Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-05-02@03:37:17 GMT

تهدید ترکیه در قبال سوریه محقق می‌شود؟

تاریخ انتشار: ۹ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۲۸۲۴۱

تهدید ترکیه در قبال سوریه محقق می‌شود؟

در پی این رجزخوانی رئیس جمهور ترکیه، همه برای حمله دوباره آنکارا به خاک همسایه جنوبی ثانیه شماری می‌کردند. از اواخر خرداد ماه گذشته آنکارا بارها از انجام عملیات قریب‌الوقوع در «تل رفعت» و «منبج» که محل تمرکز نیروهای کُرد است، دم زده بود؛ موضوعی که ناظران سیاسی را بیمناک کرده بود. ترکیه پیشتر و به بهانه مقابله با عناصر «یگان‌های مدافع خلق» سه عملیات (سپر فرات، شاخه زیتون و چشمه صلح) در شمال سوریه انجام داده و بخشی از این کشور را به اشغال خود درآورده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

اردوغان به دنبال جذب افکار عمومی
با وجود هشدارها، ترکیه تاکنون در عملی کردن این نیت خود تردید داشته است. برخی این موضوع را به مخالفت صریح ایران و روسیه با این اقدام مرتبط می‌دانند. اردوغان در سفر اخیر خود به تهران با هشدار جدی رهبر انقلاب اسلامی مواجه شد. حضرت آیت الله خامنه‌ای در این‌باره تأکید کردند: حفظ تمامیت سرزمینی سوریه بسیار مهم است و هرگونه حمله نظامی به شمال این کشور قطعاً‌ به ضرر ترکیه، سوریه و همه منطقه، و به نفع تروریست‌ها خواهد بود. با این وجود لفاظی‌های مقامات آنکارا  علیه سوریه همچنان ادامه دارد. در آخرین مورد «ابراهیم کالین» سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه دو روز پیش گفت: «ما برای انجام عملیات نظامی در شمال سوریه از کسی اجازه نخواهیم گرفت و مجبور نیستیم به کسی در این باره اطلاع دهیم. این عملیات  بر اساس ارزیابی‌های ما از خطرات امنیتی هر لحظه می‌تواند اجرایی شود».
اما آیا باوجود اتمام حجت تهران و مسکو، آنکارا در این مقطع جرئت عملیات در شمال سوریه را به خود راه می دهد؟ احمد بخشایش اردستانی، دکترای علوم سیاسی از دانشگاه «نیو ساوت ولز» استرالیا در این باره می گوید: رهبر انقلاب اسلامی به درستی در دیدار با اردوغان اعلام کردند اشغال ۳۰ کیلومتر از خاک یک کشور به بهانه مقابله با تروریسم نه تنها در منطق سیاسی پذیرفتنی نیست بلکه می تواند ناامنی گسترده‌تری را به بار آورد. 
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در دور نهم مجلس افزود: ترکیه روی سخنان رهبر انقلاب حساب ویژه ای باز می‌کند. پس باید رجزخوانی‌های مقامات آنکارا در این زمینه را بیشتر رسانه ای و با هدف جلب افکار عمومی داخلی قلمداد کرد و بعید به نظر می‌رسد در این زمینه دست به اقدامی بزند. 

درک نگرانی‌های امنیتی ترکیه
این تحلیلگر مسائل بین الملل با بیان اینکه البته نگرانی های مشروع ترکیه از سوی جمهوری اسلامی دیده می‌شود، گفت: ایران هم نسبت به اقدامات تروریستی در مناطق کردنشین و به‌ویژه افزایش تحرکات رژیم صهیونیستی در این مناطق حساس است. با وجود این، تهران راه حل مشکل را اقدام نظامی نمی داند؛ چرا که معتقد است متزلزل شدن دولت بشار اسد بیش از هر طرفی به نفع تل‌آویو تمام خواهد شد. 

وی در این باره افزود: ایران و روسیه برای رفع نگرانی ترکیه پیشنهاد حضور ارتش سوریه در مناطق شمال سوریه را مطرح کردند. تنها راه حل به نظر استقرار ارتش در این مناطق است تا هم از تحرکات گروه های تروریستی جلوگیری شده و هم بهانه از دست آنکارا خارج شود. اگر آنکارا واقعاً به دنبال حل مشکل است، باید از این پیشنهاد استقبال کند.
احمد بخشایش اردستانی با بیان اینکه نباید از یاد برد آنکارا در موضوع سوریه دارد چوب ندانم کاری خود را می خورد، تصریح کرد: ترکیه در چند سال اخیر با حمایت از گروه‌های تکفیری ناامنی را به جان خرید. اردوغان در پس این تحولات با ایده نوعثمانی‌گری گسترش نفوذ خود در این مناطق را هم دنبال می کند. وی با بیان اینکه در این میان موضع کردهای سوریه درباره رویکرد آنکارا مهم به نظر می رسد، تأکید کرد: کردها در گذشته و هرگاه صحبت از عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه مطرح بود به صورت تاکتیکی تغییر رویکرد داده و از نزدیکی به دولت دمشق سخن می‌گفتند. این در حالی است که آن‌ها که ظاهراً از تجربه افغانستان و خالی کردن پشت دولت اشرف غنی درس نگرفته‌اند، همچنان روی دولت آمریکا به عنوان شریک اصلی حساب باز کرده‌اند. با وجود این، در حال حاضر هم ممکن است در ظاهر هم که شده دوباره از چرخش به سمت دمشق دفاع کنند. اما اگر آن‌ها واقع‌بین باشند، باید در نهایت دریابند تنها راه حل، استقرار ارتش سوریه در شمال سوریه است و بس.

