Web Analytics Made Easy - Statcounter

دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در تیرماه اقدام به کسرِحقوق ۲۰ درصدی دانشجو معلمان این دانشگاه کرد و باعث اعتراضاتی در بین دانشجویان شد. - اخبار سیاسی -

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، طی هفته گذشته جمعی از دانشجو معلمان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی نسبت به مسئله کسر از حقوق خود معترض بودند و تلاش کردند در قالب ایجاد کارزار، برپایی تجمع در دانشگاه ، انتشار نامه به نمایندگان مجلس و نهادهای نظارتی در فضای مجازی اعتراض خود را به این مسئله اعلام کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علت اعتراض دانشجوها چه بود؟

ماجرای این اعتراضات از آنجا شروع شد که جمعی از دانشجومعلمان در فیش حقوقی تیرماه خود شاهد کسر بیست درصدی  بودند و دانشگاه بدون در جریان قرار دادن دانشجویان به طور ناگهانی شروع به کسرِ حقوق آنها کرده است.

دلیل دانشگاه برای اعمال کسر حقوق دانشجویان

 اطلاعیه دانشگاه که روز 2 مرداد با عنوان کسورات اختیاری برای دانشجویان دانشگاه شهید رجایی تهران منتشر شد، می گوید:

"بر اساس ابلاغیه 700/5098 مورخ 1400/01/17 و در اجرای تبصره ذیل ماده (6)، #قانون متعهدین خدمت به وزارت آموزش و پرورش، از تیر ماه سال جاری مبلغ معادل با 20 درصد از حقوق متقاضیان استفاده از امکانات رفاهی مانند: تغذیه، خوابگاه و … از طرف وزارت متبوع کسر می گردد.

در ضمن آن دسته از دانشجویان محترمی که تمایل به استفاده از امکانات یاد شده ندارند، می توانند از طریق خود اظهاری با پر نمودن و ارسال فرم انصراف از اجرای این قانون از اول مرداد ماه 1401به بعد #معاف شوند.

خاطر نشان می گردد، هزینه های یاد شده بصورت سالانه محاسبه شده و ماهانه از حقوق متقاضیان کسر می گردد."

پاسخ  رئیس سابق دانشگاه شهید رجایی به دانشجویان معترض

عظمتی رئیس سابق این دانشگاه که چند روز قبل ریاست این دانشگاه را به مهدی نژاد واگذار کرد با حضور در جمع دانشجویان معترض با استناد به قانون متعهدین خدمت مصوب سال 69 می گوید: طبق قانون دانشجوی فرهنگیان بخشی از خدمات را باید خود پرداخت کند. دانشگاه رجایی هم مشمول این نامه است  ما از سالهای قبل می توانستیم این قانون را اجرا کنیم ولی نکردیم. امسال به علت گرانی مخصوصا در حوزه‌ غذا بودجه‌ اختصاص یافته کفاف نمی دهد مجبور شدیم از دانشجوها کم کنیم. می توانستیم تا 45 درصد را کم کنیم اما 20 درصد را اعمال کردیم.

وی که بابت عدم اطلاع به دانشجویان عذرخواهی کرده است حل مشکل را در مجلس می داند و گفته است: مجلس باید  قانون متعهدین خدمت را  اصلاح کند و  مانند دانشگاههای اموزش عالی سرانه دانشجو  (پول غذا و خوابگاه) را  به حساب دانشگاه واریز کند.

 

ابهامات قانونی که حل نشد

اما این همه ماجرا نیست. دانشجویان دانشگاه شهید رجایی معتقدند قانون مورد اشاره رئیس سابق دانشگاه مشمول دانشگاه آنها نمی شود.

یکی از این دانشجویان به تسنیم گفت: دانشگاه شهید رجایی یک دانشگاه دولتی بوده و هزینه‌هایش برخلاف دانشگاه‌های پردیس فرهنگیان، از سوی دولت تأمین می‌شود. در این بودجه همه هزینه‌های دانشگاه اعم از یارانه خوابگاه و غذای دانشجویان در نظر گرفته شده است.

این دانشجو معتقد است: در صورتی که به دلیل گران شدن اقلام غذایی و هزینه خوابگاه دانشگاه واقعاً با کمبود بودجه مواجه است، باید به طور شفاف مشخص شود که بودجه در چه مواردی هزینه شده است و پس از کسر یارانه دولتی سهمِ دانشجو از هزینه خوابگاه و غذا محاسبه شود و به دانشجو اعلام و توسط خود دانشجو پرداخت شود نه اینکه دانشگاه مبلغی  را بدون ارائه جزئیات هزینه ها مستقیما از حقوق دانشجو کسر کند.

