Web Analytics Made Easy - Statcounter

روزنامه جوان نوشت: دو هفته پیش بود که جمله‌ای از کمال خرازی پیرامون توانایی ساخت بمب اتم توسط ایران، موجب جنجال رسانه‌های ضدایرانی شد. کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی سیاست خارجی ایران به الجزیره گفته بود: «بر کسی پوشیده نیست که ما توانایی فنی تولید بمب اتم را داریم، ولی تصمیمی برای این کار نداریم.» او اضافه کرده بود: «ما میزان غنی‌سازی اورانیوم خود را از ۲۰درصد به ۶۰درصد رسانده‌ایم و به راحتی می‌توانیم آن را به ۹۰‌درصد برسانیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

» بی‌بی‌سی فارسی در واکنشی بیان چنین موضعی از مقامات ایران در یک رسانه بین‌المللی را برای «اولین بار» و اصل موضع را هم «کم‌سابقه» خواند.

نکته دیگری که مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت، واکنش مقامات رژیم‌صهیونیستی به این اظهارات خرازی بود. روزنامه تایمز اسرائیل گزارش داد که آویو کوخاری، رئیس ستاد کل ارتش این رژیم، چند ساعت پس از انتشار سخنان خرازی گفته که «آماده بودن گزینه نظامی علیه برنامه اتمی جمهوری اسلامی ایران، یک تعهد اخلاقی و یک وظیفه امنیت ملی برای اسرائیل است.»

به فاصله کمی پس از موضع‌گیری صریح خرازی که عنوان «مشاور آیت‌الله خامنه‌ای» در مورد او در این رسانه‌ها برجسته شده بود، محمدجواد لاریجانی در شبکه ۲ سیما گفت: «ایران طبق فتوای رهبری اجازه ندارد به دنبال تولید سلاح‌های کشتار جمعی باشد، اما اگر بخواهیم این کار را انجام دهیم، کسی نمی‌تواند جلوی آن را بگیرد.»

حالا رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، همان موضع خرازی را تکرار کرده است. محمد اسلامی در گفتگو با فارس، به تعامل سازمان انرژی اتمی ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اشاره و مسئله توانایی ایران در مسائل هسته‌ای را گوشزد کرده است: «تعامل سازنده سازمان انرژی اتمی با آژانس برقرار و هیچ خللی در این تعاملات به وجود نیامده است، زیرا تمام ظرفیت‌های ما بر اساس معاهده ان‌پی‌تی و پادمان تحت نظارت آژانس در حال انجام است.

فلسفه وجودی برجام این بود که به تمام سؤالات واهی که به جمهوری اسلامی ایران نسبت داده می‌شد، پاسخ داده شود، از این رو در برجام اینگونه توافق شده بود که ایران ظرفیت خود را محدود کند و نظارت روی فعالیت هسته‌ای خود را به صورت شدید بپذیرد تا این اتهامات واهی برطرف شوند. در برجام تمام اتهامات واهی که بر اساس پی‌ام‌دی علیه ایران مطرح شده بود، بسته شده است.

اکنون طرف غربی بعد از خارج شدن از برجام برای اینکه بخواهد دوباره به برجام بازگردد، مجدداً اتهامات واهی را که در گذشته مطرح کرده بود، مطرح می‌کند. این اتهامات از سوی منافقین و رژیم‌صهیونیستی نشئت می‌گیرد و حدود ۲۰سال است این موضوعات واهی را بیان می‌کنند. این برای ما قابل قبول نیست که دوباره با چنین اتهامات واهی ایران را تحت فشار قرار دهند، از این رو تصمیم گرفته شد تمام دوربین‌های برجامی خاموش شوند تا طرف مقابل متوجه شود آن اتهامات واهی مجدد را نباید مطرح کند، زیرا سالیان قبل پرونده آن بسته شده است.

