Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@11:39:24 GMT

شیر مادر در سرنوشت روانی کودکان موثر است

تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۴۴۴۵۴

شیر مادر در سرنوشت روانی کودکان موثر است

ایسنا/قم رئیس مرکز بهداشت شهرستان قم با بیان اینکه مصرف شیر مادر از ابتلا به اختلالات روان‌شناختی در آینده کودک جلوگیری می‌کند، گفت: کودکی که با مکیدن شیر از عواطف مادر برخوردار می‌شود از نظر روان‌شناختی در آینده کودک سالم‌تری خواهد بود.

بهاره زارع، رئیس مرکز بهداشت شهرستان قم، به مناسبت روز جهانی شیر مادر در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه شیر مادر علاوه بر تغذیه نوزاد از او محافظت می‌کند، عنوان کرد: شیر مادر مملو از ترکیبات زنده از جمله سلول‌های بنیادی، گلبول‌های سفید و باکتری‌های مفید و همچنین سایر مؤلفه‌های فعال زیستی مانند آنتی بادی‌ها، آنزیم‌ها و هورمون‌ها است که همگی به مبارزه با عفونت، جلوگیری از بیماری و همچنین در رشد طبیعی نوزاد تأثیر بسزایی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: نوزادانی که به طور انحصاری در شش ماه اول زندگی خود از شیر مادر تغذیه می‌کنند، کمتر از سایر نوزادان از بیماری‌های گوارشی (مشکلات معده و روده)، سرماخوردگی و آنفولانزا، عفونت گوش و قفسه سینه رنج می‌برند.

وی با تأکید بر اینکه شیر مادر حاوی آنتی بادی‌هایی است که به نوزاد در مقابله با ویروس‌ها و باکتری‌ها کمک می‌کند که در ماه‌های اولیه بسیار مهم است، افزود: این امر در مورد آغوز یا همان شیر اول صدق می‌کند؛ آغوز مقادیر زیادی ایمونوگلوبولین و همچنین چندین پادتن دیگر را فراهم می‌کند. هنگامی که در معرض ویروس یا باکتری قرار دارید، بدن شما شروع به تولید آنتی بادی‌هایی می‌کند که بعد از مدتی به داخل شیر می‌روند.

زارع بیان کرد: شیر مادر به طور خاص رشد نوعی باکتری را تشویق می‌کند که باکتری‌های مفیدی هستند که می‌توانند بسیاری از باکتری‌های گرم منفی و انگل‌ها را مهار کنند. در حقیقت، تفاوت چشمگیر بین باکتری‌های موجود در روده نوزادان تغذیه شده با شیر مادر و نوزادان تغذیه شده با شیر خشک وجود دارد.

وی اظهار کرد: شیرخواران (شیر مادر) دارای سطح لاکتوباسیل هستند که به طور معمول 10 برابر بیشتر از شیرخواران تغذیه شده با شیرخشک است. هم وجود لاکتوباسیل ها و هم عمل لاکتوفرین ها و لیزوزوم ها با محدود کردن رشد باکتری‌های ناسالم در روده به محافظت از نوزاد کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه هیچ ماده‌ای جایگزین شیرمادر نیست، تصریح کرد: باید بدانیم شیوع بیماری در کودکانی که به طور انحصاری با شیرمادر برای مدت شش ماه یا بیشتر تغذیه نمی‌شوند، حدود 40 درصد بیشتر احتمال دارد به دیابت نوع یک، 25 درصد به اضافه وزن یا چاقی و 60 درصد بیشتر به عفونت‌های مکرر گوش دچار شوند. احتمال ابتلای شیرخوارانی که با شیر مادر تغذیه نمی‌شوند به لوکمیا (نوعی سرطان خون)، عفونت‌های تنفسی مانند آسم و پنومونی و اسهال بیشتر از کودکان تغذیه کننده از شیر مادر است.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان قم ادامه داد: عدم تغذیه با شیر مادر در جوامع فقیر به علت عدم دسترسی به آب سالم و بهداشت پایین باعث بروز کم وزنی و سوءتغذیه شیرخواران و مصرف نادرست شیرمصنوعی در جوامع ثروتمند سبب چاقی شیرخواران می‌شود.

زارع افزود: شیرخواران محروم ازشیرمادر به علت عدم دریافت مواد حفاظتی و مواد مغذی مناسب منحصر به فرد موجود در شیرمادر که ضامن رشد مناسب و سلامتی کامل شیرخوار است، در صورت مصرف موادی مانند شیرمصنوعی، به غیر از بروز بیماری‌های عفونی، آلرژی، ناتوانی و مرگ‌ومیر بیشتر، با خطرات و مشکلات دیگری روبرو هستند.

وی اضافه کرد: آلودگی میکروبی و غیرمیکروبی اولیه در کارخانه سازنده شیر مصنوعی، عناصر و ترکیبات نامناسب، فقدان ترکیبات حیاتی و ضروری مورد نیاز شیرخوار، استفاده از آب آلوده جهت شست‌وشوی بطری و تهیه شیر، خطا در تهیه شیر مصنوعی با غلظت مناسب به علت کم یا زیاد بودن آب مصرفی و اندازه پیمانه، مصرف شیر مصنوعی رقیق (به علت فقر خانواده) و ایجاد سوءتغذیه، مصرف بیش از حد شیر مصنوعی جهت آرام کردن شیرخوار و ایجاد چاقی، استفاده از آب و چای بجای شیر مصنوعی و ایجاد کم‌ وزنی، تحمیل هزینه اضافی جهت خرید شیر مصنوعی روبرو هستند.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان قم یادآور شد: درکل خانواده‌ها باید سعی کنند نوزادان خود را با شیرمادر تغذیه کنند اما در صورت صلاحدید پزشک و توصیه به مصرف شیرمصنوعی رعایت بهداشت و توجه به نحوه تهیه الزامی است.

