Web Analytics Made Easy - Statcounter

با فعال شدن سامانه بارشی در کهگیلویه و بویر احمد موجب مسدود شدن برخی از راه‌های ارتباطی شد و همچنین خساراتی به زیرساخت‌های عمرانی، اقتصادی و کشاورزی استان وارد شده است.

به گزارش گروه استان‌های خبرگزاری دانشجو، بارش باران‌های شدید و به راه افتادن سیل در کشور خسارت‌های مالی و جانی فراوانی به جای گذاشته؛ بر اساس اعلام آمارهای رسمی جان باختگان این سیل در سراسر کشور در حال افزایش است و تاکنون دست‌کم ۷۶ نفردر اثر سیل جان باختند و ۱۶ نفر مفقود شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


با فعال شدن سامانه بارشی در کشور استان کهگیلویه و بویراحمد با توجه به موقعیت جغرافیایی در روز‌های اخیر شاهد بارش‌های سیل آسا بوده است. بارش شدید در این استان موجب مسدود شدن برخی از راه‌های ارتباطی شد و همچنین خساراتی به زیرساخت‌های عمرانی و اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد وارد کرد.


تا پایان هشدار قرمز هواشناسی در کنار مردم هستیم


علیرضا نیکروز، مدیرکل مدیریت بحران استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به احتمال ادامه دار بودن بارش‌های مونسونی در سطح استان می‌گوید: مسئولان، فرمانداران و مدیران دستگاه‌های اجرایی تا پایان هشدار قرمز هواشناسی تمام قد در کنار مردم آماده خدمت باشند.

 


مدیرکل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد با هشدار به مردم می‌افزاید: استان همچنان در وضعیت قرمز قرار دارد لذا مردم به توصیه‌های ستاد بحران استانداری و هواشناسی همچون گذشته توجه کافی داشته باشند؛ چرا که ساده‌انگاری به صلاح نیست. همه مردم خصوصاً عشایر و مردم روستا‌هایی که در کنار رودخانه ساکن هستند احتیاط لازم را انجام دهند.

وی ادامه می‌دهد بیشترین خسارت در حوزه کشاورزی خصوصاً مزارع پرورش ماهی، کندو‌های زنبور عسل، مزارع و شالیزار‌ها و باغات بوده است.


مدیرکل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه تمام راه‌های اصلی باز است، می‌افزاید: بخشی از راه‌های روستایی مارگون، چرام، بویراحمد، کهگیلویه و دنا به علت ریزش کوه مسدود شد بود که و راهداری و امور عشایر در حال بازگشایی راه‌ها هستند.


با وقوع سیل در استان بخش چاروسا در شهرستان کهگیلویه بود بیشترین خسارت وارده را به خود دید بخش چاروسا در شهرستان کهگیلویه بود. براثر سیل اخیر خسارت‌های فراوانی به زیر ساخت‌های شهری قلعه رئیسی وارد شد به نحوی که بسیاری از جداول و دیوار‌های حائل شهر ریزش کرد.


همچنین بر اثر سیلاب آب بیش از ۳۷ روستا قطع شد که برخه، مدیرعامل آبفای استان در سفر به قلعه رئیسی از روند کار تعمیرات می‌افزاید: بیش از ۳۷ روستا در چاروسا بر اثر سیل آب آن‌ها قطع شد که از روستای دولاب تلخ لوله‌های آب دچار شکستگی شده است.

 


برخه عنوان می‌کند لوله انتقال آب دالون و موشمی چاروسا دچار خسارت شدند که شکستگی آن‌ها برطرف شد و تمامی ۳۷ روستا از آب پایدار برخوردار شدند


خسارت سیل به کشاورزان چاروسا

در این رابطه داربام بخشدار چاروسا هم در خصوص آخرین شرایط سیل اخیر در چاروسا می‌گوید: سیل مسیر بیش از ۱۰ روستا در چاروسا را قطع کرد که با همکاری راهداری و حمل و نقل شهرستان کهگیلویه در حال بازگشایی تمامی مسیر‌ها هستیم و امیدواریم تا پایان هفته تمامی مسیر‌ها بازگشایی شود.


وی با اشاره به خسارت وارد شده به کشاورزان چاروسا می‌افزاید: با هماهنگی معاون عمرانی و مسئولان جهاد کشاورزی از کشاورزانی که خسارت به آن‌ها وارد شد درخواست کردیم که خسارات کشاورزان را دسته بندی و به استان ارسال کنند.


داربام با بیان اینکه تاکنون میزان خسارت وارده در مراحل مختلف مشخص نیست تصریح می‌کند: بیشترین خسارت به کشاورزان چاروسا بود که کشاورزان پایین دست قلعه رئیسی و روستا‌های دره خواجه و کل بازار بیشترین خسارات وارده را داشتند.

 


انجام عملیات امداد و نجات در مناطق سیل زده

کاظم فلاحی، سرپرست جمعیت هلال احمر استان کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: در پی بارش‌های سنگین و شدید عصر دوشنبه ۱۱ مردادماه در اکثر خیابان‌ها و محلات شهرستان‌های بویراحمد و دنا و به ویژه شهر یاسوج سیل به راه افتاد و موجب آبگرفتگی بسیاری از منازل ساکنین این مناطق شد.


فلاحی بیان می‌کند: بلافاصله از سوی همه دستگاه‌های عضو کارگروه امداد و نجات و نهاد‌های خدمت‌رسان عملیات امداد و تخلیه آب از سطح معابر و منازل آغاز شد که در همین راستا امدادگران جمعیت هلال احمر شهرستان‌های بویراحمد و دنا موفق به پوشش امدادی ۱۳۵ منزل مسکونی و تخلیه آب گرفتگی از آن‌ها شدند.


