Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی رئیس پلیس فتا خراسان رضوی گفت: میزان جرایم اخلاقی سایبری در استان طی پنج ماه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است.

جواد جهان‌شیری در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص چگونگی رصد و پیگیری لایوها و فعالیت‌های غیر اخلاقی در شبکه‌های مجازی بیان کرد: در کنار مرکز فوریت‌های سایبری پلیس فتا واحد تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری نیز به صورت ۲۴ ساعته فعال است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این واحد فضای‌ مجازی با اقدامات فنی و تخصصی به منظور تامین امنیت سایبری و روانی رصد می‌شود.

وی ادامه داد: ضمن رصد مستمر و اقدامات فنی به محض مشاهده موارد و فعالیت‌های غیر اخلاقی اقدامات لازم برای پیگیری انجام می‌شود. شهروندان نیز با مشاهده صفحه‌های این‌چنینی می‌توانند با مراجعه به سایت cyberpolice.ir و بخش گزارشات مردمی لینک صفحه مورد نظر را ارسال کنند تا پلیس فتا بررسی‌های لازم را در خصوص جمع‌آوری این صفحات انجام دهد.

رئیس پلیس فتا خراسان رضوی در خصوص سازوکار این فرآیند گفت: صفحات مجرمانه و پس از آن مالک صفحه شناسایی می‌شود. اگر فرد در استان خراسان رضوی سکونت داشته باشد، پلیس امنیت اخلاقی برای دستگیری اقدام می‌کند و در غیر این صورت، پرونده به استان مربوطه ارسال می‌شود.

جهان‌شیری اظهار کرد: میزان جرایم اخلاقی سایبری در استان طی پنج ماه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است. مصادیق جرایم غیر اخلاقی انتشار اکاذیب، منتسب نمودن اعمال خلاف واقع به دیگران، نشر اکاذیب و محتوای غیر اخلاقی را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: از عمده دلایل این افزایش می‌توان به نداشتن مهارت استفاده بهینه از فضای مجازی اشاره کرد. ما نمی‌دانیم چگونه باید وقت‌مان را مدیریت کنیم و افراد با گرفتن وقت ما به درآمدزایی‌های هنگفتی می‌رسند. می‌توان با دنبال نکردن این صفحه‌ها آن‌ را منزوی کرده و افراد به اصطلاح «شاخ مجازی» را از رده خارج کرد.

رئیس پلیس فتا خراسان رضوی عنوان کرد: نباید فرهنگ را برای درآمدزایی پله کرد. کسانی که عموما در فضای مجازی به درآمدهای هنگفت می‌رسند، جهت تخریب فرهنگ چند هزار ساله ایرانی اسلامی قدم برمی‌دارند. باید بدانیم که حضور در همه چالش‌ها و صفحه‌ها به سلامت و به‌ روز بودن ما کمک نمی‌کند و تنها با دنبال نکردن این صفحه‌ها می‌توان آن‌ را منزوی و از رده خارج کرد.

جهان‌شیری در خصوص آسیب‌های لایوهای غیر اخلاقی گفت: گشت‌زنی‌های مداوم در فضای مجازی و پایش مداوم این‌گونه لایوها، بلوغ‌های زودرس، کوتاهی قد، پرخاشگری‌های عصبی و... را برای کودکان و نوجوانان به ارمغان می‌آورد.

وی با اشاره به اینکه در طول دوران کرونا دانش‌آموزان مجبور به استفاده از فضای مجازی بودند، گفت: در اوایل شیوع کرونا برخی از معلمان از شبکه‌های اجتماعی مسدود شده مانند تلگرام استفاده می‌کردند و دانش‌آموزان برای اتصال به این شبکه‌های فیلتر شده باید از فیلترشکن‌ها و یا پروکسی‌ها استفاده می‌کردند که هر دوی این‌ها دسترسی نوجوانان را به مطالب هرزه‌نگاری باز می‌کرد و موجب از بین رفتن آرامش روانی آن‌ها می‌شد.

