Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- رییس پژوهشکده آبزی‌پروری آب‌های جنوب کشور – اهواز، از دستیابی به تکثیر ماهی باس دریایی آسیایی و خودکفایی در تولید بچه ماهی این گونه طی سه سال آینده خبر داد.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، رییس پژوهشکده آبزی‌پروری جنوب کشور – اهواز اظهار کرد: بر اساس سیاست‌های راهبردی مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور مبنی بر قطع وابستگی به خارج از کشور برای تهیه بذر این ماهی، تامین امنیت غذایی و رشد پایدار صنعت پرورش و مولدسازی این گونه و ایجاد گله مولدین را در دستور کار محققان پژوهشکده آبزی‌پروری آب‌های جنوب کشور در محل ایستگاه تحقیقاتی ماهیان دریایی بندر امام خمینی (ره) قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


حسین هوشمند افزود: در سال‌های اخیر بچه ماهیان این گونه به کشور وارد شده و به صورت محدود در برخی از استان‌های ساحلی جنوب کشور از جمله استان خوزستان در استخرهای خاکی و قفس‌های دریایی پرورش یافته‌ا‌ند که با نتایج نسبتاً خوبی از لحاظ تولید در واحد سطح و بازماندگی همراه بوده است.
وی با بیان این که ایستگاه تحقیقاتی ماهیان دریایی بندر امام خمینی (ره) وابسته به پژوهشکده آبزی‌پروری آب‌های جنوب کشور با هدف توسعه پرورش ماهیان دریایی از سال 1370 فعالیت خود را آغاز کرده است، اظهار داشت: هدف این ایستگاه، معرفی زیست فناوری مولدسازی، اهلی کردن، دستیابی به زیست فناوری تکثیر، پرورش لارو، نرسری و تولید بچه ماهیان دریایی بومی در ایران می‌باشد.
هوشمند ادامه داد: از اوایل دهه 70 شمسی محققان ایستگاه به زیست فناوری تکثیرماهیان دریایی بومی نظیر ماهی هامور معمولی، پرورش لارو و بچه ماهی این گونه دست یافتند و در اوایل دهه 80 شمسی نیز زیست فناوری تکثیر و پرورش ماهیان بومی شانک زرد باله و صبیتی به دست آمد.
به گفته وی، تمام مراحل مولدسازی ماهی باس دریایی آسیایی از زمان بچه ماهی یک گرمی تا مولدین 3 تا 7 کیلوگرمی در ایستگاه تحقیقاتی ماهیان دریایی بندر امام خمینی (ره) انجام شده است و ایستگاه تحقیقاتی ماهیان دریایی بندر امام خمینی (ره) پس از تخم‌ریزی مولدین به بیش از 500 هزار لارو یک روزه دست یافته و اکنون گروه نخست بچه ماهیان، سنی در حدود 30 روز دارند.
هوشمند تاکید کرد: با توجه به جمعیت موجود، امکان تأمین مولد برای هشت کارگاه تکثیر ماهی دریایی با ظرفیت تولید سالانه 2 میلیون بچه ماهی وجود دارد ضمن آن که انتقال دانش فنی مولدسازی و تکثیر و پرورش لاروی این ماهی به بخش خصوصی متقاضی توسط محققان ایستگاه نیز امکان‌پذیر است.
وی گفت: با دستیابی به دانش فنی تولید مولدین این گونه در ایستگاه تحقیقاتی ماهیان دریایی بندر امام خمینی (ره)، در صورت تامین اعتبار و زیرساخت‌های لازم امکان تولید انبوه بچه ماهی باس دریایی آسیایی در داخل کشور و خودکفایی در تولید بچه ماهی طی سه سال آینده محقق خواهد شد.
رییس پژوهشکده آبزی‌پروری آب‌های جنوب کشور – اهواز، عنوان کرد: با توجه به دانش فنی به دست آمده و پشتوانه علمی محققان، پژوهشکده آبزی‌پروری آب‌های جنوب کشور به بخش خصوصی متقاضی سرمایه‌گذاری و احداث مراکز تکثیر ماهیان دریایی با محوریت ماهی باس دریایی آسیایی اطمینان می‌دهد که از مشاوره‌های علمی و فنی رایگان این پژوهشکده برخوردار خواهند بود.
وی با اشاره به این که ماهی باس دریایی آسیایی (Lates calcarifer) از گونه های مهم پرورشی در آسیای جنوب شرقی و اقیانوسیه به شمار می‌رود، اذعان داشت: باس دریایی آسیایی که در استرالیا نیز با نام باراموندی شناخته می شود یکی از گونه‌های خانواده Centropomidae بوده که برای پرورش از پتانسیل خوبی برخوردار است. هوشمند گفت: این ماهی با رشد سریع و مقاوم به تغییرات شوری (euryhaline)، به صورت گسترده ای در منطقه هند و آرام غربی (Indo-west pacific) از خلیج فارس تا چین، تایوان، پاپوآ گینه نو و استرالیای شمالی پراکنده شده و توانایی سازگار شدن به پرورش در استخرهای خاکی و قفس در محیط های دریایی، لب شور و آب شیرین از ویژگی‌های بارز این ماهی است.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: خودکفایی ماهی باس دریایی آسیایی زیست فناوری بچه ماهی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۴۲۰۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نجات جان ۲۹ دریانورد در آب‌های هرمزگان

