Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-07@03:18:52 GMT

اصطلاحات رایج در خرید تیرآهن

تاریخ انتشار: ۹ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۳۲۳۳۶

اصطلاحات رایج در خرید تیرآهن

خرید مقاطع فولادی از جمله کارهایی است که نیازمند داشتن دانش قبلی و کسب اطلاعات است. تنوع کارخانه‌های تولیدی، ابعاد مختلف و استانداردهای گوناگون از دلایلی هستند که نیازمند دانش کافی است تا خرید به صرفه را شکل بدهد.

به گزارش ایسنا به نقل از نگین فولاد السا، هر شغل و حرفه‌ای اصطلاحات رایج و پرکاربرد مخصوص به خودش را دارد که دانستن آن در خرید کمک زیادی خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آهن‌فروشی از این دسته مشاغل است که دارای اصطلاحات و عناوین مختص به خود است که در این نوشتار به اصطلاحات خرید و فروش تیرآهن می‌پردازیم.

بندل تیرآهن

کلیه مقاطع طویل فولادی در بسته‌های چندتایی از کارخانه به بازار عرضه می‌شود که اصطلاحا بندل/بندیل (Bundle) نامیده می‌شود. برای مثال تیرآهن 14 شرکت فایکو از مبدا به صورت بسته‌های 36 شاخه‌ای بار زده و ارسال می‌شود. خرده‌فروشان نیز در بازار این بندل‌ها را باز و به صورت شاخه‌ای به فروش می‌رسانند. برای بسته‌بندی و ساخت بندل تیرآهن معمولا از تسمه کش استفاده می‌شود تا فرم قرارگیری تیرها کنار یکدیگر با نظم صورت گیرد. گاهی در وسط بندیل از میلگردهای ساده سایز 6 به صورت حلقه‌ای به منظور حمل با جرثقیل نیز استفاده می‌شود.

شاخه شمار

تیرآهن به صورت شاخه‌ای عرضه می‌شود اما میلگرد به صورت بندلی و کیلویی فروخته می‌شود. اصطلاح شاخه شمار بیشتر برای میلگرد فروشان به کار می‌رود. اگر مقدار سفارش کمتر از حد باشد برخی فروشندگان بندل را باز کرده و بر اساس میزان شاخه مورد سفارش محصول را به مشتری عرضه می‌کنند. معمولا قیمت محصول در حالت شاخه شمار کیلویی 100 تا 150 تومان بالاتر محاسبه می‌گردد.

مقایر فروشی

خرید در بازار آهن نیازمند ظرافت زیادی است. یکی از موارد مهم تطبیق  جنس خرید شده با کالای تحویل گرفته شده است. متاسفانه در برخی موارد توسط افراد سودجو پدیده مقایر فروشی صورت می‌گیرد. بدین صورت که مثلا برخی سفارش تیرآهن برند ذوب آهن را گرفته و به جای آن از دیگر کارخانجات مانند فایکو و یزد تحویل مشتری می‌دهند که از قیمت کمتری برخوردار است. بررسی برگ آنالیز و حک نام تولید کننده روی  بدنه تیرآهن اهمیت زیادی دارد. متاسفانه برخی از سایزهای تیرآهن فاقد حک اختصار کارخانه روی پروفیل است و همین موضوع سبب سو استفاده احتمالی می‌شود.

خرج انبار

تمامی مقاطع فولادی که در انبار تهران یا شهرستان هستند دارای هزینه انبارداری هستند. این هزینه به خرج انبار معروف است که شامل نگهداری آهن‌آلات و بارگیری می‌شود و مسئول تصفیه انبار از خریدار به هنگام خروج بار دریافت می‌کند.

اختلاف باسکول

مبنای فروش آهن آلات وزن است، اما همان‌طور که گفته شد مواردی نظیر تیرآهن، نبشی و ناودانی چون به صورت شاخه‌ای فروخته می‌شود، به همین تعداد شاخه نیز با وزن باسکول شده تحویل گرفته می‌شود. اما در مقاطعی نظیر میلگرد چون به صورت بندل ارسال می گردد، کارخانه یا فروشنده، آهن‌آلات خریداری شده توسط مشتری را بار می‌زند، سپس راننده می‌بایست بار را به باسکول برده و برآورد وزن کند و اوراق آن را به خریدار ارائه نماید. اگر خریدار با این اعلام وزن مشکل داشته باشد، قبل از رسیدن بار به مقصد درخواست باسکول مجدد می‌نماید، سپس یکبار دیگر با حضور مشتری تریلی بر روی باسکول رفته و وزن می‌شود. به تفاوت وزن محاسبه شده در مبدا و مقصد، اختلاف باسکول گفته می‌شود. معمولا اختلاف وزنی بین دو باسکول برای بارهای خرد حمل شده با نیسان تا 10 کیلوگرم و بارهای حجیم تریلی تا 70 کیلوگرم قابل قبول و ناشی از خطاهای خود دستگاه است.

تیرآهن مشکی

تیرآهن مانند سایر مقاطع فولادی وقتی در هوای آزاد و رطوبت قرار می‌گرد تغییر رنگ می‌دهد. این تغییر رنگ ناشی از زنگ آهن است. اگر میزان آن به حدی نباشد که دچار خوردگی فلزی شود و نفوذ نکرده باشد جای نگرانی ندارد. اما بار نو و تازه به رنگ خاکستری تیره و سیاه است. تیرآهن مشکی اصطلاحی است که به این موارد گفته می‌شود.