قانون استنادی رئیس سابق دانشگاه مخصوص دانشگاه فرهنگیان است نه رجایی

یکی دیگر از دانشجویان در این رابطه با استناد به نامه شماره 5068/700 تاریخ 1400/01/17 رئیس سابق دانشگاه می گوید: نظر ایشان مطابق با تبصره ماده 6 قانون متعهدین خدمت دانشگاه فرهنگیان هست نه دانشگاه شهید رجایی همچنین در قوانین مشابه نیز جای دانشگاه شهید رجایی خالی است که این بدین معنی است که این شرایط شامل حال دانشجویان این دانشگاه نمی شود.

وی در توضیح بیشتری درباره نامه استناد شده عظمتی تصریح کرد: پس از پیگیری های دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان به خاطر تعطیلی ایام کرونا و عدم استفاده آنان از امکانات خوابگاهی و تغذیه وزارت، نامه مذکور را جهت تقلیل کسر از حقوق دانشجویان دانشگاه فرهنگیان از 45 درصد به 20 درصد ارسال کردند و این نامه در خصوص دانشگاه رجایی نبوده است. دانشگاه شهید رجایی از بدو تاسیس تا کنون طبق قوانین وزارت علوم هزینه خوابگاه و غذا را مانند سایر دانشگاه های دولتی (نه پردیس ها) پرداخت می کنند. همچنین این نامه برمبنای بودجه 1400 بوده و در ارتباط با بودجه 1401 تنظیم نشده است.

وی همچنین معتقد است: در دفترچه کنکور سراسری، از دانشگاه های فرهنگیان به عنوان پردیس نام برده شده در حالی که از دانشگاه ما (رجایی) همانند سایر دانشگاه های روزانه فقط با عنوان دانشگاه شهید رجایی نام برده شده است. با توجه به تعریف پردیس خودگردان، دانشجویان شهید رجایی با استناد به عبارت پردیس فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی و اطلاع از تفاوت این دو، اقدام به انتخاب رشته کردند لذا دانشگاه شهید رجایی به هیچ عنوان از قوانین پردیس ها تبعیت نمی کند.

حکایت همچنان باقی است

شیوا قاسمی پور نماینده مجلس و دبیر کمیسیون آموزش و پرورش نیز در گفت وگویی با این دانشجویان قول پیگیری این مسئله را از وزیر آموزش و پرورش داده است.

با توجه به تغییر ریاست دانشگاه شهید رجایی باید دید موضع و برنامه رئیس جدید دانشگاه درباره این موضوع چیست تا به جمع بندی مشخصی درباره این مشکل دانشجویان رسید.

