Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی مدیر آب و فاضلاب شهرستان کلات گفت: علی‌رغم سیل‌خیز بودن شهرستان کلات اما از سال ۹۶ تاکنون از اعتبارات بحران تخصیصی به این شهرستان صورت نگرفته و اگر هم بوده، رقم قابل بیانی نبوده است.

رضا رمضان‌پور در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص خسارت‌هایی که سیلاب‌های چند روز گذشته بر منابع و شبکه‌های آبی این شهرستان وارد کرد، افزود: متاسفانه سیلاب هشتم مرداد ماه ۱۴۰۱ موجب بروز خسارت به شهر کلات و هفت روستای شهرستان از جمله گرو، خشت، حمام‌قلعه، چرم‌ نو، چرم کهنه، آبگرم و یک روستای دیگر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی خاطرنشان کرد: در اولین اقدام بعد از وقوع سیل سریعا آب‌رسانی با تانکر سیار به روستاهایی که آب ذخیره نداشت، انجام شد.  

مدیر آب و فاضلاب شهرستان کلات بیان کرد: مخازن شهر کلات، روستاهای چرم کهنه و چرم نو، گرو و خشت تا عصر پریروز مشکل خاصی نداشت و آب موجود در آن جوابگوی نیاز ما بود.

وی با اشاره به اینکه در سیلاب اخیر ۵۰ درصد از منابع شهر کلات را از دست داده‌ایم، تصریح کرد: عملا از چهار حلقه چاهی که برای شهر کلات در نظر گرفته شده، ۲ حلقه چاه به همراه خط انتقال آن را در سیلاب اخیر از دست داده‌ایم و ۲ حلقه چاه دیگر با خط انتقال موجود، پس از ترمیم و مرمت اکنون وارد مدار شده و جوابگوی نیاز آبی شهر کلات است.

رمضان‌پور اظهار کرد: هر چند با تلاش نیروها که از همان دقایق اولیه آغاز شد، مشکل آب شرب شهر کلات رفع شد اما به دلیل اینکه سیلاب به داخل منازل و مغازه‌ها و اماکن دیگر راه پیدا کرد، مصارف به شدت افزایش یافت؛ به طوری که اجازه داده نمی‌شد مخازن ۱۰ تا ۲۰ سانتیمتر ذخیره داشته باشد تا به مخزن بعدی در بالادست انتقال دهیم.

وی گفت: خوشبختانه شب گذشته مخازن به حالت تعادل بازگشته و مشکل خاصی در شهر کلات نداریم اما از روز گذشته ۲ روستای دیگر ایده‌لیک و قره‌تیکان با مشکل مواجه شده‌اند.

مدیر آب و فاضلاب شهرستان کلات با اشاره به اینکه چون در روستای حمام قلعه ۱.۵ کیلومتر خط انتقال را از دست داده‌ایم، اکنون به این روستاها با تانکر آب‌رسانی می‌شود، افزود: پیش‌بینی می‌شود امروز مشکل لوله‌های خط انتقال روستاهای چرم کهنه، چرم نو، حما قلعه و ایده‌لیک برطرف شود.

وی با بیان اینکه تا عصر روز گذشته ۷۰ درصد مشترکان روستای ایده‌لیک آب‌دار شده‌ است، گفت: متاسفانه یکی از مشکلات اصلی ما در روستاهای آبگرم و سرچشمه است که ۳۰۰ تا ۴۰۰ متر خط انتقال را در آن از دست داده‌ایم. این روستاها فاصله ۱۰۰ کیلومتری با مرکز شهرستان دارد. نبود هیچگونه آنتن‌دهی مشکلات را دوچندان کرده است چون نمی‌توانیم اطلاعات کافی را در لحظه از وضعیت موجود داشته باشیم و تنها راه این است که یکی از نیروها به منطقه بروند.

خسارت ۱۳۰ میلیارد ریالی به تاسیسات آب‌رسانی

رمضان‌پور ادامه داد: طی روزهای هشتم و نهم ۱۴۰۱ در مجموع هشت روستا و شهر کلات با مشکل مواجه و خسارت‌هایی را متحمل شدند که اکنون از این تعداد روستا مشکل ۲ روستا رفع شده و ۶ روستای دیگر با تانکر آب‌رسانی می‌شود.

