Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-29@13:58:21 GMT

آیا به زودی با طاسی خداحافظی خواهیم کرد؟

تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۵۵۵۳۳

آیا به زودی با طاسی خداحافظی خواهیم کرد؟

محققان دانشگاه کالیفرنیا در آمریکا ماده شیمیایی را کشف کردند که تقسیم و مرگ سلول‌های فولیکول مو را کنترل می‌کند. این کشف ممکن است راه را برای درمان ریشه‌ای طاسی و همچنین تسریع بهبود زخم هموار کند، زیرا فولیکول‌های مو منبع سلول‌های بنیادی هستند.

هر سلول در بدن از زمان رشد خود در مرحله جنینی نقش خاصی را ایفا می‌کند و این نقش در طول زندگی ثابت می‌ماند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به عنوان مثال، یک سلول عصبی نمی‌تواند به سلول خونی تبدیل شود، در حالی که سلول‌های بنیادی مانند صفحات سفیدی هستند که می‌توان اطلاعات سلولی را روی آن‌ها نوشت و به هر نوع سلولی تبدیل کرد. این خاصیت تطبیقی ​​به سلول‌های بنیادی توانایی ترمیم و التیام بافت‌ها و اندام‌های مختلف بدن را می‌دهد.

کیشوان وانگ، بیولوژیست و یکی از نویسندگان مطالعه می‌گوید: "ایده درمان سریع زخم‌هایی که در فیلم‌های علمی تخیلی ظاهر می‌شود، توسط سلول‌های بنیادی قابل دستیابی است. "

وانگ افزود: «تحقیقات ما به درک عمیق‌تری از رفتار سلول‌های بنیادی اجازه می‌دهد تا بتوانیم آن‌ها را کنترل کرده و برای درمان زخم‌ها از آن‌ها استفاده کنیم».

اگرچه کبد و معده می‌توانند سلول‌های خود را در هنگام آسیب بازسازی کنند، اما محققان مطالعات خود را بر روی فولیکول مو متمرکز کردند، زیرا این تنها عضوی در بدن است که خود را به طور مداوم و بدون آسیب تولید می‌کند.

محققان اثر پروتئین خاصی به نام "TGF-بتا" را در کنترل تقسیم سلول‌های خاص در فولیکول‌های مو، از جمله سلول‌های بنیادی برای تشکیل سلول‌های جدید یا مرگ، که باعث مرگ کل پیاز مو می‌شود، کشف کردند.

وانگ گفت: پروتئین دو نقش متناقض دارد، به فعال شدن برخی از سلول‌ها برای ادامه فعالیت و سرزندگی کمک می‌کند، یا روند مرگ سلولی را تنظیم می‌کند. نقش پروتئین بر اساس کمیت آن تعیین می‌شود، زیرا تولید کم آن در سلول باعث تحریک تقسیم آن می‌شود و تولید بیش از حد آن منجر به مرگ سلول می‌شود.

هنوز هیچ کس علت دقیق مرگ سلولی را نمی‌داند و برخی فرضیه‌ها می‌گویند که این یک ویژگی ارثی مانند از بین رفتن خز بدن حیوانات در تابستان است.

وانگ توضیح داد: "حتی زمانی که پیاز مو خود را از بین می‌برد، ذخیره‌ای از سلول‌های بنیادی را پشت سر می‌گذارد. هنگامی که این سلول‌ها سیگنال رشد را دریافت می‌کنند، تقسیم می‌شوند، سلول‌های جدید می‌سازند و به یک فولیکول موی جدید تبدیل می‌شوند."

اگر محققان بتوانند مکانیسم تعامل پروتئین با ژن‌ها را تعیین کنند، می‌توان از آن برای فعال کردن سلول‌های بنیادی و تولید مجدد فولیکول‌های مو استفاده کرد و به مشکل طاسی پایان داد.

منبع: ارم نیوز

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی کلينيک

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: طاسی فولیکول مو سلول های بنیادی سلول های بنیادی مرگ سلول سلول ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۵۵۵۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فناوری مشاهده درون سلول‌های سرطانی ابداع شد

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اینترستینگ اینجینیرینگ، گروهی از محققان به سرپرستی دانشگاه ساری در انگلیس تلاش کرده اند محتوای چربی (لیپیدها) موجود در سلول‌های سرطانی را مشاهده و مطالعه کنند. 

