Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@15:04:58 GMT

دقایقی با نقد ‌مجموعه شعری از کاشمر

تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۴۰۶۶۵

دقایقی با نقد ‌مجموعه شعری از کاشمر

ایسنا/خراسان رضوی مجموعه شعر «دقایق» اثر سعید تاج‌محمدی، شاعر کاشمری که توسط انتشارات شهرستان ادب به چاپ رسیده، در حوزه هنری خراسان رضوی مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

قاسم رفیعا، شاعر و منتقد ادبی، در نشست نقد و بررسی مجموعه شعر دقایق اثر سعید تاج‌محمدی که شامگاه گذشته، ۹ مرداد، در حوزه هنری خراسان رضوی برگزار شد، با اشاره به اینکه این مجموعه شعر دارای فراز و فرودهای بسیاری است، اظهار کرد: احساس می‌شود که در سرودن برخی از شعرهای این مجموعه سهل‌انگاری صورت گرفته و شاعر در این شعرها به راحتی از کنار برطرف کردن معایب بیت‌ها گذشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این سهل‌انگاری در انتخاب قافیه و انتخاب‌های شاعرانه کلمات و فضاها به وضوح به چشم می‌خورد.  

وی افزود: گاهی شاعر احساس می‌کند لزوما باید برای یک موضوع شعر بگوید و همان شعرها جزو شعرهای ضعیف او است که به جایگاه شاعرانه شاعر ضربه زده‌ است. اهمیت یک اثر به ارزش ادبی یک شعر است که در این مورد خاص شاعر در این‌باره ضعیف عمل کرده است.  

این منتقد ادبی با بیان اینکه شعرهای کوششی در این کتاب باعث پایین آمدن سطح شعرها شده، تصریح کرد: گاهی اندیشه در شعر کاملا ساده‌انگارانه است اما در برخی اشعار دیگر با همین موضوع کاملا عمق در اندیشه به چشم می‌خورد. البته کشف‌های تازه‌ای هم در شعرها دیده می‌شود اما در نهایت به نظر می‌رسد که شاعر در گزینش شعرها برای چاپ باید دقت بیشتری می‌کرد.  

شاعر نباید دچار سرودن شعرهای سفارشی شود 

علیرضا سپاهی لائین، منتقد دوم این نشست، در ادامه اظهار کرد: شعر اتفاقی در زبان است و در تاریخ ادبیات تفاوت شاعرها در به کارگیری استادانه آن‌ها از زبان است. این مجموعه در بسیاری از شعرها برخورد متناسبی با زبان دارد که این شاعر می‌تواند این برخورد را در شعر خود بومی‌ کند اما درخواستی که از شاعر دارم این است که در برخورد با زبان در شعرهایی که ضعف زبانی را در آن شاهدیم با وسواس بیشتری عمل کند.  

وی افزود: شاعر باید به همه موضوعات جاری در جامعه بپردازد و از هر اتفاقی متاثر شود زیرا زندگی ما زندگی تک‌بعدی نیست. در این کتاب شاعر به خوبی حساسیت‌هایی را نسبت به اتفاقات پیرامونش دارد اما نباید دچار سرودن شعرهای سفارشی شود. در این کتاب وقتی شاعر به حال خود نزدیک می‌شود، شاهد خلق شعرهای قابل توجهی هستیم. همچنین صمیمیت و برخورد بی‌تعارف با لحظه‌ای که شاعر در آن زندگی می‌کند، توفیق بزرگی است و شاعر این کتاب در برخی از موارد به خوبی وارد این فضا شده است.  

این شاعر و منتقد ادبی خاطرنشان کرد: در تجربه شعر کلاسیک شعرهایی که ردیف اسمی دارد، معمولا موفق از کار در نمی‌آید که شاعر مجموعه دقایق در چند شعر دچار این اشکال شده و در نتیجه شاهد سرایش شعرهای چندان موفقی نیستیم. نکته دیگر استفاده از ردیف‌هایی مانند «دگر» و کلمات اینچنینی در این کتاب هستیم که به صلابت و قوت شعر ضربه زده است.  

دقایق برای یاران موافق شاعر سروده شده است 

حسن سرداری، از دیگر شاعران و منتقدان حاضر در این جلسه، در ادامه درباره کتاب دقایق گفت: بعد از خوانش این کتاب احساس می‌شود که فردی با سهل‌انگاری‌های فراوان این شعرها را سروده است. در این مجموعه در بسیاری از موارد شاهد پاسخگویی شعر به ذهن مخاطب هستیم و اگر بخواهیم حکم درستی بدهیم، این است که شاید شاعر توان بهتر سرودن را نداشته است.  

