آیا مجامع بینالمللی شهر مشهد را به عنوان جهان شهر معنوی میشناسند؟
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۴۱۷۸۱
به گزارش قدس آنلاین، دکتر مصطفی امیرفخریان در خصوص کارکردهای گردشگری زیارت در تکوین جهانشهر معنوی مشهد اظهار کرد: ما در ادبیات جهانی و بینالمللی واژه جهانشهر معنوی را به لحاظ لغوی و معنایی در ادبیات مشاهده نمیکنیم. در حال حاضر عناوینی که در ادبیات جهانی در ارتباط با این موضوع مطرح میشود جهانشهر و شهر جهانی است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی اضافه کرد: این ۲ واژه اشاره به تکوین شهر یا به عبارت دیگر یک مرحلهای از رشد و تکامل شهر دارد و به حدی میرسد که میتواند در سطح جهانی خود را عرضه و نیز خدمترسانی کند. همچنین یک جهانشهر تمرکزی از امکانات، زیرساختها و خدمات را در خود دارد. بر این اساس واژه جهانشهر معنوی بیشتر ساخته و پرداخته برخی از محققانی است که در شهرهای زیارتی به ویژه مشهد فعالیت کردهاند و از این جهت موضوع جهانشهر معنوی را مطرح کردهاند.
عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد افزود: بنابراین این واژه به لحاظ شکلگیری عمدتا به این موضوع باز میگردد که به نظر میرسد دنبال یک تحقق، همهگیری و جهانی شدن تمدن اسلامی از طریق شهر و بستر آن هستند و موضوع جهانشهر معنوی را مطرح کردند.
ادبیات متقن علمی و برنامهریزی شدهای در خصوص جهان شهر معنوی وجود ندارد
وی تصریح کرد: به نظر میرسد اگر بخواهیم مفهوم جهانشهر معنوی را در میان همگان نهادینه کنیم، نیازمند این هستیم که یک بنای فلسفی و علمی را برای مفهومسازی این واژه و موضوع تدارک ببینیم که کمتر به آن پرداخته شده است. به عبارتی ادبیات متقن علمی، فلسفی و برنامهریزی شدهای در خصوص جهان شهر معنوی در اختیار نداریم.
امیرفخریان عنوان کرد: بنابراین با چارچوب کنونیذنمیتوان این مفهوم را به مجامع بینالملل عرضه کرد. برای این موضوع نیازمند یک چارچوب علمی و بنای فلسفی هستیم که این واژه را به خوبی تعریف کند و چگونگی شکلگیری، متغییرها، شاخصها و نیز ارتباطاتی که بایستی از این طریق شکل گیرد تا این مفهوم عملیسازی شود را بیان کند.
وی خاطرنشان کرد: مهمترین چالش شهر مشهد طرح بحث جهانشهر معنوی برای این شهر زیارتی است.
عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: پس از اینکه جایگاه عناصر مختلف در این مفهوم مشخص شد، بایستی عناصر مختلفی که با این جهانشهر معنوی مرتبط است را شناسایی کنیم و آن رویکرد برنامهریزی و نگاه علمی کمک میکند که ما به سمت آن عناصر سوق پیدا کنیم. باید بدانیم که شناسایی عناصر مختلف جهانشهر معنوی ما را با جایگاه این مفهوم آشنا میکند؛ سپس میتوانیم در این زمینه بحث کنیم که گردشگری و زیارت چه ارتباط طولی و عرضی با این مفهوم دارد و چگونه به آن نزدیک میشود و اصلا زیرمجموعه موضوع جهانشهر بودن قرار میگیرد یا خیر.
وی اظهار کرد: بنابراین بایستی ابتدا برای این مفاهیم برنامهریزی کرد و نگاه فلسفی در مورد آن داشت و تا زمانی که این مفهوم مشخص نباشد، قطعا دیگر ابعاد آن قابلیت بحث شدن ندارد. ما میتوانیم مفهومی را سر زبانها بیاندازیم و اشکالی هم ندارد اما آن توقع و بازخوردی را که میخواهیم از این مفهوم داشته باشیم، محقق نخواهد شد. چنین موضوعی در صورتی محقق خواهد شد که پیشزمینههای علمی و مفهومی خود را طی کرده باشد.
امیرفخریان گفت: بنابراین اگر هدف ما این باشد که طرح یک مفهوم کنیم، به هدف خود رسیدهایم زیرا طرح مفهوم خیلی دشواری ندارد اما اگر هدف این باشد که از این طرح مفهوم به چارچوبی دست پیدا کنیم که قابل ارائه برای مجامع علمی باشد، نیازمند همفکری اصحاب علمی، دانشگاهی و اجرایی است تا این مفهوم کاملا موشکافانه مورد بررسی قرار گیرد.