رئیس پلیس فتا خراسان رضوی با تاکید بر لزوم نظارت‌های والدین در فضای مجازی بر کودکان گفت: خواهش ما از والدین این است که نظارت‌های درستی بر فرزندان‌شان داشته باشند. فرزندان ما از سنین پایین با فضای مجازی آشنا می‌شوند و والدین باید استفاده صحیح از فضای مجازی را به کودکان خود آموزش دهند. استفاده افراط‌گونه از فضای مجازی مخرب است. اینکه والدین تصور می‌کنند کودک‌شان در خانه نشسته، با گوشی فضای مجازی را رصد می‌کند و امنیت جسمانی‌اش تامین است، پس در امنیت کامل قرار دارد، صحیح نیست. فضای مجازی دریچه بزرگی را برای کودکان باز می‌کند، آن‌ها را در معرض انواع اطلاعات نامناسب قرار می‌دهد و آسیب‌های روحی و روانی زیادی را به آنان تحمیل می‌کند.

جهان‌شیری افزود: در کشورهای پیشرفته‌تر والدین برای کودکان ایمیل‌های خاصی را با درج سن فرزندشان ایجاد می‌کنند و کودک با این ایمیل به فضاهای مجازی و موتورهای جست‌وجو متصل می‌شود و نرم‌افزارها با دانستن سن کودک مطالب را فیلتر شده نمایش می‌دهد که متاسفانه در کشور ما والدین به علت اطلاع نداشتن از چنین موضوعاتی استفاده نمی‌کنند.

انتهای پیام 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی جرایم سایبری پلیس فتا فضای مجازی رئیس پلیس فتا خراسان رضوی فضای مجازی غیر اخلاقی جهان شیری صفحه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۵۸۵۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات ویژه پلیس فتا علیه فروشندگان و تبلیغ‌کنندگان سلاح در فضای مجازی

رئیس پلیس فتای فراجا از آغاز طرح عملیاتی این پلیس برای برخورد با تبلیغ کنندگان فروش سلاح و مهمات و ترویج‌کنندگان خشونت در فضای مجازی در سال‌جاری خبرداد.

به گزارش ایسنا، سردار وحید مجید دراین‌باره گفت: همزمان با آغاز سال ۱۴۰۳ و در راستای پاکسازی و ارتقاء امنیت فضای مجازی دو طرح عملیاتی ویژه پلیس فتا علیه تبلیغ کنندگان و فروشندگان سلاح، مهمات و اقلام ممنوعه و همچنین مقابله با پدیده ترویج خشونت و اراذل و اوباش در فضای سایبر در حال اجرا است.

وی ادامه داد: در این راستا  ۳۴ کارگروه ویژه عملیاتی و اطلاعاتی در خصوص  رصد تارنماهای مجرمانه و شناسایی مجرمان این دو حوزه که همواره پاکسازی و امنیت آن مورد درخواست هموطنان است ، شروع به اجرای طرح کردند. بر اساس تجزیه، تحلیل و رصدهای صورت گرفته در فضای مجازی بیش از ۹۰ درصد تبلیغات فروش و واگذاری سلاح ، مهمات ، افشانه و شوکر الکتریکی صرفا یک ترفند کلاهبردارانه از سوی مجرمان سایبری برای کلاهبرداری مالی از متقاضیان محسوب می‌شود و در حقیقت این افراد کلاهبردار هیچگونه اقلامی نظیر سلاح، مهمات و ... را به درخواست کنندگان واگذار نخواهند کرد.

رئیس پلیس فتای فراجا با تاکید بر عزم جدی پلیس فتا در برخورد با این دو پدیده مخل امنیت و آرامش در فضای مجازی ؛ از کاربران خواست تا ضمن مشارکت با پلیس فتا در پاکسازی فضای مجازی در صورت مشاهده موارد مشکوک و مجرمانه موضوع را به پلیس فتا گزارش کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • فیلم| واکنش کاربران مجازی به برخورد پلیس آمریکا با دانشجویان
  • سازش ۲۵ درصدی در پرونده‌های طلاق خراسان رضوی
  • پلیس علیه تبلیغ‌کنندگان سلاح در فضای مجازی
  • جزئیات عملیات پلیس علیه فروش سلاح و مهمات
  • اجرای طرح برخورد با فروش سلاح و مهمات در فضای مجازی
  • کلاهبرداری از مالباخته در فضای مجازی
  • آغاز عملیات ویژه پلیس علیه فروشندگان سلاح در فضای مجازی
  • عملیات ویژه پلیس علیه فروشندگان سلاح و مهمات
  • عملیات ویژه پلیس علیه فروشندگان سلاح و مهمات در فضای مجازی
  • عملیات ویژه پلیس فتا علیه فروشندگان و تبلیغ‌کنندگان سلاح در فضای مجازی