Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس از قم، سیدمحمدهادی میرشریفی: گاهی یک ایده خلاقانه می‌تواند تحولی در بخش بزرگی از امور اجتماعی یا اقتصادی جامعه رقم بزند. به همین سبب برخی نهادها با حمایت از نوآوری‌ها و خلاقیت‌های نخبگان، به جمع‌آوری ایده‌ها و حمایت تا رساندن آن‌ها به مرحله اجرایی و عملیاتی می‌پردازند. اما متاسفانه فراوان یافت می‌شود که ایده‌ها با وجود مطرح‌شدن در سطح عمومی و حتی موفقیت در آزمون اجرایی، در ادامه مسیر رها می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در بررسی‌هایی که برای گفت‌وگو با صاحبان ایده‌های خلاقانه داشتیم، با یک خانواده نوآور و تحصیل‌کرده در صنعت فرش دستباف آشنا شدیم که بیش از دو دهه از ثبت رسمی اختراع آن‌ها می‌گذرد. اما وجود موانعی در ادامه مسیر موجب مسکوت ماندن و عدم استفاده از ظرفیت قابل‌توجه اختراع آن‌ها شده است.

گفت‌وگوی ما با خانم «سعیده شریف رازی» مادر این خانواده که همراه با همسر و فرزندانش ایده تحول در بافت فرش دستباف را پیگیری و ثبت کرده و به مرحله تولید انبوه در کارگاه هم رسانده‌اند، را در ادامه می‌خوانید.

فارس: با عرض سلام و تشکر از اینکه فرصت مصاحبه را در اختیار ما قرار دادید، لطفا خودتان را معرفی بفرمایید.

- من هم عرض سلام دارم، بنده سعیده شریف رازی هستم. تحصیلاتم در مقطع کارشناسی مهندسی کامپیوتر و نرم‌افزار است و در مقطع کارشناسی ارشد نیز مدیریت منابع انسانی خوانده‌ام.

فارس: لطفا طرح و اختراع خودتان را تشریح بفرمایید و توضیح دهید این طرح چه تفاوتی با روش‌های سنتی بافت فرش دستباف دارد؟

- طرح ابتکاری بافت قالی، از سال‌ها پیش دغدغه خانواده ما بوده و در این زمینه حدود 26 سال پیش ثبت اختراع داشته‌ایم در این راه سرمایه شخصی بسیاری را هزینه کرده‌ایم.

در این طرح، بافت فرش به دو مرحله تقسیم می‌شود. مرحله اول که بافنده نقشی در آن ندارد و در کارگاه ما انجام می‌شود، آماده‌سازی نخ شامل تهیه نقشه و نقشه‌خوانی با استفاده از نرم افزارهای رایانه‌ای است و همچنین برش و آماده‌سازی نخ بر اساس رنگ‌های موجود در نقشه در قالب قرقره‌هایی که تحویل بافنده شود.

نخ‌های قالی طبق نقشه قالی از پیش روی یک نوار نصب می‌شود و نوار داخل قرقره پیچیده می‌شود، به طوری‌که نخ ها به اندازه 3 و نیم الی 4 سانت برش داده و آماده گره‌زدن می‌شوند.

مرحله دوم، بافت فرش توسط بافنده است که هم می‌تواند در کارگاه باشد و هم در منزل افراد. در این مرحله، بافنده نواری که نخ‌ها به ترتیب رنگ مشخص شده در نقشه بر روی آن نصب شده‌اند را در اختیار دارد و از آن استفاده می‌کند.

نکته جالب توجه این طرح این است،  افرادی که بینایی کمتری دارند و حتی نابینایان نیز می‌توانند از این روش استفاده کنند و شغل و درآمدی به دست آورند.

فارس: با این توضیحات، بافنده فرش اصلا نقشه را نمی‌بیند و برش نخ هم انجام نمی‌دهد. این مطلب درست است؟

- بله، همینطور است. این موجب می‌شود آسیب‌هایی که در روش سنتی به چشم و ریه بافنده فرش به واسطه نیاز به دقت برای نقشه خوانی و برش نخ وجود دارد، کاملا برطرف شود. به همین دلیل کمک زیادی به سلامتی بافندگان فرش که اغلب بانوان خانه‌دار و از قشر کم درآمد جامعه هستند، می‌کند.

