Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-27@14:32:43 GMT

سنتی قدیمی که احیا شد

تاریخ انتشار: ۹ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۲۸۳۴۹

سنتی قدیمی که احیا شد

به گزارش خبرنگار مهر، کارگاه پارچه‌نویسی عاشورایی «کاتبان سوگ» با هدف ترویج هنر خوشنویسی، احیای سنت‌های اصیل در عزاداری، اشاعه فرهنگ عاشورا از دریچه هنر و حمایت از هنرمندان خوشنویس از سوی معاونت هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با مشارکت سازمان زیباسازی شهر تهران طی سه روز (از ۴ تا ۷ مردادماه) در عمارت اتحادیه تهران برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از آنجایی که هر سال در ایام سوگواری سید و سالار شهیدان، حضرت سیدالشهدا علیه السلام، کتیبه‌ها، پرچم‌ها و پارچه نویسی های بسیاری تولید و بر چهره شهر می‌نشینند، با معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران درباره این کارگاه و اینکه چقدر آثار این کارگاه نسبت به کتیبه‌های معمول متفاوت هستند به گفتگو نشستیم.

امیرحسین سمیعی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در گفتگو با خبرنگار مهر درباره کارگاه «کاتبان سوگ» توضیح داد: کارگاه پارچه نویسی عاشورایی «کاتبان سوگ»، کارگاهی خوشنویسی است؛ به این دلیل خوشنویسی را انتخاب کردیم که خوشنویسی هنری قدسی است و الوهی که کتابت وحی از طریق خوشنویسی صورت گرفته است و به همین معنا، خوشنویسی یکی از مهمترین و اصلی‌ترین هنرهای قدسی به حساب می‌آید. این هنر به واسطه ذوق ایرانیان و در مناسبت‌های مختلف، لطیف‌تر و زیباتر شده است. ارادت قلبی که ایرانیان نسبت به ائمه اطهار علیه السلام دارند و با خوشنویسی برای امامان شیعه، این هنر قدسی به نوعی از هنر شیعی بدل شد.

احیای سنت قدیمی پارچه نویسی در «کاتبان سوگ»

وی با بیان اینکه خط و خوشنویسی علاوه بر تقدس، در بین شیعیان توجه مضاعفی را جلب کرد، گفت: پارچه‌نویسی سنت دیرینه‌ای در ایران بوده است و کاتبان به مناسبت‌های مختلف روی پارچه خوشنویسی می‌کردند و از اصلی‌ترین مناسبت‌هایی که هنرمندان این کار را انجام می‌دادند، عزاداری سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین (ع) بوده است. نگارش روی پارچه تا اواسط دهه ۷۰ کاربرد داشته اما با آمدن تکنولوژی‌های جدید، به دست فراموشی سپرده شد. بنابراین یکی از ویژگی‌های اصلی این کارگاه، احیا کردن این سنت قدیمی است که مدت سه دهه به فراموشی سپرده شده است.

سمیعی همچنین بیان کرد: در کارگاه «کاتبان سوگ» ۷۲ هنرمند خوشنویس به عنوان نمادی از ۷۲ شهید کربلا گرد هم آمدند و پارچه نویسان قدیمی و با تجربه در کنار پارچه نویسان جوان علاقمند برای عزای سرور و سالار شهیدان نوشتند؛ هم دِین و باور خود را نشان می‌دهند و هم یک سنت زیبای قدیمی را دوباره به دل شهر و شهروندان برگرداندند.

وی همچنین گفت: تلاش شد محتوای ویژه‌ای روی پارچه‌ها نقش بندد و برای این منظور از اساتید بزرگ ادبیات کمک گرفتیم که محتوایی غنی را به ما ارائه دهند. ۷۲ هنرمند خوشنویس روی ۳۰ هزار متر پارچه احادیث، اشعار و مضامین عاشورایی را نوشتند و این پارچه‌های منقش به مفاهیم عاشورایی به تکایا و هیأت‌های عزاداری اهدا می‌شوند و این قابلیت را دارند که سال‌ها مورد استفاده قرار بگیرند.

آثاری که به دلیل پتانسیل هنری هیچوقت کهنه نمی‌شوند

معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران تصریح کرد: هنرمندان با جان و دلشان روی این پارچه‌ها خوشنویسی کردند و با توجه به اینکه یک پتانسیل هنری در این آثار نهفته است، هیچوقت کهنه نمی‌شوند و طبیعتاً نوعی جریان هنری پدید آمد که همین جریان هنری بر دل و جان مردم نفوذ می‌کند و این هویت بصری است که برای ما مهم است.

سمیعی در پایان گفت: این کارگاه پر از هنرمندانی است که بعضاً در هنر خودشان وجوه بین المللی دارند اما وقتی به حضورشان در این کارگاه رجوع می‌کنید، متوجه می‌شوید به خاطر ارادت آنها به حضرت امام حسین (ع) و عاشورا است که حضور دارند، چراکه ما نمک‌گیر این سفره هستیم و خیلی برایمان مهم نیست چقدر پارچه می‌نویسیم و مهم ادای دین به ساحت مقدس حضرت اباعبدالله علیه السلام است.

کد خبر 5551246

منبع: مهر

کلیدواژه: سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران عاشورا محرم 1401 محرم 1401 حبیب الله صادقی تئاتر ایران درگذشت چهره ها شبکه پنج سیما برنامه تلویزیونی موسیقی ایرانی موزه هنرهای معاصر تهران دفتر موسیقی وزارت ارشاد عاشورا جشنواره فیلم ونیز خانه هنرمندان ایران ماه محرم شبکه نسیم هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران پارچه نویسی کاتبان سوگ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۲۸۳۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم| آتش‌سوزی گسترده یک کارگاه ۲۰۰۰ متری در جنوب تهران

فیلم| آتش‌سوزی گسترده یک کارگاه ۲۰۰۰ متری در جنوب تهران

دیگر خبرها

  • ببینید | اولین تصویر از آتش‌سوزی شدید یک کارگاه ۲ هزار متری در جنوب تهران
  • فیلم| آتش‌سوزی گسترده یک کارگاه ۲۰۰۰ متری در جنوب تهران
  • برپایی نمایشگاه و کارگاه رودوزی‌های سنتی در موزه بزرگ خراسان
  • افتتاحیه نمایشگاه «در ستایش سعدی» در موزه خوشنویسی ایران
  • برگزاری نخستین همایش خوشنویسی «کاتبان وحی» + تصویر
  • ساز هنرمندان جنوب کرمان بر سکوهای بین‌المللی کوک می‌شود
  • شهرداری کلنگ به دست؛ این بار نوبت یکی از قدیمی‌ترین بناهای هنری تهران است
  • یک قرن سنندج در قاب تصویر
  • دومین نمایشگاه عکس‌های قدیمی شهر سنندج برپا می‌شود
  • احیا و بازسازی ۵۰ قنات قدیمی در شهر باشت