Web Analytics Made Easy - Statcounter

وقتی کریستوف گالتیه به عنوان سرمربی جدید پاری سن ژرمن انتخاب شد، تردیدهای زیادی در خصوص این انتخاب ناصر الخلیفی مطرح شد اما آمار و عملکرد این سرمربی فرانسوی نشان می‌دهد مدیریت پی‌اس‌جی تصمیمی عاقلانه و به‌دور از هیجان گرفته است

عصری جدید در پاری سن ژرمن شروع شده است. پس از یک دهه ناکامی در لیگ قهرمانان اروپا زیر نظر پنج سرمربی مختلف، کریستوف گالتیه سرمربی جدید پاریسی‌ها امیدوار است کسی باشد که قهرمانی در بزرگ‌ترین تورنمنت باشگاهی قاره اروپا را برای شهرِ عشق به ارمغان بیاورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گالتیه 55 ساله یکی از مشهورترین سرمربیان فوتبال فرانسه است اما نیمکت داغ پارک‌دوپرنس احتمالا سخت‌ترین شغل دوران حرفه‌ای او خواهد بود.

طرفداری | کریستوف گالتیه در دوران بازی‌گری‌اش در پست دفاع بازی می‌کرد و اکثر دوران فوتبالش را در فرانسه گذراند؛ اگرچه او در سال‌های پایانی فوتبالش به ایتالیا و چین رفت و کارش را در لیائونینگ چین به پایان رساند. کریستوف گالتیه پس از بازنشستگی‌اش در سال 1999 وارد دنیای مربی‌گری شد و چند سالی در باشگاه‌های مارسی، آریس سالونیکی یونان و باستیا به عنوان دستیار فعالیت کرد.

در سال 2004، گالتیه دستیار آلن پرین شد. این دو با یک‌دیگر در باشگاه‌های العین امارات، سوشو، لیون، سن اتین و پورتس‌موث همکار بودند. همکاری این زوج به مدت پنج سال و تا زمان اخراج پرین از سن اتین در دسامبر 2009 طول کشید. در آن زمان سن اتین به سقوط نزدیک شده بود و پرین، گالتیه را تشویق کرد تا سرمربی‌گری سن اتین را به‌عهده بگیرد و وارد دوران جدیدی شود. قمار سن اتین جواب داد و گالتیه با رساندن این تیم به رده هفدهم، تیم را در لیگ نگه داشت. دوران گالتیه در سن اتین ادامه یافت و او به مدت هفت فصل متوالی توانست این تیم را در نیمه بالایی جدول حفظ کند. او هم‌چنین سن اتین را در فصل 13-2012 به قهرمانی لیگ‌کاپ فرانسه رساند و توانست نخستین جام این تیم در 32 سال گذشته را کسب کند. این دستاورد باعث شد او در کنار کارلو آنچلوتی، سرمربی وقت پاری سن ژرمن که این تیم را پس از 22 سال قهرمان لیگ یک کرد، بهترین سرمربی سال فرانسه شود.

گالتیه یک هویت تاکتیکی خاص را به سن اتین القا کرد؛ استحکام دفاعی روشی بود که او برای نتیجه‌گیری به کار برد. فوتبالِ گالتیه همیشه زیبا نبوده اما تاثیرگذاری داشته است. او هم‌چنین استعدادهای مهمی را هم پرورش داده است. پیر امریک اوبامیانگ، دیمیتری پایه و بلیز ماتویدی زیر نظر این سرمربی فرانسوی شکوفا شدند. گالتیه توانست سبزها را به رقابت‌های اروپایی برساند اما همیشه تیم او به دلیل وضعیت نابه‌سامان مالی، مجبور به فروش بازیکن بود. کناره‌گیری گالتیه از هدایت سن اتین در پایان فصل 17-2016 نیز به همین دلیل اتفاق افتاد و او توانست طولانی‌ترین رکورد سرمربی‌گری در یک باشگاه لیگ فرانسه تا آن زمان را ثبت کند. 

کریستوف گالتیه در سن اتین

این سرمربی 55 ساله در دسامبر 2017 به دنیای سرمربی‌گری برگشت تا هدایت لیل را به عهده بگیرد، جایی که سه سال هم در آن بازی کرده بود. گالتیه در شرایطی طوفانی هدایت لیل را عهده‌دار شد؛ مارچلو بیلسا فقط 13 بازی روی نیمکت این تیم نشسته بود و تیم در آستانه تعطیلات زمستانی در رده هجدهم لیگ قرار داشت. در عین حال، لیل با مشکلات مالی مهمی هم روبه‌رو بود. همه این شرایط برای از پادرآوردن یک سرمربی می‌توانست کافی باشد اما برای گالتیه نه. 

