Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری درباره انواع هپاتیت، روش‌های انتقال و درمان آنها توضیح داد.

دکتر مسعود مردانی در گفت‌وگو با ایران اکونومیست، با بیان اینکه هپاتیت به معنی التهاب در سلول‌های کبدی است، اظهار کرد: عوامل زیادی از جمله افراط در مصرف الکل، اثر برخی داروها، آلودگی به باکتری‌ها و هم‌چنین ویروس‌ها موجب بروز انواع مختلفی از هپاتیت می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه برخی از انواع هپاتیت‌ها مسری و برخی غیرمسری هستند، تصریح کرد: در این بین عوامل ویروسی که منجر به عفونت کبدی (هپاتیت) می‌شوند، شیوع بیشتری دارند و از نظر بیماری‌زایی، قدرت سرایت و نیز کشندگی اهمیت زیادی دارند.

درمان به موقع هپاتیت و جلوگیری از سرطانی شدن بافت کبد

فلوشیب بیماری‌های عفونی در ادامه به انواع هپاتیت‌های ویروسی مانند" A، B، C، E" و نیز  نشانه‌های عمومی و رایج آن‌ها اشاره و عنوان کرد: علائم اولیه بیماری با بی اشتهایی، بدن درد، تهوع، استفراغ، ضعف و یرقان عارض می‌شوند و در طول دوره بیماری آنزیم‌های کبدی حتی تا بالای هزار  واحد نیز می‌رسند.

مردانی با بیان اینکه عمده عفونت‌های ویروسی از جمله هپاتیت‌ها خود به خود بهبود پیدا می‌کنند، یادآور شد: اما در برخی موارد این عفونت‌ها به فرم مزمن بیماری تبدیل می‌شوند، که در نهایت این عامل منجر به سرطان و حتی پیوند کبد نیز می‌شود.

واکسیناسیون و اهمیت آن در ریشه‌کنی هپاتیت B

وی با بیان اینکه ایران یکی از کشورهایی است که در حال حرکت به سمت مهار بیماری هپاتیت است، توضیح داد: در ایران به متولدین از سال ۱۳۷۲ به بعد و همچنین مشاغل پر خطر واکسن هپاتیت B تزریق می‌شود، که اگر این روال تا ۱۰ الی ۲۰ سال آینده نیز ادامه داشته باشد، می‌توان به ریشه کنی هپاتیت B امیدوار بود.

مدیر گروه عفونی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه هپاتیت A واکسن دارد، اما واکسن آن در کشور تزریق نمی‌شود؛ توضیح داد: اکثر افراد تا سن بلوغ یکبار به هپاتیت A مبتلا می‌شوند و از آن به بعد آنتی بادی آن را در بدن خود خواهند داشت. لذا واکسیناسیون این نوع هپاتیت در ارجحیت نیست.

مردانی با اشاره به اینکه هپاتیت A  عارضه چندانی ندارد، مرگ و میر آن زیر یک در هزار است و یک بیماری خوش خیم محسوب می‌شود، یادآور شد: اما برای کسانی که نقص سیستم ایمنی یا سرطان دارند، خطرناک است و باید بیشتر مراقب باشند.

وی در ادامه افزود: برای هپاتیت E واکسن قابل توجهی در دسترس نیست و همچنین برای هپاتیت C نیز هیچ واکسنی وجود ندارد. این مسئله خود نشان‌دهنده اهمیت موضوع و رسیدگی بیشتر به این نوع هپاتیت را می‌رساند.

متخصص بیماری‌های عفونی با یادآوری اینکه اگر هر کدام از انواع هپاتیت به فرم مزمن و سرطانی تبدیل شوند، خطرناک هستند، تصریح کرد: هپاتیت نوع  B و C بیشتر مزمن می‌شوند، اما به طور کلی ابتلا به هر نوع هپاتیتی در افراد داری نقص سیستم ایمنی خطرناک است. خوشبختانه فرم‌های حاد مانند هپاتیت A و E با درمان بهبودی پیدا می‌کنند و جای نگرانی وجود ندارد.  

مردانی با بیان اینکه یک و نیم درصد افراد وقتی از مادر متولد می‌شوند به هپاتیت B مبتلا هستند؛ یادآور شد: این افراد می‌توانند در آینده بیماری را به دیگران نیز منتقل کنند. لذا برای کسانی که قبل از سال ۱۳۷۲ متولد شده باشند، لازم است تا از طریق آزمایش خون میزان تیتر آنتی بادی هپاتیت را در خون بررسی کنند تا در صورت لزوم هر چه سریع‌تر اقدام درمانی لازم را انجام دهند.