خبرنگار: مهدی خالدی

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: ترکیه اردوغان سوریه شمال سوریه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۲۸۲۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسرائیل حزب‌الله را تهدید کرد/ جنوب لبنان را اشغال می‌کنیم

به گزارش خبرآنلاین «یسرائیل کاتس» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در این باره گفت که اگر حزب‌الله از نوار مرزی دور نشود، رژیم اشغالگر مناطقی از جنوب لبنان را اشغال خواهد کرد.

طبق گزارش اسپوتنیک، کاتس در دیدار با «استفان سژورنه» همتای فرانسوی خود در تل‌آویو افزود: اگر حزب‌الله عقب‌نشینی نکند، اسرائیل به یک جنگ همه‌جانبه با آن نزدیک خواهد شد.

به نقل از ایسنا وی ادامه داد: اسرائیل در سراسر لبنان با حزب‌الله خواهد جنگید و مناطق وسیعی را در جنوب لبنان اشغال خواهد کرد و این مناطق به‌عنوان یک منطقه امنیتی در کنترل ارتش باقی می‌ماند و به ساکنان شمال این امکان را می‌دهد که به سلامت به خانه‌های خود بازگردند.

وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی تاکید کرد: ما به وضعیت ۶ اکتبر برنمی‌گردیم.

نوار مرزی لبنان و شمال سرزمین‌های اشغالی فلسطین طی روزهای اخیر شاهد تشدید تنش بوده است و هم‌زمان مقامات رژیم صهیونیستی به انجام حملات گسترده به لبنان تهدید کرده‌اند.

این درگیری‌ها در پی حملات رژیم صهیونیستی به غیرنظامیان در خاک لبنان و در مقابل حملات موشکی شدید حزب‌الله به مواضع و پایگاه‌های ارتش رژیم صهیونیستی تشدید شد.

یک روز پس از آغاز تجاوزات رژیم اشغالگر به نوار غزه از هفتم اکتبر، حزب‌الله لبنان اولین طرف در محور مقاومت بود که با انجام حملاتی به شمال فلسطین اشغالی، رسما به عملیات فلسطینی طوفان الاقصی ملحق شد و پس از آن مرزهای لبنان و سرزمین‌های اشغالی فلسطین به‌صورت روزانه و تقریبا ۲۴ ساعته صحنه تبادل آتش میان حزب‌الله لبنان و ارتش رژیم صهیونیستی شده است.

رسانه‌های عبری گزارش دادند از زمان آغاز نبرد طوفان الاقصی و شلیک موشک از جنوب لبنان، چندین افسر و نظامی صهیونیست کشته و ده‌ها پایگاه نظامی آن‌ها توسط حزب‌الله هدف گرفته شده است و به همین دلیل کابینه تندرو «بنیامین نتانیاهو» مجبور به تخلیه هزاران شهرک‌نشین از شمال فلسطین اشغالی شد و تعدادی از شهرک‌نشینان هم خودشان از منطقه فرار کردند.

اخیرا رسانه‌های عبری فاش کردند که این شهرک‌نشینان صهیونیست حاضر به بازگشت به خانه‌هایشان نیستند و می‌گویند که کابینه نتانیاهو توجهی به سرنوشت آن‌ها نداشته و آن‌ها را رها کرده است.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901638

دیگر خبرها

  • سیل و آب‌گرفتگی در خیابان‌های آنکارا + فیلم
  • بارش سیل آسا در پایتخت ترکیه
  • اسرائیل حزب‌الله را تهدید کرد/ جنوب لبنان را اشغال می‌کنیم
  • رسانه عبری: باکو میانجی بالقوه تل‌آویو و آنکارا است
  • مخالفان سوریه: موضع ترکیه در قبال ما ثابت است
  • استرداد بیش از ۱۹۰ خانواده عراقی از اردوگاه الهول سوریه به عراق
  • ارتش ترکیه نیروی کمکی به شمال سوریه اعزام کرد
  • ناتوانی ترکیه در مهار درگیری گروه‌های تروریستی در شمال سوریه
  • ترکیه از نخست‌وزیر هلند برای دبیرکلی ناتو حمایت می‌کند
  • ناتوانی ترکیه در مهار درگیری گروه های تروریستی در شمال سوریه