Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-28@19:04:32 GMT

جلوه دسته عزاداری در حسینیه‌ی اعظم زنجان

تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۶۲۰۷۲

جلوه دسته عزاداری در حسینیه‌ی اعظم زنجان

سعید طاوسی مسرور مدرس و پژوهشگر تاریخ اسلام و تشیع گفت: عزاداری در شهر زنجان با یک حسینیه گره خورده و نمی‌شود که به عزاداری امام حسین (ع) در این شهر اشاره کنیم و نام این حسینیه به میان نیاید و آن حسینیه‌ی اعظم زنجان است که مشهورترین مکان مذهبی این شهر محسوب می‌شود، درخروجی شهر زنجان به سمت تبریز و بیجار این بنای مذهبی که در ساخت آن از حرم امام حسین (ع) الگو برداری شده جلوه می‌کند، شهرت حسینیه اعظم زنجان از امامزاده ابراهیم زنجان بیشتر است و افراد بسیار زیادی برای عزاداری در این محل جمع می‌شوند، نه تنها زنجانی‌ها برای عزاداری سیدالشهدا در خیابان‌های منتهی به حسینیه اعظم گرد هم می‌آیند بلکه حتی از شهر‌های دیگر خصوصا ترک زبانان به حسینیه‌ی اعظم زنجان می‌آیند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته طاوسی دسته‌های عزاداری مهم دیگری هم در زنجان وجود دارند که هر چند عظمت و شکوه دسته حسینیه اعظم را ندارند، اما قابل توجه هستند، دسته احمدیه، فاطمیه فیضیه، دسته عباسیه که نام دیگر دسته عباسیه دسته چلچراغ است جزو سایر دسته‌های عزاداری شهر زنجان محسوب می‌شوند، سه جلوه نمادین دسته چلچراغ به یاد هفتاد و دو شهید کربلا، اسارت شیرزن کربلا حضرت زینب (س) و حجله حضرت عباس (ع) روشن می‌شود.

طاوسی گفت: یکی از دسته‌های عزاداری زینبیه است این دسته در یازدهم محرم به مناسبت شب سومین روز شهادت امام حسین برگزار می‌شود و نیمی از جمعیت را بانوان تشکیل می‌دهند، در این دسته فریاد یا حسین یا حسین سر داده می‌شود و دسته عزاداری زینبیه زنجان هم مانند دسته عزاداری حسینیه اعظم زنجان شاهد نذورات زیادی مانند وجوهات نقدی، غیر نقدی و قربانی است.

به گفته طاوسی قدمت حسینه‌ی زنجان دست کم به دوره‌ی نادر شاه افشار برمی گردد و یک بنای وقفی محسوب می‌شود، این حسینیه ازهمان دوره‌ی افشار تا به امروز به جز مقطعی در دوره‌ی رضاخان که موقتا برای مدتی به دلیل فشار‌های رژیم‌های پهلوی برای عزاداری تعطیل شده بود، فعال بوده است.

این مدرس تاریخ تشیع گفت: بعد از دوره رضا شاه این حسینیه مجددا بازگشایی می‌شود و فعالیتش را از سر می‌گیرد، و از آن زمان تا به امروز به ویژه پس از پیروزی انقلاب حسینیه اعظم توسعه پیدا کرده و امروزه بیش از ۱۲ هزار متر مربع مساحت دارد، که امکانات متعددی از جمله فضای فرهنگی، مذهبی، درمانی، خدماتی مانند شبستان‌ها، کتابخانه، دارشفا، صندوق قرض الحسنه را شامل می‌شود.

او می‌گوید: کتابخانه تخصصی امام حسین (ع) در شهر قم مستقر بوده و خاصه آثار مربوط به این حضرت را به زبان‌های مختلف گردآوری کرده بوده به طور کامل در سال‌های گذشته به حسینیه اعظم زنجان منتقل شده است، این حسینیه در مناسبت مختلف مذهبی سال برنامه‌های فرهنگی، مذهبی متنوعی را برگزار می‌کند، اما شهرت اصلی اش به جهت دسته بزرگ عزاداری است.

طاوسی گفت: هر ساله در عصر روز هشتم محرم یعنی شب تاسوعای حسینی در حسینیه و خیابان‌های اطراف مراسم سوگواری برگزار می‌شود، حرکت این دسته معمولا از حسینیه شروع و در آغاز شب در امامزاده ابراهیم به پایان می‌رسد، این دسته که بزرگترین دسته عزاداری در ایران محسوب می‌شود در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۸۷ به عنوان دهمین میراث معنوی ایران به ثبت رسیده است.