فارس: دیگر مزایای این روش چیست؟

- در این روش بافنده زمان بسیار کمتری را صرف بافت فرش می‌کند. چون دیگر نیاز به مهارت نقشه‌خوانی و صرف زمان برای تشخیص رنگ و جدا کردن و برش نخ نیست. این کارها در مرحله اول انجام شده است. بافنده صرفا نخ های برش یافته را از روی نوار بر می‌دارد و گره می‌زند.

فارس: این صرفه در زمان برای بافنده به چه میزان است؟

- اگر بافنده ماهری در روش سنتی یک قالیچه با متراژ مشخص را در 6 ماه بتواند ببافد در این روش می‌تواند در 20 روز یا کمی بیشتر این کار را انجام دهد. البته با احتساب وقتی که یک نیروی دیگر در مرحله اول گذاشته و آن هم حدود 20 روز است، مجموعا 40 نفر روز برای آن صرف می‌شود. یعنی زمان 6 ماه به 40 روز برای یک نیروی کار کاهش می‌یابد، مشخص است که این صرفه زیادی برای بافندگان دارد.

فارس: کیفیت محصول در این روش در مقایسه با روش سنتی چگونه است؟

- به دلیل دقت بالای نرم‌افزاری در تهیه و تولید نقشه و نوارهای بافت در مرحله اول، کیفیت و زیبایی محصول در نقشه نیز ارتقای چشمگیری پیدا کرده و بیشتر مورد استقبال مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد. نقشه‌هایی که در گذشته به دلیل شلوغی طرح و تنوع رنگ بافت آن سخت بود به روش جدید ابتکاری ما دیگر سختی بافت در کار نیست.

فارس: با این شرایط هرکس گره‌زدن‌های ساده در فرش را آموزش ببیند، به سهولت امکان اشتغال در این بخش را دارد.

بله، طرح مدنظر ما می‌تواند در زمینه اشتغال بسیار موثر باشد و اشتغال‌زایی بیشتری را در جامعه ایجاد کند، این طرح انعطاف بسیار خوبی دارد و افراد بیشتری را می‌تواند در روستاها و مناطق محروم مشغول به کار کند.

فارس: آیا به صورت عملیاتی، این روش مورد آزمایش قرار گرفته و جواب مناسبی از اجرای آن دریافت شده است؟

- حدود سال 1374 ما با تلاش همه اعضای خانواده کارگاهی را به همین روش راه‌اندازی کردیم. همسرم در امور اجرایی کارگاه کمک زیادی می‌کرد و بخش‌های طراحی و کارهای نرم‌افزاری را هم پسرم انجام می‌داد. در واقع خانواده ما سرمایه زیادی صرف راه‌اندازی کارگاه کرد. در آن زمان 20 نفر کارگر در کارگاه مشغول به فعالیت بودند، علاوه بر افراد مشغول در کارگاه حدود 20 نفر هم در خانه‌های خود کار می‌کردند. در آن سال‌ها حدود 20 طرح را در تیراژ 20 عددی توانستیم ببافیم یعنی حدود 400 محصول تولید شد.

کسانی که در آن زمان قبول کردند به شیوه ابتکاری ما قالی ببافند بعد از چند وقت گفتند که این روش برایشان بهتر است و سود بیشتری هم دارد، اما متاسفانه یا خوشبختانه محصولات ما نتوانست به بازار فرش سنتی راه پیدا کند.

دلیلش هم این بود که بخش عمده سرمایه تولید این 400 فرش‌ها که غالبا در ابعاد تابلوفرش بود، به ما بازنگشت. به خاطر دارم که این تابلوفرش‌ها یا به عنوان نمونه کار به جاهای مختلف ارسال شد یا به برخی مسئولین هدیه داده می‌شد. به ما گفته بودند می‌شود این طرح را به شکل نیمه‌صنعتی تصویب و از آن حمایت کنند، البته این طرح به تصویب هم رسید اما وامی که برای توسعه اشتغال قرار بود به ما داده شود، به دلیل موانعی که داشت اختصاص داده نشد.

