Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام والمسلمین احمدعلی یوسفی ظهر یکشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مرکز راهبردی اقتصاد مقاومتی به دستور آیت الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه در خصوص اصلاح قوانین نظام بانکی وارد عمل شد.

مسئول مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه‌های علمیه عنوان داشت: در این راستا شورایی با حضور اساتید حوزه و دانشگاه و همچنین برخی از نهادهایی که در این زمینه تحقیقاتی داشتند تشکیل شد و جلسات مختلفی با مسئولان بانک مرکزی در این زمینه برگزار شد و در نهایت پس از تلاش‌های ۹ ماهه پیش نویس اصلاح قانون بانک مرکزی تهیه و تدوین شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ابراز داشت: در گذشته ۴ مرتبه جلوی طرح بانکداری که در مجلس شورای اسلامی مطرح بود جلوگیری شد چرا که این با این طرح ممکن است مشکلات بانکی حل شود اما مشکلات مردم دیده نشده است.

حجت الاسلام یوسفی ادامه داد: پس از تدوین پیش نویس اصلاح قانون بانک مرکزی آیت الله اعرافی این پیش نویس را در نامه‌هایی به رهبر معظم انقلاب، مراجع عظام تقلید، رئیس جمهور، رئیس مجلس شورای اسلامی ارسال کردند تا در مسیر تصویب خواهی مجلس شورای اسلامی قرار گیرد.

مسئول مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه‌های علمیه با بیان اینکه بانک‌های از دو طریق خلق پول می‌کنند افزود: بانک‌های به دنبال جمع کردن سرمایه‌های مردمی هستند و از طریق می‌توانند منابع مالی جامعه را جمع آوری کرده و در قالب وام‌هایی به مردم از مزایای آن بهره مند شود.

وی ادامه داد: راه دومی که بانک‌ها خلق پول می‌کنند از طریق شارژ حساب‌های بانکی است و در حقیقت به عنوان دارایی بانک به حساب اشخاص می‌رود و این بدان معنا است که بانک‌ها می‌توانند بدون فعالیت اقتصادی خاصی صاحب ملک و دارایی می‌شوند.

مسئول مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه‌های علمیه ابراز داشت: رهبر انقلاب در این زمینه فرمودند که خلق پول توسط بانک‌ها کار اشتباهی است و در اصلاح قانون بانکداری که پس از ۴۰ سال در حال انجام است می‌بایست این موضوعات لحاظ شود که متأسفانه به این امر پرداخته نشده است.

حجت الاسلام یوسفی بیان داشت: بانک‌ها با خلق پول و منابع مالی که از مردم می‌گیرند در حقیقت باعث تمرکز و انحصار می‌شوند و باعث شکاف درآمدی می‌شوند که در این صورت فقر در کشور نهادینه می‌شود.

نباید ثروت و دارایی‌های جامعه جولانگاه بانک‌ها شود

وی افزود: نباید ثروت و دارایی‌های جامعه جولانگاه بانک‌ها شود، بلکه این منابع می‌بایست در تمامی جامعه ساری و جاری باشد.

وی تصریح کرد: نظارت بر اشخاص جهت پرهیز از عملیات بنگاه داری باید به صراحت در قانون بیاید.

حجت الاسلام یوسفی با بیان اینکه جلوگیری از سوری سازی و حیله‌های ربا در اصلاح قانون بانکداری باید لحاظ شود افزود: اساساً عملکرد بانک‌ها در طول این سال‌ها با توجه به تعریف غلطی که انجام شده بر اساس حیله‌های ربا است.

وی گفت: بر اساس فتاوای مراجع حیله‌های ربا حرام قطعی است و باید در اصلاح قانون باید تصریح شود و اگر این موضوع در طرح مجلس شورای اسلامی در خصوص بانک‌ها مطرح نشود وجاهت قانونی ندارد.

مسئول مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه‌های علمیه تاکید کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی اگر قرار است بعد از ۴۰ سال قانون بانکداری را اصلاح کنند آن را باید به صورت اساسی انجام دهند.

حجت الاسلام یوسفی با بیان اینکه مبلغان از فضای محرم برای مطالبه گری در این زمینه باید استفاده کنند افزود: سال‌ها است مراجع در زمینه بانکداری اسلامی فریاد زدند و حوزه علمیه در این زمینه وارد شده است و یک مطالبه عمومی در زمینه اصلاح این قانون لازم است.

وی عنوان کرد: پیش نویس اصلاح قانون بانک مرکزی ۹ مورد خط قرمز دارد که ۶ مورد آن مورد پذیرش قرار گرفته که ۳ مورد زمین مانده که ممنوعیت خلق پول، بنگاه داری و حیله‌های ربوی در سیستم بانکی از مواردی مورد پذیرش قرار نگرفته است.

مسئول مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه‌های علمیه بیان داشت: رئیس بانک مرکزی فقهای شورای فقهی را معرفی می‌کند که این امر باید توسط مدیر حوزه‌های علمیه صورت گیرد که پیشنهاد شده مدیر حوزه‌ها ۱۰ نفر را معرفی و مجمع عمومی بانک مرکزی ۵ نفر را از بین آنان تعیین کنند.

کد خبر 5552377

منبع: مهر

کلیدواژه: قم نظام بانکداری ایران حوزه علمیه سیلاب محرم 1401 بوشهر وقوع سیلاب ویروس کرونا ماه محرم سیل کرمان مدیریت بحران بارش باران کرمانشاه خطبه های نماز جمعه همدان سی امین سفر استانی دولت آمار کرونا مجلس شورای اسلامی حجت الاسلام یوسفی اصلاح قانون بانک بانک مرکزی پیش نویس خلق پول بانک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۳۵۳۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سقف تراکنش‌ خرید از کارت‌های بانکی افزایش یافت

به گزارش «تابناک» به نقل از روابط عمومی بانک ملی ایران، باعنایت به دستورالعمل شماره 468/03 به تاریخ 5 اردیبهشت 1403 معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در خصوص شفاف سازی تراکنش‌های بانکی اشخاص، از تاریخ 30 فروردین سال 1403 حداکثر تراکنش خرید از هرکارت متعلق به مشتری حقیقی، از مبلغ یک میلیارد ریال به دو میلیارد ریال  و مجموع تراکنش‌های انجام شده کارتی در کل شبکه بانکی نیز روزانه از مبلغ یک میلیارد ریال به دو میلیارد ریال افزایش یافته است.

دیگر خبرها

  • آلودگی هوا باعث تشدید بیماری‌های زمینه‌ای می‌شود
  • مصباحی مقدم : کنترل بانک‌ها از خرداد در اختیار بانک مرکزی قرار می‌گیرد
  • بانک مرکزی از خرداد ماه بانک ها را کنترل می کند
  • سقف تراکنش‌های بانکی بانک رفاه کارگران افزایش یافت
  • موفقیت بانک ملی ایران در جذب سرمایه اجتماعی با پرداخت تسهیلات خرد
  • سقف تراکنش‌ خرید از کارت‌های بانکی افزایش یافت
  • بانوان طلبه سنگربانان عرصه تربیت هستند
  • درباره کلاهبرداری به روش اسکیمر چه می‌دانید؟
  • آغاز پذیرش حوزه‌های علمیه خواهران
  • راهکار‌های هدایت منابع تسهیلات به سمت تولید چیست؟