این فناوری نوین با همکاری پژوهشگران دانشگاه کالج لندن، شرکت داروسازی GSK و شرکت‌های «یوکوگاوا» «Yokogawa» و «سایکس» «Sciex» توسعه یافته است.

نظارت بر محتوای چربی

لیپید‌ها اجزای مهمی در سلول‌ها هستند و به سلول‌های سرطانی اجازه رشد، تکثیر و متاستاز را می‌دهند.

پژوهشگران از سامانه تک سلولی شرکت یوکوگاوا موسوم به SS۲۰۰۰ استفاده و سلول‌های سرطانی منفرد را از یک ظرف کشت شیشه‌ای نمونه برداری کردند. این سامانه‌ی نوآورانه، سلول‌های زنده منفرد را با استفاده از لوله‌های کوچک استخراج می‌کند و امکان بررسی دقیق را فراهم می‌آورد.

عرض این لوله‌ها به سختی ۱۰ میکرومتر یعنی نصف قطر نازک‌ترین موی انسان است.

در گام بعدی، محققان با رنگ آمیزی این سلول‌ها با رنگ فلورسنت، توانستند قطرات لیپید را در طول آزمایش بررسی کنند. آنها سپس با سایکس برای ایجاد یک رویکرد جدید طیف سنجی جرمی همکاری کرده و توانستند لیپید‌ها را شکسته و ساختار واقعی سلول را مشخص کنند.

کل این فرآیند به مشاهده چگونگی تکامل سلول‌های سرطانی در پاسخ به تغییرات محیط اطراف منجر شد.

مجریان این مطالعه از دانشکده شیمی و مهندسی شیمی دانشگاه ساری می‌گویند مشکل سلول‌های سرطانی این است که «هیچ دو سلولی شبیه هم نیستند» و همین موضوع طراحی یک درمان مطلوب را سخت‌تر می‌کند، زیرا برخی از سلول‌ها همیشه بیش از سایرین در مقابل درمان مقاومت می‌کنند.

با این حال، همیشه ثابت شده مطالعه سلول‌های زنده با جزئیات کافی برای درک واقعی ساختارشان پس از خارج کردن آنها از محیط طبیعی، دشوار است.

به همین دلیل نمونه برداری سلول‌های زنده زیر میکروسکوپ و بررسی یک به یک محتوای چربی آنها برای محققان همیشه جذاب و هیجان انگیز بوده است.

دانشمندان همچنین از این رویکرد جدید برای مطالعه مولکول‌های چربی لیپید‌ها در چندین سلول سرطانی استفاده کردند. جالب است که محققان تفاوت‌هایی را در ویژگی‌های لیپیدی سلول‌های مختلف شناسایی کردند.

مجریان این پژوهش ادعا می‌کنند روش آنها راه را برای مطالعه سلول‌های سرطانی با جزئیاتی که قبلا دیده نشده هموار می‌کند. یک روز، ممکن است بتوان نحوه تعامل تک سلول‌های سرطانی را با سلول‌های اطرافش مشاهده کرد؛ پیشرفتی که به ارائه درمان‌های جدید و هدفمندتر منجر خواهد شد.

این شیوه فناورانه می‌تواند شناخت ارزشمندی از چگونگی پاسخ انواع سرطان به درمان‌ها ارائه داده و به پزشکان در درک تاثیر پرتو درمانی سلول‌ها کمک کند، به ویژه اینکه چگونه برخی از سلول‌های سرطانی در برابر پرتودرمانی مقاومت می‌کنند؛ مقاومتی که می‌تواند منجر به عود سرطان شود.

این یافته‌ها در مجله Analytical Chemistry منتشر شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • خداحافظی شوکه کننده سلنا گومز با ۴۲۹ میلیون کاربر
  • خداحافظی سلنا گومز با ۴۳۰ میلیون کاربر
  • ۳ عنوان نشریه دانشگاه قم به ISC ورود پیدا کرد
  • در چه سنی میزان باروری زنان به انتها می‌رسد؟
  • شاهد تحول فن‌آورانه در حوزه حکمرانی فرهنگی خواهیم بود
  • تقسیم عشق در زندگی زوج مبتلا به «ای‌ال‌اس»/بیماری جزیی از زندگیست
  • مکملی که ریزش مو را درمان می‌کند
  • افزایش ۳۰ درصدی ذخیره خون بند ناف نوزاد در هرمزگان
  • فناوری مشاهده درون سلول‌های سرطانی ابداع شد
  • آیا کندن موی سفید باعث زیاد شدن آن میشود؟