Web Analytics Made Easy - Statcounter

فاطمه خالوان با تاکید بر ضرورت اجرای پوشش های بیمه ای برای ارائه خدمات روانشناسی، گفت: اکنون به دلیل تعرفه ها و هزینه های بالا اکثر مراجعه کنندگان در نیمه های راه از تکمیل دوره های درمان بازمی مانند و موقعیت شان دچار چالش می شود‌.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ فاطمه خالوان در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز، درباره چالش های روان درمانگری، اظهار داشت: روانشناس، مشاور و درمانگر به تحکیم نهاد خانواده، جلوگیری از فروپاشی و تزلزل خانواده و تامین سلامت روح و روان جامعه کمک می کند‌، اما برای ارائه خدمات به مراجعه کنندگان همواره باید به موقعیت هایی که توسط مقامات اجرایی تصمیم گیری و سیاست گذاری می شوند، توجه کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی درباره چالش های حوزه روانشناسی و روان درمانی، افزود: پراکندگی و نا منظم بودن قوانین مصوب و عدم‌ اجرایی شدن آن چالش هایی است که می تواند سبب تداخل بین وظایف مشاوران، روانشناسان و روان درمانگران با مراجعین شود.

خالوان گفت: وظایف روان درمانگران در همان موقعیت و مسئولیتی که قرار دارند، کمک به تامین سلامت روح و روان افراد جامعه است، اما تا زمانی که قوانینی راجع به تعرفه های روانشناسی به صورت پراکنده وجود دارد و اعتباراتی به آن تعلق نمی گیرد و ضعف هایی در حوزه عملکرد مسئولین خارج از چارچوب و رویکرد دینی، بومی، فرهنگی، اقتصادی دیده می شود، در نتیجه خدمات مشاوره و روانشناسی در عمل با چالش های فراوانی مواجه می شود.

وی با گلایه از مبهم بودن کارهای  نظام روانشناسی در حوزه اجرایی، عنوان کرد: افراد فراوانی برای دریافت پروانه فعالیت در نوبت هستند و مدتی طولانی در این موقعیت قرار می گیرند که نیازمند انجام یک هماهنگی برای سنجش توانایی مشاوران یا سازماندهی آنها است که بتوانند به راحتی پروانه فعالیت را درخواست دهند.

کارشناس سلامت با تاکید بر اینکه باید تغییراتی در سیستم گزینش افراد در مراکز و دفاتر مشاوره ای صورت گیرد‌، تصریح کرد: باید برای مشاوری که می خواهد پروانه فعالیت دریافت کند یا مرکزی را راه اندازی کند، باید ساماندهی از لحاظ انجام مصاحبه های علمی و عمومی افراد صورت گیرد و شرایطی فراهم شود که مراجعه کنندگان تحت پوشش خدمات درمانی قرار گیرند‌.

ضرورت اجباری شدن ارائه مشاوره های پیش از ازدواج 

خالوان با تاکید بر ضرورت راه اندازی سامانه هایی که در قالب آن مراجعه کنندگان، مشاورین یا روان درمان گران با نظام روانشناسی ارتباط مستقیم داشته باشند، تصریح کرد: سنجش وضعیت و غربالگری زوجین و ارائه مشاوره های پیش از ازدواج باید به صورت اجباری انجام شود همچنین افراد حین ازدواج یا پس از آن هم در مورد مسائل طلاق، بتوانند از خدمات مشاوره ای استفاده کنند‌.

روانشناس سلامت با بیان اینکه باید در رشته های روانشناسی در سطح دانشگاه حداقل واحدها و سرفصل هایی تحت عناوین مذکور تعریف شوند، گفت: حتی توصیه می شود گرایش افراد به هر سمتی از جمله خانواده، کودک و نوجوان، گرایش اعتیاد، مسائل اضطراب و استرس و... است ظرفیت دانشجوها نیز از لحاظ علمی جهت ارائه مشاوره در این خصوص افزایش یابد‌.

خالوان با تاکید بر اینکه تجربه کاری دانشجویان در حین تحصیل موثر است، تصریح کرد: باید نظام روانشناسی و درمانگران ساماندهی  شود و فعالین این حوزه موقعیتهای مختلف را به عنوان تجربه کسب یا  مورد بررسی قرار دهند.

وی افزود: همچنان طرح های اصلاح قانون تشکیل سازمان نظام روانشناسی با چالش هایی مواجه است که نیازمند انجام ساماندهی توسط مراجع قانونی است تا شاهد انسجام بخشی موقعیت مشاورین و درمانگران باشیم.