راه‌های انتقال انواع هپاتیت

وی با اشاره به چگونگی انتقال هپاتیت A و E توضیح داد: این دو نوع از طریق مدفوعی دهانی منتقل می‌شوند. در مدفوع مقدار زیادی ویروس دفع می‌شود. اگر فرد بهداشت فردی را رعایت نکند، می‌تواند افراد زیادی را آلوده کند. بر همین اساس توصیه می‌شود کسی که مبتلا به هپاتیت A یا E است از سایر افراد جدا نگهداری شود. لوازم بهداشتی مانند حوله، سرویس بهداشتی و ... نیز جدا از سایر اعضای خانواده باشد.

مردانی با اشاره به اینکه راه انتقال هپاتیت B و C مشابه است، افزود: این دو نوع بیماری به دنبال خون و فراورده‌های خونی، استفاده از سرنگ مشترک در معتادان تزریقی، از راه تزریقات غیر ایمن در بیمارستان‌ها منتقل می‌شود. همچنین هپاتیت بی در مایعات بدن مانند اشک چشم، مایعات منی، ترشحات پستان نیز دیده شده است و می‌تواند موجب انتقال بیماری شود.

این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری با اشاره به مسافرتها در تابستان گفت: یکی از بیماری‌های در کمین خطر  مسافران هپاتیت A است که از خوردن آب آلوده، میوه و سبزی‌هایی که به درستی ضدعفونی نشده باشند، منتقل می‌شود. لذا همه افراد و به خصوص مسافرین حتما دستان خود را به طور مرتب با آب و صابون بشویند. بهداشت فردی و اجتماعی را رعایت کنند. از آب‌ بطری برای خوردن و آشامیدن استفاده کنند.

داروهای درمان انواع هپاتیت در کشور موجود و تحت پوشش بیمه هستند

وی با اشاره به اینکه داروی موثر برای درمان هپاتیت B مزمن تولید داخل با قیمت مناسب وجود دارد؛ افزود: برای هپاتیت C هم داروهای خوراکی موثری وجود دارد، که برخی داخل کشور و برخی وارداتی هستند. خوشبختانه هپاتیت نوع A درمان خاصی نمی‌خواهد و خود به خود بهبود پیدا می‌کند و برای هپاتیت E هم از درمان علامتی استفاده می‌کنیم.

مردانی در خصوص بیمه و خرید داروهای هپاتیت در کشور گفت: عمده داروهای موثر برای هپاتیت تحت پوشش بیمه هستند و به آسانی در دسترس مردم قرار دارند.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: هپاتیت

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: هپاتیت بیماری های عفونی انواع هپاتیت برای هپاتیت هپاتیت B هپاتیت A

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۲۸۲۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توده‌های بدخیم سرطان پستان درد ندارند/ معاینات ماهانه بانوان در منزل بهترین روش برای تشخیص

گیتا حاتمی زاده جراح زنان و زایمان، فلوشیپ نازایی و آی وی اف در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، در رابطه با سرطان سینه در بانوان اظهار کرد: سرطان سینه جز شایع‌ترین سرطان‌‌ها در بانوان بوده که وابسته به سن است. هرچه میزان سن افزایش می‌یابد، احتمال ابتلا نیزبیشتر می‌شود.

وی ادامه داد: درحال حاضر به دلیل علت‌های ناشناخته مانند آلودگی‌های غذایی و استرس‌های محیطی، سن ابتلا به این بیماری به صورت چشمگیری کاهش یافته و امروزه سرطان‌های پیشرفته پستان را در جوان‌ترها می‌بینیم؛ اما به صورت کلی هرچه سن بیشتر می‌شود شیوع سرطان پستان نیز افزایش می‌یابد.

جراح زنان و زایمان افزود: سرطان سینه در ابتدا از یک سلول سرطانی در سینه ایجاد می‌شود. به عبارت دیگر سرطان پستان زمانی ایجاد می‌شود که یک سلول در سینه از حالت عادی خود خارج و تبدیل به سلول سرطانی شود. این سلول سرطانی شروع به تکثیر کرده تا زمانی که یک توده ایجاد کند. برای اینکه یک سلول سرطانی تبدیل به یک توده یک سانتی شود حدود پنج سال زمان نیاز دارد؛ اما بعد از آن برای بزرگ‌تر شدن و رسیدن به دو سانت، نیاز به زمان خاصی ندارد و این اتفاق بسیار سریع رخ می‌دهد.