وی افزود: برخی از تعبیرها در شعرها برای مخاطب قابل فهم نیست و در برخی از شعرها شاعر حکم داده است، بدون اینکه قبول کردن این حکم از سوی مخاطب را در نظر بگیرد. همچنین جای خالی آرایه‌های ادبی، ترکیب‌ها و وصف‌های اضافه، استفاده از تکنیک‌های ظاهرفریب کم‌عمق و محدودیت دایره واژگان از دیگر اشکالات این مجموعه شعر است.  

این شاعر و منتقد ادبی تصریح کرد: من این کتاب را یک کتاب برای یاران موافق می‌دانم و پیشنهاد می‌کنم که شاعر با رهایی بیشتری برای تمام مخاطبان و اقشار مختلف جامعه شعر بگوید.  

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری شهرستان ادب حوزه هنری خراسان رضوی مجموعه شعر نقد شعر منتقد ادبی مجموعه شعر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۴۰۶۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دختر شاعر فلسطینی مانند پدرش کشته شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رسانه‌های جهان، شیما رفعت الاریر دختر شاعر فلسطینی، چهارماه پس از مرگ پدرش در حمله‌ای مشابه، روز جمعه در حمله هوایی اسراییل به خانه‌ای در غرب شهر غزه، در کنار خانواده‌اش کشته شد.

به گفته شاهدان عینی و دوستان خانواده، شوهر الاریر و پسر دو ماهه آنها نیز در این موشک‌باران جان باختند. طبق این‌روایت سه موشک رژیم صهیونیستی به خانه‌ای که این خانواده در آن پناه گرفته بودند اصابت کرد.

نیروی دفاعی اسراییل درباره این حمله به شبکه سی‌ان‌ان گفت از قوانین بین‌المللی پیروی می‌کند و تلاش می‌کند «آسیب غیرنظامیان را کاهش دهد».

شیما دختر رفعت الاریر شاعر فلسطینی بود. این شاعر همراه چند تن دیگر از اعضای خانواده‌اش در حمله هوایی اسراییل به خانه‌شان در محله شجایا در ماه دسامبر کشته شد.

الاریر اکتبر با سی‌ان‌ان صحبت کرده بود و در آن زمان در حال بررسی بود که آیا در خانه خود در شهر غزه بماند یا همراه همسر و ۶ فرزندش به سمت جنوب فرار کند. در آن زمان، این نویسنده و چهره دانشگاهی ۴۴ ساله گفت که چاره‌ای جز ماندن در شمال ندارند، زیرا «جای دیگری برای رفتن ندارند».

ساکنان محله الریمال گفتند شیما و خانواده اش چهار ماه پیش از خانه خود در شجاعیه آواره شده بودند.

مصعب ابوطها، شاعر فلسطینی اهل غزه و دوست رفعت که اکنون در قاهره آواره است، نیز گفت شیما به تازگی در پیامی خبر مادر شدن خود را منتشر کرده بود و نوشته خود خطاب به پدر مرحومش را به اشتراک گذاشت.

وی نوشت: پدر، این نوه تو عبدالرحمن است، اما هرگز تصور نمی‌کردم تو را به این زودی و حتی قبل از اینکه او را ببینی از دست بدهم.

به گفته دفاع غیرنظامی فلسطین در غزه، شب جمعه در حمله اسراییل به اردوگاه پناهجویان نصیرات در مرکز غزه، حداقل ۱۵ نفر کشته شدند و حداقل دو کودک زیر آوار مفقود هستند.

کد خبر 6090755

دیگر خبرها

  • نقد کتاب مویه های آمو
  • به‌نشر با دست پر به نمایشگاه کتاب تهران می‌ رود / ارائه ۶۰۰ اثر پر فروش و جدید در نمایشگاه کتاب
  • دختر شاعر فلسطینی مانند پدرش کشته شد
  • شایعه عجیب درباره «شهریار»؛ با عالم غیب در ارتباط است!
  • انتشار کتاب ماهی جان در قزوین
  • ۱۰ عنوان به مجموعه کتاب‌های کودکی نامداران اضافه می‌شود
  • استقبال شاعر «سلام فرمانده» از غزل رهبر انقلاب
  • انتشارات شهید کاظمی با ۶۰ عنوان جدید به نمایشگاه کتاب می‌آید
  • انتشار کتاب «ماهی جان» در قزوین
  • برگزاری جشن تولد برای مجموعه کتاب‌های پیامبران اولوالعزم در نمایشگاه کتاب