روانشناس سلامت خاطرنشان کرد:  زمانی که خدمات روان درمانی یا روانشناسی تحت پوشش بیمه قرار می گیرد، روان درمانگر راحت تر می تواند با مراجعه کنندگان صحبت کند، آنها نیز به درمان خود اهمیت می دهند و جلسات درمان را تکمیل می کنند درحالی که اکنون به دلیل تعرفه ها و هزینه های بالا اکثر مراجعه کنندگان در نیمه های راه از تکمیل درمان بازمی مانند و موقعیت  شان دچار چالش می شود‌.

خالوان خاطرنشان کرد: از سوی دیگر وقتی روان درمانگر درآمدی نداشته باشد و تعرفه های روانشناسی کفاف زندگی اش را ندهد و وی برای اجاره مطب روانشناسی هم نیازمند اخذ تسهیلات باشد و حتی برای دریافت این تسهیلات نیز شرایط بسیار سخت و سودهای بالایی قرار می دهند، در نتیجه روانشناسان و مشاوران در مراکز روانشناسی نمی توانند خدمات را متناسب با توان شان به مراجعین ارائه کنند.

خالوان گفت: یک مشاور خوب می داند چه زمانی باید گوش فعال داشته باشد و موقعیت روان درمانگری خود را ادامه دهد و چه زمانی باید مراجعه کنندگان را به چالش بکشاند و چه زمانی از آنها انتقاد کند.

وی افزود: اگر یک مشاور را از لحاظ مختلف مورد حمایت قرار دهند، موقعیت کاری وی تضمین شود و به آنها کمک هزینه و تسهیلات پرداخت شود خدمات رسانی این قشر بهتر خواهد بود.

خالوان تصریح کرد: به منظور ایجاد یک اتحاد درمانی داشتن رابطه ای خوب با مراجعین حائز اهمیت است در واقع طرفین باید حس خوبی نسبت بهم داشته باشند و همین احساس بین مراجع و مشاور عاملی برای ادامه درمان می شود و سبب می شود مراجعه کننده تا زمانی که درمان را تکمیل نکرده آن موقعیت را ترک نکند.

وی افزود: وقتی روابط روان درمانگر با بیمار مورد حمایت قرار گیرد بازدهی روان درمانگر بهتر خواهد شد و وی برای جبران ضعف های خود در صورتی که از نظر مالی تامین باشد، در کارگاه های آموزشی شرکت می کند و بازدهی علمی خود را افزایش می دهد و این آموزش‌ها را برای خود به یک پروتکل درمانی تبدیل می کند که بتواند به مراجعین به شکل مطلوب خدماتی را ارائه دهد.

روانشناس سلامت گفت: تنها علم یک روانشناس یا درمانگر در رشته خود کافی نیست البته جنبه علمی کار هم مهم است اما اگر مرکزی وجود نداشته باشد یا مراجعینی نباشند که خدماتی به آنها ارائه شود و روان درمانگر درآمدزایی نداشته باشند یا حتی زمانی که وی مدیریت زمان ندارد روان درمانگر در موقعیت چالش قرار گرفته است.

خالوان خاطرنشان کرد: در صورت برخورداری خدمات روانشناسی از پوشش های بیمه ای، درمانگر راحت تر می تواند خدمات خود را ارائه دهد و مراجعین بیشتری خواهد داشت و اگر از نظر مالی هم حمایت شود و بانک‌ها تسهیلاتی ارزان قیمت   و راحت به مشاورین بدهند، بازدهی آنها افزایش می یابد و چالش ها رفته رفته حل‌ می شود در غیر این صورت چالش ها همچنان ادامه خواهد یافت و روان درمانگر هم نمی تواند خدمات مستمری را ارائه دهد.

وی افزود: یک درمانگر با سلامت روان افراد در ارتباط است پس نباید شبهه یا دغدغه‌ای داشته باشد بلکه باید بتواند آرامش را به مراجعین انتقال دهد و در موقعیتی که قرار می گیرد خودش از نظر سلامت روان، سالم باشد که بتواند این خدمات را به افراد مراجعه کننده ارائه دهد و مراجعین هم بتوانند عملکرد ذهنی خود، هوش، توجه و دقت خود را با کمک یک درمانگر بهبود ببخشند و درمانگر هم نسبت به آنها حالت منفعل نداشته باشد.

