Web Analytics Made Easy - Statcounter

این نوع جارو بسیار زیبا و سبک است و دارای دوام بالا، تار‌های موازی ضخیم است و استفاده از چوب‌های رسیده موجب انعطاف تار‌های آن می‌شود۰

این هنر سنتی اصیل و قدیمی به علت کاربردی بودن و ماده و مصالح ارزان محلیِ در اختیار، توانسته است تا به امروز جایگاه خود را حفظ کند و تداوم داشته باشد. در این شاخه از صنایع‌دستی مردان و زنان با همکاری یکدیگر این صنعت را در شهر حفظ کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جارو دستی سنتی

استفاده‌های متنوع و مختلف از طبیعت برای بهبود امورات زندگی از جمله جاروبافی، سبدبافی، درج بافی، حصیربافی و ... از ابتدایی‌ترین هنر‌های سنتی است برای این کار، مصالح و مواد اولیه موجود در محیط خود را به‌هم‌تنیده و سپس با استفاده از تجربه و خلاقیت، مطابق نیاز روز لوازم موردنیاز خود را تولید می‌کردند. همچنین از بدو خلقت، بشر علاوه بر صنایع‌دستی مذکور از بافتنی‌های چوبی برای ساختن ظرف، حصار، مأمن، قایق، زیرانداز، ظروف جای غلات، پوشش سقف خانه‌ها و کلاه به روش‌های مختلف بهره برده است.

جارو ابزاری برای پاکیزگی است که از تار‌های موازی ضخیمی که به یک دسته استوانه شکل وصل شده‌اند تشکیل می‌شود. برای تولید یک جارو دست‌کم سی نفر از کشاورز، راننده، جاروباف، جارودوز، فروشنده‌های دوره‌گرد، فروشنده‌های جزء و… درگیر هستند و از این راه ارتزاق می‌کنند. جاروی سنتی در نظافت و تمیز کردن منزل، پله و پاگرد، جارو کردن و شستن حیاط، جارو کردن کوچه و خیابان قابل‌استفاده است.

 

امروزه به‌نوعی می‌توان گفت که تنها منطقه‌ای که در استان به خریدوفروش و جاروبندی به شکل حرفه‌ای اقدام می‌کنند روستای ملاحسن است که شغل اصلی مردان خانواده محسوب می‌شود. اما آنچه در بقیه روستا‌های استان کشت و نیز به جارو بافی می‌پردازند به‌صورت جزئی و برای نیاز خانواده یا روستا است.

کارگاه‌های زیادی در داخل روستای ملاحسن با تولید جارو اداره می‌شوند که با حضور اندک در این روستا به‌راحتی نفوذ این صنعت دستی مشخص است که می‌توان گفت شغل اصلی مردم این منطقه جاروبافی است و امروزه حتی نوجوانان نیز به‌خصوص در تابستان برای گذران اوقات فراغت به این صنعت روی آورده‌اند.

آن چیزی که بسیار نکته مثبت تلقی می‌شود نه‌تن‌ها بسیاری از خانواده از این صنعت دستی ارتزاق می‌کنند بلکه حضور جوانان در کنار پدران برای تولید این محصول است که نشان می‌دهد صنایع‌دستی موردنیاز مردم همچنان مشتری خواهد داشت و این یک فرصت استثنایی است.

بافت و دوخت جارو شغلی است از رشته صنایع‌دستی (بافت) که وظایف شناخت انواع طرح‌های جارو و گیاه آن، آماده‌سازی‌های ساقه جارو، دسته کردن و بستن ساقه‌ها با استفاده از رکاب، جداسازی برش بخش‌های زائد و اضافی، تزئین و روکاری شامل نوارپیچی و دوخت را دربرگرفته و با مشاغل حصیربافی و سبدبافی در ارتباط است. شکل بافت جارو هم به این صورت است که ابتدا دسته جارو‌ها را به‌اصطلاح «عوده» می‌کردند. یعنی سروته جارو را هم‌اندازه می‌زدند و بعد می‌بافتند.