وی در خصوص آسیبها و موانع جهانشهر معنوی افزود: اصولا تحقق جهانشهر معنوی زمانی رخ میدهد که ما با توجه به اینکه مفهوم آن را پذیرفتیم و چالشهایی که در این خصوص وجود دارد را رفع کردیم، شهر به جایگاهی خواهد رسید که در عرصه جهانی و بینالمللی موضوعی برای مطرح شدن دارد و در واقع میتواند خود را در این فضای جهانی بروز و ظهور دهد و اثرگذار باشد.
عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: اما برای دستیابی به جهان شهر معنوی با چالشها و موانعی مواجه هستیم که بعضی از این آسیبها و موانع به مواردی که مطرح شد، باز میگردد و حتما این موضوعات بایستی در شهری مانند مشهد مورد توجه قرار گیرد. به عبارتی ابتدا باید مفهومسازی صحیحی از این واژه داشته باشیم تا بتوانیم برای محقق شدن آن جامه عمل بپوشانیم اما تنها این موضوع کافی نیست بلکه برنامهریزان و مدیران شهری باید در این زمینه نگاه استراتژیک و بلندمدت هم داشته باشند.
نگاه کوتاهمدت ما را به جهانشهر شدن نخواهد رساند
وی اضافه کرد: متاسفانه شورای شهر مدیریت شهر را چهار ساله تعریف میکند. چنین روندی ما را به جهانشهر نمیرساند. تا زمانی که نگاههای کوتاهمدت باشد، موفقیتی نخواهیم داشت. بنابراین ما بایستی از این واژه مفهومسازی صحیح داشته و برنامهریزان و مدیران شهری نگاه استراتژیک و بلندمدت به شهر داشته باشند و شهر را تنها در مدت خدمت خود نگاه نکنند.
امیرفخریان خاطرنشان کرد: شهر مشهد باید به لحاظ کالبدی، زیرساختها و امکانات در حد شاخصهای معتبر و به لحاظ ساختارهای مکانی و کالبدی وضعیت مناسبی داشته باشد که این موضوع برای شهری مانند مشهد یک چالش است زیرا در برخی از زیرساختها و ویژگیهای کالبدی با استانداردها فاصله زیادی دارد. بنابراین تا زمانی که این جهانشهر و معنویت برای شهروندان خود قابل درک نباشد، قابل درک برای محیط پیرامون هم نیست.
وی عنوان کرد: از همین رو مردم شهر و ساکنان آن باید درکی از مفهوم و جایگاه آن داشته باشند و برای تقویت جهانشهر معنوی در شهر خود تلاش کنند تا در مقیاسهای فراتر این اتفاق رخ دهد.
عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: نکته نهایی و مهم موضوع مدیریت واحد است. این موضوع سالیان سال است که مطرح میشود اما هنوز محقق نشده و واقعا یکی از چالشهای اساسی ماست. مدیریت واحد شهری بایستی رخ دهد و در این خصوص هم مطالب سخنرانی زیاد بوده و همه متولیان به این موضوع نیز واقف هستند.
انتهای پیام/
منبع: ایسنا
منبع: قدس آنلاین
کلیدواژه: مشهد جهان شهر معنوی عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد جهان شهر معنوی برنامه ریزی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۴۱۷۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
معتبرترین مسابقات ریاضی دانشجویی جهان در دانشگاه تبریز آغاز شد
دبیر اجرایی چهل و ششمین دوره مسابقه ریاضی دانشجویی کشور گفت: این دوره از مسابقات با شرکت ۱۳۱ دانشجو شامل ۴۹ دانشجوی دختر و ۸۲ دانشجوی پسر در قالب ۲۸ تیم از دانشگاههای کشور و یک تیم انفرادی به مدت چهار روز در دانشکده ریاضی، آمار و علوم کامپیوتر دانشگاه تبریز برگزار میشود.
به گزارش ایسنا، نعمتاله شیرمحمدی، دبیر اجرایی چهل و ششمین دورهی مسابقهی ریاضی دانشجویی کشور در حاشیهی برگزاری این مسابقات گفت: این دوره از مسابقات با شرکت ۱۳۱ دانشجو شامل ۴۹ دانشجوی دختر و ۸۲ دانشجوی پسر در قالب ۲۸ تیم از دانشگاههای کشور و یک تیم انفرادی به مدت چهار روز در دانشکده ریاضی، آمار و علوم کامپیوتر دانشگاه تبریز برگزار میشود.
وی ادامه داد: هرکدام از تیمها به سرپرستی یک نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه مربوطه در این مسابقات شرکت کرده است که قالبا تیمها پنج و چهار نفره هستند و یک تیم نیز بهصورت انفرادی در این مسابقات حضور دارد.
شیرمحمدی با بیان اینکه متولی اصلی این مسابقه انجمن ریاضی ایران میباشد، افزود: انجمن ریاضی ایران بهعنوان یک سازمان مردم نهاد (NGO)، از سال ۱۳۵۲ این مسابقات را برگزار میکند و دانشگاه تبریز برای بار دوم میزبانی این مسابقات معتبر را برعهده گرفته است و یک بار نیز قبل از انقلاب میزبانی مسابقات به دانشگاه تبریز سپرده شده بود.
