Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین، دکتر زهرا امام‌جمعه ابتدا با اشاره به اینکه همزمان شدن روز خبرنگار با تاسوعا و عاشورا باعث شد یک هفته زودتر میزبان خبرنگاران و نمایندگان رسانه‌های گروهی باشد گفت: در دوران همه‌گیری کرونا دانشگاه تهران به سمت آموزش مجازی رفت و به ما امکان داد از کشورهای مختلف بیشتر دانشجو بپذیریم، از جمله امارات، عمان، گرجستان یا حتی آلمان.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر چند در پردیس ارس محدودیت آموزش به زبان فارسی داشتیم که خوشبختانه پس از رایزنی با کمیسیون آموزش مجلس و وزارت علوم مجوز آموزش به زبان انگلیسی را گرفتیم و قرار شد علاوه بر زبان فارسی، استادان ما با زبان انگلیسی هم تدریس کنند.

وی افزود: دوره‌های انگلیسی‌زبان باعث می‌شود هم استادان تدریس کردن به زبان انگلیسی را تمرین کنند هم دانشجویانی که خیلی تمایل ندارند زبان فارسی را یاد بگیرند بتوانیم جذب کنیم. الان جذب دانشجوی خارجی به این شکل است که در دوره‌های حضوری یا آنلاین باید شش ماه زبان فارسی را یاد بگیرد و پس از پشت سر گذاشتن آزمون بسندگی زبان فارسی وارد کلاس شود. هر چند برخی دانشجویان با وجود گذراندن این دوره شش ماهه آنقدر فارسی یاد نمی‌گیرند که بتوانند از کلاس‌ها استفاده کنند. از این رو، برخی ترجیح می‌دهند جای حضور در ایران در کشوری چون ترکیه درس بخوانند که زبان آموزشی‌اش انگلیسی است.

رئیس پردیس ارس دانشگاه تهران گفت: ما این استدلال‌ها را در کمیسیون آموزش مجلس داشتیم و از آنها خواستیم دست‌کم به ما که پردیس بین‌المللی هستیم و در مناطق آزاد فعالیت می‌کنیم، مجوز پذیرش و آموزش به زبان انگلیسی بدهند. این مجوز را گرفتیم و از امسال به هر دو زبان فارسی و انگلیسی آموزش خواهیم داشت. با شش رشته و گرایش کار را شروع می‌کنیم؛ شش گرایش مدیریت، رشته حقوق و رشته محیط زیست در مقطع دکتری دانشجویان می‌توانند هم به زبان انگلیسی آموزش ببینند هم به زبان فارسی. یعنی دانشجوی ایرانی هم می‌تواند اگر خواست سر کلاس تدریس به زبان انگلیسی بنشیند.

وی ابزار امیدواری کرد پردیس ارس بتواند با این روش شمار دانشجویان خارجی را افزایش دهد. به ویژه اینکه پردیس در منطقه آزاد جلفا واقع شده و توان و ظرفیت جذب دانشجوی خارجی در آن به دلیل مرزی بودن بالاست. مسئولان منطقه آزاد هم علاقه دارند شمار دانشجویان خارجی افزایش یابد. البته بیشتر دانشجویان خارجی پردیس ارس دانشگاه تهران از عراق و افغانستان هستند اما مسئولان پردیس با افزودن زبان‌های ترکی استانبولی، ترکی آذربایجانی و روسی (ویژه دانشجویان گرجستانی) در سایت دانشگاه زمینه را برای جذب دانشجو از کشورهای شمال غرب ایران فراهم کرده‌اند.

دکتر امام‌جمعه اولین و بزرگ‌ترین مانع جذب دانشجویان خارجی را زبان دانست و افزود: مانع دوم شهریه به نسبت زیاد دانشگاه تهران در مقایسه با دانشگاه‌های کشورهای پیرامون ایران است. شهریه دانشگاه‌های ترکیه یک‌سوم یا یک‌چهارم دانشگاه تهران است. داشتن مشکل سیاسی با برخی کشورها از جمله جمهوری آذربایجان هم از دیگر دلایلی است که جلوی ورود دانشجو از این کشور را می‌گیرد. گرچه آغاز جنگ اوکراین در منطقه باعث شد دانشجویان گرجستان به درس خواندن در ایران روی خوش نشان دهند. ضمن اینکه زندگی در ایران برای خارجی‌ها ارزان‌تر است اما شهریه‌ها چون به دلار و یورو است، برای آنها سنگین می‌آید.

