Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس انجمن آبخیزداری ایران گفت: تحلیل ما این است که اگر احجام بزرگ پشت سازه‌های آبخیزداری همراه با روان آب‌ها و گل‌ها به داخل شهر‌ها و روستا‌ها می‌آمد، خسارت‌ها خیلی بیشتر از خسارت‌های فعلی بود.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، در برنامه گفتگوی ویژه خبری درباره تاثیر آبخیزداری در پیشگیری از وقوع سیل یا کاهش خسارت‌های ناشی از سیل، پرویز گرشاسبی معاون آبخیزداری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری در پاسخ به پرسشی درباره میزان تاثیر رعایت نشدن مباحث آبخیزداری در خسارات ایجاد شده در مناطق مختلف‏، گفت: یک هفته‌ای است که استیلای توده بارشی مونسون بر روی کشور ایران باعث شده است که حدود ۱۸ استان و ۹۳ شهرستان و ۱۱۲ زیر حوزه آبخیز تحت تاثیر بارش‌های تابستانه این اقلیم قرار گرفتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کار‌هایی که برای اطلاعات آمار و تحلیل دقیق‌تر اقدامات آبخیزداری باید انجام می‌شد، زمان می‌خواهد. بر اساس اطلاعاتی رسیده در حدود ۶۰ درصد حوزه آبخیزدار یا سیل خیز، عملیات آبخیزداری انجام شده است. خوشبختانه اجسام بزرگی از بار جامد رسوبات در پشت سازه‌های آبخیزداری تثبیت کرده، و تحلیل ما این است که اگر این اجسام بزرگ همراه با روان آب‌ها و گل‌ها به داخل شهر‌ها و روستا‌ها می‌آمد، خسارت‌های خیلی بیشتر از خسارت‌های کنونی بود.

گرشاسبی در جواب به این سئوال که براساس برنامه ششم توسعه، حداقل دو میلیون هکتار عملیات آبخیزداری در سال باید انجام می‌شد، اما براساس برآورد‌ها تنها ۶۰ درصد انجام شده است؛ آیا به غیر از کمبود منابع مالی اعتباری، علل دیگری هم مانع عملیات آبخیزداری شده است؟ , گفت: عمده مشکلات تامین منابع مالی است. عملیات آبخیزداری عملیات هزینه بری است، به ویژه اگر حوزه‌های آبخیزی که مشرف به شهر‌ها و روستا‌ها و مناطق بحرانی سیل باشند باید با ظرافت و دقت بیشتری کار انجام شود. ما برای هر هکتار عملیات آبخیزداری در کشور امسال به طور متوسط دو و نیم میلیون تومان هزینه کردیم، بنابراین اگر ۱۰ میلیون هکتار که هدف برنامه ششم بوده، و محقق نشده است تامین منابع مالی برای آبخیزداری است.

گرشاسبی در ادامه افزود: هنگامی که در آبخیزداری هدف دو میلیون هکتار به طور متوسط در سال درنظر گرفته می‌شود، اما در بهترین اوضاع، یک و نیم میلیون هکتار محقق می‌شود. به طور مثال، آبخیزداری با استفاده از اعتبارات صندوق توسعه در سال ۹۷ - ۹۸ - ۹۹ در بهترین حالت به طور متوسط یک و نیم میلیون هکتار بوده است. البته در سال‌های اول برنامه بطور حدودی ۳۰۰ - ۴۰۰ هزار هکتار در سال انجام شده است. اگر بخواهیم یک آبخیزداری معقول و مبانی کاهش میزان فرسایش خاک اسناد بالادستی (ماده ۱۱ قانون افزایش بهره وری) و یا تغذیه آبخوان‌ها را انجام دهیم حداقل باید سالی سه میلیون هکتار آبخیزداری در کشور صورت گیرد. البته خواست و هدف سازمان منابع طبیعی در برنامه ششم توسعه، ۱۵ میلیون هکتار بوده است. آن چیزی که در مجلس شورای اسلامی مصوب شده ۱۰ میلیون هکتار بوده که شش و نیم میلیون هکتار آن انجام شده است؛ بنابراین عمده موضوعات آبخیزداری، بحث منابع مالی است.

همچنین گرشاسبی تصریح کرد: هر چند که اقداماتی صورت گرفته که صرفا رویکردمان از تامین منابع مالی دولتی به سمت بخش غیردولتی مخصوصا خیرین است. الان در ۱۳ استان کشور مجمع خیرین و استفاده از منابع مالی خیرین را در عملیات آبخیزداری داریم، حدود هزار و ۲۰۰ بند آبخیزداری یا سد آبخیزداری توسط خیرین ایجاد شده است و این اقدامات را توسعه می‌دهیم البته حوزه‌های آبخیز مشرف به مناطق شهری، شهرداری‌ها و شهرک‌های صنعتی را با استفاده از کمک آن‌ها انجام می‌دهیم. در سال گذشته ۱۵۰ هزار هکتار از از یک و نیم میلیون هکتار توسط بخش غیردولتی انجام شده است.