روانشناس سلامت تصریح کرد: یک درمانگر کمک می کند اگر فردی تصورات باطل یا افکاری منفی دارد، آن را کنار بگذارد و نگاه آنها نسبت به خودشان و اطرافیانشان تغییر کند برهمین مبنا یک درمانگر هنگامی که بدون دغدغه باشد می تواند خدماتی را به مراجعین ارائه دهد و در این صورت، افراد زندگی خوبی خواهند داشت.

خالوان همچنین خواستار معافیت مالیاتی برای درمانگران و روانشناسان شد و تصریح کرد: معافیت از مالیات روانشناسان و روان درمانگران می تواند بخشی از چالشهای فعالین این حوزه را برطرف کند.

وی افزود: همچنین نیاز است نرم افزاری در دسترس مردم قرار گیرد که از طریق آن خدمات روانشناسانی که دارای صلاحیت درمان هستند و می توانند در راستای درمان کمک کنند،  به مردم ارائه شود‌.

صدور مجوز حمل وسایل دفاع شخصی سبب آرامش خاطر درمانگر می شود

خالوان در رابطه با مجوز حمل وسایل دفاع شخصی برای روانشناسان و مشاوران دارای پروانه، گفت: در این صورت هم از نظر تامین امنیت به روانشناسان کمک می شود، زیرا در مراکز مشاوره ممکن است اتفاقاتی بین زوجین و افراد مراجعه کننده رخ دهد با توجه به اینکه عده ای دچار اختلال شخصیت یا تعارض و دارای خشم های فرو خورده هستند درنتیجه زمانی که درمانگر صحبت‌های خلاف میل آنها دارد آنها نمی خواهند چنین صحبتهایی را بپذیرند پس ممکن است خطرآفرین شوند، برهمین مبنا صدور مجوز حمل وسایل دفاع شخصی می تواند به درمانگر کمک کند که آرامش خاطر بیشتری داشته باشد.

وی افزود: نگاه مردم به درمانگر اگر نگاه نیازمندی برای دریافت خدمات  باشد و احساس کنند که لازم است با یک درمانگر در ارتباط باشند که دیدگاه های منفی آنها و بیماری های جسمی شان که ممکن است ناشی از استرس‌، اضطراب و افسردگی یا وسواس های فکری دچار باشد، توسط یک درمانگر درمان شود، در این صورت هم مراجعین از سلامت روان برخوردار خواهند شد و هم بابی برای کمک به ارتقای شغلی و درآمدی درمانگران می شود.

وی افزود: تحقق این مهم به افراد بومی در مراکز روانشناسی، محیط‌ و فرهنگ و نحوه ارتباط مشاورین با افراد، نحوه بیان آنها و آشنایی کامل روان درمانگران با دیگران بستگی دارد.

روانشناس سلامت گفت: اگرچه رویکردهای قدیمی هم در علم روانشناسی و روان درمانگری وجود دارد اما روان درمان گر نیاز فرد با رویکرد مربوطه را مورد بررسی قرار می دهد که منعکس کننده شیوه های درمان و جلسات شرکت در  فرآیند درمان است، برهمین مبنا باید تلاش شود موقعیت های کاری برای درمانگر و درمان جو به راحتی تعریف شود که روش های درمانی و شناختی دارای قابلیت اجرایی بیشتر برای کمک به برخی مراجعین که مشکلاتشان نیازمند رویکردهای تحلیلی نیست، به کارگیری شود در واقع شرایطی فراهم شود که درمانگر با افراد مشارکت کند و بنا بر موقعیت و نیاز درمان جو، پروتکل مربوطه را تهیه و از آن استفاده می کند.

 شخصیت درمانگر باعث تداوم درمان می شود

روانشناس سلامت گفت: آنچه که می تواند باعث تداوم درمان شود، شخصیت درمانگر است وی باید خودآگاهی داشته باشد و بتواند در موقعیتی آرام بخش برای اطرافیان قرار گیرد و خود در موقعیتی باشد که بتواند روی روان افراد تاثیر بگذارد و این تاثیرات هم مفید و ارزشمند باشد.

وی عنوان کرد: تناسب در تربیت و توزیع روان‌ درمانگران در حیطه های شغلی از مواردی است که باید به طور ویژه به آن توجه شود و بر اساس آن موقعیت کاری، یک درمانگر می تواند حیطه کاری خود را وسعت ببخشد و به آن توجه کند.

