Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-29@10:15:54 GMT

وزارت بهداشت مخالف افزایش ظرفیت پزشکی نیست

تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۵۱۴۸۲

وزارت بهداشت مخالف افزایش ظرفیت پزشکی نیست

مشاور عالی معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: وزارت بهداشت با افزایش ظرفیت پزشکی مخالف نیست اما باید زیرساخت ها و امکانات لازم فراهم شود.

سید امیرپاشا طبائیان در برنامه گفتگوی ویژه خبری گفت: وزارت بهداشت مجری و اجرا کننده تمام قوانینی است که به آنها اعلام می شود، لذا در این زمینه کم کاری صورت نخواهد گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کما اینکه در حال حاضر ممکن است، قبل از اینکه قانونی تصویب شود، وزارت بهداشت ورود پیدا کند و نظر کارشناسی خود را بگوید.

وزارت بهداشت بدون هیچ کم و کاستی قانون را اجرا می‌کند

او گفت: نظر کارشناسی مربوط به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است ، به طوری که نظر کارشناسی دادن کار درستی است . وقتی بحثی تبدیل به قانون می شود به وزارت بهداشت ابلاغ صورت می گیرد و وزارت بهداشت بدون هیچ کم و کاستی قانون را اجرا می‌کند.

طبائیان گفت: در شورای عالی انقلاب فرهنگی در بحث افزایش ظرفیت دندانپزشکی و پزشک عمومی نقطه‌نظرات کارشناسی وجود دارد. بارها گفته شده با افزایش ظرفیت مخالف نیستیم اما هر افزایش ظرفیتی نیاز به زیرساخت و یک سری موارد دیگر دارد، آن فردی که قرار است آموزش ببیند باید فردی توانمند باشد، زیرا بعداً می‌خواهد درمان مردم را برعهده بگیرد و ما نیاز به یک درمان خوب داریم.

با افزایش ظرفیت پزشکی مخالف نبودیم و نیستیم

او گفت: با افزایش ظرفیت مخالف نبودیم و الان هم نیستیم اما با زیرساخت و با وجود امکانات باید این مهم صورت گیرد .نظرات کارشناسی خودمان را در برنامه‌های مختلف اعلام کرده‌ایم اما از زمانی که شورای عالی انقلاب فرهنگی افزایش ظرفیت را تصویب کرد، ما در حال اجرای آن هستیم و بدون کم و کاست کار دنبال می شود.

طبائیان گفت: در برخی از رشته‌ها کاهش و در برخی رشته‌های دیگر افزایش ظرفیت داشتیم . در مجموع حدود ۲۲ نفر کاهش ظرفیت داشتیم که حدود سه دهم می شود.

مشاور عالی معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: افزایش رشته های تخصصی نیز اعلام شده است و ما هم به سمت افزایش رشته های تخصصی پیش می رویم . در آنجا گفته نشده که چه رشته ای افزایش پیدا کند و چه رشته ای کاهش پیدا کند.

او گفت: در پزشک عمومی هشت هزار نفر پذیرش داشتیم که با ۲۰ درصد افزایش به ۹ هزار و ۶۰۰ نفر رسیده است.این تعداد قرار شد در مناطق محروم استفاده شوند. مشکل ما مناطق محروم است. مشکل ما شهرهای بزرگی مانند تهران، اصفهان، مشهد و شهرهای بزرگ دیگر نیست زیرا در این شهرها متخصص و پزشکی عمومی کم نداریم.

مشکلات ما به مناطق کم برخوردار و محروم مربوط می شود

طبائیان ادامه داد: لود جمعیتی پزشک در این مناطق زیاد است، ما در مناطق محروم و مناطق کم برخوردار مشکل داریم. بنابراین باید سیاست‌ها به گونه ای شود که آن مناطق مشکلاتشان حل شود.

او گفت: ما به قانون پایدار هستیم و این مسئله فقط در حرف نیست بلکه در عمل هم نشان داده ایم که پایبندم. ما ۱۶۰۰ نفر ظرفیت اعلام کرده‌ایم. بحث مناطق محروم هم در دفترچه کنکور خواهد آمد. ما بحثمان مناطق محروم و مناطق کم برخوردار است، تصمیم گرفته شد تا تعدادی ظرفیت به مناطق محروم با اولویت بومی گزینی اضافه شود.

راه حل ماندگاری پزشک در منطقه بومی گزینی است

طبائیان گفت: راه حل ماندگاری پزشک در منطقه بومی گزینی است.نیاز ما در حال حاضر به رشته‌های پایه است. مشکلات ما در مناطق محروم بیشتر مربوط به رشته‌هایی مانند داخلی، جراحی و اطفال است ، داوطلبین کمی در این رشته ها شرکت می کنند ، بنابراین نیاز ما در برخی از رشته‌ها و در خصوص مناطق محروم است.

او گفت: پارسال هم ظرفیت‌های ما پر نشد و صندلی‌های خالی زیادی در رشته های بیهوشی، زنان، داخلی و جراحی داشتیم. باید دید برای این صندلی های خالی چه اتفاقی می‌افتد. اتفاق اول این است که این گروه های آموزشی به مرور از بین می روند. وقتی در سیستم دستیاری سال یک و سال دوم نداریم به مرور آن گروه آموزشی از بین خواهد رفت . اتفاق دوم این است که توانایی دستیار و تربیت دستیار را از دست می دهیم.

