Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-28@20:49:22 GMT

۹۵۱ هزار فارغ التحصیل دانشگاهی شغلی ندارند

تاریخ انتشار: ۹ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۳۳۰۳۳

۹۵۱ هزار فارغ التحصیل دانشگاهی شغلی ندارند

درحال حاضر مطابق جداول مرکز آمار ایران حدود ۹۵۱ هزار و ۷۲۰ نفر جمعیت ۱۵ساله و بیشتر فارغ التصحیل آموزش عالی در کشورشغل ندارند. یکی از برنامه های دولت برای حل مشکل این تعداد بهره از مهارت آموزی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ نتایج طرح آمارگیری نیروی‌کار بهار ۱۴۰۱منتشر شد. بررسی نرخ بیکاری افراد ۱۵ساله و بیش‌تر نشان می‌دهد که۹.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۲ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار)، بیکار بوده‌اند. بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری حاکی از آن است که این شاخص، نسبت به فصل مشابه در سال قبل ( بهار ۱۴۰۰) ، ۰.۴ درصد افزایش یافته است.

در بهار ۱۴۰۱، به میزان ۴۰.۹ درصد جمعیت ۱۵ساله و بیش‌تر از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از آن است که این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (بهار ۱۴۰۰) ۰.۵ درصد کاهش یافته است.

جمعیت شاغلین ۱۵ ساله و بیشتر در این فصل ۲۳ میلیون و۵۷۸ هزار نفر بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل ۹۸هزار نفر کاهش داشته است. بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نشان می‌دهد که در بهار۱۴۰۱، بخش خدمات با ۵۱.۲ درصد بیش­‌ترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدی بخش‌های صنعت با ۳۲.۷ درصد و کشاورزی با ۱۶.۰ درصد قرار دارند.

نکته قابل توجه کاهش سهم جمعیت بیکارفارغ التحصیل نسبت به مدت مشابه سال قبل است. دربهار۱۴۰۱ سهم جمیعت بیکار فارغ التحصیل آموزش عالی از کل بیکاران ۳۹.۷ درصد بوده است. این سهم در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بالاتر است. بررسی تغییرات این شاخص نشان می دهد که نسبت به فصل مشابه سال قبل ۰.۶ درصد کاهش یافته است.

همچنین در بهار ۱۴۰۱ سهم جمعیت فارغ التحصیل آموزش عالی از کل شاغلان ۲۶.۶ درصد بوده است. این سهم در بین زنان نسبت به مردان ودر نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بالاتر است. بررسی تغییرات این شاخص نشان می دهد که نسبت به فصل مشابه سال قبل ۱.۳ درصد افزایش داشته است.

بیشتر بخوانید:
باید فکری به حال اشتغال، مسکن و ازدواج جوانان بکنیم

درحال حاضر مطابق جداول مرکز آمار ایران حدود ۹۵۱ هزار و ۷۲۰ نفر جمعیت ۱۵ساله و بیشتر فارغ التصحیل آموزش عالی در کشور شغل ندارند.  یکی از برنامه های دولت برای حل مشکل این تعداد بهره از مهارت آموزی است.

برخی گروه های تحصیلی مانند کشاورزی، دامپزشکی و علوم تربیتی دارای بالاترین درصد از بیکاران هستند که دلایل گوناگونی دارد. اساساً در ایران، هیچگونه پایش و تحقیقی از وضعیت بازار کار رشته های دانشگاهی توسط دولت  یا خود دانشگاه ها صورت نمی گیرد و افراد بدون هرگونه اطلاعی از بازار کار آینده رشته های تحصیلی، وارد دانشگاه ها می شوند. متأسفانه در حال حاضر، هیچگونه بانک اطلاعاتی قابل اعتنایی از وضعیت بازار کار، نیازها، وضعیت جذب دانشجو، آینده شغلی کارجویان و اطلاعات مهم و کلیدی از این دست وجود ندارد و انتخاب ها باید با چشمانی بسته انجام شود.

از سوی دیگر رشته های تحصیلی دانشگاهی توسط خود جوانان نیز اغلب بر اساس نیازسنجی بازار کار صورت نمی گیرد و افراد بر اساس پارامترهای دیگری مانند علاقه شخصی، رشته دانشگاهی انتخاب می کنند. این مسئله باعث می شود درصد قابل توجهی از کارجویان در زمان جستجو برای شغل، با مشکلات جدی مواجه شوند؛ هرچند علاقه و گرایش به رشته تحصیلی باعث ایجاد انگیزه در افراد برای تحصیلات می شود و بدون علاقه کاری پیش نمی رود ولی در شرایط فعلی بازار کار، باید تلفیقی از علاقه و بازار کار رشته ها را دنبال کرد.

