Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/اصفهان سهم تالاب بین‌المللی گاوخونی از بارندگی‌های اخیر، کمتر از یک درصد حداقل میزان نیاز آبی سالیانه تالاب تخمین زده شد.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی حفاظت محیط زیست استان اصفهان، اظهار کرد: سهم تالاب بین‌المللی گاوخونی از بارندگی‌های اخیر حدفاصل ۶ تا ۷ مردادماه امسال بسیار ناچیز بود، به‌طوری که هیچ سیلاب و روان‌آبی از شاخه زاینده‌رود و در محل ایستگاه هیدرومتری شاخ کنار، وارد تالاب بین‌المللی گاوخونی نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حسین اکبری افزود: همچنین بر اساس پایش‌های میدانی، مقدار کمی روان‌­آب از سمت گردنه ملا احمد نایین و از طریق آبراهه مجاور کوه سیاه به شمال تالاب وارد شده که موقت و حجم آن بسیار کم بوده و به دلیل نبود امکانات سنجش، تعیین میزان دقیق آن میسر نیست و میزان تخمینی آن حدود ده هزار متر مکعب برآورد می‌شود.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی حفاظت محیط زیست استان ادامه داد: علاوه بر آن در روزهای شش و هفتم مردادماه، دو سیلاب کوتاه مدت چند ساعته از سمت شرق و ارتفاعات قلعه خرگوشی در استان یزد وارد شرق تالاب شد که به دلیل نبود تجهیزات اندازه‌گیری، حجم دقیق آن مشخص نیست.  از سمت جنوب و از طریق رودخانه موسوم به "واز" آبی از سمت شهرستان ایزدخواست به علت وجود سد به پایین دست سرازیر نشده است، مگر اینکه روان­آبی از آبراهه‌های پایین دست به سمت تالاب جریان یافته باشد که به علت شرایط بسیار صعب‌العبور دسترسی به جنوب تالاب، ورود احتمالی سیلاب و حجم آن مشخص نشده است.
اکبری با بیان اینکه در سطح تالاب گاوخونی نیز هیچگونه بارندگی ثبت و گزارش نشده است، گفت: بررسی‌های‌ بیشتر و تکمیلی میدانی برای برآورد احجام وارد شده به تالاب در حال انجام است، ضمن اینکه تصاویر ماهواره‌ای که تا چند روز آینده قابل دسترس خواهد بود، اطلاعات بیشتر و درک بهتری از نمایه‌ها و شاخص‌ها را از میزان سیلاب وارد شده به تالاب از شاخه‌های غیر زاینده‌رود و زیرحوضه، مشروط به اینکه هوا ابری نباشد، نشان خواهد داد که نتایج آن در هفته آینده مشخص خواهد شد.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان، وی خاطرنشان کرد: در مجموع بر اساس بررسی‌های‌ اولیه میدانی و اطلاعات دریافتی، میزان آبگیری و یا افزایش رطوبت موقتی و بسیار محدود و لکه‌ای تالاب، ناشی از بارندگی‌های اخیر، کمتر از یک درصد حداقل میزان نیاز آبی سالیانه تالاب، تخمین زده می‌شود که موجب تأخیر در خشک شدن کامل تالاب، باتوجه به عدم دریافت حقابه‌ها و در نتیجه غبار خیزی آن می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی تالاب گاوخوني خشکی زاینده رود و تالاب گاوخونی تالاب بین المللی گاوخونی بارندگی های اخیر محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۳۰۷۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بارندگی شدید در زارچ با ثبت کمترین خسارت 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، ابوالقاسم نصیری با اشاره به بارندگی‌های اخیر اظهار داشت: با توجه به برگزاری جلسات مدیریت بحران شهرستان و تأکید فرماندار محترم در خصوص آمادگی کامل شهرداری برای مدیریت سیلاب احتمالی، مجموعه مدیریت و کارکنان شهرداری زارچ به‌صورت ۲۴ ساعته در آمادگی کامل قرار داشتند. 
 
وی افزود: با توجه به تجربه‌های سال‌های گذشته، در بارندگی روز‌های اخیر که از شدت بالایی نیز برخوردار بود شهروندان زارچ کمترین مشکل را متحمل شدند. 
 
شهردار زارچ ادامه داد: ماشین‌آلات سنگین شهرداری زارچ در اجرای طرح سیل بند در ورودی روستای چرخاب زارچ حضور فعال و مؤثر داشتند و توانستند حجم زیادی از سیلاب را کنترل و هدایت کنند تا مشکلی برای گلخانه داران روستای چرخاب پیش نیاید.

دیگر خبرها

  • احیای موقت گردشگری در تالاب بین‌المللی هامون
  • بارندگی در زارچ با ثبت کمترین خسارت
  • بارندگی شدید در زارچ با ثبت کمترین خسارت 
  • آب تالاب‌های پلدشت ۴۰ درصد افزایش یافت
  • پاکسازی حاشیه و تالاب پیرسلمان
  • برگزاری تور رسانه ای بازدید از تالاب های اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه
  • سیلاب، راه ۱۰ روستای بم را مسدود کرد
  • تزریق ۳.۵ میلیون متر مکعب آب به تالاب هشیلان
  • میزان بارندگی در چهارمحال‌ و بختیاری اعلام شد/ بیشترین بارش‌ها برای فرخشهر
  • میزان بارندگی امروز در چهارمحال‌ و بختیاری اعلام شد/بیشترین بارش‌ها برای فرخشهر