انتهای پیام/

R1011173/P/S1/CT7 واژه های کاربردی مرتبط مجلس وزارت علوم وزارت آموزش و پرورش دانشگاه شهید رجایی دانشگاه های جمهوری اسلامی ایران بیشتر بخوانید... حوزه سنجش نباید همزمان نقش دانشگاه و آموزش و پرورش را ایفا کند پایان رقابت‌های المپیاد دانشجویان با قهرمانی دانشگاه تهران ۵ پیشنهاد اجرایی رئیس جهاد دانشگاهی به رئیس جمهور بیشتر بخوانید... حوزه سنجش نباید همزمان نقش دانشگاه و آموزش و پرورش را ایفا کند پایان رقابت‌های المپیاد دانشجویان با قهرمانی دانشگاه تهران ۵ پیشنهاد اجرایی رئیس جهاد دانشگاهی به رئیس جمهور واژه های کاربردی مرتبط مجلس وزارت علوم وزارت آموزش و پرورش دانشگاه شهید رجایی دانشگاه های جمهوری اسلامی ایران پربیننده‌ترین اخبار سیاسی ۱ سردار حاجی‌زاده: دارای قابلیت برتر ساز در عرصه موشکی و پهپادی هستیم/ حوزه فضایی به سرعت درحال پیشرفت است ۲ بررسی لایحه مناطق آزاد گیلان و مازندران و سرخس در مجلس ۳ جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام روزانه شد ۴ امام خامنه‌ای: مسئولان تدابیر لازم را برای ترمیم آسیب‌های سیل بکار ببندند ۵ حضور مخبر و نیمی از کابینه رئیسی در قوه مقننه/ بررسی مفاد آیین‌نامه واردات خودرو در مجلس ۶ اسامی ۱۵ غایب و متاخر جلسه علنی امروز مجلس ۷ کشف فیلم رابطه غیراخلاقی "اشرف پهلوی" با حیوان خانگی ۸ رئیسی: دولت مصمم به امر به معروف و نهی از منکر در مسائل اقتصادی و اجتماعی است اخبار روز سیاسی ماموریت قالیباف به دو کمیسیون درباره سیل/ شهرداری‌ها موظف به ارائه گزارش درخصوص لایروبی کانال‌ها هستند با موافقت مجلس دبیرخانه دائمی مجمع مجالس آسیایی در تهران تشکیل می‌شود /مخالفان و موافقان چه گفتند؟ بررسی لایحه مناطق آزاد گیلان و مازندران و سرخس در مجلس اسامی ۱۵ غایب و متاخر جلسه علنی امروز مجلس مهمترین اخبار رشد نقدینگی ۲۵درصد، رشد اقتصاد ۱درصد؛ این‌همه پول کجا رفت؟/ مجید شاکری: «تأمین مالی توسعه» مسئله اول اقتصاد ایران است تازه‌ترین اخبار سیل و بارش‌ها در ایران| فعالیت مانسون در ۸ استان/‌ طغیان رودخانه‌ها و آب‌گرفتگی گسترده + فیلم معادلات زمانی سید حسن نصرالله و ۲ گزینه بد و بدتر برای اسرائیل/ چرا صهیونیست‌ها از جنگ فرار می‌کنند؟ امام خامنه‌ای: مسئولان تدابیر لازم را برای ترمیم آسیب‌های سیل بکار ببندند آخرین اخبار کرونا در ایران‌| شیب تند ابتلا در استان‌ها/ بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی در کشور + نقشه و نمودار درباره ما ارتباط با ما آخرین اخبار | آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS تلگرام اینستاگرام توییتر   آپارات   سروش   آی‌گپ   گپ   بله   روبیکا   ایتا
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: مجلس وزارت علوم وزارت آموزش و پرورش دانشگاه شهید رجایی دانشگاه های جمهوری اسلامی ایران مجلس وزارت علوم وزارت آموزش و پرورش دانشگاه شهید رجایی دانشگاه های جمهوری اسلامی ایران دانشگاه شهید رجایی قانون متعهدین خدمت رئیس سابق دانشگاه دانشگاه فرهنگیان آموزش و پرورش حقوق دانشجو هزینه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۳۰۵۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازداشت و سرکوب گسترده دانشجویان در دانشگاه های بزرگ آمریکا+ فیلم/ جنگ غزه را متوقف کنید

 

بین الملل تابناک: با گذشت 206 روز از حملات غیرانسانی اسرائیل به نوار غزه و کشتار هولناک تعداد زیادی از مردم غزه، اعتراضات دانشجویی در سراسر آمریکا از چند روز پیش آغاز شد و همچنان ادامه دارد.  از زمان شروع اعتراض ها به جنگ اسرائیل در غزه با عنوان «جنبش همبستگی با غزه» از دانشگاه کلمبیای نیویورک آمریکا و سرایت آن به سایر دانشگاههای آمریکا بر اساس گزارش رویترز، حدود ۵۵۰ نفر دستگیر شده اند.

 

بازداشت و سرکوب گسترده دانشجویان در دانشگاه های بزرگ آمریکا+ فیلم

روزنامه واشنگتن‌پست در گزارشی از «بزرگترین واکنش پلیس به فعالیت در محوطه دانشگاه‌ها در سال‌های اخیر» در مقابل اعتراض دانشجویان به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، تعداد دستگیرشدگان را بیش از ۹۰۰ نفر طی ۱۰ روز اخیر اعلام کرد.

 سرکوب تظاهرکنندگان در دانشگاه کلمبیا در نیویورک موجی از فعالیت را در دانشگاه‌های سراسر آمریکا به راه انداخت که براساس آخرین گزارش‌ها بیش از ۹۰۰ بازداشتی داشته است.

