Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-29@20:11:28 GMT

سرنوشت نامعلوم مسجد بدون گنبد و مناره تهران

تاریخ انتشار: ۹ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۳۳۸۸۱

سرنوشت نامعلوم مسجد بدون گنبد و مناره تهران

 

به گزارش تابناک، سال‌هاست مجتمع فرهنگی و مذهبی ولیعصر آماده بهره برداری است اما مدیران شهری این پروژه را بلاتکلیف رها کرده‌اند .پروژه‌ای که سال‌ها پیش ۵۰ میلیارد تومان برای آن از جیب شهروندان تهرانی هزینه شده است.

این پروژه‌ با حاشیه‌های عجیبی همراه بود،حاشیه‌هایی که هم‌زمان با کلنگ‌زنی آن در سال ۸۳ آغاز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این زمین که پارکینگ تئاتر شهر بود در زمان ساخت، به تالار قشقایی لطمه زد و اعتراض هنرمندان تئاتر را به دنبال داشت.

حکم توقف ساخت مسجد بدون گنبد و مناره «مجتمع فرهنگی و مذهبی ولیعصر» در شورای چهارم صادر شد . مجتبی شاکری آن زمان بازدیدی از این مسجد داشته و آن را برخلاف معماری ایرانی و اسلامی تشخیص داده و اعلام کرده بود ساخت آن متوقف شود. همان زمان مشاوری برای طرح گرفته می‌شود تا این بنا دارای گنبد و مناره شود، اما این بنا با همان طراحی تکمیل و در سال ۹۷ آماده بهره‌برداری می‌شود.

دلیل آن که این پروژه به مدیریت شهری تحویل داده نشده، مقاومت روحانی‌ای بود که در سال‌های دور مسئولیت نمازخانه‌ای در این محل را بر عهده داشت ؛ امام‌جماعت بعد از اتمام پروژه خود را مالک کل این بنا می‌دانست .هر ظهر و غروب نماز جماعتی خلوت با حدود ۲۰ تا ۳۰ نمازگزار در آن برگزار می‌شد. پارکینگ و انبارهای آن هم غیررسمی در حال بهره‌برداری بود. آن روحانی دیگر زنده نیست و دیگر مقاومتی برای تحویل آن به شهرداری وجود ندارد اما با این وجود باز هم این پروژه بلاتکلیف است .

علیرضا نادعلی سخنگوی شورای شهر تهران درخصوص سرانجام این پروژه شهری گفت:‌ ما تا الآن در مورد مجتمع فرهنگی ولیعصر کوتاهی کردیم به خاطر این که در تفکر انقلاب اسلامی توقف نداریم ، فکر می‌کنیم که راه حلی پیدا خواهد شد. با طراحی مناسب نتیجه می‌گیریم و اگر تصمیم مان ایراد داشت اصلاح می‌کنیم.

او ادامه داد :‌ این که تا کنون وضعیت آنجا رها و بی تکلیف است، در کمیسیون فرهنگی اجتماعی پیگیری می‌کنیم تا بهترین راه حل را برای آنجا پیدا کنیم که متناسب با فضای اطرافش که بهسازی و ترمیم می‌شود، بتواند برای وضعیت اجتماعی آنجا کمک کننده و مدد رسان باشد.

پیش از این مدیران و اعضای سابق شورای شهر تهران برای کاربری این مجتمع فرهنگی کاربری‌هایی مانند موزه تعزیه و نمایش‌های آیین ایران و یا ایجاد یک یک موزه و مرکز در زمینه نقاشی، خط، هنرهای تجسمی، آثار گرافیکی و نقاشی خط‌ها برای هنرهای معاصر اسلامی باشد.

به تازگی وزارت میراث فرهنگی حریم «تئاتر شهر» را تعیین و مصوب کرده و باید دید این ساختمان هم در حریم این بنای تاریخی قرار دارد یا خیر و چه تصمیمی برای آن گرفته می‌شود.

منبع: اکو ایران

منبع: تابناک

کلیدواژه: استهبان محرم امامزاده داوود بادهای موسمی سامانه بارشی مونسون عادل آذر مسجد ولیعصر کلنگ زنی پارکینگ تئاتر شهر استهبان محرم امامزاده داوود بادهای موسمی سامانه بارشی مونسون عادل آذر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۳۳۸۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگشت جوانان به مسجد با میانبر ورزشی یک روحانی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، در دوره حاضر که مملو از پیشرفت‌ها و اتفاقات مختلف است، یک روحانی شاید نتواند به شیوه‌های سنتی گذشته در جذب نوجوانان و جوانان به مسجد موفق عمل کند؛ بنابراین روحانی‌ها باید با ذائقه شناسی و برگزاری برنانه‌های مختلف فرهنگی و هنری و مخصوصا ورزشی اقدام به جذب این قشر کنند. کاری که چند سالی است، حجت‌الاسلام و المسلمین قربان حسین‌نژاد، در شهرستان‌های مختلف استان آذربایجان غربی در حال انجام است.

حجت الاسلام و المسلمین قربان حسین‌نژاد، از سال ۱۳۸۵ تا سال ۱۳۹۷ بعنوان امام جماعت و مدیر کانون فرهنگی هنری ثارالله مسجد جامع نازک علیای پلدشت فعالیت داشته که در طول این مدت با اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری و برگزاری مسابقات ورزشی و راه اندازی اُردو‌های سیاحتی و زیارتی توانسته است گام‌های موثری را در جذب جوانان و نوجوانان به سمت مسجد و کانون بردارد.

سپس ازسال ۱۳۹۷ تا سال ۱۴۰۱ به‌عنوان امام جماعت و مسئول پایگاه بسیج مسجد امام هادی (ع) ارومیه ادامه فعالیت نموده و از تابستان ۱۴۰۱ تاکنون نیز به‌عنوان امام جماعت، مدیر کانون المهدی (عج) و نیز مسئول پایگاه بسیج مسجد طوبی ارومیه فعالیت‌های فرهنگی هنری و ورزشی خود را پیگیر بوده که با استقبال خوب جوانان و نوجوانان توانسته توفیقات روزافزونی را دراین عرصه‌ها کسب کند.

دیگر خبرها

  • مسجد جمکران میزبان زائران حضرت معصومه (س) در دهه کرامت
  • اجرای ۱۶ پروژه شاخص در مجتمع گردشگری صفه/ برای توسعه صنعت نشاط و تفریح تلاش می‌کنیم
  • بهره گیری از ظرفیت‌های مردمی در برگزاری برنامه‌های دهه کرامت
  • آیین بهره‌برداری بیش از ۱۵ پروژه تفریحی و گردشگری در مجتمع گردشگری صفه آغاز شد
  • افتتاح چند هزار میلیارد پروژه شهری طی دهه کرامت در قم
  • ۱۵ پروژه جدید به مجتمع گردشگری صفه افزوده شد
  • سبدی از اقدامات فنی، فرهنگی، زیرساختی، عمرانی و برقی در مجتمع گردشگری صفه
  • مطالبه ۳۵ میلیارد تومانی شهرداری قوچان در پروژه مجتمع فرهنگی هنری
  • بازگشت جوانان به مسجد با میانبر ورزشی یک روحانی
  • کلنگ دومین مجتمع خوابگاه متاهلی دانشگاه یاسوج به زمین زده شد