رئیس پردیس ارس با اشاره به اینکه دانشگاه‌های ترکیه برای دانشجویان افغانستانی بورس می‌دهند گفت: این در حالی است که ما با کلی تلاش از هیات امنا برای پردیس ارس فقط ۱۰ بورسیه توانستیم بگیریم. گاهی مسئولان در ایران جذب دانشجوی خارجی را یک روش ارزآوری می‌دانند. در حالی که این نگاه درست نیست. دانشجویی که از خارج می‌آید در ایران درس بخواند، فردا می‌تواند یک سفیر فرهنگی در کشور خودش باشد و برخی ارتباط‌های خوب که ما با بعضی کشورها داریم یا داشتیم، به دلیل حضور دانش‌آموخته‌های دانشگاه تهران در آن کشورهاست. سفیر رومانی در ایران دانش‌آموخته دانشگاه تهران بود.

وی در ادامه نشست خبری خود افزود: ما کوشیدیم برای استادانی که به زبان انگلیسی تدریس می‌کنند، امتیازهای ویژه در نظر بگیریم تا تشویق شوند به این کار؛ از جمله در پرداخت حق‌التدریس. به استادی که خودش بتواند دانشجوی خارجی جذب کند هم امتیاز ویژه می‌دهیم. این باعث می‌شود استادان تمایل پیدا کنند و کیفیت آموزش در کلاس هم مطلوب‌تر شود. ما فعلا برای اینکه بتوانیم از عهده‌اش بربیایم با شش رشته شروع کرده‌ایم. اگر بتوانیم سال آینده، شمار رشته‌ها را بیشتر می‌کنیم.

دکتر امام‌جمعه درباره شهریه‌های دانشگاه چنین توضیح داد: شهریه‌های داخلی و خارجی دانشگاه تهران را هیات امنا مصوب می‌کند. شهریه داخلی ما امسال زیاد نمی‌شود. در گذشته شهریه ریالی و ارزی تقریبا برابر بود اما در چند سال اخیر به دلیل افزایش بهای دلار و یورو، شهریه دانشجویان خارجی بسیار بیشتر شده است. به همین دلیل به هیات امنا پیشنهاد دادیم شهریه ارزی را کاهش دهیم تا بتوانیم با کشورهای پیرامون رقابت کنیم. در ترکیه دانشجویان خارجی ۸۰۰ دلار شهریه می‌دهند و شهریه دانشگاه تهران ۲۵۰۰ دلار است. از این رو، تا هیات امنا مجوز کاهش شهریه بدهد، از آنها خواستیم به پردیس‌های بین‌المللی امکان بدهند دانشجویان ممتاز خارجی را (با شرایط ویژه) بورسیه کنند.

رئیس پردیس ارس دانشگاه تهران درباره شیوه آموزشی در دوران پساکرونا هم گفت: دانشگاه و وزارت علوم به ما گفته‌اند آموزش تلفیقی انجام دهیم. به این شکل که اگر دانشجویی به هر دلیل (ایرانی و خارجی) مشکل برای آمدن تمام جلسه‌ها دارد، می‌تواند درخواست کند ۵۰ درصد جلسه‌ها را مجازی شرکت کند. این امکان برای داخل و خارج ایران فراهم است و در همین ترم گذشته هم دانشجویی داشتیم از قشم که به درخواست خودش کلاس‌ها را مجازی شرکت کرد و اجباری برای حضور در جلفا نداشت.

وی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره تعامل بیشتر با کشورهای همسایه در دولت سیزدهم گفت: به دلیل حضور دکتر سیدمحمد مرندی در سمت معاون بین‌الملل دانشگاه تهران و ارتباط خیلی خوب و تنگاتنگ ایشان با وزارت امور خارجه، خوشبختانه جلسه‌های بسیار مفید با سفیران کشورهای همسایه داشتیم. هفته گذشته سفیر ایران در آذربایجان مهمان ما بود و به من قول داد بخشی از هزینه بورس دانشجویان آذربایجانی را از وزارت خارجه تامین کند. در هیات رئیسه دانشگاه تهران رویکرد به کشورهای همسایه بسیار بیشتر از گذشته است در حالی که در گذشته این نگاه چندان جدی گرفته نمی‌شد.

دکتر امام‌جمعه همه‌گیری کرونا را عامل اصلی استقبال دانشجویان از دوره‌های مجازی دانست و افزود: ظرفیت ما برای دوره دکتری ۱۴۴ صندلی است. سال گذشته بیش از سه هزار متقاضی داشتیم در ۲۲ رشته و چون همه می‌دانستند مجازی است، داوطلب از همه جا بود. پیش از کرونا داوطلبان ما به ۱۰۰۰ نفر هم نمی‌رسید. امسال هم آمارمان خوب است هر چند به اندازه سال گذشته نیست. اینکه چرا صرفا مجازی برگزار نمی‌شود، من معتقدم دانشجو جز آموزش متون درسی چیزهایی را هم باید یاد بگیرد از استاد مانند منش و شیوه کار علمی و پژوهشی که این حتما با حضور و برخورد نزدیک فراهم می‌شود. به همین دلیل، ما از شیوه تلفیقی بیشتر استقبال می‌کنیم.