سرپرست جمعیت هلال احمر استان کهگیلویه و بویراحمد ابراز می‌کند: همانطور که قبلاً هشدار‌های مکرر از سوی مدیریت بحران و دستگاه‌های خدمت رسان داده شده بود لازم و ضروری است در مواقع شروع بارش‌های اینچنینی و احتمال زیاد جاری شدن سیل مردم در معابر و مسیر عبور آب قرار نگیرند.


فلاحی تاکید می‌کند: در اکثر ویدئو‌هایی که درفضای مجازی منتشر می‌شود شاهد آن هستیم که افرادی به دلیل هیجانات ناشی از وقوع سیل در مسیر پرخطر سیلاب اقدام به تهیه ویدئو می‌کنند که خود و دیگران را نیز به خطر می‌اندازند لذا باز هم از هم استانی‌های عزیز تقاضا داریم در مکان‌های امن و دور از مسیل قرار گیرند.

 


با وجود اینکه سیل اخیر در استان خسارت‌های زیادی به بار آورد، در اثر این بارش‌های شدید بیش از هفت میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب آب وارد مخزن سد کوثر در گچساران شده است.


به گفته اکبر خدری مدیر اداره بهره برداری و نگهداری سد کوثر گچساران، رهاسازی ۲۰ میلیون متر مکعب آب از سد کوثر برای خوزستان با دبی ۳۰ متر مکعب بر ثانیه قبل از بارندگی‌های چند روز گذشته در حال انجام بود که با شروع بارندگی‌های اخیر برای تامین همزمان آب آشامیدنی خوزستان و مهار سیلاب این میزان دبی به پنج متر مکعب بر ثانیه تبدیل شد.


شنیده‌ها حاکی از این است که در بارندگی‌های سیل آسا تابستانه گچساران با توجه به هشدار‌های لازم در بالادست سد کوثر هیچ گونه مشکلی برای کشاورزان این مناطق بوجود نیامده و تعدادی از زمین‌های کشاورزی در حوزه پایین دستی این سد به دلیل فعال شدن چند دره فصلی دچار آبگرفتگی و خسارت شدند که هیچ گونه ارتباطی با سد کوثر ندارد.


میزان ورودی آب در سال آبی جاری به سد کوثر ۲۹۵.۷۷ میلیون متر مکعب بوده در حالی که در مدت مشابه سال گذشته ۳۳۶.۶میلیون متر مکعب بوده است. هم اکنون دبی خروجی کل سد کوثر ۱۴.۲۳متر مکعب بر ثانیه و دبی ورودی ۱۱.۱۴ متر مکعب بر ثانیه است. سد کوثر آب آشامیدنی ۲۰ شهر و ۲ هزار روستا در استان‌های جنوبی کشور شامل کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، خوزستان، هرمزگان و فارس را تأمین می‌کند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: سیل کهگیلویه و بویر احمد سیل مدیریت بحران استان کهگیلویه و بویراحمد استان کهگیلویه و بویراحمد کهگیلویه و بویراحمد متر مکعب بر ثانیه میلیون متر مکعب مدیریت بحران بحران استان سد کوثر اثر سیل وارد شد راه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۵۸۳۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۶ طرح ارتباطی در کهگیلویه و بویراحمد در دست اجرا

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات این استان گفت: در مدت ۲ سال اخیر، بیش از ۳۰۰ طرح ارتباطی در استان اجرا شده و ۱۶ طرح بزرگ نیز در دست اجرا هستند که با اجرای این ۱۶ طرح کهگیلویه و بویراحمد به استان سبز تبدیل می‌شود. محمود رادمنش تاکید کرد: افزون بر ۱۱ هزار میلیارد ریال اعتبار در سال ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ در زمینه اجرای فیبر نوری استان پیش‌بینی شد. وی ادامه داد: در ۳۰ ماه اخیر ۳۰۰ کیلومتر فیبر نوری اجرایی و مصوبه اجرای یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر نیز گرفته شد. مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: چنانچه این طرح اجرایی شود ظرفیت شبکه در استان ارتقا پیدا می‌کند، سرعت افزایش و پایداری شبکه بهبود می‌یابد. رادمنش بیان کرد: به دلیل شرایط توپوگرافی کهگیلویه و بویراحمد اجرایی کردن طرح ها سخت، و هزینه‌های هر طرح چندین برابر و کمرشکن است.

دیگر خبرها

  • ۱۶ طرح ارتباطی در کهگیلویه و بویراحمد در دست اجرا
  • جابه‌جایی بیش از یک میلیون تن کالا از کهگیلویه و بویراحمد
  • استخدام ۵۸۱ نفر در آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد
  • تامین ۵ هزار میلیارد ریال برای تکمیل ۶۱ طرح آبرسانی کهگیلویه و بویراحمد
  • بی بهره بودن استان از ظرفیت سدها را به رهبر انقلاب گزارش می دهیم
  • پرداخت ۴۷ میلیارد تومان خسارت بدنی به علت حوادث رانندگی در کهگیلویه و بویراحمد
  • برگزاری جشن روز معلم در دانشگاه فرهنگیان کهگیلویه و بویراحمد
  • بهره برداری از طرح آبرسانی سد کوثر به شهرستان بهمئی تا آبان ماه
  • آغاز کوچ عشایر به مناطق ییلاقی کهگیلویه و بویراحمد
  • اولین دستگاه رادیو تراپی وارد کهگیلویه و بویراحمد شد