محمد مهدوی، کارشناس و استاد دانشگاه در بخش دیگری از برنامه در پاسخ به این پرسش که با روند کند آبخیزداری چه باید کرد، آیا همچنان باید منتظر باشیم سیل بیاید و خسارت داشته باشیم؟، گفت: آبخیزداری به نوعی کشور داری در زمینه محیط زیست است. وقتی که یک حوزه مدیریت منسجمی داشته باشد با تامین پول و هزینه کردن به هدف مدنظر خواهیم رسید. حال طرح هایمان پشتوانه اجرایی ندارد و منسجم نیست، به عبارتی در صورتیکه در یک حوزه کاری را انجام می‌دهیم حمایت کافی نسبت به آن برنامه از طرق برنامه‌های دیگر انجام نمی‌شود، به طور مثال بیابان زدایی داریم، اما از پرورش شتر هم حمایت می‌کنیم. گفتنی است، مناطق بیابانی با داشتن ۱۰ درصد پوشش گیاهی می‌تواند جلوی فرسایش بادی و ریزگرد‌ها را بگیرد، اما همان ۱۰ درصد را هم اجازه نمی‌دهند که بماند؛ بنابراین مدیریتی منسجم می‌خواهد که مشخص کند در هر عرصه چه افرادی و چگونه باید استفاده کنند. در حوزه آبخیزداری هم اینگونه است.

مهدوی در ادامه تصریح کرد: مطالعه‌ای که حدود ۳۰ سال پیش داشتم، فرمول‌هایی است که برای سد سازی استفاده می‌شود و در آن شدید‌ترین سیل‌ها را در نظر می‌گیرند. شدیدترین سیلاب‌هایی که در آمریکا اتفاق می‌افتاد، عدد ۱۰۰ ضریب آن فرمول می‌شد. در کشور ما برای بیشتر سد‌هایی که ساخته شده، عدد ۳۰ - ۴۰ درنظر گرفتند. در حالیکه این ضریب در جنوب و شمال کشور عدد ۱۰۵ است، یعنی نشان می‌دهد که در این دو منطقه، مشکل سیل مشکل جدی برایمان است.

همچنین مهدوی اضافه کرد: حوزه آبخیز سایر مناطق کشورمان کوچک است و متاسفانه ظرفیت آن‌ها نادیده گرفته شده است. همچنین در سالیان گذشته راجع به سیل گلابدره، سیل دماوند، گلستان و اقداماتی که باید انجام شود، هشدار دادم، اما اقدام منسجم و پیگیری صورت نگرفته است. هر چقدر برای آبخیزداری تامین مالی و هزینه کنیم و سازه‌ها را بسازیم تا هنگامی که مدیریت جامع آبخیز و آن جنبه نظارتی وجود نداشته باشد و به مردم آموزش ندهیم، تاثیری ندارد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: آبخیزداری خسارت سیل منابع مالی نیم میلیون هکتار عملیات آبخیزداری انجام شده حوزه آبخیز منابع مالی خسارت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۳۰۲۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خسارت سیل به زیرساخت‌های خراسان جنوبی تشریح شد

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی، گفت: خسارت سیل به تأسیسات و زیرساخت‌های استان در حال ارزیابی است البته تا دهم اردیبهشت ماه جمع‌بنده شده و همچنان ادامه دارد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، محمدعلی آخوندی امروز با اشاره به ارزیابی‌های صورت گرفته درباره میزان خسارت‌های سیل اخیر در استان، اظهار داشت: در بارندگی‌های اخیر که اکثر نقاط استان را متأثر کرد، ضمن برنامه‌ریزی برای پیگیری و آمادگی دستگاه‌های ذی‌ربط، به مردم و کشاورزان و دامداران نیز اطلاع‌رسانی گسترده صورت گرفت.

وی افزود: علی‌رغم بارندگی‌های بسیار شدید در زمان کم در بعضی نقاط مثل زیرکوه 64 میلی‌متر و خوسف 59 میلی‌متر، اما خوشبختانه خسارت جانی در پی نداشته است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی تصریح کرد: به واسطه سیلاب‌های شدید و بارندگی همزمان با آن، خسارت زیادی به بخش‌های مختلف وارد شده که بیشترین این خسارت‌ها مربوط به زمین‌های کشاورزی، قنوات، جاده بین مزارع، عمران شهری، دیواره‌های حفاظتی و جاده‌های اصلی و فرعی و روستایی در سطح استان است.