خالوان خاطرنشان کرد: باید بین درآمدی که از روان درمانی بدست می آید و انرژی و وقتی که یک درمانگر می گذارد همخوانی وجود داشته باشند و این موقعیت باید مورد بررسی دقیق تری قرار گیرد و البته آن هم جزئی از چالش های موجود به حساب می آید‌‌.

روانشناس سلامت گفت: خرد درمانگری این است که‌ بدانیم کدام درمان برای چه فردی و در چه موقعیتی بیشترین فایده و کمترین هزینه را دارد و تنها روان درمانگرانی که متوجه این واقعیت می شوند و نسبت به هیچ رویکرد مورد استفاده ای تعصب ندارند بلکه نسبت به همه رویکردها آشنایی دارند موفق خواهند بود درحالی که متاسفانه برخی روانشناسان این گونه نیستند‌.

وی افزود: هر فردی تخصص خود را دارد اما تخصص را نباید با تعصب نسبت به آن موقعیت یکی ببینیم در واقع هر فردی برای درمان بنا به تخصص خود عمل کند موفقیت های بیشتری در زمینه درمان و درمانگری خواهد داشت‌.

خالوان گفت: درمانگر و مراجعه کننده تصاویری از هم در ذهن خود دارند و این می تواند به عنوان موقعیتی که برای آنها فرستاده شده به آنها به ویژه  به درمان جو کمک کند.

روانشناس سلامت خاطرنشان کرد: نبود رویکرد مبتنی بر فرهنگ و عدم تسهیل فرایند اتحاد درمانی از دیگر چالش های موجود است همچنین روانشناسان باید تلاش کنند مراجعین چالش های مطرح نشده در موقعیت مناسب را طرح کنند که این امر می تواند کمک فراوانی به درمانگر و درمان جو باشد که البته افرادی که از مشکلات خود آگاهی لازم دارند یا در موقعیتی مشکلاتی را تجربه کردند واکنش های متفاوتی خواهند داشت در نتیجه خدمات درمانگر می تواند به مراجعه کننده خود که در موقعیت آسیب پذیر از نظر روحی و روانی قرار دارد، حائز اهمیت است.

خالوان گفت: اگر در موقعیت های چالشی برای درمانگر به شیوه دلفی بخواهیم عمل کنیم، در این موقعیت باید به کمک صاحب نظران و افرادی که فن آن را بلد هستند، تغییراتی در شرایط روان درمانی بر اساس نیازها و با استفاده از علم روز و در راستای  کمک به تغییر جوامع ایجاد کنیم و این تغییرات باید هر ده سال یکبار صورت گیرد برهمین مبنا باید مطالعات دقیقی انجام شود و یک جمع‌بندی برای برداشتن این چالش ها و کمک به درمانگر و مراجعین صورت گیرد.

روانشناس سلامت گفت: به منظور درمان، هر پروتکلی قابل اجرا نیست و هر درمانگر نمی تواند خود یک پروتکل تهیه کند بلکه شیوه درمان و استفاده از پروتکلها به درمانگر بستگی دارد که با درایت و موقعیتی که در آن تخصص یافته از این پروتکل ها استفاده کند حتی زمانی که می بیند پروتکل با موضوع مدنظر همخوانی ندارد، باید بتواند با علم و تخصص خود حتی اگر از پروتکل هم فاصله بگیرد و باز راه درمان را ادامه دهد یعنی مطالعات خود را وسعت ببخشد.

خالوان گفت: اکنون برخورداری از علم ر روان درمانگران یک چالش است که ممکن است برخی صلاحیت درمان نداشته باشند و خودشان هنوز آگاهی لازم را کسب نکرده باشند‌.

وی افزود: از آنجا که مشکلات بهداشت روانی در طبقات اقتصادی و اجتماعی پایین جامعه شیوع بیشتری دارد و عدم پوشش های بیمه سبب شده آنها با وجود نیاز به دریافت این خدمات نتوانند مراجعه کنند و سبب شده حتی در برخی مناطق خدمات روان درمانی و درمانگری تاحدودی ناشناخته باشد یا نسبت به آن دیدگاهی منفی داشته باشند به گونه ای که اگر به مراکز مذکور مراجعه کنند ممکن است به آنها برچسب بیمار روانی زده شود همین موضوع بزرگترین آسیب و این مانع جدی برای ادامه راه درمان توسط درمانگران است.