افزایش هوش نوزاد

وی با بیان اینکه شیر مادر با کمکی که به رشد مغز کودک می‌کند، سبب کاهش مشکلات یادگیری و افزایش هوش کودک می‌شود، گفت: از دیگر فواید شیر مادر برای نوزاد، محافظت کردن از او در برابر بیماری‌هایی مثل؛ آلرژی، آنفولانزا، سرخجه، مسمومیت غذایی، دیابت، آسم، آسیب بافت روده بزرگ، روده التهابی، بیماری قلبی و سرطان جلوگیری می‌کند.

جلوگیری از اختلالات روانی

زارع اظهار کرد: مصرف شیر مادر از ابتلا به اختلالات روان‌شناختی در آینده کودک جلوگیری می‌کند. کودکی که با مکیدن شیر از عواطف مادر برخوردار می‌شود از نظر روان‌شناختی در آینده کودک سالم‌تری خواهد بود.

سلامت بیشتر دندان‌ها

رئیس مرکز بهداشت شهرستان قم با اشاره به اینکه کودکانی که از شیر مادر تغذیه کرده‌اند، دندان‌های سالم‌تری نسبت سایرین خواهند داشت، اضافه کرد: شیر مادر بهترین منبع پروتئین، کربوهیدرات، چربی، ویتامین و املاح معدنی برای نوزاد است و تا زمانی که نوزاد نیاز به غذای کمکی نداشته باشد می‌تواند تمامی نیازهای او را تأمین کند.

وی با اشاره به اینکه مشکلات شایع در شیردهی هم برای مادر و هم برای نوزادش می‌تواند آزاردهنده باشد، گفت: مشکلات دوران شیردهی گاه مانع از تغذیه مناسب نوزاد می‌شود. این مسئله خود می‌تواند بر روحیه مادر تأثیر منفی بگذارد و بر نگرانی‌های او بیفزاید. این مشکلات نباید مانع از شیردهی مادر به فرزندش شود؛ چرا که شیر مادر برای رشد کودک الزامی است و فواید بسیاری را برای او به همراه دارد.

وی ادامه داد: مادران با آگاهی از این مشکلات و علل و درمان‌های مناسب می‌توانند از بروز مشکلاتی همچون احتقان پستان، مسدود شدن مجاری شیر و... در دوران شیردهی پیشگیری کنند و یا به رفع آن‌ها بپردازند؛ بیشتر مادران ممکن است به دلیل عدم آگاهی از نحوه درست شیر دادن به نوزاد مشکلات شیردهی بیشتری را تجربه کنند. به همین دلیل لازم است مادران با مشاوران کودک مشورت نموده و راهکارهای مناسب را آموزش ببینند.

زارع یادآور شد: مشاورین دوره دیده و مجرب در مراکز بهداشتی استان و مرکز مشاوره شیردهی به صورت تخصصی با ارائه مشاوره‌های حضوری و تلفنی و ارائه وسایل کمک شیردهی مانند شیردوش به مادران در داشتن یک شیردهی موفق کمک می‌کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: شیرمادر تغذیه با شیر مادر نوزادان رئیس مرکز بهداشت شهرستان قم شیر مادر مادر تغذیه شیر مصنوعی باکتری ها مصرف شیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۴۴۴۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخستین دور گفتگوهای روسیه و اوکراین با میانجیگری قطر انجام شد

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از اسپوتنیک، خانم لووا-بلووا، دادآور حقوق کودکان روسیه این موضوع را امروز چهارشنبه، ۲۴ آوریل اعلام کرد.

مذاکرات در شهر دوحه انجام شد و توافق شد که ۲۹ کودک به اوکراین و ۱۹ کودک به روسیه نقل مکان کنند.

کد خبر 847034 برچسب‌ها قطر کودکان خبر ویژه روسیه - اوکراین

دیگر خبرها

  • (ویدئو) نوزاد فلسطینی متولد شده از مادر جان‌باخته درگذشت
  • شناخت زودهنگام اختلالات رشد، موثر بر عملکرد فردی و اجتماعی کودک در آینده
  • این ربات سرطان ریه را تشخیص می دهد/ دقت بیشتر، آسیب کمتر (فیلم)
  • این ربات سرطان ریه را تشخیص می دهد/ دقت بیشتر، آسیب کمتر
  • از هر هزار تولد، یک تا سه نوزاد با آسیب شنوایی متولد می شود/شناسایی۱۶۳ نوزاد ناشنوا در خراسان شمالی
  • لحظه دلهره‌آور و حساس نجات نوزاد ٣ روزه توسط اپراتور هلال احمر (فیلم)
  • بهترین زمان برای تولد نوزاد (فیلم)
  • سرنوشت بچه گمشده محله مولوی تهران چه شد؟
  • غربالگری شنوایی ۱۱هزار نوزاد در خراسان شمالی
  • نخستین دور گفتگوهای روسیه و اوکراین با میانجیگری قطر انجام شد