اگر در آن زمان وامی که قرار بود به ما داده شود را پرداخت می‌کردند می‌توانست بسیاری از مشکلات ما را حل کند؛ چون ما در این مسیر هرچه سرمایه از خود داشتیم را هزینه کردیم و حتی از اطرافیان و آشنایان نیز قرض کردیم.

فارس: آیا در حال حاضر هم برای احیای کارگاه و تولید به این روش ابتکاری در حال پیگیری هستید؟

- بله. علاوه بر اینکه اخیرا در یکی از صندوق‌های بسیج سازندگی برای استفاده از تسهیلات عضو شده‌ایم، اما به دلیل نیاز به سرمایه قابل توجه برای این کار هنوز موفق به آغاز مجدد کار نشده‌ایم. همچنین در سفر هیئت دولت به قم که اواخر سال گذشته بود، طرح مکتوب راه اندازی کارگاه را به مراجع مربوطه هم ارائه کرده‌ایم و در حال پیگیری هستیم.

فارس: در طول سال‌های گذشته چطور؟

- متاسفانه این عدم همکاری‎‌ها باعث شد طرح در همان سال‌های دهه 70 دیگر دنبال نشود و به نوعی خوابید، در این طرح ما نیازمند سرمایه‌ قابل توجه هستیم و معتقد هستم این طرح در کمترین زمان ممکن تبدیل به یک طرح پر بازده می‌شود و با اولین نمایشگاه و یا صادراتی که در این زمینه انجام شود سرمایه هزینه شده به راحتی برمی‌گردد.

ما امیدمان را در توسعه و ادامه این طرح از دست نداده‌ایم، اگر فرد سرمایه گذار علاقه‌مند به این کار باشد، می‌تواند کمک شایانی در توسعه این طرح به ما کند، البته با تاجران بسیاری هم به مذاکره پرداخته‌ایم اما آن‌ها حاضر نیستند که شیوه سنتی خود را تغییر دهند، مسئولین هم شاید دغدغه و مسائل دیگری برای آن‌ها اولویت داشته باشد. به هر جهت متاسفانه تا به حال نتوانسته‌ایم در بحث حامی مالی موفق شویم.

فارس: اگر نکته پایانی مد نظرتان هست، بفرمایید.

- چیزی که ما به آن اطمینان داریم و آزموده‌ایم این است که اگر این کار توسعه پیدا کند می‌توانیم روستاییان و ساکنین مناطق محروم را هم تحت پوشش قرار دهیم. همه این‌ها نیازمند سرمایه و حامی مالی مناسب است تا بتوانیم با کمک این عزیزان به خدمت بزرگ اشتغال‌زایی که مسئله مهمی در کشور است بپردازیم و گامی جهت بهبود وضعیت کسب‌و‌کار برداریم.

انتهای پیام / 78032

منبع: فارس

کلیدواژه: فرش دستباف نوآوری و خلاقیت صنعت فرش مرحله اول بافت فرش سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۳۲۷۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جایگاه ایران را در عرصه نبرد فرهنگی و اقتصادی تثبیت کنیم/ مسئولان از تولید ملی حمایت کنند

ایسنا/فارس نماینده ولی فقیه در استان فارس با بیان اینکه چه بخواهیم یا نخواهیم، درگیر جنگ اقتصادی و فرهنگی هستیم، گفت: باید جایگاه خود را در عرصه نبرد فرهنگی باید در این دو عرصه جنگ اقتصادی و جنگ فرهنگی جایگاه خود را در دنیا به گونه‌ای تثبیت کنیم که هیچ‌کس جرأت تعرض به ملت ایران را نداشته باشد.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام امروز، ۷ اردیبهشت در خطبه‌های نماز جمعه شیراز ضمن توصیه به رعایت تقوای الهی گفت: چاره کار بشریت برای حل مشکلات دنیا و آخرت خود این است که با تقوا باشد و خدا را در نظر بگیرد که اگر خدا فراموش شد و هرکس به فکر خود، منافع و لذات خودش باشد و باعث مزاحمت برای دیگران باشد، جامعه بشری روی سعادت را نخواهید دید.

