احیای دین پیامبر (ص) اولین هدف قیام امام حسین (ع) بود
تاریخ انتشار: ۸ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۲۶۰۴۹
حجت الاسلام میرعباس سالمیان در گفت وگو با خبرنگار حوزه استان های خبرگزاری تقریب، ضمن تسلیت فرا رسیدن محرم اظهار داشت: ایام محرم یکی از ناب ترین فرصت ها برای شناساندن اسلام واقعی و اصیل به نسل نوجوان و جوان است.
معاون آموزش و پژوهش مرکز اسلامی استان کرمانشاه گفت: بنابراین باید از لحظه لحظه این ماه بزرگ و عزیز نهایت استفاده را برای تبیین فلسفه نهضت عاشورا بهره ببریم، بنابراین وظیفه روحانیون و طلاب در محرم و صفر بسیار سنگین است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این استاد حوزه در ادامه با اشاره به اینکه قیام امام حسین (ع) و یارانش با چندین هدف والا روی داد، تاکید کرد: اولین هدف از قیام امام حسین علیه السلام علیه استبداد زمانه خویش، احیای دین رسول الله (ص) بود.
حجت الاسلام سالمیان با اشاره به اینکه احیای سنت و فریضه امر به معروف و نهی از منکر از دیگر اهداف والای امام حسین در قیامشان بود، گفت: کمرنگ شدن سنت بزرگ امر به معروف و نهی از منکر و دور شدن مسلمین از درک محرمات شرعی و... از دیگر علل نهضت عاشورا بود.
معاون آموزش و پژوهش مرکز اسلامی استان کرمانشاه اظهار داشت: قیام امام حسین علیه السلام زمینه ای برای احیای سنت امر به معروف و نهی از منکر درجهان اسلام گردید و امروز باید این سنت که سیدالشهدا (ع) و یارانش برای آن جان خود را فدا کردند را به خوبی احیا و اجرا کنیم.
وی در بخش دیگری از سخنان تأکید کرد: یکی از مهمترین مسائلی که در قیام عاشورا باید بدان توجه داشته باشیم این است که در این قیام به خوبی قدرت تبلیغ و تحریف مشخص شد.
حجت الاسلام سالمیان در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: در آن زمان دستگاه تبلیغاتی دربار یزید به حدی فعال بود که بسیاری از مسلمین که در گذشته در کنار رسول خدا (ص) و امیرالمؤمنین علیه السلام برای اسلام جنگیده بودند در روز عاشورا در مقابل فرزند پیامبر صف آرایی کردند و این باید برای ما درس باشد و بدانیم که تبلیغات تا چه حدی می تواند معادلات را برهم بزند و جای حق و ناحق را تغییر دهد.
انتهای پیام/
منبع: تقریب
کلیدواژه: قیام امام حسین
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۲۶۰۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مسجد و هویتبخشی به محله
به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، ارتقا و رسیدگی به فضاهای عمومی به ارتقا هرچه بیشتر زندگی عمومی در شهرها و محلهها میشود مساجد یکی از فضاهای عمومی هستند که با درگیری هرچه بیشتر شهروندان باعث هویت بخشی به شهر و محله میشود.
محسن الويری (مدرس دانشگاه باقرالعلوم(ع)) در مقالهای با عنوان «رويکردی تاريخی به مسجد بهعنوان الگوی جامعه دينی و هويتبخش محله» به این موضوع اشاره میکند که مسجد به معنی سجدهگاه در اصطلاح شرعی به مکانی اطلاق میشود که برای نماز خواندن همه مسلمانان وقف شده باشد و مسجد علاوه بر مرکزیت برای عبادت، محلی برای نشان دادن هماهنگی بیشتر و همبستگی مردم برای رسیدن به اهداف الهی و انسانی است.
* مساجد و تاثیر آن برآداب شهروندی
به زعم این پژوهشگر تاسیس مسجد از سوی پیامبر (ص) بلافاصله پس از ورود به شهر مدینه، تنها اقدامی نمادین برای نشان دادن جوهره عبودی جامعه و حکومت در اندیشه اسلامی نبود؛ بلکه با مروری بر متون دینی و تاریخی، چنین به نظر میآید که مسجد به عنوان نخستین فضای کالبدی شهری، الگو و ماکتی بود برای آنچه پیامبر (ص) در سطح کلان جامعه تعقیب میکردند.
یعنی پیامبر (ص) نخست الگویی از جامعه مطلوب و آرمانی اسلامی را در مقیاسی کوچک به نمایش گذاشتند تا مسلمانان ضمن یافتن نگاهی کلان نسبت به افق آینده، به تدریج و در فضای فراهم آمده در مسجد با احکام و معارف دینی آشنا شوند، متناسب با آموزههای دینی تربیت شوند و با آداب شهروندی در یک جامعه دینی انس بگیرند.
* مهمترین کارکرد مساجد
این پژوهشگر توضیح میدهد که بعدها مسلمانان با تأسی به پیامبر (ص) بنای شهرهای جدید مانند کوفه، بصره و قاهره را با ساختن مسجد آغاز کردند. مسجد از همان آغاز پیدایش در عصر پیامبر (ص) کارکردهای مختلفی داشت. مهمترین این کارکردها به رغم فراز و نشیبی که در گذار تاریخ یافته است، چنین است: کارکرد عبادی؛ کارکرد آموزشی؛ کارکرد فرهنگی و ارتباطاتی؛ کارکرد سیای و کارکرد اجتماعی.
الویری در ادامه این پژوهش توضیح میدهد که این کارکردها به ویژه با تکیه بر تجربه تاریخی، نمایانگر گونهای خاص از تعامل بین انسان و خدا و نماد بیرونی جامعیت دین و تجسم جایگاه عبادت و علم به مثابه دو بال تعالی انسان ها در تفکر دینی است.
این پژوهشگر اینگونه جمعبندی میکند که جامه تحقق پوشیدن توسعه محلهای متناسب با باورهای دینی و ظرفیتها و ضرورتهای برخاسته از آرمانهای نظام جمهوری اسلامی، نیازمند بازتعریف رسالت، نقش و کارکردهای مساجد محله با رعایت یکسانیها و تفاوتهای آن با مساجد جامع به ویژه از نظر گستره عمل بر اساس آموزههای دینی و ژرفکاری در تجربه تاریخی است و بر این اساس تمامی امور مربوطه به مساجد مانند معماری، اجزاء، کارگزاران، درآمدها و هزینههای آن نیز باید مورد بازنگری قرار گیرد.
گفتنی است، یافتههای این پژوهش در همایش «همایش ملی مسجد و نظم اجتماعی در ایران» ارائه شده، این همایش توسط پژوهشگاه فرهنگ هنر و راتباطات اسفند ۱۴۰۲ برگزار شده است.
انتهای پیام/