مشاور عالی معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: پر شدن این ظرفیت‌ها بسیار مهم است ، ظرفیت ۴۳۰۰ نفری اعلام شده است لذا بعد از اینکه ثبت نام صورت گرفت و افراد شروع به کار کردند در این مرحله است که ظرفیت‌های خالی مشخص می شود.مشکل ظرفیت پزشکی در مناطق محروم و رشته های خاص است.

افزایش ظرفیت پزشکی به وزارت بهداشت تکلیف شده است

علی خضریان نماینده مجلس در ادامه برنامه گفت: باید سیاست های کلان کشور را به سرانجام برسانیم .هیچکدام از ما در جایی که باید وظایف خودمان را انجام دهیم قرار نگرفته ایم و کارهای دیگری انجام می دهیم. وزارت بهداشت مجری قانون و مجری سیاست‌های کلان کشور باید باشد. وقتی وزارت بهداشت از این جایگاه خارج می شود و وارد عرصه سیاست گذاری می شود مشکلات ما از اینجا آغاز می‌شود.

او گفت: برای رسیدن به جایگاه اول منطقه غرب آسیا باید اقدامات مناسبی در این حوزه انجام شود، سیاست‌های کلی ابلاغ شده باید اجرا شود لذا قوانین بر روی این موضوع تاکید دارند.مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال گذشته بر این موضوع تاکید می‌کند. وزارت بهداشت به جای اینکه اجرا کننده باشد وارد عرصه سیاست گذاری شده و مشکلات از اینجا آغاز می شود.

خضریان گفت: اینکه گفته می شود وزارت بهداشت قوانین و سیاست های کلان ابلاغی را اجرا می‌کند، در گفتار ممکن است زیبا و قشنگ باشد اما باید در میدان عمل ببینیم چه می‌شود. افزایش ظرفیت پزشکی به وزارت بهداشت تکلیف شده که باید طرح افزایش ظرفیت رشته های تخصصی پزشکی ارائه شود و در این مسیر اقدامات لازم صورت بگیرد.

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: افزایش ظرفیت پزشکی افزایش ظرفیت وزارت بهداشت مناطق محروم سیاست ها رشته ها او گفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۵۱۴۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدارک تحصیلی مورد پذیرش در آزمون دکتری علوم پزشکی ۱۴۰۳ اعلام شد

به گزارش خبرنگار مهر، آزمون دکتری تخصصی و پژوهشی علوم پایه پزشکی، بهداشت و دندانپزشکی(Ph.D) سال ۱۴۰۳ در ۱۰ آبان ماه ۱۴۰۳ برگزار می شود.

مدارک مورد پذیرش در آزمون دکتری تخصصی و پژوهشی علوم پایه پزشکی، بهداشت و دندانپزشکی(Ph.D) سال ۱۴۰۳ در سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی منتشر شده است و داوطلبان باید بر اساس آن در آزمون ثبت نام کنند.

عنوان مدرک تحصیلی داوطلبان اعم از دانشنامه یا گواهی تحصیلی باید دقیقا منطبق با رشته های قید شده به عنوان مدارک تحصیلی مورد پذیرش باشد.

براساس مصوبه چهل و پنجمین جلسه ۲۷ اسفند ۱۳۸۹ شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی دارندگان دانشنامه و یا گواهینامه تخصصی بالینی و یا فوق تخصصی بالینی در رشته هایی که دکتری عمومی پزشکی جزو مدارک مورد پذیرش است، مجاز به شرکت در آزمون مربوطه هستند.

همچنین دروس و ضرایب آزمون دکتری تخصصی و پژوهشی علوم پایه پزشکی، بهداشت و دندانپزشکی (Ph.D) سال ۱۴۰۳ در سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی منتشر شده است.

مدارک مورد پذیرش آزمون دکتری تخصصی و پژوهشی علوم پایه پزشکی، بهداشت و دندانپزشکی(Ph.D) سال ۱۴۰۳

دروس و ضرایب آزمون دکتری تخصصی و پژوهشی علوم پایه پزشکی، بهداشت و دندانپزشکی(Ph.D) سال ۱۴۰۳

به گزارش مهر، آزمون دکتری تخصصی و پژوهشی علوم پایه پزشکی، بهداشت و دندانپزشکی (Ph.D) سال ۱۴۰۳ در آبان ماه ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد.

کد خبر 6091965

دیگر خبرها

  • مدارک تحصیلی مورد پذیرش در آزمون دکتری علوم پزشکی ۱۴۰۳ اعلام شد
  • ۲۵ هزار نیروی جدید در وزارت بهداشت جذب می شوند
  • ۲۵ هزار نیروی جدید در وزارت بهداشت جذب می‌شوند
  • ضرورت افزایش ظرفیت پزشکی در سال ۱۴۰۳
  • افزایش شمار شهدا و بازداشت شدگان در کرانه باختری
  • «پزشکی» دانشگاه آزاد اهواز به ترم مهرماه می‌رسد؟
  • چه کسانی با مالیات بر عایدی سرمایه مخالف هستند؟
  • افزایش شمار شهدای نوار غزه به ۳۴ هزار و ۳۵۶ نفر
  • افزایش شمار شهدای غزه به ۳۴ هزار و ۳۵۶ نفر
  • افزایش شمار شهدای نوار غزه به 34 هزار و 356 نفر