم نیز برای بیماران دیابتی توصیه می‌شود.

- میوه دیگری که مصرف آن برای دیابتی‌ها توصیه می‌شود، هلو است که سرشار از ویتامین‌های A و C، پتاسیم و فیبر خوراکی است.

- زردآلو نیز از میوه‌های تابستانی سرشار از فیبر خوراکی و ویتامین A است که ذخیره کربوهیدرات آن، پایین و خوردن آن برای افراد دیابتی مفید است.

- سیب بخصوص پوست آن، حاوی آنتی‌اکسیدان و منبع غنی از فیبر خوراکی و ویتامین C است.

- مصرف گلابی و کیوی و پرتقال نیز به دلیل داشتن پتاسیم و فیبر خوراکی فراوان و کربوهیدرات اندک برای افراد دیابتی توصیه می‌شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • سرخ‌پوست‌ها در بازی پرسپولیس! + عکس
  • «خوراکی‌ها»؛ عامل اصلی تورم فقرا در فروردین ۱۴۰۳
  • ۷ سوغاتی خوشمزه زنجان که باید حتماً امتحان کنید
  • دیگر تخم مرغ را در روغن سرخ نکنید (فیلم)
  • سم زدایی کبد با نخوردن این خوراکی پرطرفدار !
  • کشف ۴ تن روغن نباتی قاچاق در لرستان
  • قیمت روغن خوراکی در بازار امروز ۱۲ اردیبشهت ۱۴۰۳
  • معرفی ۴ ماسک معجزه آسا برای مو با تخم مرغ + طرز تهیه
  • مصرف برخی خوراکی‌ها احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد
  • مناسب‌ترین میوه‌ها برای بیماران دیابتی