رئیس پردیس ارس دانشگاه تهران درباره امکانات رفاهی و اقامتی برای دانشجویان غیر بومی هم چنین پاسخ داد: پردیس‌های ارس و کیش چون خودگردان هستند، امکان داشتن و دادن خوابگاه به دانشجویان ندارند. کاری که کردیم، با هتل‌های مناسب موجود در جلفا قرارداد بستیم تا به دانشجویان ما از ۳۰ تا ۵۰ درصد تخفیف بدهند. هتل‌ها را هم متفاوت انتخاب کردیم؛ از خیلی خوب تا خیلی معمولی تا تنوع داشته باشیم. ضمن اینکه قیمت‌ها در جلفا بسیار مناسب است و قابل مقایسه با دیگر شهرها نیست. با یک بانک هم تفاهمنامه امضا کردیم که دانشجویان بتوانند وام بگیرند.

کد خبر 694921 برچسب‌ها دانشگاه تهران

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: دانشگاه تهران پردیس ارس دانشگاه تهران دانشگاه تهران دانشجویان خارجی زبان انگلیسی رئیس پردیس ارس دانشجوی خارجی آموزش به زبان جذب دانشجوی زبان فارسی جذب دانشجو هیات امنا امام جمعه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۴۳۴۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موافقت سازمان امور دانشجویان با راه‌اندازی و فعالیت مرکز آموزش زبان فارسـی به غیرفارسی زبانان دانشگاه شهرکرد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز چهارمحال و بختیاری؛رئیس دانشگاه شهرکرد گفت: با توجه به دشواری‌های دریافت این مجوز از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و تعداد محدود این مراکز در سطح کشور، با تعاملات و پیگیری‌های انجام شده، مجوز راه‌اندازی و فعالیت مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی‌زبانان (آزفا)، در اردیبهشت‌ماه از سوی مدیرکل امور دانشجویان بین‌المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، به دانشگاه شهرکرد اعطا شد.
پیرعلی افزود: نظر به سیاست‌های گسترش زبان فارسی در تمامی کشو‌رهای منطقه و جهان، دانشگاه شهرکرد با ایجاد و گسترش این مرکز، می‌تواند به یکی از محور‌های اصلی جذب و آموزش زبان فارسی به اتباع خارجی و دانشجویان بین‌المللی در استان و کشور تبدیل شود.
وی گفت: مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی‌زبانان فرصتی را فراهم می‌آورد که فارسی‌آموزان برای دستیابی به اهداف شغلی و ادامه تحصیل در ایران، زبان فارسی را در زمانی کوتاه یاد بگیرند. در انتهای هر دوره به زبان‌آموزان مدرک بین‌المللی ارائه می‌شود که مورد تأیید وزات علوم، تحقیقات و فناوری ایران است.
هم اکنون بیش از ۳۰۰ دانشجوی بین الملل در دانشگاه شهرکرد مشغول به تحصیل هستند و دانشگاه شهرکرد در تلاش است که با ارائه خدمات مناسب پذیرای تعداد بیشتری از دانشجویان بین الملل در آینده باشد.
سایر دانشگاه‌های استان و کشور هم می‌توانند از خدمات مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی‌زبانان (آزفا) دانشگاه شهرکرد بهره‌مند شوند.

دیگر خبرها

  • آغاز انتخاب رشته داوطلبان دکتری تخصصی دانشگاه آزاد اسلامی
  • پذیرش دانشجویان خارجی نمایشی از مرجعیت علمی مراکز دانشگاهی
  • امروز؛ آخرین مهلت انتخاب رشته دانشجویان دکتری
  • پذیرش دانشجوی خارجی در ارشد هوشبری در دانشگاه جندی شاپور اهواز
  • راه‌اندازی مرکز آموزش زبان فارسـی به غیرفارسی زبانان در دانشگاه شهرکرد
  • موافقت سازمان امور دانشجویان با راه‌اندازی و فعالیت مرکز آموزش زبان فارسـی به غیرفارسی زبانان دانشگاه شهرکرد
  • آغاز آزمون سراسری دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در کرمانشاه
  • آغاز رقابت داوطلبان کنکور در چهارمحال و بختیاری
  • مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ تمدید شد
  • آغاز نوبت اول آزمون سراسری از فردا در قزوین