پس از بحث‌های نتیجه‌بخش با لوئیس کامپوس، مدیر ورزشی لیل یعنی همان کسی‌که استعدادیاب ژوزه مورینیو در رئال مادرید بود و البته توانسته بود شاهکار موناکو در فصل گذشته را مدیریت کند، گالتیه متقاعد شد که لیل پروژه درستی دارد. لیل در فصل 18-2017 به شکل معجزه‌آسایی با یک امتیاز اختلاف از سقوط نجات پیدا کرد. در فصل 19-2018 این بار لیل صعودی شگفت‌انگیز داشت و توانست با کسب عنوان نایب‌قهرمانی لیگ، سهمیه لیگ قهرمانان اروپا برای اولین بار در هفت سال گذشته را کسب کند. «لو دوگو» در آن فصل فقط 33 بار دروازه‌اش را باز شده دید و بهترین خط دفاعی لیگ فرانسه را به ثبت رساند. گالتیه تیمی که در حال سقوط بود را به یک ماشین روان و پویا تبدیل کرد و لیل هرگز در دو بازی متوالی شکست نخورد. 

کریستوف گالتیه و لوئیس کامپوس این بار در پاری سن ژرمن همکار شده‌اند

در 29 هفته از 38 هفته لیگ، لیل در رده دوم قرار داشت و حتی توانست پاری سن ژرمنِ قهرمان را در استادیوم پیر مائوری با نتیجه پنج بر یک درهم بشکند. تیم گالتیه در نیم‌فصل دوم توانسته بود از 57 امتیاز ممکن، 41 امتیاز بگیرد و این نتایج درخشان باعث شد او برای دومین مرتبه به عنوان سرمربی برتر سال فرانسه برگزیده شود. موفقیت لیل برپایه دفاع مستحکم و انتقال‌های سریع تهاجمی بود. نیکولا په په با ثبت 22 گل در 37 بازی پس از کیلیان ام باپه 32 گله، بهترین گل‌زن لیگ فرانسه بود و علاوه براین توانست در آن فصل، 11 پاس‌گل ارسال کند. او از این حیث نیز نفر دوم لیگ فرانسه شد و فقط تژی ساوانیه از نیم‌المپیک سه گل بیش‌تر ساخته بود. این فرم عالی په په باعث شد لیل او را با 80 میلیون یورو به آرسنال بفروشد و این مهاجم ساحل‌عاجی به گران‌ترین خرید تاریخ توپچی‌ها تبدیل گشت. گالتیه یک بار دیگر ثابت کرد بازیکنان جوان را می‌تواند به چه سطحی برساند.

فصل 20-2019 لیگ فرانسه تحت تاثیر همه‌گیری ویروس کرونا، نیمه‌کاره ماند و لیل که در میانه لیگ در رده چهارم قرار داشت، به لیگ اروپای فصل بعد راه یافت. در فصل 21-2020، لیل توانست شگفتی بزرگ فوتبال فرانسه را رقم بزند و بالاتر از پاری سن ژرمن توانست در هفته پایانی لیگ، با یک امتیاز بیش‌تر قهرمان شود. لیل مثل دو فصل پیش بازهم آمار بهترین خط دفاع فصل را متعلق به خود کرد و فقط 23 گل خورد. مردان گالتیه در طول فصل 21-2020 فقط سه بار شکست خوردند و با کسب 83 امتیاز، بیش‌ترین تعداد امتیاز تاریخ این این باشگاه کسب شد. مالکان قطری پاری سن ژرمن همیشه برای فتح اولین عنوان قهرمانی این باشگاه در لیگ قهرمانان اروپا جاه‌طلب بوده‌اند و برکسی پوشیده نیست قهرمانی اروپا، در صدر لیست‌ کارهایی است که کریستوف گالتیه باید در پاریس انجام دهد.

آمار بهترین خطوط دفاعی تیم‌های لیگ فرانسه در دوران سرمربی‌گری کریستوف گالتیه در لیل
لیل به‌طور میانگین در هر مسابقه، 0.98 گل دریافت کرد

کریستوف گالتیه سبک خود در باشگاه لیل را متحول کرد. سن اتینِ گالتیه معمولا مقابل حریفان دست پایین‌تر را داشت و حریف بر آن‌ها مسلط می‌شد. با این‌حال لیل با وجود داشتن بنیاد دفاعی بسیار قوی، آن‌ها در حمله هم بی‌رحم و سریع بودند. سیستم مورد استفاده گالتیه، یک چرخش مدرن از 2-4-4 بود که از طریق ضدحملات کارساز می‌شد. تیم گالتیه اغلب اوقات پیش از حمله با سرعت بالا، تیم حریف را به جلو می‌راند و سپس پرس شدید را شروع می‌کرد. درست است که لیل در پیشروی می‌توانست تاثیرگذار باشد اما توانایی گالتیه در ساخت یک سازمان دفاعی باعث شهرت او شده است.

