Web Analytics Made Easy - Statcounter

مشعل گردانی، چاوشی، شووی خوانی، سینه نشسته کا و بستن حجله حضرت قاسم علیه السلام تنها بخشی از شیوه های عزاداری مردم سیستان و بلوچستان در ماه محرم است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصرهامون، با فرا رسیدن ماه محرم رنگ و بوی کوچه پس کوچه های سیستان وبلوچستان با نصب پرچم و بنرهای منتسب به عزای سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیهم السلام، حسینی می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



مردمان این خطه از کشور اعم از شیعه و سنی با حضور در مساجد، تکایا، حسینیه ها و هیات مذهبی به سوگواری برای این امام همام و ۷۲ تن از شهدای کربلا پرداخته؛ و با برپایی سنت حسنه و دیرینه سپاه پوشان به استقبال از دهه اول محرم رفته و هم نوا با کاروان اسرای کربلا می شوند.

مناطق مختلف سیستان وبلوچستان با داشتن آداب و رسوم خاص به عزاداری پرداخته به گونه ای که چاوشی و شووی خوانی، خیمه سوزاه، آئین سنتی خیمه حضرت قاسم(ع)، راه رفتن با پای برهنه، گل مالیدن بر سر و پاشیدن کاه بر سر عزاداران از جمله آداب به شمار می رود.

از شووی خوانی تا پرهیز از برگزاری آیین ازدواج

محمدعلی ابراهیمی، کارشناس مردم شناسی در خصوص آداب ماه محرم در سیستان وبلوچستان، گفت: علم گردانی، گلدسته و مشعل گردانی، چاوشی، محتشم خوانی، مداحی و روایی، سینه‌زنی، زنجیرزنی، سینه نشسته کا، جوش پامنبری، جوش پاوکا از شیوه های عزاداری مردم در این استان پهناور به شمار می رود.

وی با بیان اینکه تعزیه یا شوی از مراسم های خاص محرم در شمال سیستان وبلوچستان است، افزود: تعزیه در این خطه به صورت روزشمار اجرا می شود، به این صورت که شبیه خوانان هر روز ماه محرم را به یکی از یاران امام حسین(ع) اختصاص می‌دهند؛  مثلاً روز چهارم محرم به نام عزاداران حر، روز پنجم به نام فرزندان حضرت زینب(س)، روز ششم تا هشتم به یاد حضرت قاسم و حضرت علی اکبر(ع)، روز نهم به نام حضرت ابوالفضل العباس(ع) و روز دهم به نام و یاد سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) تعزیه برپا می شود.

ابراهیمی تصریح کرد: از جمله آداب و رسوم مردم زابل در ماه محرم پرهیز از برگزاری آیین ازدواج، جشن تولد و خرید لباس نو است، در دارالولایه سیستان هر محله دسته عزاداری مخصوص به خود را دارد که غالباً به نام همان محل نامگذاری می شود و در این ایام عزاداران به یاد امام حسین علیه السلام بر سر و روی خود گل می مالند.

به گفته این کارشناس، در جلوی هر یک از دسته ها، پرچم‌ها و علامت های سیاه و سبز و پارچه نوشته‌ها قرار می گیرد و در سطح اول بزرگان محل و مردان و پسران و کودکان سینه زن و پس از آن زنجیرزنان حرکت می‌کنند.

وی ادامه داد: در شهرهای جنوبی سیستان و بلوچستان علاوه بر شیعیان، بسیاری از برادران و خواهران اهل تسنن نیز با حفظ حرمت ماه محرم و ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان حسین بن علی (ع) در آیین های ویژه شرکت می کنند مردم اهل سنت این استان در احترام به ماه محرم و ایام شهادت حضرت حسین (ع) همانند شیعیان از برگزاری مراسم ازدواج و جشن های شادی خودداری می کنند.

افتخار اهل سنت پیروی از سیره اهل بیت(ع) است

مولوی عنایت اله رسولی زاده، یکی از علمای اهل سنت شهرستان سرباز در گفت وگو با خبرنگار ما با بیان اینکه عشق و علاقه به خاندان اهل بیت و سید الشهدا، تنها به شیعیان تعلق ندارد، گفت: عشق به این خاندان در دل بسیاری از اهل سنت جهان اسلام جای دارد.

وی افزود: در ماه محرم علمای اهل سنت مابین نمازهای یومیه و خطبه های نماز جمعه به تبیین اهمیت قیام عاشورا و جایگاه امام حسین(ع) پرداخته و به بیان رنج و مشقت فرزندان رسول الله می پردازند.

این عالم اهل سنت ادامه داد: ایثار، ذلت نپذیرفتن، گذشت، دفاع از اسلام، امر به معروف و نهی از منکر تنها بخشی از درس هایی است که می توان از واقعه عاشورا گرفت، باید همگان را برای پیروی از این سیره و منش آگاه کرده، چرا که راه هدایت در الگوگیری از این مسیر است.