معاون امور دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ۲۹ دریانورد در چهار عملیات جداگانه در شرایط نامساعد جوی در آب‌های استان از شرایط اضطرار خارج و نجات یافتند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بندرعباس، اسماعیل مکی‌زاده با اشاره به نجات 29 دریانورد در آب‌های استان افزود: با وجود هشدارهای اعلام شده اما برخی از دریانوردان استان مبادرت به دریا روی در شرایط نامساعد جوی کرده که این بی‌توجهی باعث ایجاد شرایط اضطرار و خطر برای این دریانوردان شد.‌

وی با بیان اینکه شرایط نامساعد جوی حاکم بر استان از روزها قبل اطلاع‌رسانی شده بود، در توضیح جزیبات این چهار عملیات نجات گفت: یک فروند کشتی به دلیل به گل نشستن در 4 مایلی جنوب اسکله بهمن قشم دچار اضطرار شد که با اعزام تیم جستجو و نجات دریایی(ناجی 19) به محل 13 نفر از سرنشینان این شناور از شرایط اضطرار خارج شدند.

به گفته معاون اداره‌کل بنادر هرمزگان؛ یک فروند قایق صیادی نیر با 6 سرنشین در پنج مایلی جنوب بندر شهید حقانی به دلیل نقص فنی و شرایط نامساعد جوی دچار اضطرار شده بود که توسط ناجی 15 نجات پیدا کرد.‌

مکی‌زاده گفت: همچنین یک فروند قایق صیادی با سه نفر سرنشین در 6 مایلی جنوب شرق جزیزه هرمز به دلیل اتمام سوخت و شرایط نامساعد جوی اعلام اضطرار کرده که با اعزام شناور Rib سرنشینان این شناور نیز نجات یافتند.

وی اضافه کرد: در عملیات دیگری یک فروند لنج در هشت مایلی جنوب جزیره هرمز دچار حریق شد که هفت نفر از سرنشینان آن نیز توسط قایق های همیار ناجی و ناجی 15 و 19 نجات پیدا کردند.

لازم به ذکر است، تمامی دریانوردان، گردشگران و مسافران در صورت بروز شرایط اضطرار می‌توانند بدون گرفتن پیش شماره با مرکز جستجو و نجات دریایی هرمزگان با شماره 1550 تماس بگیرند.

انتهای پیام/864/

دیگر خبرها

  • تولید سوسیس و کالباس از گوشت ماهی
  • نجات ۲۹ دریانورد هرمزگان از شرایط اضطرار
  • نجات ۲۹ دریانورد در آب‌های هرمزگان
  • ابداع شرکت دانش‌بنیان سمنانی به کمک پرورش‌دهندگان ماهی آمد
  • نجات جان ۲۹ دریانورد در آب‌های هرمزگان
  • باران کشور را فرا می‌گیرد؛ شدت بارش‌ها در این مناطق | سامانه بارشی جدید هفته آینده وارد می‌شود
  • سرمایه‌گذاری اوقاف در پرورش ماهی
  • انتقال تجارب و دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه شیلات به تاجیکستان
  • فعالیت ۲۰ ایستگاه تخلیه و بارگیری ریلی در بندر امام خمینی
  • خودکفایی، اشتغال و معیشت با استفاده از پساب‌های کشاورزی