*هیچکدام از مسابقات برگزار شده در کشورهای دیگر از نظر کیفیت و استاندارد قابل مقایسه با این مسابقات نیست
بیژن احمدی، دبیر علمی چهل و ششمین دورهی مسابقهی ریاضی دانشجویی کشور نیز گفت: این مسابقه، معتبرترین مسابقهی ریاضی در سراسر جهان است بهطوریکه هیچکدام از مسابقات برگزار شده در کشورهای دیگر از نظر کیفیت و استاندارد قابل مقایسه با این مسابقات نیست.
احمدی با بیان اینکه نفرات برگزیدهی این مسابقات، همگی جزو افراد درجهی اول و برجستهی ریاضی کشور و حتی دنیا هستند، افزود: مرحوم خانم دکتر مریم میرزاخانی دارندهی مدال فیلدز، یکی از نفرات شاخص و برجستهی برخاسته از این مسابقه بود و سایر افراد نیز همگی جزو اساتید و دانشمندان صاحب نام علم ریاضی هستند.
وی یادآور شد: نشریهی علمی و معتبر اشپرینگر تمامی سوالات، پاسخها و حتی اسامی مدالآوران این مسابقات را تا سال ۱۳۸۲ چاپ کرده است که این موضوع نشاندهندهی اعتبار بالای مسابقهی ریاضی دانشجویی کشور است. همچنین کتاب اول این مسابقه توسط مرکز نشر انجمن ریاضی ایران چاپ شده و کتاب دوم نیز در دست چاپ است.
دبیر علمی چهل و ششمین دورهی مسابقهی ریاضی دانشجویی کشور در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: سوالات طرح شده در این مسابقات جزو سوالاتی هستند که هیچ مشابهی نداشته و هر سال سوالات جدید ساخته و طراحی میشود بهطوریکه طرح سوالات هر دوره بیش از هفت ماه بهطول میانجامد و این سوالات توسط بهترینهای ریاضی ایران طرح میشود.
وی، اساس کارهای علمی و اجرایی مسابقهی ریاضی دانشجویی کشور را تصمیمگیری براساس خرد جمعی عنوان کرد و افزود: تمامی کارهای علمی و اجرایی این مسابقات بهوسیلهی خرد جمعی انجام میگیرد و حتی برای تصحیح هر سوال دو استاد در نظر گرفته میشود لذا به این خاطر است که ما معتقدیم این مسابقات معتبرترین مسابقهی ریاضی در سراسر جهان است.
احمدی ادامه داد: نوع کار ما در برگزاری این مسابقات بهصورت پایهای است؛ بهطوریکه ما نیز زمانی در این مسابقات شرکت کرده و رفته رفته بهعنوان تصحیحگر، طراح و اکنون بهعنوان مسئول کمیتهی علمی این مسابقات خدمت میکنم و قطعا همین دانشجویانی که امروز بهعنوان شرکت کننده حضور دارند، سالهای بعد مسئولیت برگزاری این مسابقات را برعهده بگیرند.
وی در ارتباط با خدمات و مزایای داده شده به دانشجویان مدال آور این مسابقات نیز گفت: مدال و گواهی داده شده در این مسابقات برای دانشجویان برگزیده بسیار با ارزش بوده و بهعنوان رزومهی علمی میتواند کمک زیادی به دانشجویان داشته باشد. علاوه بر این، ما بهعنوان تنها سازمان مردمنهاد غیر دولتی کشور با بنیاد ملی نخبگان تفاهمنامه امضا کردیم که در راستای این تفاهمنامه، برندگان و مدال آوران این مسابقات از سوی بنیاد ملی نخبگان بهعنوان نخبه شناخته شده و امتیازات و تسهیلاتی نیز دریافت مینماید.
دبیر علمی چهل و ششمین دورهی مسابقهی ریاضی دانشجویی کشور در خاتمه در خصوص دانشگاههای پرافتخار و مدال آور این مسابقات اظهار کرد: دانشگاه صنعتی شریف پرافتخارترین دانشگاه این مسابقه است و معمولا در اکثر دورههای برگزار شده، دانشجویان این دانشگاه در رتبهی نخست قرار گرفتهاند و سایر دانشگاهها از جمله دانشگاه تبریز نیز رتبههای دوم تا دهم را به خود اختصاص دادهاند.
براساس این گزارش، چهل و ششمین دورهی مسابقهی ریاضی دانشجویی کشور به مدت چهار روز و به میزبانی دانشگاه تبریز در دانشکدهی ریاضی، آمار و علوم کامپیوتر برگزار میشود و روز جمعه ۱۴ اردیبهشت با معرفی نفرات برتر به کار خود پایان خواهد داد.
انتهای پیام