اگر اراده‌ای در طرف مقابل برای بازگشت به برجام وجود دارد، نباید چنین اتهامات واهی را که پرونده آن بسته شده است، مطرح کنند و اگر که نمی‌خواهند به برجام بازگردند، وقت طرفین را نگیرند. همانطور که آقای خرازی مطرح کردند، ایران توان فنی ساخت بمب اتمی را دارد، ولی چنین برنامه‌ای در دستور کار نیست، اما نکته حائز اهمیت این مورد است که از سوی رژیم‌صهیونیستی این اتهامات و فضاسازی‌های غلط برای فریب افکار عمومی با پشتیبانی جبهه مخالف انقلاب اسلامی در حال مطرح شدن است. شاید مزاحمت‌هایی برای ایران داشته باشند، اما به نتیجه نمی‌رسند، زیرا ایران راه و رسم آن را یافته و در حال پیشبرد برنامه‌های خود است.»

نمایندگان مجلس می‌خواهند سند جامع انرژی هسته‌ای «قانون» شود

محمد اسلامی همچنین پس از نشست دیروز کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با وی گفت: «سازمان انرژی اتمی در راستای منویات رهبر معظم انقلاب و برنامه‌های دولت سیزدهم، سند جامع انرژی هسته‌ای را تدوین کرد و در ۲۰فروردین ماه امسال رونمایی شد. همزمان تکلیفی در قانون بودجه۱۴۰۱ توسط نمایندگان در بند (ن) تبصره ۱۵ درج شد که بر اساس آن سازمان انرژی اتمی را مأمور کرد سند جامع و نقشه راه توسعه صنعت هسته‌ای کشور را در افق ۵۰ساله تدوین کند و دولت هم آن را حداکثر تا پایان امسال به تصویب برساند.

در این نشست بیشتر اهداف کمی مدنظر نمایندگان بود و آن‌ها این دیدگاه را دارند که سند به قانون تبدیل شود، به گونه‌ای که در تغییر دولت‌ها، روند توسعه هسته‌ای کشور آسیب نبیند. سازمان انرژی اتمی توسعه برق هسته‌ای، توسعه کاربرد پرتوها، رادیوداروها، حفاظت برابر اشعه و همچنین توسعه زیرساخت‌ها و شتاب‌بخشی به آن‌ها را در برنامه دارد. سازمان می‌خواهد تأثیر فناوری هسته‌ای بیشتر از گذشته در زندگی مردم به صورت ملموس پدیدار شود.»

منبع: فرارو

کلیدواژه: روزنامه جوان سازمان انرژی اتمی سازمان انرژی اتمی اتهامات واهی هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۵۲۸۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رقابت چین و هند برای نفوذ به بخش انرژی سریلانکا

سینوپک در راستای رقابت چین با هند که به تقویت روابط انرژی و اتصالات زیرساخت با سریلانکا چشم دوخته است، مطالعات امکان‌سنجی برای ساخت یک یا ۲ پالایشگاه در سریلانکا را در ژوئن تکمیل می‌کند.

به گزارش ایسنا، «شرکت نفت و شیمیایی چین» (سینوپک) که بزرگترین پالایشگر نفت در جهان است، به برنامه‌هایش برای ساخت نخستین پالایشگاه خود در خارج از چین، سرعت بخشیده است.

چین و هند هر دو در حال رقابت برای تقویت حضور انرژی خود در سریلانکا برای تحویل سوخت به این کشور هستند که تنها یک پالایشگاه با ظرفیت پالایش روزانه حدود ۳۸ هزار بشکه نفت دارد و آن هم در دهه ۱۹۶۰ توسط ایران ساخته شده است.

منابع ارشد صنعت، هفته جاری به رویترز گفتند: سینوپک اکنون به تکمیل مطالعات امکان سنجی خود در مورد ساخت یک پالایشگاه به ظرفیت ۱۶۰ هزار بشکه در روز یا دو تاسیسات به ظرفیت ۱۰۰ هزار بشکه در روز در بندر هامبانتوتا که توسط چین اداره می‌شود، نزدیک است. به گفته این منابع، این پروژه در سریلانکا، اولویت اصلی سینوپک است.

کانچانا ویجسکرا، وزیر نیرو و انرژی سریلانکا، در اواخر سال ۲۰۲۳ اعلام کرد دولت سریلانکا، قراردادی را با سینوپک تائید کرده است تا این غول چینی وارد ساخت یک پالایشگاه جدید نفت و مرکز پردازش محصولات مرتبط در هامبانتوتا شود.

