Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-05-04@04:37:16 GMT

محمدعلی اسلامی ندوشن چگونه از تعزیه یاد می‌کند؟

تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۵۹۷۰۲

محمدعلی اسلامی ندوشن چگونه از تعزیه یاد می‌کند؟

محمدعلی اسلامی ندوشن، این نویسنده و چهره فرهنگی که اردیبهشت‌ امسال در ۹۷ سالگی در کانادا از دنیا رفت، در جلد نخست کتاب «روزها» به خاطراتش از ماه محرم رجوع کرده و چنین نوشته است: «در زندگیِ یکنواختِ دِه، ماه محرم جنب و جوشی می‌نهاد که بکلی با زمان‌های دیگر متفاوت بود. پُررنگ‌ترین خاطره‌ها را از محرم آن سال‌ها دارم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نه تنها آن بود که برای مجالسِ روضه و تعزیه برو بیا آغاز گردد و ساعت‌ها پُر شود، بلکه هدف و مفهومی در زندگی راه می‌یافت و همگی بر گِردِ این مفهوم گِرد می‌آمدند.»

او در همین بخش از خاطراتش، محرم را ماهی وصل‌کننده دانسته و آورده است: «وقتی انسان‌های یک جامعه بصورت دسته‌جمعی چیزی را دوست بدارند، یا چیزی را دشمن بدارند، و چه تفاهم خاصی در میان آن‌ها پدید می‌آید که مایۀ تسلای خاطر است.

بنابراین محرم ماهِ وصل کننده بود، ماه گرمیِ حضور، تجدید دیدارها و بیدار کردن عواطف: دوست داشتن و گریستن و کینه‌ور شدن، و همه این‌ها را با مصائب شخصیِ دنیوی آمیختن.»

محمدعلی اسلامی ندوشن در کتاب «دیروز، امروز، فردا» نیز به این‌که «تعزیه چیست» پرداخته و نوشته: «تعزیه که نام دیگرش شبیه است، چیست؟

یاد و خاطره است، ولی آن‌جا که اصل را از یاد ببرد، محل تأمل می‌شود؛ شخص در تعزیه می‌نشیند و بر مظلومیت امام حسین می‌گِرید و بر سر و سینه می‌زند و شِمر و عبیداللّهِ زیاد را لعن می‌کند، ولی چه بسا که در همان چند قدمیِ او شِمرها و عبیداللّه‌ها نشسته‌اند، و او نه ‌تنها با آن‌ها کاری ندارد، بلکه در برابر آنان تعظیم و کُرنش می‌کند، هر بار که آب می‌خورد می‌گوید: «سلام بر لب تشنه‌اَت یا ابا عبداللّه و لعنت بر یزید»، اما خودِ او شیفته زوری است که در دستِ وزرا و اُمرای یزید صفت است.»

۵۷۲۴۵

کد خبر 1658102

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: نویسنده محمد علی اسلامی ندوشن ادبیات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۵۹۷۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محرم زیر باران زانو نزد (عکس)

به گزارش ورزش سه، رمز شکست‌ناپذیری تیم محرم نویدکیا در نیم فصل دوم رقابت‌های لیگ برتر، بازگشت‌های موفق به بازی و جبران گل خورده است.

مس که در ۱۳ بازی اخیرش شکست نخورده در پنج مسابقه برابر ذوب‌آهن، آلومینیوم اراک، تراکتور، پیکان و گل‌گهر از حریفانش عقب افتاد اما موفق به جبران نتیجه و فرار از شکست شد.

آنها این‌بار در هفته بیست و پنجم لیگ برتر زیر باران شدید به مصاف گل‌گهر رفتند و نیمه نخست را به حریف واگذار کردند اما در نیمه دوم موفق به جبران نتیجه شدند.

در این بین مس در بازی مقابل آلومینیوم با یک گل از حریف خودش عقب افتاد اما در نهایت با سه گل به پیروزی رسید و در چهار بازی دیگر توانست شکست را با نتیجه تساوی عوض کند.

به نظر می‌رسد تیم‌ نویدکیا به نباختن عادت کرده که برای تیمی با ۸ شکست در نیم‌فصل اول دستاورد ارزشمندی است.

دیگر خبرها

  • تفال به حافظ شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳؛ المنه لله که در میکده باز است....
  • حمایت دبیرخانه "سوگواره ملی تعزیه ده زیار کرمان" از اجرای طرح نور
  • حسن فتحی: جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاه‌تر نکنیم
  • پخش مستندی که ساخت آن پنج سال طول کشید/ «نائب الامام» در شبکه افق
  • محبت یک کشش روانی است یا امر اختیاری؟
  • عکسی از سید حسن خمینی در حال عیادت از یک مرجع تقلید
  • محبت‌های ما محدود به چیزهایی است که نوعی شناخت از آن‌ها داریم
  • محرم زیر باران زانو نزد (عکس)
  • بافت زنده، ارزشمندوتاریخی شهرندوشن مرمت وبازسازی می‌شود
  • هرکاری کنید، محرم عصبانی نمی‌شود!