بازار رو به بالا و پایین

هنگامی که نرخ‌های اعلامی در بازار آهن رو به افزایش باشد، اصطلاحا گفته می‌شود بازار رو به بالا و یا بازار سفت است. نرخ ارز، میزان تولید و بورس مواردی هستند که در قیمت تیرآهن تاثیر گذار هستند.

تیرآهن سبک و سنگین

وزن پروفیل‌های صنعتی و ساختمانی در جدولی به نام اشتال گردآوردی شد است که مرجع تولیدکنندگان قطعات فولادی محسوب می‌شود. برای مثال طبق این جدول تیرآهن IPE سایز 14 دارای وزن 155 کیلوگرم، تیرآهن 18 وزن 230 و 27 حدودا 440 کیلوگرم وزن دارد. امروزه با توجه به شیوه نامه‌های جدید، سبک سازی سازه‌ها و مقرون به صرفه‌تر بودن تولید، کارخانه‌ها 10 درصد از وزن مقاطع را در شمش‌ریزی کاهش داده و آلیاژ آن را برای بهبود کیفیت و کارایی از St37 به St44 تغییر داده‌اند که تیرآهن سبک نامیده می‌شوند. در مواردی نیز برای افزایش قدرت سازه، برخی از سایزهای پر کاربرد نظیر 14، 16 و 18 را با وزن بیشتر از جداول اشتال قالب‌ریزی می‌کنند که اصطلاحا به این دست موارد تیرآهن سنگین اطلاق می‌شود.

انتهای رپرتاژ آگهی

منبع: ایسنا

کلیدواژه: قیمت تیرآهن انواع تیرآهن شاخه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۳۲۳۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت نیسان سانی در بازار، قدیمی‌ترین خودرو وارداتی

نیسان سانی را می‌توان قدیمی‌ترین و به اصطلاح دمده‌ترین خودرو وارداتی جدید بازار ایران نامید. قیمت نیسان سانی به‌طور رسمی از سوی جهان نوین آریا معادل یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان اعلام شده است، بااین‌حال برای خرید نیسان سانی از بازار باید مبلغ بیشتری را هزینه کنید.

به گزارش دیجیاتو، درحال‌حاضر قیمت نیسان سانی در بازار آزاد، حدود ۲.۵ میلیارد تومان است. البته قیمت‌ها در یک سطح نیستند؛ به عنوان مثال یک فروشنده نیسان سانی خود را با قیمت ۲.۴ میلیارد تومان به معرض فروش گذاشته است، درحالی‌که فروشنده دیگری برای همین مدل خودرو ۲.۷ میلیارد تومان طلب می‌کند. در جدول زیر به بررسی این قیمت‌ها پرداخته‌ایم.

قیمت نیسان سانی در بازار آزاد، اردیبهشت ۱۴۰۳:

نیسان سانی علاوه برآن‌که یک خودرو قدیمی و ازمدافتاده محسوب می‌شود، در رده ارزان‌ترین خودرو‌های وارداتی نیز قرار می‌گیرد. بااین‌حال فروشندگان این خودرو تصمیم گرفته‌اند تا نیسان سانی را به دو برابر قیمت اعلامی واردکننده بفروشند! بدیهی است که پرداخت مبلغ ۲.۵ میلیارد تومانی برای خرید نیسان سانی در شرایط فعلی توجیه ندارد؛ بنابراین توصیه می‌کنیم مدتی صبر پیشه کنید تا هیجان تورمی قیمت این خودرو کاسته شود.

با مبلغی کمتر از ۲.۵ میلیارد تومان، گزینه‌های جذاب بسیاری در دسترس شما هستند. ازجمله جذاب‌ترین گزینه‌ها در بازه قیمتی ۲ الی ۲.۵ میلیارد تومان می‌توان به پژو ۲۰۰۸ و کیا سراتو وارداتی با کارکرد کمتر از ۵۰ هزار کیلومتر اشاره کرد. خرید خودرویی همچون فونیکس تیگو ۷ پرو پرمیوم یا فونیکس FX از بازار آزاد نیز با مبالغ ۲ و ۲.۳ میلیارد تومان امکان‌پذیر است. حتی می‌توانید با مبلغ ۲.۳ میلیارد تومان، نسخه‌های تمیز و کم‌کارکرد نیسان جوک را خریداری کنید. بدیهی است که در کنار این رقبای قدرتمند، نیسان سانی اقتصادی با موتور ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی و گیربکس چهارسرعته AT حرف چندانی برای گفتن نخواهد داشت.

دیگر خبرها

  • زلف بر دیوار | بازار داغ گیس فروشی
  • برای خرید؛ قیمت هر شاخه میلگرد ساده را چگونه محاسبه کنیم؟
  • نرخ خرید در بازار مسکن؛ با ۶ میلیارد در منطقه ۲۱ ملک بخرید+ جدول
  • حراج سکه بانک مرکزی؛ بهترین پیشنهاد برای خرید سکه دولتی
  • عادت‌های رایج که مغزتان را نابود می‌کند
  • پیش‌بینی جالب درباره قیمت طلا در هفته آینده
  • قیمت نیسان سانی در بازار، قدیمی‌ترین خودرو وارداتی
  • نرخ قند و شکر در میادین و بازار‌های میوه و تره‌بار
  • بلاتکلیفی فعالان بازار برنج
  • رد پای دلالان به طرح مسکن ملی یزد باز شد