این مدرس تاریخ تشیع گفت: هشتم محرم در زنجان به یوم البلفضل و یوم عباس معروف است در حالی که در جا‌های دیگر بیشتر روز نهم محرم یعنی تاسوعا با نام حضرت عباس (ع) گره خورده، قربانی کردن در یوم عباس در شهر زنجان یکی از آیین‌هایی است که محوریت دارد و سابقه آن به سال ۱۳۲۸ هجری شمسی برمی گردد، در این سال ۴ راس گوسفند در مسیر دسته عزاداران حسینیه اعظم قربانی شد، به تدریج هر سال به تعداد قربانی‌ها افزوده شد تا جایی که طبق آمار متولیان حسینیه درسال ۵۲ شمسی ۳۵۰ راس، سال ۸۳، ۶۴۰۰ راس، سال ۸۹ به بیش از ۱۲ هزار راس رسیده است.

به گفته طاوسی حسینیه اعظم بعد از قربانگاه منا در مکه بزرگترین قربانگاه جهان اسلام محسوب می‌شود، اطعام عزاداران یکی از نکاتی است در مراسم عزاداری حسینیه اعظم زنجان وجود دارد، طبیعتا از گوشت‌های قربانی برای اطعام عزاداران و توزیع در بین مستحقان و خانواده‌های نیازمند استفاده می‌شود.

او می‌گوید: اطعام و نذری دادن از آداب و مسائل جدی عزاداری در شهر زنجان است که مردم این شهر توجه جدی به آن دارند در بحث اطعام از اقسام خوراکی‌ها همانند پخش آب بین عزادران، توزیع خرما، آش و یک حلوای مخصوص که پختش زمان بر است دیده شده است؛ و همین طور در کنار نذر‌های غیر خوراکی باید به نذر شمع در زنجان اشاره کرد.

طاوسی گفت: نذری در زنجان منحصر به اطعام نیست، نذر شمع، نذر پیراهن و پارچه مشکی در دسته نذر‌های غیر خوراکی قرار می‌گیرند، همچنین نذر سیاه پوشی در زنجان مرسوم است که برخی افراد نذرمی کنند ۴۰ روز یعنی از آغاز محرم تا اربعین سیاه بپوشند و برخی از مادران بر تن فرزندان کوچک خود لباس مشکی می‌پوشانند.

به گفته طاوسی رجز خوانی از جمله آیین‌هایی است که در عزاداری زنجان دیده می‌شود، عزاداران رجز‌هایی را به یاد رجز‌های روز عاشورا تکرار می‌کنند، همچنین از دیگر آیین‌های سنتی عزاداری زنجان تعزیه است که در ارمغان خانه‌ی زنجان همه سال برگزار می‌شود و افراد زیادی از آن استقبال می‌کنند.

این مدرس تاریخ تشیع گفت: به جهت اهمییت دسته‌های مختلف عزاداری زنجان گاهی مطرح‌ترین مداحان کشوری در آنجا حضور پیدا می‌کنند خصوصا مداحان ترک زبان که از بین آن‌ها در واقع می‌توانیم به زنده سلیم موذن زاده اشاره کنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری قرآن و عترت

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سنت عزاداری سیدالشهدا شهر زنجان حسینیه اعظم زنجان آیین سیاه پوشی حسینیه اعظم زنجان دسته عزاداری محسوب می شود شهر زنجان تشیع گفت ی زنجان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۶۲۰۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شادی دسته‌جمعی برای گل انفرادی ارونوف (عکس)

به گزارش "ورزش سه"، در شرایطی که پرسپولیس همواره برابر آلومینیوم در اراک بازی های سخت و چالشی را سپری کرده بود و در لیگ برتر نیز پس از ناکامی در باز کردن دروازه گوهری از آنها شکست خورد، حالا خیلی زود به گل رسید.

اوستون ارونوف در دقیقه ۱۱ با توپگیری از وسط زمین به سمت محوطه جریمه حرکت کرد و با شوت پای چپش دروازه آلومینیوم را باز کرد و یک گل انفرادی به ثمر رساند.

ارونوف که خرید تاثیرگذاری برای سرخ‌ها بوده یک بار دیگر در گل‌های پرسپولیس تاثیرگذار بود و بازیکنان پرسپولیس پس از گل، او را در آغوش کشیدند.

دیگر خبرها

  • خاخام صهیونیست: ما جلوی موشک‌های ایران را گرفتیم!
  • حمایت ساواک از حسینیه ارشاد؟!
  • تصاویری از نوه و نتیجه امام خمینی در مراسم عزاداری فوت عروس ارشد امام (ره)
  • عنبری:قهرمانی حق ملوان و انزلی‌چی‌ها بود
  • اولویت اولم ادامه همکاری با ملوان است/ قهرمانی حق انزلی‌چی‌ها بود
  • سالرنیتانا به سری بی سقوط کرد
  • رخ نمایی رنگین کمان در آسمان شهرکرد پس از بارش باران + فیلم
  • شادی دسته‌جمعی برای گل انفرادی ارونوف (عکس)
  • دستور لازم برای رفع مشکلات آزاد راه پیامبر اعظم(ص) داده شده است
  • آیا ادعای سید حسین نصر درباره‌ی همکاری شریعتی با ساواک حقیقت دارد؟