وی با بیان اینکه تلاش می‌شود تا پایان امروز مشکل آب این تعداد روستا نیز رفع شود، خسارت وارد شده به کل تاسیسات آب‌رسانی شهرستان کلات را بالغ‌ بر ۱۳۰ میلیارد ریال برآورد کرد و گفت: در حال حاضر حدود ۴.۵ کیلومتر خط انتقال آب نیاز داریم که باید تعویض شود.

مدیر آب و فاضلاب شهرستان کلات در ادامه گفت: متاسفانه به دلیل سیلابی که در مرداد ماه ۹۶ در شهرستان کلات به وقوع پیوست، اکثر تاسیسات دچار خسارت شد.

وی با بیان اینکه ۷۰ تا ۸۰ درصد منابع آبی، تاسیسات، خطوط انتقال آب در بستر و یا حریم رودخانه‌هاست که نیاز آبی شهرستان از این مناطق تامین می‌شود، بیان کرد: از سال ۱۳۹۶ به بعد چون خطوط انتقال آب‌ ترمیم، تقویت و ایمن‌سازی نشد، هر سال با وقوع کوچکترین سیلاب‌ها دچار خسارت‌های جدی می‌شویم.

رمضان‌پور گفت: برای اینکه بتوانیم خطوط انتقال آب را ایمن‌سازی، تعویض و مقاوم‌سازی کنیم و یا تمام تاسیسات، خطوط انتقال و منابع آبی را از بستر و حریم رودخانه بیرون بکشیم، می‌طلبد اعتبار بیش از ۵۰ میلیارد تومان به شهرستان تخصیص یابد.

وی در ادامه با انتقاد از اینکه از سال ۱۳۹۶ تاکنون تخصیص از محل از اعتبارات بحران نداشته‌ایم و اگر هم بوده عددی نیست که بشود آن را بیان کرد، گفت: اگر هم‌اکنون ۳۰ میلیارد تومان برای حل مشکلات کلات تخصیص یابد، فقط می‌توان وضعیت تاسیسات را به سال ۹۶ بازگرداند اما برای ایمن‌سازی به ۲۰ تا ۳۰ میلیارد تومان دیگر نیاز است.

مدیر آب و فاضلاب شهرستان کلات گفت: متاسفانه بالغ‌ بر ۲۰ کیلومتر از خطوط انتقال آب در تمام سیلاب‌ها متحمل خسارت و منابع آبی گل‌آلود می‌شود که نیازمند بهسازی و خطوط انتقال آب نیازمند تعویض و ایمن‌سازی است.

۴۰ درصد شبکه توزیع و انتقال آب دچار فرسودگی است

وی با بیان اینکه بیش از ۴۰ درصد شبکه توزیع و انتقال آب شهرستان دچار فرسودگی است، میزان هدررفت آب را کمتر از ۳۰ درصد اعلام کرد و افزود: ۷۰ درصد منابع آبی شهرستان از آب‌های سطحی و زیرسطحی استفاده می‌کند؛ این یعنی با کمترین سیلاب و با وقوع خشکسالی دچار خسارت‌های جدی می‌شویم.

رمضان‌پور در ادامه گفت: در حال حاضر ۵۵ روستای بالای ۲۰ خانوار، ۱۸ محله و ۲ شهر کلات و زاوین با ۱۴ هزار مشترک تحت پوشش اداره آب و فاضلاب این شهرستان هستند.

وی با اشاره به اینکه اکنون ۹۸ درصد خانوارهای شهرستان کلات تحت پوشش هستند، افزود: در حال حاضر تنها روستای ژرف که بالای ۲۰ خانوار جمعیت دارد، تحت پوشش نیست.

مدیر آب و فاضلاب شهرستان کلات تصریح کرد: هم‌اکنون آب مورد نیاز شهرستان کلات از ۱۲ حلقه چاه، یک سد، ۱۹ چشمه و ۱۴ قنات تامین می‌شود.