وی با ذکر این نکته که ما چه بخواهیم یا نخواهیم در عرصه یک جنگ قرار گرفته‌ایم، جنگی که یک طرف آن طرفداران اسلام، قرآن و ارزش‌های اصیل انسانی هستند و طرف مقابل هم دشمنان خدا، شیطان‌پرست‌ها، خودپرست‌ها و دنیا پرست‌ها قرار دارند، افزود: در این عرصه جنگ یک نوع مبارزه نداریم بلکه دشمن جنگ ترکیبی در هر عرصه‌ای از زندگی مسلمانان ایرانی به راه انداخته است.

امام جمعه شیراز یادآور شد: در عرصه جنگ نظامی به دلیل دفاع مقدس، مقداری با تجربه هستیم و دستمان جلو است، اما جنگ اقتصادی جنگی است که امروز به شدت درگیر آن هستیم و هنوز راه بسیاری داریم تا بتوانیم در جهان جایگاه خود را به عنوان یک قدرت اقتصادی تثبیت کنیم و تا زمانی که به آن نقطه نرسیدیم، این جنگ به ما تحمیل خواهد شد.

آیت‌الله دژکام عرصه دیگر جنگ را، نبرد فرهنگی دانست و افزود: در این عرصه هم دشمن تلاش خودش را می‌کند و ما هم مقاومت خودمان را نشان می‌دهیم. البته در عرصه جنگ فرهنگی گاهی پیشرفت داریم و گاهی دشمنان خود را نشان می‌دهند و باید در این دو عرصه جنگ اقتصادی و جنگ فرهنگی جایگاه خود را در دنیا به گونه‌ای تثبیت کنیم که هیچ‌کس جرأت تعرض به ملت ایران را نداشته باشد.

وی در ادامه کارگران را سربازان جنگ اقتصادی و معلمان را سربازان جنگ فرهنگی عنوان کرد و از آنان خواست تا میدان مبارزه در جنگ اقتصادی و فرهنگی را به نفع کشورمان تغییر دهند.

امام جمعه شیراز در عرصه جنگ اقتصادی آیات قرآن کریم را یادآور شد و گفت: طبق آیات قرآن باید بدانیم که دشمنی که امروز علیه ما وجود دارد، بسیار قدیمی است و مختص زمان امروز نیست و هر زمان امت اسلامی خواسته مستقل باشد، این جنگ شروع شده است.

آیت‌الله دژکام با اشاره به سفر رئیس جمهور کشورمان به پاکستان اظهار کرد: آمریکا به پاکستان می‌گوید ایران تحریم است و با آنان معامله نکنید و رسماً وزارت خارجه آمریکا به پاکستانی‌ها تذکر داد که با ایرانی‌ها معامله نکنید و همین مسئله را در آیه ۷ سوره منافقون می‌خوانیم که کافران گفتند با مسلمانان معامله نکنید تا از اسلام دست بردارند. بنابراین جنگ طولانی است و بیش از ۱۴۰۰ سال که با جهان کفر می‌جنگیم البته معلوم است که نتوانستند امت اسلامی را نابود کنند و بعد از این هم پرچم اسلام برافراشته‌تر، عزت مسلمانان روزافزون‌تر و دشمنان اسلام هر روز خوارتر و زبون‌تر خواهند شد.

عضو مجلس خبرگان رهبری نخستین نکته در جنگ اقتصادی را خداباوری دانست و افزود: باید باور داشته باشیم که در این جهان همه کاره خداست. آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها گمان می‌کنند که این ثروت‌ها متعلق به خودشان است اما ما به آنان نشان می‌دهیم که ثروتشان در دست خداست و اگر کسی این باور را تقویت نکند، در میان جنگ کم می‌آورد.

۸ راهکار رهبری در جنگ اقتصادی

وی با بیان اینکه برای داشتن استقلال و آزادی چاره‌ای جز مقاومت و ایستادگی وجود ندارد، گفت: در عرصه جنگ اقتصادی رهبر معظم انقلاب ۸ کار را به عنوان الزامات اقتصاد مقاومتی دستور فرمودند که در کشور اجرایی شود پس برای اینکه بخواهیم در این عرصه تلاش کنیم باید این ۸ کار را دنبال کنیم و در صورت انجام آن‌ها، مسلما پیروز خواهیم شد.