 

انتهای پیام/

 

 

 

منبع: دانا

کلیدواژه: روانشناس سلامت گفت روان درمانگران نظام روانشناسی مراجعه کنندگان روان درمانگر پوشش های بیمه مراجعه کننده مراجعه کنند داشته باشند روان درمانی یک درمانگر برای درمان خدمات روان صورت گیرد ارائه دهد قرار گیرد تعرفه ها درمان جو چالش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۲۷۲۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس سازمان نظام روانشناسی: انتشار اسامی روان‌شناس‌نماها نتیجه خوبی نداشت

اکنون رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور می‌گوید که اگرچه در سه نوبت اسامی روانشناسان زرد طی ادوار گذشته توسط سازمان شناسایی و منتشر شد و این اتفاق در ظاهر خوب بود، اما نتیجه خوبی نداشته، چراکه هنوز این روانشناس‌نماها به کار خود ادامه می‌دهند.

طبق ماده پنج قانون سازمان نظام روانشناسی و مشاوره، مشاوران و روانشناسان برای هرگونه اشتغال در حرفه خود باید دارای‌ پروانه از سازمان نظام روانشناسی باشند.

اما خرداد سال ۱۴۰۱ بود که سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور اسامی افراد غیر روانشناس و بدون مجوز را در قالب سه لیست منتشر کرد که در نوبت اول ۱۴۴ نفر، نوبت دوم ۶۱ نفر و در نوبت سوم ۲۱۹ فرد یا صفحه مجازی که به صورت غیرقانونی در حیطه روان‌شناسی فعالیت می‌کردند را شامل می‌شد؛‌ این اعداد رقمی بالغ بر ۴۵۶ فرد یا صفحه مجازی بود که نه تنها مجوز و پروانه اشتغال از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره نداشتند بلکه برخی تحصیلات مرتبط با روانشناسی نیز نداشتند.

در همان زمان رئیس وقت سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با بیان اینکه اسامی اعلام شده از بین ۴۵۰۰ روانشناس‌نما شناسایی شده منتشر شده و اسامی باقی روانشناس‌نماها به زودی منتشر می‌شود، از ارسال این اسامی به قوه قضائیه خبر داد و گفت: هم اکنون بر قوه قضائیه واجب است به این موضوع ورود کرده، این افراد را فرا بخواند و احضار کند.

اما، علی فتحی آشتیانی، رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با اشاره به فعالیت روانشناسان نماها اظهار می‌کند: در سه نوبت اسامی روانشناسان زرد طی ادوار گذشته توسط سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور شناسایی و منتشر شد؛ این اتفاق در ظاهر خوب بود، اما نتیجه خوبی نداشت چراکه هنوز این روانشناس نماها به کار خود ادامه می‌دهند.

وی افزود: اگرچه این روانشناس نماها معرفی شدند اما اتفاق خاصی درخصوص توقف فعالیت آن ها نیفتاده است، این در حالی است که مهم‌ترین عاملی که می‌تواند بر توقف فعالیت روانشناس‌نماها اثرگذار باشد، ارتقای سواد سلامت روانی جامعه است، به عبارتی دیگر مردم باید به قدری آگاهی‌شان افزایش پیدا کند تا بتوانند روانشناسان واقعی را از روانشناس نماها تشخیص دهند.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور ادامه داد: افزون بر آن مردم می‌توانند با مراجعه به سایت سازمان نظام روانشناسی و مشاوره، روانشناسان دارای پروانه را شناسایی کنند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • ارتقای سطح سلامت روان اقشار کم‌برخوردار
  • عاقبت پوشش خدمات روانشناسی چه شد؟
  • افزایش ۴۰ درصدی تعرفه روانشناسی پاسخگو نیست/شرکت های بیمه‌ای به بحث پوشش خدمات روانشناسی ورود کنند
  • تعرفه معاینه فنی تنها یک سوم از هزینه این خدمات را پوشش می‌دهد
  • بهره‌مندی ۱۷۷ هزار البرزی از خدمات رایگان روانشناسی مراکز بهداشت
  • تمدید اعتبار  سیستمی پوشش بیمه ای بیمه شدگان روستایی و سلامت همگانی ایرانیان 5 دهک اول درآمدی
  • بهره مندی بیش از ۱۷۷ هزار نفر از خدمات روانشناسی
  • ماجرای انتشار اسامی روان‌شناس‌نماها به کجا رسید؟
  • رئیس سازمان نظام روانشناسی: انتشار اسامی روان‌شناس‌نماها نتیجه خوبی نداشت
  • واکنش بسیج دانشجویی دانشگده‌های روانشناسی به انتخابات سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور