Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایران آنلاین، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس یازدهم گفت: تورم ماهیانه در اقتصاد کشور موضوعی بسیار مهم است؛ اگر در چند ماه پشت سر هم ماندگار شود؛ پایین آمدن آن خیلی سخت می‌شود، اما وقتی یک ماه بالا رود و ماه بعد شیب آن کم شود نشان می‌دهد که این شوک تورمی گذار و مقطعی بوده است.

«محسن زنگنه» در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی با بیان اینکه حذف ارز ترجیحی به طور قطع باید به مرحله اجرا می‌رسید، اظهار کرد: ما چاره‌ای جز اصلاح در شیوه تخصیص ارز ترجیحی نداشتیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: درست است که اکنون نفت زیادی فروختیم و میزان وصولی‌های حاصل از درآمد نفت ما بر اساس گزارش سازمان برنامه و بودجه نسبت به سال گذشته رشد داشته و بالغ بر ۴۰۰ درصد افزایش فروش نفت داشتیم، اما با این وجود اگر قرار بر تداوم استفاده از ارز ۴۲۰۰ تومانی بود، اکنون با کمبود ارز مواجه بودیم و قطعاً به دلیل فشار تداوم ارز ترجیحی به دولت برای استقراض از بانک مرکزی و وقوع کسری بودجه ارزی، تورم نیز ماندگار می‌شد، زیرا رقم بسیار بالایی بود و حتی برآوردمان این بود که امسال میزان نیاز به ارز ترجیحی به ۲۵ میلیارد دلار هم خواهد رسید.

این نماینده مردم در مجلس خاطرنشان کرد: در شرایطی که ارز ۴۲۰۰ تومانی پرداخت می‌شد، خود دولت یکی از تقاضاکنندگان ارز از بازار آزاد بود که موجب افزایش قیمت ارز در بازار آزاد و همچنین تورم بیشتر می‌شد، آن هم به دلیل اینکه برای تامین ارز ۴۲۰۰ تومان مازاد بر درآمدهای نفتی خود، به ارز بازار آزاد نیاز داشت و این موضوع خود تحریکی می‌شد که میزان اختلاف بین ارز ۴۲۰۰ تومانی و ارز آزاد را بیشتر می‌کرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: در حوزه گندم میزان مصرف روزانه ما نزدیک به ۱۹ هزار تن در روز بود اما اکنون جمع مصرف ما در حوزه گندم حدود ۱۵ هزار تن است و همین نشان می‌دهد که این ارز و سرکوب قیمتی حاصل از اعطای آن عملاً تحریک‌کننده واردات بوده و طبق بررسی‌ها واردات را هم بالا برده بود.

زنگنه در مورد کاهش نرخ تورم در تیرماه با توجه به حذف ارز ترجیحی بیان کرد: در اقتصاد کشور، تورم ماهیانه موضوعی بسیار مهم است؛ اگر در چند ماه پشت سر هم ماندگار شود؛ پایین آمدن آن خیلی سخت می‌شود، اما وقتی یک ماه بالا برود و ماه بعد شیب آن کم کاهش یابد، نشان می‌دهد که این شوک تورمی گذار و مقطعی بوده است.

وی اظهار داشت: شوک تورمی زمانی ماندگار می‌شود که سایر عوامل تورم‌زا ماندگار باشند؛ مثلاً تورم سمت تقاضا  ماندگار باشد که اکنون با تورم سمت تقاضا به دلیل  اینکه قدرت خرید مردم پایین آمده است، مواجه نیستیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه خاطرنشان کرد: تورم ما سمت عرضه است که هرچند در فروردین‌ماه امسال مقداری تورم سمت عرضه به جهت قانون مالیات‌ها، حقوق و دستمزد وجود داشت، اما این تورم در خرداد ‌و تیرماه در سمت عرضه وجود نداشت.

زنگنه در پایان گفت: عدم استقراض دولت از بانک مرکزی به دلیل حذف ارز ترجیحی و توجه به شاخصه‌هایی که پایه پولی را تقویت می‌کند به جهت سخت‌گیری و مدیریت انضباطی دولت تقویت نشد؛ بنابراین تورم خردادماه را شوک تورمی می‌گویم و تیرماه نشان داد ماندگار نیست باید مرداد و شهریور ماه را هم ببینیم.

انتهای پیام/

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: ارز ۴۲۰۰ تومانی برنامه و بودجه ارز ترجیحی شوک تورمی حذف ارز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۳۹۷۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلاش می کنیم نفت در لیگ ماندگار شود/ هوادار تیم خوبی است

به گزارش خبرنگار مهر، امید شریفی نسب مربی تیم فوتبال صنعت نفت آبادان در نشست خبری پیش از دیدار با هوادار اظهار داشت: امیدوارم در بازی فردا تمام بازیکنان با سلامت کامل از زمین خارج شوند؛ این دیدار برای ما خیلی مهم است و از زمانی که فراز کمالوند به تیم اضافه شده ما هر روز تمرین داشته ایم و حتی یک روز هم استراحت نکرده ایم. ما در دیدار های گذشته موقعیت های زیادی را از دست دادیم.

او ادامه داد: هوادار یکی از تیم های خوب در لیگ برتر است و بازیکنان ما معتهد شده اند تا با تمام وجود خود در این دیدار به میدان بروند. امیدواریم که در پایان مسابقات با تلاش و کوششی که انجام خواهیم داد، صنعت نفت را در لیگ برتر ماندگار کنیم. پس از حضور کمالوند تیم از لحاظ فنی رشد خوبی کرده و بازیکنان زیباتر فوتبال بازی می کنند.

مربی تیم فوتبال صنعت نفت در خصوص میزان پرداختی به اعضای این تیم تا به اینجای مسابقات گفت: مدیریت باشگاه تاکنون پرداختی های خوبی به مجموعه تیم داشته است.

کد خبر 6092967

دیگر خبرها

  • انعقاد ۴۲۰۰ هکتار قرارداد نقشه‌برداری اراضی کشاورزی در جیرفت
  • تلاش می کنیم نفت در لیگ ماندگار شود/ هوادار تیم خوبی است
  • یک نشانه مهم زوال عقل
  • اعلام شماره تماس برای دیدار مردمی وزیر بهداشت
  • جزئیات طرح ماندگار بانک رفاه کارگران
  • ۲۰۰ میلیون یورو ارز حاصل از فعالیت کارت‌های بازرگانی در کردستان بازگردانده شد
  • استاندار لرستان: امنیت استان حاصل مشارکت پلیس و مردم است
  • نام خلیج فارس همیشه ماندگار است
  • فلاحت پیشه: نه‌تنها از منابع فروش نفت نفعی برای مردم حاصل نشد؛ بلکه دولت دست در جیب مردم کرده است
  • مردم سیستان و بلوچستان به احدی اجازه تفرقه‌اندازی نمی‌دهند