لیل کم‌ترین میزان اشتباه منجر به گل را در فصل 21-2020 داشت و فقط یکی از 23 گل دریافتی آن‌ها در اثر اشتباه مستقیم بود. هم‌چنین 337 شوت در طول فصل به سوی دروازه آن‌ها آمد که پس از پاری سن ژرمن این کم‌ترین میزان در لیگ فرانسه بود. مایک منیان، دروازه‌بان لیل در آن فصل یکی از بهترین دروازه‌بانان اروپا بود و توانست در 21 بازی فصل کلین‌شیت کند. این دومین رکورد برتر تعداد کلین‌شیت در تاریخ لیگ فرانسه است و فقط ژان‌لوک اتوری، دروازه‌بان موناکو در فصل 90-1989 توانسته بود 22 بار دروازه‌اش را بسته نگه دارد. مایک منیان هم‌چنین از نظر تفاوت مثبت گل‌های خورده و xGهای در چارچوب، دومین آمار برتر را در لیگ فرانسه داشت. به عبارتی منیان توانست مانع ورود 7.9 xG به دروازه‌اش شود و فقط کیلور ناواس با مهار 8.1 xG بهتر از او بود. 

گالتیه دو روز پس از قهرمان کردن لیل در لیگ فرانسه از سمت خود کناره‌گیری کرد و تصمیم گرفت دورانش در سن مائوری را در اوج به پایان ببرد. این سرمربی فرانسوی تصمیم گرفت هدایت نیس را قبول کند. فلسفه دفاع مستحکم تیم‌های گالتیه به نیس هم راه یافت و آن‌ها در فصل 22-2021 لیگ یک، 36 گل دریافت کردند. نیس در کنار پاری سن ژرمن، کم‌ترین میزان گل خورده را ثبت کرد. با وجود راه‌یابی نیس به فینال جام حذفی فرانسه، عملکرد گالتیه در استادیوم آلیانز ریویرا چندان پرفروغ نبود. نیس در فصل 22-2021 توانست به رده پنجم لیگ فرانسه دست یابد و البته آن‌ها توانستند 11 امتیاز بیش از لیل، قهرمان فصل گذشته کسب کنند. گالتیه پس از جدایی از نیس در این تابستان، آماده پذیرش بزرگ‌ترین شغل دوران فوتبالی‌اش شد. 

مقایسه سبک بازی تیم‌های لیگ فرانسه در فصل 22-2021
محور عمودی، سرعت مستقیم حین حمله است و محور افقی، میزان پاس براساس هر دنباله یا سکانس است
حضور نیس در این نمودار نشان می‌دهد نیسِ گالتیه تیمی بود که با حوصله بازی می‌کرد و ضمن ارسال حدودا 3.7 پاس در هر سکانس، حدودا 1.4 متر بر ثانیه حین حمله سرعت داشت
این یعنی نیس در کنار آنژه، لیل و کلرمون یکی از تیم‌های متعادل فوتبال فرانسه بود؛ جایگاه پاری سن ژرمن پوچتینو نشان می‌دهد آن‌ها در هرسکانس حدودا 5.3 پاس داده‌اند و سرعت کمی داشته اند

به دنبال پیوستن لوئیس کامپوس به کادر مدیریتی پاری سن ژرمن، او تصمیم گرفت کریستوف گالتیه، همکار سابقش در لیل را روی کار بیاورد. این سرمربی فرانسوی تصمیم گرفت قراردادی دو ساله با پی‌اس‌جی امضا کند و پاریسی‌ها یک تحول کلی را در دستور کار قرار داده‌اند. ناصر الخلیفی علنا در رسانه‌ها تایید کرده انتصاب گالتیه به عنوان سرمربی پاری سن ژرمن، پایان عصر ریخت‌وپاش‌های بی‌رویه در این باشگاه است. با این‌حال آیا گالتیه می‌تواند هویت تاکتیکی مد نظرش در تیمی که پر از ستاره‌های بزرگ است را پیاده‌سازی کند؟ انتظار می‌رود گالتیه در فصل پیش‌رو در پاری سن ژرمن از سیستم 2-4-4 خود استفاده کند. البته در این صورت علامت سوال‌هایی درباره آینده نیمار در پایتخت فرانسه ایجاد می‌شود. بعید به‌نظر می‌رسد این مهاجم 30 یاله فرانسوی در چنین سیستمی جا بیفتد. با این‌حال، تمام نشانه‌ها در پیش‌فصل نشان می‌دهد پاری سن ژرمنِ گالتیه قرار است از سیستم 2-1-4-3 استفاده کند.