حسینی نیا, معاون وزیرکار با اشاره به اجرای طرح نخلستان برای فارغ التحصیلان دانشگاهی گفته است:در قالب این طرح برای آن دسته از رشته هایی که بازار کار ندارد, آموزش مهارتی به مدت ۶ماه گذاشته می شود.در کشور ۵۰۰هزار فرصت شغلی در این زمینه وجود دارد.

 

منبع: دانا

کلیدواژه: نسبت به فصل مشابه نشان می دهد مشابه سال قبل فارغ التحصیل آموزش عالی بازار کار رشته ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۳۳۰۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتخاب رشته بیش از ۸۶ هزار داوطلب دکتری/ مهلت انتخاب رشته فردا پایان می‌یابد

علیرضا کریمیان، مشاور رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در گفت‌وگو با خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا اظهار کرد: تاکنون بیش از ۸۶ هزار نفر از دواطلبان آزمون نیمه‌متمرکز دکتری تخصصی ۱۴۰۳ نسبت به انتخاب رشته اقدام کرده اند، فردا آخرین مهلت انتخاب رشته است.

وی افزود: پیرو انتشار دفترچه راهنمای انتخاب رشته (دفترچه شماره ۲) آزمون ورودی مقطع دکتری نیمه‌متمرکز سال ۱۴۰۳ در تاریخ ۱۴۰۳/۰۱/۲۸و اطلاعیه‌های اصلاح آن به تاریخ‌های ۰۲ و ۱۴۰۳/۰۲/۰۵، ضمن اعلام اصلاحات جدید مربوط به دفترچه راهنمای انتخاب رشته، به اطلاع داوطلبان مجاز به انتخاب رشته در این آزمون می‌رساند برای فراهم کردن تسهیلات بیشتر برای آن دسته از داوطلبانی که تا این تاریخ (۱۴۰۳/۰۲/۰۸) برای انتخاب رشته اقدام نکرده‌اند، ترتیبی اتخاذ شده است که بتوانند تا پایان روز دوشنبه به‌تاریخ ۱۴۰۳/۰۲/۱۰نسبت به انتخاب رشته اقدام کنند؛ بنابراین داوطلبان باید در مهلت در نظر گرفته شده و پس از مطالعه دقیق دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی و مندرجات اطلاعیه‌های فوق و این اطلاعیه، به درگاه اطلاع‌رسانی این سازمان مراجعه و نسبت به ثبت کدرشته‌محل‌های انتخابی در آزمون مذکور اقدام کنند.

کریمیان تصریح کرد: در ضمن آن دسته از داوطلبانی که قبلاً نسبت به انتخاب کدرشته‌محل‌های تحصیلی اقدام کرده‌اند، می‌توانند در صورت تمایل تا تاریخ فوق، نسبت به مشاهده یا ویرایش کدرشته‌محل‌های انتخابی خود اقدام کنند.

وی گفت: برای مشاهده فایل اصلاحات سری سوم مربوط به دفترچه راهنمای انتخاب رشته آزمون ورودی دکتری نیمه متمرکز سال ۱۴۰۳ و بارگذاری فایل‌های مرتبط اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام/

نادیا عابد

دیگر خبرها

  • امنیت شغلی کارگران سبب آرامش جامعه می‌شود
  • انتخاب رشته بیش از ۸۶ هزار داوطلب دکتری/ مهلت انتخاب رشته فردا پایان می‌یابد
  • بیت کوین به ۶۳ هزار و ۸۲۲ دلار رسید
  • دانشجویان خود را نسبت به مسائل روز دخیل بدانند
  • مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری ۱۴۰۳ تا دهم اردیبهشت تمدید شد
  • مهلت انتخاب رشته دکتری برای بار دوم تمدید شد
  • فرصت انتخاب رشته داوطلبان آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ دوباره تمدید شد
  • جوانی جمعیت نجات دهنده کشور از آینده هولناک کهنسالی است
  • رشته های دانشگاهی را به سمت نیازهای جامعه سوق دهیم
  • عجیب‌ترین رشته‌های دانشگاهی / از زامبی شناسی تا مدیریت دوشیدن شیرگاو