آیت‌الله دژکام نخستین کار را حمایت مسئولان از تولید ملی عنوان کرد و افزود: مدیران در کشور هر جنسی را که می‌خواهند مصرف کنند، از اجناس ایرانی باشد. در برخی از جلسات مشاهده می‌کنیم که از اجناس خارجی استفاده می‌شود در صورتی که این اقدامات به کشور آسیب می‌زند بنابراین باید از تولید ایرانی استفاده کنیم و یکی از راه‌های جهش تولید همین است.

وی یادآور شد: گاهی بحثی مطرح است که کیفیت جنس ایرانی مناسب نیست اما تجربه کرده‌ایم وقتی مصرف یک کالا جدی می‌شود خریدار می‌تواند به تولید کننده بگوید که جنست باید بهتر شود و تولید از نظر کیفی هم رشد می‌کند.

امام جمعه شیراز، راهکار دوم را افزایش بهره‌وری برشمرد و گفت: در رابطه با بهره‌برداری مناسب از سرمایه‌های خود چه انسانی و چه مادی و مالی ضعف داریم و در جنگی که قرار داریم باید جلوی اسراف گرفته شود.

وی سومین مورد توجه به بحث سرمایه‌گذاری در تولید دانست و گفت: اگر کسی پول دارد به جای اینکه بخواهد به دلالی بپردازد به سرمایه‌گذاری تولیدی بپردازد. مدیریت باید سرمایه‌گذاری در بحث تولید را تثبیت و دلالی را تعطیل کند و این نکته قابل توجه بانک‌ها و همه مدیران باشد.

آیت‌الله دژکام همچنین از مردم خواست تا از اجناس داخلی استفاده کنند و سپس ادامه داد: امسال، سال جهش تولید با مشارکت مردم است. اگر مردم ما جنس ایرانی بخرند به معنی این است که به تولیدکننده ایرانی کمک می‌کنند. اگر کسی قدرت سرمایه‌گذاری در تولید ندارد حداقل از جنس ایرانی استفاده کند. شاید بهره‌مندی از جنس خارجی در مواردی بیشتر باشد اما با استفاده از آن ضرر به خودمان می‌زنیم. برای این موضوع باید برنامه‌ریزی داشته باشیم و مردم هم مصرف کالای داخلی را جدی بگیرند و جلوی جنس قاچاق گرفته شود تا بتوانیم به تولید یک سروسامانی دهیم.

امام جمعه شیراز پنجمین راهکار را اصلاح الگوی مصرف و ششمین مورد را ترویج فرهنگ عنوان کرد و افزود: فرهنگ کار در عرصه جنگ فرهنگی هم مطرح است و باید سند فرهنگ کار به میدان آورد.

وی با بیان اینکه هفتمین راهکار ایجاد اشتغال است، افزود: وضع ما در ایجاد اشتغال بد نیست اما باید فارغ‌التحصیلان جویای شغل تلاش زیادی کنیم تا اشتغال ایجاد شود.

آیت‌الله دژکام با تصریح اینکه هشتمین راهکار هم مبارزه با فساد اقتصادی است، گفت: در خصوص مبارزه با فساد اقتصادی جدای از سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی رهبر معظم انقلاب یک فرمان ۸ ماده‌ای صادر کردند. روز گذشته هم رئیس جمهور گفتند که در مبارزه با فساد با هیچ‌کس تعارف نداریم و باید جدی دنبال شود. رهبر معظم در این فرمان ۸ ماده‌ای فرموده‌اند همه حتی کسانی که منصوب از طرف رهبری هستند، باید کارشان شفاف باشند و پاسخ دهند. فساد یک‌باره رخ نمی‌دهد و اژدهای هفت سر است و یک سر آن را بزنیم یک سر دیگر در می‌آورد و باید با فساد مبارزه شود.

امام جمعه شیراز تأکید کرد: از این جهت در چارچوب فرمان ۸ ماده‌ای رهبر معظم، حامی دولت و دستگاه‌های قضایی و مقننه برای مبارزه با فساد هستیم و محکم با مفسدان و کسانی که وضع اقتصادی کشور را به‌هم‌ می‌ریزند مخالف هستیم و اعلام انزجار می‌کنیم.

وی با بیان اینکه اگر می‌خواهیم به این موارد عمل کنیم، باید تقوا داشته باشیم و تقوا هم یعنی دست پاکی گفت: کسانی که در مدیریت‌های نظارتی و مبارزه با فساد قرار دارند، مراقب باشند که شیطان خیلی فریب دهنده است، برخی اوقات یک تغییر اولویت بیشتر داده نمی‌شود.