آخوندی در گزارشی از میزان خسارت‌های واره به تأسیسات استان اشاره کرد و با بیان اینکه این ارزیابی‌ها تا دهم اردیبهشت‌ماه جمع‌بنده شده و همچنان ادامه دارد، گفت: سیلاب و بارندگی‌های اخیر بر اساس بررسی‌های اولیه به بخشی از زیرساخت‌‌های استان به ویژه کشاورزی و راه‌ها خسارت زد که مجموع ارزش آن 19 هزار و 553 میلیارد ریال برآورد شد.

وی به بیان جزئیات خسارات ناشی از سیل اخیر پرداخت و ادامه داد: سیلاب به 29 کیلومتر کانال انتقال آب در حوزه جهاد کشاورزی به مبلغ 185 میلیارد ریال، 125 استخر ذخیره آب بالغ بر 50 میلیارد ریال، 13 هزار و 200 هکتار باغات و مزارع به مبلغ 458 میلیارد ریال، 126 کیلومتر جاده‌های بین مزارع به مبلغ 480 میلیارد ریال خسارت وارد کرده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه سیل به 101 رشته قنات به طول 34 کیلومتر به مبلغ 940 میلیارد ریال خسارت زد، عنوان کرد: 849 رأس دام سبک (95 میلیارد ریال) نیز در اثر جاری شدن سیل تلف شدند.

آخوندی به خسارت سیل اخیر به پنج واحد مرغداری و تأسیسات آبیاری و دامی روستایی به مبلغ 140 میلیارد ریال اشاره کرد و گفت: بارندگی اخیر و جاری شدن سیل 130 میلیارد ریال به تأسیسات برق استان خسارت زد.

وی خسارت وارده به 10 بند خاکی و آبخیزداری را بالغ بر 600 میلیارد ریال و به پنج مورد سیل‌بند روستایی را بالغ بر 75 میلیارد ریال برآورد کرد و افزود: در جریان این حوادث 5 هزار و 400 کیلومتر از راه های اصلی، فرعی و روستایی بالغ بر 10 هزار میلیارد ریال خسارت دیده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی با بیان اینکه میزان خسارات به هزار و 635 ابنیه فنی نظیر  پل، آبنما و غیره بیش از  2 هزار و 200 میلیارد ریال است ادامه داد: این سیل به 4 هزار و 800 کیلومتر ایل راه عشایری بالغ بر 90 میلیارد ریال و 6 طرح هادی روستایی بالغ بر 180 میلیارد ریال و 48 واحد مسکونی حدود 100 میلیارد ریال خسارت زد.

آخوندی بیان کرد: خسارت وارده به 30 کیلومتر خطوط انتقال آب به مبلغ 590 میلیارد ریال و چهار حلقه چاه آب بالغ بر 40 میلیارد ریال است.

به گفته وی؛ براساس برآوردها سیلاب‌های شدید و بارندگی همزمان با آن، به دیواره‌های حفاظتی و لایروبی فوری رودخانه‌‌ها یک‌ هزار و 250 میلیارد ریال و سیل‌بند حفاظتی فرودگاه بیرجند 100 میلیارد ریال و عمران شهری معابر، آسفالت، کانال‌‌ها، پل‌ها و فضای سبز یک‌ هزار و 850 میلیارد ریال خسارت وارد کرده است.

انتهای پیام/ 252/

دیگر خبرها

  • ۵۰ واحد مسکونی در خراسان جنوبی بر اثر سیلاب اخیر خسارت دید
  • خسارت سیل به زیرساخت‌های خراسان جنوبی تشریح شد
  • خسارت سیل در خراسان جنوبی چند میلیارد تومان بود؟
  • احتمال افزایش مبتلایان به مالاریا و تب دانگ در پی بارندگی‌های اخیر در جنوب سیستان و بلوچستان
  • آغاز عملیات مبارزه با آفات در ۲۰۰ هکتار از جنگل‌های مریوان
  • خسارت ۳.۲ میلیاردی سیل اخیر به تأسیسات پارک ملی هفتادقله
  • عادت‌هایی که خواب راحت را از شما می‌گیرند
  • ۴۰ هزار تن گندم در استان بوشهر برداشت می‌شود
  • مهار ۱۷ میلیون متر مکعب رواناب در سازه های آبخیزداری خراسان جنوبی
  • برداشت ۱۵ هزار تن گندم از مزارع استان بوشهر