حاتمی زاده با اشاره به اینکه سلول‌های سرطان سینه از یکدیگر جدا هستند مطرح کرد: این سلول‌ها به دلیل باز بودن از یک دیگر نیازی به سایز، اندازه و زمان خاصی برای پخش شدن در سینه و نقاط دیگر بدن ندارند و حتی یک سلول بسیار کوچک هم می‌تواند پخش شود و درآینده موجب عود بیماری شود.

راهی برای پیشگیری از سرطان پستان وجود ندارد

وی با اشاره به اینکه تشخیص زودهنگام در درمان این بیماری بسیار مهم است بیان کرد: در خانم‌هایی که سینه کوچک دارند، توده حداقل باید یک سانت شده باشد تا با لمس کردن تشخیص داده شود این درحالیست که در خانم‌هایی با سینه‌های بزرگ‌ترممکن است در آزمایشات هم توده اصلا دیده نشود و نیاز به سایز بزرگ‌ترآن باشد؛ بنابراین با توجه به این موضوع که راهی برای پیشگیری از این بیماری وجود ندارد مهم‌ترین کار تشخیص زودهنگام است. این تشخیص کمک می‌کند تا پزشک قبل از گستردگی و پخش این بیماری آن را مهار کند.

فلوشیپ نازایی و آی وی اف گفت: معمولا عوامل سرطان سینه توسط خود فرد تشخیص داده می‌شود. باید هر فرد از سن ۱۸ سالگی به صورت مرتب، ماهانه و پس از اتمام دوره عادت ماهانه،  خود را معاینه کند. خانم باید با کف انگشتان دستش در حالیکه دراز کشیده است سینه را به صورت چرخشی لمس کند تا اگر توده‌ای غیر طبیعی احساس شد سریع به پزشک مراجعه کند. بر خلاف تصورات مردم، بیشتر توده‌های بدخیم درد ندارند بنابراین اکثرخانم‌ها با لمس متوجه توده‌ جدید می‌شوند.

تفاوت توده خوش‌خیم و بدخیم

حاتمی‌زاده بیان کرد: به صورت طبیعی یکسری توده‌ خوش‌خیم که مانند دانه‌های تسبیح هستند در سینه وجود دارند. این توده‌ها‌ی خوش‌خیم که در همه نقاط پستان پخش و به هورمون‌های سینه نیز وابسته‌اند. توده‌های خوش خیم اکثرا حاشیه منظم، متحرک و صاف هستند درحالی که توده‌های بدخیم به یکدیگراتصال داشته، نمی‌توان حدودی برایشان تعیین کرد و حاشیه نامنظم دارند. معمولاً درصد کمی از توده‌های سرطانی  درد ایجاد می‌کنند و اکثر توده‌های دردناک جز توده‌های خوش‌خیم هستند. اما در حالت کلی اگر خانمی با توده‌ای در سینه خود مواجه شد باید به پزشک مراجعه و مورد بررسی قرار گیرد.

اشعه ماموگرافی سرطان‌زا نیست

وی تصریح کرد: توصیه می‌شود بانوان ماهانه معاینات لازم را در منزل انجام دهند. هر ۶ ماه یا یکسال یکبارتوسط پزشک معاینه و از سن ۴۰ تا ۵۵ سالگی، هرسال ماموگرافی انجام دهند. معمولا برای تشخیص بهتر، سینه میان دو صفحه تلقی شفاف قرار می‌گیرد که بااین کار شاید در حد چند ثانیه احساس فشار ایجاد شود و این چیزی نیست که درد غیر طبیعی و غیرقابل تحمل باشد. نباید این درد دلیلی برای معاینه نشدن باشد. لازم به ذکر است که برخلاف تصورات بانوان، اشعه ماموگرافی خطرناک و سرطان‌زا نیست.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • شانس درمان کودکان مبتلا به سرطان در ایران ۷۰ درصد است
  • ۴۲ هزار کودک سرطانی در «محک» در حال درمان هستند
  • لوسمی رایج‌ترین سرطان کودکان/ ۶۵ تا ۷۰ درصد کودکان مبتلا به سرطان در ایران درمان می‌شوند
  • راه‌اندازی دستگاه توموتراپی بیماران سرطانی در گلستان
  • فناوری مشاهده درون سلول‌های سرطانی ابداع شد
  • آزمایش اولین «واکسن شخصی» برای نوعی از سرطان روی بیمار انگلیسی
  • چیز‌هایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب بزنند
  • چیز‌هایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب می‌زنند
  • خواص ظرف های ضد سرطانی
  • توده‌های بدخیم سرطان پستان درد ندارند/ معاینات ماهانه بانوان در منزل بهترین روش برای تشخیص