Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-30@10:10:32 GMT

آبخیزداری خسارت سیل های اخیر را کاهش داد

تاریخ انتشار: ۹ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۲۹۰۴۲

آبخیزداری خسارت سیل های اخیر را کاهش داد

رئیس انجمن آبخیزداری ایران گفت: تحلیل ما این است که اگر احجام بزرگ پشت سازه‌های آبخیزداری همراه با روان آب‌ها و گل‌ها به داخل شهر‌ها و روستا‌ها می‌آمد، خسارت‌ها خیلی بیشتر از خسارت‌های فعلی بود. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، پرویز گرشاسبی معاون آبخیزداری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری در برنامه گفتگوی ویژه خبری گفت: بنابر اخبار دریافتی حدود 18 استان و 93 شهرستان و 112 زیر حوزه آبخیز تحت تاثیر بارش‌های تابستانه این اقلیم قرار گرفتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حدود 60 درصد حوزه آبخیزدار یا سیل خیز عملیات آبخیزداری انجام شده و احجام بزرگی از بار جامد رسوبات را در پشت سازه‌های آبخیزداری تثبیت کرده و تحلیل ما این است که اگر این احجام بزرگ همراه با روان آب‌ها و گل‌ها به داخل شهر‌ها و روستا‌ها می‌آمد، خسارات‌ها خیلی بیشتر از خسارت‌های فعلی بود.

وی افزود: اگر بخواهیم آبخیزداری معقول و مبانی کاهش میزان فرسایش خاک اسناد بالادستی (ماده 11 قانون افزایش بهره وری) و یا تغذیه آبخوان ها را انجام دهیم حداقل باید سالی سه میلیون هکتار آبخیزداری در کشور صورت گیرد در صورتی که خود برنامه ششم توسعه هم هدفی که خواسته سازمان ما بوده 15 میلیون هکتار بوده و آن چیزی که در مجلس مصوب شده 10 میلیون هکتار که 6 و نیم میلیون هکتار آن انجام شده است.

مهدوی استاد دانشگاه نیز گفت: آبخیزداری به نوعی کشورداری است، منتهی در زمینه محیط زیست؛ وقتی که یک حوزه مدیریت منسجمی داشته باشد پول خرج کردن برای آن جواب می‌دهد، اما اگر رها باشد هر چقدر هم هزینه شود رها می‌شود، باید انتظار داشته باشیم که در سال‌های آتی شرایط بدتر از این هم اتفاق بیفتد. وی با اشاره به اینکه طرح هایمان پشتوانه اجرایی ندارد و منسجم نیست، افزود: اگر در یک حوزه کاری را انجام می‌دهیم حمایت کافی نسبت به آن برنامه و برنامه‌های دیگر نمی‌شود، مثلا بیابان زدایی داریم در عین حال پرورش شتر را هم حمایت می‌کنیم، یک علفی که در صحرا سبز می‌شود، اگر 10 درصد در مناطق بیابانی پوشش گیاهی داشته باشیم جلوی فرسایش بادی و ریزگرد‌ها را می‌گیرد و لازم نیست سرتاسر را جنگل کنیم، ولی همان 10 درصد را هم نمی‌گذارند بماند، در حوزه آبخیز هم همین است.

 علی طالبی رئیس انجمن آبخیزداری ایران گفت: از دیدگاه بنده آن چیزی که مهم است و کمتر به آن توجه می‌شود بحث ساختار هرم مدیریت منابع طبیعی و آبخیزداری کشور است، محافظت از حدود 85 درصد کشور بر عهده یک سازمانی گذاشتیم که این سازمان خودش یک جزء کوچک از وزارت جهاد کشاورزی است که خود مشکلات عدیده‌ای دارد، بنابراین اولین گامی که باید برداریم این است که از نظر قانونی ساختار مدیریت منابع طبیعی و آبخیزداری کشور را اصلاح کنیم و بعد بگوییم شما باید 85 درصد کشور را مدیریت کنید. وی ادامه داد: ​اگر همین الان سازمان هواشناسی اعلام کند که فردا سیلاب داریم چه کار می‌توانید انجام دهید وقتی بستر فراهم نیست، وقتی در بخشی از امامزاده داوود (ع) خود حریم بستر را به یکسری افراد برای کسب درآمد می‌فروشید؛ این‌ها را یک سیل 50 ساله می‌آید و خسارت می‌زند، اینجا نمی‌شود رفت یقه سازمان آبخیزداری را بگیرید، بنابراین ما هم موانع قانونی داریم که آبخیزداری یعنی همان کشورداری، مدیریت حوزه آبخیز کشور که حدود 85 درصد کشور است چطور از یک سازمان در دل یک وزارتخانه توقع دارید که همه این وظایف را از آن بخواهیم.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: میلیون هکتار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۲۹۰۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهار ۱۷ میلیون متر مکعب رواناب در سازه های آبخیزداری خراسان جنوبی

علیرضا نصرآبادی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: بعد از باران‌هایی که در اردیبهشت ماه در خراسان جنوبی باریدن گرفت و در برخی مناطق منجر به سیلاب شد، یکی از سوالات دغدغه مندان حوزه منابع طبیعی بحث مهار رواناب‌ها بوده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی بیان کرد: طبق آخرین آمار و بررسی‌ها با توجه به سیلاب در اردیبهشت ماه تا به امروز ۱۷ میلیون متر مکعب رواناب در سازه‌های آبخیز داری خراسان جنوبی مهار شده است.

نصرآبادی ادامه داد: از این میزان یک میلیون متر مکعب آب در سازه‌های آبخیزداری شهرستان بیرجند ذخیره شده است.

وی با اشاره به اینکه در مجموع در سال آبی جاری که از مهرماه ۱۴۰۲ شروع شده است تاکنون حدود ۲۵ میلیون مترمکعب آب در سازه‌های آبخیزداری خراسان جنوبی مهار شده است، گفت: بی شک این باران‌ها برای خراسان جنوبی برکت و رحمت به همراه خواهد داشت.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی در پاسخ به این سوال که آیا سیلاب به سازه‌های آبخیزداری خراسان جنوبی خسارت وارد کرده است یا خیر اظهار کرد: این سیلاب به سازه‌ها آبخیزداری و مناطقی که برنامه‌های آبخیزداری اجرا می‌شود خسارت وارد نکرده است ولی به مناطق دیگر خسارت‌هایی را به وجود آورده است.

کد خبر 6090532

دیگر خبرها

  • دلیل کاهش قیمت دلار در چند روز اخیر چیست؟ همتی پاسخ داد
  • کاهش پرشدگی مهمترین منبع آبی دامغان
  • نزول بیت‌کوین و اتریوم / قیمت روز ارزهای دیجیتال
  • مدیرعامل سازمان پسماند: شکایت تهرانی‌ها در حوزه پسماند ۶۵ درصد کاهش یافت/ تهران از پاریس تمیزتر است
  • جدیدترین قیمت رمزارزها در جهان: ۱۰ ارديبهشت
  • مهار ۱۷ میلیون متر مکعب رواناب در سازه های آبخیزداری خراسان جنوبی
  • نقش آبخیزداری در پیشگیری از هدررفت ۳۳ درصدی آب باران
  • کاهش ۲۵.۹ میلی‌متری بارش‌ها در کشور برخلاف بارندگی‌های اخیر
  • برخلاف بارندگی‌های اخیر؛ کاهش ۲۵.۹ میلی‌متری بارش‌ها در کشور
  • اعلام خسارات اولیه سیل در ۴ استان کشور