مقامات سینوپک طی ماه گذشته، درباره پالایشگاه جدید پیشنهادی بحث و اشاره کردند که این غول چینی، تصمیم گرفته است ظرفیت پالایشگاه را نسبت به پیشنهاد و سرمایه‌گذاری اولیه، دو برابر کند. وزیر انرژی سریلانکا گفت: این شرکت چینی قصد دارد قراردادهای این پروژه را امضا کرده و کار را تا ژوئن سال ۲۰۲۴ آغاز کند. سینوپک درباره مسائل مربوط به تامین آب و برق و اختصاص زمین برای پالایشگاه جدید، با مقامات مربوطه گفتگو کرده است.

پروژه پالایشگاه در سریلانکا از سوی بزرگترین پالایشگر جهان، اقدامی در جهت تضمین بازارهای بیشتر در خارج از چین است. یکی دیگر از اولویت‌های اصلی سینوپک، توسعه برنامه ریزی شده پالایشگاه ینبع با یک مجتمع پتروشیمی در عربستان سعودی است که در آنجا شرکای سرمایه گذاری مشترک سینوپک شامل آرامکو و سابک، در حال بررسی ایده اضافه کردن یک مجتمع پتروشیمی جدید هستند که با پالایشگاه موجود، ادغام می‌شود.

اگر پروژه سینوپک در سریلانکا به سرانجام برسد، اولین پالایشگاه با مالکیت کامل این غول انرژی چینی در خارج از چین خواهد بود.

سینوپک در سال گذشته، توافقنامه‌ای را با هیئت سرمایه گذاری سریلانکا، برای راه اندازی و اداره جایگاه‌های توزیع سوخت در سریلانکا امضا کرد. این غول چینی ۱۰۰ میلیون دلار در این پروژه سرمایه‌گذاری کرده است که شامل واردات، ذخیره سازی و فروش سوخت می‌شود.

سینوپک و چین با هند رقابت خواهند کرد که به تقویت روابط انرژی و پیوندهای زیرساختی خود با سریلانکا چشم دوخته است.

وزیر انرژی سریلانکا در فوریه سال ۲۰۲۴، با مدیران شرکت دولتی «ایندین اویل» درباره پیشنهاد دولت هند برای یک خط لوله محصولات نفتی که ناگاپاتینام در هند را به پایگاه ذخایر ترینکوماله در ساحل شرقی سریلانکا و کولومبو متصل می‌کند، مذاکره کردند.

این مقام سریلانکایی خاطرنشان کرد: مطالعات فنی، تحلیل‌های بازار تقاضا، تحلیل‌های مالی و مدل‌های تجاری برای تصمیم‌گیری درباره مکانیزم خط لوله محصول احتمالی، انجام خواهد شد.

 یک مقام هندی آگاه به رویترز گفت: هند و سریلانکا پیشرفت قابل توجهی در مذاکرات داشته‌اند و به دنبال انعقاد هرچه سریع‌تر قرارداد یا توافق رسمی در خصوص خط لوله احتمالی هستند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، هند همچنین در ساخت نیروگاه‌های انرژی تجدیدپذیر از جمله «پروژه خورشیدی کوه زمینی سامپور» مشارکت دارد که یک پارک خورشیدی برنامه ریزی شده بوده و با جوینت ونچر بین شرکت NTPC هند و سریلانکا توسعه یافته است. این پروژه تا مرحله درخواست پیشنهاد پیش رفته است و پس از ارزیابی این درخواست، مذاکرات برای قرارداد خرید نیرو برای فاز اول ۵۰ مگاواتی از پارک خورشیدی ۱۲۰ مگاواتی آغاز خواهد شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سفر «گروسی» به ایران را تأیید کرد
  • «گروسی» به ایران می‌آید
  • «رافائل گروسی» به ایران سفر می کند
  • کمالوندی: گروسی هفته آینده به ایران سفر می‌کند
  • روسیه در آستانه ساخت اولین نیروگاه هسته‌ای ازبکستان
  • خورشید: ساختار و چرخه حیات تنها ستاره منظومه شمسی
  • رقابت چین و هند برای نفوذ به بخش انرژی سریلانکا
  • وزارتخانه‌های نیرو، ارتباطات و سازمان انرژی اتمی پیشتاز صدور به موقع مجوز‌ها
  • گسترش همکاری‌های سازمان ثبت و سازمان انرژی هسته‌ای
  • صفحه نخست روزنامه‌های استانی - یکشنبه ۹ اردیبهشت