کریستوف گالتیه، ششمین سرمربی دوران ریاست ناصر الخلیفی در پاری سن ژرمن

دایره‌های سفید و قرمز، جایگاه شوت‌هایی است که به سوی دروازه پاری سن ژرمن در فصل 22-2021 لیگ فرانسه زده شده است
27 شوت از 323 شوت گل شدند و مجموع xG این شوت‌ها 35 بوده است
میانگین xG این 323 شوت، 0.11 است؛ هرچه دایره‌های تصویر بزرگ‌تر باشند، میزان xG آن‌ها بیش‌تر است

مدیران پاری سن ژرمن امیدوارند گالتیه بتواند دفاع تیم را درست کند. در فصل گذشته لیگ فرانسه، پاری سن ژرمن در جریان بازی 323 شوت به‌سوی دروازه‌اش آمد که این بیش‌ترین میزان میان هفت صدرنشین لیگ‌های بزرگ اروپا بود. میزان xG دریافتی پاری سن ژرمن در فصل گذشته 35 بود و این در حالی رقم خورد که لیل رده دهمی، 31.4 xG مقابل دروازه‌اش آمد! استفاده از خط دفاعی سه نفره می‌تواند ثبات بیش‌تری به ترکیب پی‌اس‌جی اضافه کند. این درحالی است که پاری سن ژرمن دو تن از تهاجمی‌ترین وینگ‌بک‌های اروپا یعنی اشرف حکیمی و نونو مندس را در اختیار دارد.
آمدن کریستوف گالتیه به پاری سن ژرمن باعث تعجب بسیاری از فوتبال‌دوستان شد. اعتبار او پس از فصلی سخت در نیس، کمی خدشه‌دار شد و رسانه‌های فرانسوی به اصالت او در شهر مارسی پرداختند. سرمربی جدید پاریسی‌ها قرار است سبکی کاملا متفاوت از آن‌چه که هواداران پی‌اس‌جی به آن عادت داشتند را پیاده کند. شاید این خیلی جذاب به‌نظر نرسد اما ممکن است شیوه کاری کریستوف گالتیه، راه‌حلی برای رسیدن پاری سن ژرمن به رویای دیرینه‌اش باشد.

یادداشت لوک بیسِت برای TheAnalyst

اخبار داغ 

پوگبا نمی خواهد جام جهانی را از دست بدهد؛ او درمان ریسکی را انتخاب می کند؟ هالک قلابی؛ پدیده ای غریب در بی آبرویی، حقارت و خفت تصاویر لو رفته از پیراهن اول تیم ملی آلمان در جام جهانی 2022 خودزنی به شیوه 58 سال قبل؛ وقتی 6 بازیکن تیم ملی حذف شدند!

منبع: طرفداری

کلیدواژه: سرمربی فرانسوی کریستوف گالتیه پاری سن ژرمن نشان می دهد سرمربی گری لیگ فرانسه فصل گذشته دروازه اش پی اس جی سن اتین هم چنین بیش تر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tarafdari.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «طرفداری» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۵۱۹۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گل دوم عثمان دمبله به لوریان روی حرکت تکنیکی زیبا و پاس کیلیان ام باپه (لوریان 0-3 پاری سن ژرمن)

پاری سن ژرمن با کسب بردی پر گل مقابل لوریان، حالا در یک قدمی کسب دوازدهمین قهرمانی خود در لیگ فرانسه قرار گرفته است. گل سوم پاری سن ژرمن روی حرکت انفرادی زیبای ام باپه خلق شد.

دانلود (11.2MB)

دیگر خبرها

  • ساعت پخش بازی پاری‌سن‌ژرمن و لوآور امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • توصیه موسیالا به امباپه: به بایرن بیا!
  • خلاصه بازی لوریان ۱ - ۴ پاری‌سن‌ژرمن + ویدئو
  • موناکو، PSG را یک هفته دیگر در انتظار قهرمانی گذاشت
  • آتش بازی دمبله و امباپه در لوشامپیونه؛ پاریس به قهرمانی نزدیک و نزدیک ‌تر شد
  • پاری‌سن‌ژرمن برد و در آستانه قهرمانی قرار گرفت
  • گل های بازی لوریان ۱-4 پاری سن ژرمن (لوشامپیونه فرانسه 2023/24)
  • گل دوم عثمان دمبله به لوریان روی حرکت تکنیکی زیبا و پاس کیلیان ام باپه (لوریان 0-3 پاری سن ژرمن)
  • لوریان ۱-4 پاری سن ژرمن؛ جام به پاریسی‌ها چشمک زد
  • ساعت پخش زنده بازی پاری سن ژرمن و لوریان + پخش آنلاین