Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-28@21:43:05 GMT

تلاش کنیم «تعزیه» فراموش نشود

تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۳۹۴۰۰

تلاش کنیم «تعزیه» فراموش نشود

احمد عزیزی از تعزیه خوانان باسابقه که این روزها مجالس شبیه‌خوانی در پهنه رودکی به سرپرستی وی اجرا می‌شود، در این باره به خبرنگار مهر گفت: به دعوت بنیاد فرهنگی رودکی در دهه اول محرم مجالس شبیه خوانی توسط «گروه تعزیه سیدالشهدا (ع)» به سرپرستی بنده در پهنه رودکی برگزار می‌شود. این مجالس پس از اذان مغرب و عشاء اجرا می‌شوند و شامل مجالس «حضرت شاهچراغ (ع)، «وهب نصرانی»، «طفلان زینب (س)»، «حضرت مسلم (ع)»، «دو طفلان مسلم (ع)»، «حر ریاحی»، «حضرت علی اکبر (ع)»، «حضرت قاسم (ع)»، «حضرت ابوالفضل (ع)»، «شهادت امام حسین (ع)» و «بازار شام» هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین در تکیه قدیمی در میدان قزوین که معروف به «تکیه شوفرها» است نیز به اجرای تعزیه می‌پردازیم. اجرای ما در پهنه رودکی در فضای باز و در «تکیه شوفرها» در فضای بسته است.

وی درباره شرایط حمایت از تعزیه در سال‌های اخیر و انتظاراتی که از مدیران تئاتری برای توجه به این حوزه از نمایش‌های ایرانی می‌رود، عنوان کرد: معمولاً در شهرستان‌های مختلف نقش بانیان شخصی در حمایت از تعزیه پررنگ‌تر است و در طول ماه محرم و صفر هزینه مجالس تعزیه را تقبل کرده و شبیه خوانان را به مراسم‌های مختلف دعوت می‌کنند تا به اجرای برنامه در شهرستان‌ها بپردازند در تهران نیز علاوه بر بانیان شخصی حمایت بیشتر از جانب ارگان‌ها صورت می‌گیرد مانند بنیاد رودکی که امسال مجید زین‌العابدین مدیرعامل بنیاد گروه ما را برای اجرای شبیه خوانی دعوت کردند و مورد حمایت قرار دادند. وزیر ارشاد، معاون هنری و مدیرکل هنرهای نمایشی نیز توجه ویژه و نگرش مثبتی به تعزیه دارند که جای خوشحالی دارد. البته در سال‌های گذشته محمود فرهنگ رئیس کانون تئاتر دینی نیز برای ارتقای این هنر تلاش زیادی کرده است.

عزیزی اظهار کرد: امیدوارم ایرادات و نقطه ضعف‌هایی که در زمینه توجه به تعزیه وجود دارد برطرف شود و دامنه فعالیت هنرمندان این عرصه گسترش یابد و مکان‌های بیشتری برای اجرای شبیه خوانی در اختیار گروه‌ها قرار گیرد. همچنین مکانی ثابت برای اجرا اختصاص داده شود تا گروه‌ها در طول سال نیز بتوانند به اجرای تعزیه بپردازند و اجراها منحصر به محرم و صفر و مناسب‌های خاص نباشد.

این تعزیه خوان یادآور شد: یکی دیگر از مواردی که امیدوارم مورد توجه مدیران قرار گیرد تاسیس «مدرسه تعزیه» است تا این هنر آئینی و سنتی که سالیان سال است در ایران اجرا می‌شود، دوام بیشتری بیابد و به صورت حرفه‌ای آموزش داده و اجرا شود. اگر این تجربیات توسط پیشکسوت‌ها که گنجینه تعزیه هستند به جوان‌تر ها آموزش داده نشود در سال‌های بعد شاهد اجرای تعزیه خواهیم بود اما به صورت تصنعی که تنها اسم تعزیه را یدک می‌کشد و از اجرای حرفه‌ای به دور است. تلاش ما این است که تعزیه به فراموشی سپرده نشود و نسل به نسل به علاقه مندان انتقال یابد.

این فعال با سابقه تئاتر در پایان با اشاره به مجالسی که ارتباط قلبی بیشتری با تماشاگران برقرار می‌کند، بیان کرد: اجرای تمام مجالس تعزیه برای مخاطبان این آثار جذاب و تاثیرگذار است اما مجالسی مانند تعزیه «حضرت ابوالفضل (ع)»، «شهادت حضرت علی اکبر (ع)» و تعزیه «حضرت سیدالشهدا (ع)» که فداکاری، شجاعت و شهادت این بزرگواران را همزمان به تصویر می‌کشد مخاطبان را بیشتر تحت تاثیر قرار می‌دهد.

۵۷۵۷

کد خبر 1657296

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: تئاتر بازیگران تئاتر تعزیه محرم شبیه خوانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۳۹۴۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آلبوصبیح: استقلال را فراموش کردیم

به گزارش "ورزش سه"، شمس آذر در دیداری پرماجرا در نهایت برابر استقلال در استادیوم آزادی شکست خورد. این در حالی بود که بحث زیادی در خصوص تصمیمات وحید کاظمی، داور این بازی، شکل گرفته بود. صادق آلبوصبیح، هافبک جنگنده شمس آذر، درباره شرایط تیمش برای بازی‌های باقی مانده گفت: دیداری سختی پیش رو داریم. پیکان طی هفته‌های اخیر به نتایج خوبی رسیده است.

وی درباره بازی مقابل استقلال و عملکرد این تیم در استادیوم آزادی گفت: باید آن بازی را فراموش کنیم. روز خوب ما نبود وگرنه اتفاقات بهتری می‌افتاد. باید خیلی زود جبران کنیم. دوست ندارم به آن بازی فکر کنیم و آینده را هم تحت تاثیر قرار دهیم. چند هفته دیگر از لیگ برتر باقی مانده است. می‌توانیم موقعیت بهتری در جدول به دست بیاوریم.

هافبک شمس آذر درباره غیبت هواداران این تیم در جدال مقابل پیکان گفت: بدون آنها یک چیز بزرگ در این بازی کم داریم. ابتدا جا دارد از حمایت خالصانه آنها در بازی مقابل استقلال خصوصا در استادیوم آزادی تشکر کنیم. هواداران شمس آذر حامی بزرگی برای ما طی هفته‌های اخیر بوده‌اند. جای خالی آنها را در این بازی حس خواهیم کرد اما قول می‌دهیم با بالاترین انگیزه و توان برای خوشحالی آنها بجنگیم.

دیگر خبرها

  • آلبوصبیح: استقلال را فراموش کردیم
  • تلاش در راستای رفع مشکلات مردم از وظایف مهم شورا است
  • نوای ساز ارکستر سمفونیک تهران در قلعه فلک‌الافلاک می‌پیچد
  • میزبانی قلعه فلک‌الافلاک از ارکستر سمفونیک تهران
  • مهم‌ترین مانع اجرای عدالت، دنیاطلبی و دنیاگرایی است
  • اجرای ۴۲۵ میلیارد تومان طرح آبرسانی در روستاهای لرستان
  • روش‌های جدید در تبلیغات دین به معنای کمرنگ شدن روش‌هایی سنتی تبلیغ نیست
  • اجرای طرح نور در جامعه دینی نور امید ایجاد کرده است
  • اجرای طرح نور امید‌هایی را در جامعه دینی ایجاد کرده است
  • اجرای طرح نور امید‌هایی در جامعه دینی ایجاد کرده است