وی بیان کرد: اداره آب و فاضلاب شهرستان کلات از تجهیزات خوبی در مواقع سیلاب مانند بیل مکانیکی برخوردار نیست تا بتوانیم در کمترین زمان خطوط انتقال را ترمیم کنیم؛ از سویی با نیروی انسانی هم نمی‌شود در مسیرهای رودخانه کاری کرد. از همین رو می‌طلبد ستاد بحران استان یک دستگاه بیل مکانیکی را در اختیار امور آب و فاضلاب شهرستان به صورت دائمی قرار دهد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی شهرستانها سیل کلات دست داده ایم خطوط انتقال آب ایمن سازی منابع آبی خط انتقال رمضان پور آب رسانی شهر کلات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۴۷۱۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدیران دستگاه‌های اجرایی شهرستان بوشهر پیگیر جذب اعتبارات باشند

به گزارش خبرنگار مهر، صالح رحیمی سه شنبه شب در نشست کمیته برنامه ریزی شهرستان بوشهر در خصوص توازن توزیع اعتبارات گفت: مطالبات شهرستان بوشهر با توجه به سیاست های شورای برنامه ریزی و توسعه شهرستان، اتمام پروژه های نیمه تمام است و لازمه آن اهتمام جدی دستگاه های اجرایی است.

فرماندار بوشهر با اشاره به اینکه برخی از دستگاه‌های اجرایی از اعتبارات خوبی در سطح ملی برخوردارند، گفت: مدیران دستگاه‌های شهرستان بوشهرباید پیگیری مستمر داشته باشند تا متناسب با پروژه هایی که در دست اجرا دارند سهم شهرستان را اخذ کنند تا افزایش روند رو به رشد شاخص های توسعه های در سطح شهرستان باشیم.

وی در ادامه اولویت‌بندی را یکی از نکات مهم برای حل مشکلات شهرستان بوشهر دانست و بیان کرد: مدیران باید با در نظر گرفتن سطح انتظارات جامعه، برنامه‌ریزی را بر اساس حل مشکلات مردم انجام دهند.

فرماندار شهرستان بوشهر کمیته برنامه‌ریزی را تعیین کننده خط مشی و سند توسعه و نقشه راه شهرستان عنوان کرد و تاکید کرد: هر اندازه که مدیران در جذب اعتبارات، فعال و توانمند باشند، در سالهای آینده، بودجه بیشتری برای شهرستان جذب خواهد شد.

وی افزود: در حوزه شاخص های عمومی، رضایتمندی مردم، نحوه اطلاع رسانی، بهره وری، تعالی و عدالت سازمانی مد نظر بوده و در حوزه شاخص های اختصاصی نیز وظایف و ماموریت های هر یک از دستگاه ها به صورت جداگانه بررسی می شود.

کد خبر 6093661

دیگر خبرها

  • هشدار مهم؛ احتمال وقوع سیلاب در این نقاط
  • انجام عملیات حفاری تحت نظارت آب منطقه‌ای/استخراج از معدن با بیل مکانیکی انجام می‌شود
  • مدیران دستگاه‌های اجرایی شهرستان بوشهر پیگیر جذب اعتبارات باشند
  • ۵۰ واحد مسکونی در خراسان جنوبی بر اثر سیلاب اخیر خسارت دید
  • بارش‌های رگباری پنجشنبه دراصفهان می‌بارد/آماده باش نیروهای امدادی
  • پیش‌بینی بارش‌های رگباری در اصفهان / احتمال وقوع آب‌گرفتگی و سیلاب در مناطق مختلف استان
  • وضعیت اعتبارات عمرانی و هزینه‌ای لرستان هر چه سریع‌تر مشخص شود
  • توسعه خط انتقال آب روستای آبخورده شهرستان پیرانشهر
  • خسارت هزار و ۴۷۰ میلیارد ریالی بارش‌های بهاری در خراسان رضوی
  • شهرداری ارومیه از اعتبارات ملی محروم مانده است