در سرتاسر ایالات متحده، رهبران دانشگاه‌ها تلاش کرده‌ - و تا حد زیادی شکست خورده‌اند - تا تظاهرات‌ها را سرکوب کنند، تظاهرات‌هایی که اغلب شاهد مداخله خشونت‌آمیز پلیس بوده‌اند، با ویدئوهایی که از ایالت‌های مختلف منتشر شده و نشان می‌دهد که صدها دانشجو - و حتی اعضای هیئت علمی - به زور دستگیر شده‌اند. معترضان خواستار عفو دانشجویان و اعضای هیأت علمی که به دلیل اعتراض تنبیه یا اخراج شده‌اند، هستند.

افسران پلیس و مدیران دانشگاه‌ها در روزهای اخیر با معترضان طرفدار فلسطین در تعداد فزاینده‌ای از دانشگاه‌های سراسر کشور درگیر شده‌اند و دانشجویان را بازداشت کرده، اردوگاه‌ها را برچیده و دانشجویان را به عواقب تحصیلی تهدید کرده‌اند.

موج تازه‌ای از فعالیت‌های دانشجویی علیه جنگ غزه با دستگیری حداقل ۱۰۸ معترض در دانشگاه کلمبیا در ۱۸ آوریل، پس از حضور مدیران در مقابل کنگره و قول سرکوب آن آغاز شد. از آن زمان، مداخلات پلیس در چندین دانشگاه، از جمله در برخی از بزرگترین شهرهای آمریکا، منجر به دستگیری بیش از ۹۰۰ نفر شده است.

خواسته اصلی بسیاری از معترضان این است که دانشگاه‌ها سرمایه خود را از شرکت‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی که می‌گویند از جنگ غزه سود می‌برند، بیرون بکشند.

دانشگاه ایالتی پورتلند اعلام کرد دریافت هدایا و کمک‌های مالی از شرکت بوئینگ - که با رژیم صهیونیستی ارتباط دارد - را تا زمانی که کالج بحث در مورد اخلاقیات را برگزار کند، متوقف خواهد کرد. رئیس دانشگاه در تصمیم خود برای توقف کمک‌های مالی به خواست دانشجویان و اساتید اشاره کرد.

کاخ سفید: نمی‌خواهیم کسی آسیب ببیند

با وجود برخوردهای خشن پلیس با دانشجویان و معترضان، کاخ سفید مدعی است که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به حق تظاهرکنندگان برای شنیدن صدایشان - به صورت مسالمت‌آمیز - احترام می‌گذارد. ما نمی‌خواهیم شاهد صدمه دیدن کسی در این روند باشیم.»

جان کربی، مشاور ارتباطات امنیت ملی کاخ سفید به ای‌بی‌سی نیوز گفت: برخی از اعتراضات با سرکوب پلیس مواجه می‌شوند. رئیس‌جمهور می‌داند که احساسات بسیار شدیدی در مورد جنگ در غزه وجود دارد. او این را درک می‌کند، به آن احترام می‌گذارد و همانطور که بارها گفته است، ما مطمئناً به حق اعتراض مسالمت آمیز احترام می‌گذاریم. مردم باید این توانایی را داشته باشند که نظرات خود را بیان کرده و برای به اشتراک گذاشتن دیدگاه‌های خود به صورت عمومی مجاز باشند، اما همه اینها باید صلح‌آمیز باشد.

 

دیگر خبرها

  • اعلام بازداشت بیش از ۱۵۰۰ دانشجو در دانشگاه های آمریکا/برگزاری بیش از ۲ هزار تظاهرات در نیویورک/ وحشت دموکرات‌ها از ادامه اعتراضات دانشجویی در آستانه انتخابات
  • امروز پرچمدار و جلودار تحول در کشور، آموزش و پرورش است/ شهید مطهری معلم تراز انقلاب بود
  • بیشترین اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها در این دولت حضور دارند 
  • برگزاری جشن بزرگ دبیران جوان در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی به مناسبت روز معلم
  • آقا معلم در لیست ترور!
  • اقدامات خشن دولت آمریکا برای خفه کردن گفتمان آکادمیک در مورد حقوق بشر است
  • رئیس دانشگاه محقق اردبیلی: چگونه در برابر ضرب و شتم دانشجویان ساکت هستید؟
  • اعتراض دانشجویان دانشگاه کلمبیا به جنگ در غزه
  • بازداشت و سرکوب گسترده دانشجویان در دانشگاه های بزرگ آمریکا+ فیلم/ جنگ غزه را متوقف کنید
  • ادامه حمایت دانشگاهیان استان از خیزش دانشجویان در آمریکا و اروپا