Web Analytics Made Easy - Statcounter

در این ایام مرکزیت عزاداری ملی وجود ندارد. حتی در جایی مثل مشهد که مدفن امام معصوم علیه السلام قرار دارد، عاشورا از شلوغ ترین ایام آن مرقد مطهر نیست. عاشورا چون یک مساله مورد قبول نسبی همه است و امکان پردازش تصویری دارد، در هرجای کشور مراسم ویژه دارند.

به همین دلیل مردم در هر جا که هستند، برنامه ریزی می کنند تا در عاشورا به شهر و یا روستای خود بروند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این ویژگی در میان کل مراسم ملی و مذهبی اختصاص به عاشورا دارد. بنا بر این به جاست گفته شود عاشورا و مراسم محرم علاوه بر جنبه مذهبی، بخشی از فولکلور مناطق مختلف در کشور شده است.

در این مراسم دینی فولکلوری بیشترین تفاوت های منطقه ای در استانهای مختلف وحتی در شهرها و روستاهای گوناگون بر اساس نام واحد حسین که عالم همه دیوانه اوست اتفاق می افتد. سینه زنی جنوبی خود یک تصویر سازی از واقعه عاشوراست که در همه جهان بیننده می تواند داشته باشد. با حرکات موزون و نوحه های اهنگین و صداهای زیبا، با لهجه شیرین جنوبی.

گِل مالی لرستانی ها و مراسم بسیار سنگین آماده سازی آن و گِل بستن همه در روز عاشورا و عزاداری لری که با سر وصورت گِلی انجام میشود فقط اختصاص به لرها دارد و کمتر نحله ای از لرها به آن بی توجهی میکنند، جلوه های ویژه ای است که وقتی به فیلم کشیده می شود، علاوه بر جنبه مذهبی، رنگ تصویری مهمی دارد.

مراسم نخل برداری در استان یزد و یا شیوه منظم سینه زنی آنان که هرساله در مسجد حظیره اجرا می شود نیز منحصر به فرد است. در مورد همه روستاها و شهرستانها کم وبیش می توان ویژگی مراسم محرم بر شمرد.

بازگشت سالانه اکثریت جامعه به مرکز تولدشان و احیای این فولکلور مذهبی نشانه این است که مذهبدر لایه های عمیقتر از اعتقادات جاری در جان ودل مردم نفوذ داردو هویت ملی ومنطقه ای پیدا کرده است.

ادعای نادرستی نیست اگر گفته شود امام حسین ومراسم محرم وعاشورا نخ تسبیحی فولکلوریک ایران است که حتی پیروان سایر ادیان ومذاهب را هم در بر میگیرد. مهم تر اینکه این فرهنگ دینی و اجتماعی ریشه در تاریخ دارد و حکومت ها - چه حکومت جمهوری اسلامی و چه ایام حکومت پهلوی وچه مبلغان امروزی نفرت از دین خیلی اثر مثبت یا منفی براین فرهنگ نتوانسته اند بگذارند.

* منتشر شده در سایت جماران/ سه‌شنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۱

کد خبر 1657976

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: محرم عزاداری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۵۶۱۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مکتب جعفری شیراز میزبان پیرغلامان اهلبیت

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، طبق رسم و سنت هفتاد ساله، پیرغلامان اهلبیت، بازاریان و هیات مذهبی شیراز در سالروز شهادت امام جعفر صادق علیه السلام در مسجد مکتب جعفری به عزاداری پرداختند.
بانی این مراسم گفت: در مراسم امروز ابتدا دعای ندبه و زیارت جامعه قرائت شد و سپس مداحان در سوگ شهادت امام جعفر صادق به مدیحه سرایی پرداختند.
شهدوشت شیرازی افزود: تلاش می‌کنیم این مسیر هفتاد ساله را نسل به نسل منتقل کنیم و ادامه دهنده این سنت مذهبی باشیم.
امام جعفر صادق (ع) ۲۵ شوال سال ۱۴۸ هجری قمری در سن ۶۵ سالگی به دستور منصور دوانیقی (خلیفه عباسی) به شهادت رسید.
مدفن مطهر این امام معصوم (ع) در قبرستان بقیع در مدینه منوره است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • برگزاری مراسم عزاداری شب شهادت امام جعفر صادق(ع) در ارومیه
  • برپایی مراسم عزاداری و دسته روی در کربلای معلی
  • مراسم عزاداری شهادت امام جعفر صادق(ع) برگزار می‌شود
  • گردهمایی عزاداران در حرم حضرت عبدالعظیم (ع)
  • مکتب جعفری شیراز میزبان پیرغلامان اهلبیت
  • گردهمایی عزاداران در حرم حضرت عبدالعظیم
  • اولویت مجلس خدمتگزاری به بخش مالی اقتصاد باشد
  • برگزاری مراسم شهادت امام جعفر صادق (ع) در ۲۷ بقعه متبرکه
  • اعزام ۲۵۰۰ لرستانی به مراسم بزرگداشت ارتحال امام خمینی(ره)
  • برگزاری مراسم تجلیل از ورزشکاران آذربایجان شرقی