مواد اولیه در جاروبافی

در ساخت و تولید یک جارو، مواد بسیار کم و انگشت شماری استفاده می‌شود که عبارت‌اند از:

ساقه و بوته جارو

مهم‌ترین و اصلی‌ترین ماده بکار رفته در ساخت جارو، بخش‌های فوقانی و ساقه و شاخه‌های بوته جارو است. این گیاه، به‌عنوان محصول، کشت می‌شود و عملیات، کاشت آن در ماه‌های اواخر اسفند و فروردین و برداشت آن اوایل و اواسط فصل تابستان انجام می‌پذیرد. در نقاط بسیار از کشور این گیاه پرورش داده می‌شود، ولی از بهترین مراکز آن، اطراف و نواحی شهر میانه است.

بوته‌های جارو به بیش از ۲ متر ارتفاع در هنگام رشد نهایی می‌رسند و در هنگام درو، حدود ۱۳۰ سانتیمتر آن قطع شده و پس از خشک‌کردن به‌وسیله قراردادن در جلوی آفتاب، به مناطق مختلف و مراکز بافت جارو فروخته می‌شود.

بیشتر بخوانید

جارو‌هایی که گرد و غبار بیکاری را می‌زدایند/یک روستا و یک هنر

امروزه بسیاری از زنان روستای ملاحسن نیز در خانه‌های خود برای امرارمعاش، با هزینه اندک برای جارو فروشان عمده جارو می‌بافند تا آنجا که اگر زنی وارد به این کار باشد می‌تواند روزانه حدود یکصد جارو را با سیم و نخ پلاستیکی ببندد و تحویل سفارش‌دهنده بدهد.

قیمت جارو‌های تولیدی بستگی به کیفیت و نوع جارو دارد و مرغوب‌ترین نوع جارو در استان خراسان شمالی، جارو‌هایی است که در روستای ملاحسن کشت می‌شود چرا که بسیار باکیفیت مناسب و شفاف است.

نوع مرغوب جارو دارای ریز شاخه‌های بسیار و سرشاخه‌ها تقریباً به رنگ قرمز است و نوع نامرغوب آن نیز به رنگ چوب است و در اثر مصرف زود شکسته می‌شود البته برخی برای فریب خریدار سرشاخه‌ها را رنگ می‌کنند که بادقت می‌توان آن را تشخیص داد.

هنر جاروبافی روستای ملاحسن خراسان شمالی با شماره ۱۶۸۶ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان شمالی بجنورد

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: جارو بافی میراث فرهنگی روستای ملاحسن خراسان شمالی صنایع دستی جارو ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۲۸۴۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتصاب مدیرعامل جدید شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی

طی حکمی از سوی هاشم امینی مدیرعامل آبفای کشور، رضا عطایی بعنوان مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی منصوب شد.
معاون بهره برداری آب و فاضلاب شهری، معاون بهره برداری و توسعه آب، قائم مقام و معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه گذاری شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی از جمله مسئولیت‌های رضا عطایی در این شرکت بوده است.
ضمنا در این حکم، از زحمات مهندس رضا نعیمی مدیرعامل سابق این شرکت تقدیر شد.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان شمالی بجنورد

دیگر خبرها

  • رشد ۱۶ درصدی اهدای خون در خراسان شمالی
  • ۲۵ هزار نیروی جدید در وزارت بهداشت جذب می‌شوند
  • ۳۰ رشته قنات خراسان شمالی در حال مرمت و لایروبی است
  • فیلم| زن فلسطینی که خانه ویران‌شده‌اش را جارو می‌کند
  • نیاز مبرم ۱۰۰ رشته قنات در خراسان شمالی به مرمت
  • آبیاری نوین ؛ گامی به سوی جهش تولید
  • طرح های بهداشت ودرمان خراسان شمالی افتتاح و کلنگ زنی می شود
  • آیین افتتاح طرح‌های دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی برگزار می‌شود
  • انتصاب مدیرعامل جدید شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی
  • تولید ۲ هزار و ۶۰۰ متر مربع فرش درخراسان‌شمالی