مبارزه با فساد را جدی‌تر دنبال کنیم

آیت‌الله دژکام برخی از منویات رهبر معظم انقلاب در فرمان ۸ ماده‌ای که تأکید دارند با کسانی که فساد بزرگ می‌کنند، مبارزه جدی شود، یادآور شد و گفت: گاهی اوقات یک مورد کوچک را در بوق و کرنا می‌کنیم اما فساد بزرگ را ندیده می‌گیرید و اسم این کار را با مبارزه با فساد می‌گذاریم که این کار اشتباه است و اگر از روی غرض باشد، خود مظهر فساد است.

وی در خطبه دوم نماز جمعه شیراز برخی از مناسبت‌های پیش‌رو را مثل روز فرهنگ پهلوانی، روز شوراها، روز جهانی کار و کارگر و روز معلم را یادآور شد: ارج و منزلت معلم بر کسی پوشیده نیست اما سئوال اینجاست که چرا معلم آن‌قدر مهم شد؟ مسلما اهمیت جایگاه معلم به‎خاطر نقش تعلیم و تربیت است. اگر آن‌ها تربیت نکنند جامعه انسانی تبدیل به جامعه حیوانی می‌شود و فرق انسان و حیوان در همین تربیت و تعلیم است که خودش را نشان می‌دهد. از این جهت باید به مسئله تعلیم و تربیت و وظیفه دستگاه آموزش و پرورش بار دیگری توجه ویژه کنیم.

به گفته امام جمعه شیراز، در برش استانی نقشه مهندسی کشور اولین مسئله‌ای که مدنظر قرار گرفته است سبک زندگی اسلامی و ایرانی است. اگر فرزندان ما بزرگ شوند و تفاوت بین مرز ایران همیشه پایبند به فرهنگ و ارزش‌ها و آن طرف که از قدیم مخالف ارزش‌های اصیل انسانی بوده‌اند، را نفهمند و در رفتار خود نشان ندهند، ضرر بزرگی کرده‌ایم.

وی با تأکید بر ضرورت حفظ فرهنگ ایرانی اسلامی تأکید کرد: نباید فرزندان خود را مطابق فرهنگ کسانی که به اسرائیل موشک می‌دهد تا سفارت ایران را خراب کند، تربیت کنیم بلکه باید مطابق فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی خودمان تربیت کنیم و این کار معلمان است.

آیت‌الله دژکام با ابراز امیدواری از اینکه سند تعلیم و تربیت و سند نقشه مهندسی استان فارس اجرایی شود، بر ضرورت توجه به این مسئله در سال ۱۴۰۳ تأکید کرد و افزود: مسلما از نظر صنفی هم معلمان و هم کارگران خواسته‌هایی دارند که در راستای عدالت است و باید هر چه در راستای عدالت است، حمایت کنیم چون اگر حمایت نکنیم پیرو قرآن نیستیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • رونمایی از هفت محصول دانش بنیان کشاورزی در دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی خراسان رضوی
  • ایجاد مراکز نوآوری در حوزه اقتصاد دیجیتال/راه‌اندازی اولین مرکز نوآوری تولید بازی‌های رایانه‌ای
  • جایگاه ایران را در عرصه نبرد فرهنگی و اقتصادی تثبیت کنیم/ مسئولان از تولید ملی حمایت کنند
  • مسئولان هم محصولات ملی و داخلی خریداری و مصرف کنند
  • از راه اندازی شهرک تخصصی برای فرش بختیاری تا مشتریان پر‌ و پا قرص اروپایی
  • رشد صددرصدی صادرات فرش دستباف از خراسان رضوی
  • افزایش بهره‌وری با استفاده کشاورزان از فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان
  • پرداخت ۳ همت تسهیلات به دانش‌بنیان‌ها برای تحقق رشد تولید
  • پرداخت ۳ همت تسهیلات به دانش‌بنیان‌ها در راستای تحقق رشد تولید
  • خواسته بافندگان فرش دستباف: بی گره‌ها و ربات باف‌ها هویت‌دار شوند