وی بیان کرد: پخت انواع غذاهای محلی از قبیل حلوا، پخش شیر و خرما میان خانواده های کم درآمد در روزهای تاسوعا و عاشورا از جمله آداب و رسوم اهل سنت در این ماه به شمار می رود.

رسولی زاده اظهار کرد: در ظهر عاشورا مردم محلی در بندر مرزی چابهار با آداب و رسوم خاصی با آتش زدن خیمه ها به یاد اسیران کربلا بر سر و سینه می زنند و با حضرت زینب (س) و اسیران همدردی می کنند.

این عالم اهل سنت گفت: زنان پاکستانی در این خطه از کشور نیز در دهه اول محرم با نوحه خوانی و برپایی آیین های ویژه به سوگواری پرداخته و در شب تاسوعا نیز با بستن حجله حضرت قاسم علیه السلام اقدام به عزاداری برای خاندان پیامبر می کنند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: سیستان وبلوچستان آداب و رسوم حضرت قاسم ع شووی خوانی ماه محرم اهل سنت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۳۹۶۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سپاهان سرمربی محبوب را می خواهد | انتقال سخت عملی می شود؟

به گزارش همشهری آنلاین نتایج بد سپاهان در نیم‌فصل دوم باعث شد هواداران این تیم روی سکوها با شعار علیه مورایس خواهان بازگشت محرم نویدکیا به تیم‌شان شوند. در چنین شرایطی طبیعی است که در اصفهان همه منتظر بازگشت محرم به نیمکت طلایی‌پوشان باشند. مورایس برای یک فصل دیگر تحت قرارداد باشگاه سپاهان است و رقم دستمزد او آنقدر خوب است که به‌راحتی حاضر به از دست دادن آن نباشد. اما بدون‌شک اگر مورایس در این فصل برای سپاهان جام نیاورد هواداران این تیم تمایلی برای ادامه کار تیم‌شان با سرمربی پرتغالی نخواهند داشت. در همین راستا محرم جدی‌ترین گزینه برای جانشینی مورایس به حساب می‌آید و حتی گفته می‌شود تماس‌هایی در این زمینه با او گرفته شده است. واقعیت امر این است که نویدکیا فعلا تمایلی برای بازگشت به سپاهان ندارد و شرایط را برای این اتفاق مهیا نمی‌داند. او همچنان از یک‌سری اتفاقاتی که موقع جدایی‌اش در اصفهان برایش رخ داد، دلخور است. البته در فوتبال هیچ اتفاقی غیرقابل پیش‌بینی نیست و از این رو نمی‌توان با قاطعیت گفت نویدکیا تحت هیچ شرایطی فصل بعد روی نیمکت سپاهان نخواهد نشست.

شرط ماندن محرم در رفسنجان
هواداران رفسنجانی بعد از محمد ربیعی که دوران خوبی در این شهر داشت حالا به محرم نویدکیا علاقه‌مند شده و به‌شدت از این مربی با اخلاق حمایت می‌کنند. از این رو آنها دوست دارند محرم در فصل آینده در مس مانده و این تیم را به روزهای خوبی که در بالای جدول لیگ داشته، برگرداند. مساله‌ای که این مربی اصفهانی به‌خوبی به آن آگاه بوده و از آنجا که خودش نیز مربی جاه‌طلبی است در هر شرایطی حاضر به ماندن در رفسنجان نیست. در واقع او می‌خواهد سرمربی تیمی باشد که توان رقابت با تیم‌های بالای جدول را داشته و حداقل این شانس را داشته باشد که برای کسب سهمیه بجنگد. تفکری که تابستان فصل پیش در بین مدیران مس وجود نداشت و به همین خاطر هم محمد ربیعی از این باشگاه جدا شد. در شرایط فعلی هم نویدکیا در صورتی در رفسنجان خواهد ماند که شرایط برای ادامه کار او و مسیر موفقیت‌آمیز تیمش فراهم شود. شرایطی که به‌نظر می‌آید مسی‌ها به‌دنبال فراهم کردن آن هستند و قول‌هایی نیز در این زمینه داده‌اند.

کد خبر 847327 برچسب‌ها ویژه ورزشی باشگاه سپاهان

دیگر خبرها

  • همایش ملی «نماز، دانشگاه، بایسته‌ها و شایسته‌ها» برگزار می‌شود
  • گرامیداشت یاد شهید ناصر پیروی در رشت
  • مسی ها آماده و سرحال برای دربی کرمان (عکس)
  • آیت الله جوادی آملی: حرف هر واعظی در مردم اثر نمی‌کند، وگرنه روضه خوانی‌ها و وعظ کم نیست
  • میثم تیموری: محرم نویدکیا جنتلمن است
  • سپاهانی‌ها خواهان رفتن مورایس و بازگشت سرمربی محبوب
  • ویدیو/ آیین بیل‌گردانی؛ سنتی ۲‌ هزار ساله برای قدردانی از آب
  • سپاهان سرمربی محبوب را می خواهد | انتقال سخت عملی می شود؟
  • آئینی سنتی که همه ساله با اجرای آن باران می‌بارد
  • بیل گردانی نمادی از آیین‌های تمدنی کشور