Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا از جهاد کشاورزی استان اردبیل، مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل روز چهارشنبه با اعلام این خبر گفت: کاروان‌های ترویج ارتقای بهره‌وری کشاورزی در استان اردبیل در قالب نهضت جهادی افزایش ضریب نفوذ دانش در عرصه‌های تولیدی دایر می‌شود.

مقصود ضیا چهره افزود: در کاروان ترویج ارتقای بهره‌وری پنبه تیم تخصصی و کارشناسی متشکل از محققان موسسه تحقیقات پنبه کشور، معاون مجری طرح پنبه معاونت امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی ، نمایندگان موسسه آموزش و ترویج و محققان و کارشناسان استانی شرکت کرده و در جریان نیازهای دانشی و مسائل فنی پنبه‌کاران استان حضور دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: سایت‌های الگوی جامع تولیدی - ترویجی روستاهای اجیرلو و گوشلو مرکز جهاد کشاورزی آراز و کانون یادگیری و انتقال تجربه کشاورزان واقع در روستای محمودآباد از توابع مرکز جهاد کشاورزی دشت مغان مکان‌های ترویجی هدف برنامه کاروان تخصصی پنبه بود که مشکلات و مسائل دانشی بهره‌برداران در محورهای مختلف اعم از تغذیه، مدیریت مصرف بهینه آب و مدیریت تلفیقی آفات را احصا و راهکارها و توصیه‌های فنی را ارائه دادند.

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی استان اردبیل ترویج ارقام داخلی، کیفیت سموم، تغذیه با ریزمغذی‌ها ، آبیاری بموقع و برداشت مکانیزه را از مهم‌ترین مباحث مطرح شده در این برنامه ترویجی ذکر کرد.

ضیاچهره ادامه داد: مشارکت حداکثری کشاورزان پنبه‌کار و حضور بخش خصوصی فعال در زنجیره ارزش پنبه از جمله اتحادیه پنبه‌کاران استان ، کارخانجات پنبه پاک‌کنی، شرکت سبزآوران طبیعت سبز مغان (انسکتاریوم تولدی کننده حشرات مفید و مواد بیولوژیک) ، کلینیک گیاه پزشکی دشت سبز مغان، شرکت‌های خدمات مشاوره‌ای و فنی مهندسی و مددکاران ترویجی از برنامه‌های این کاروان بود.

وی گفت: هم‌افزایی و همگرایی تحقیقات، اجرا و ترویج و اشتراک دانش بومی بهره‌برداران در کاروان‌های ترویج ارتقای بهره‌وری و تقویت ارتباط موثر با تولیدکنندگان بخش کشاورزی نوید بخش ترویج کشاورزی دانش‌بنیان در استان اردبیل خواهد بود.    

به گزارش ایرنا در پنج سال اخیر اراضی زیرکشت پنبه در استان اردبیل حدود ۱۰ برابر افزایش یافته  به طوری که سالانه حدود ۶۰ هزار تن وش پنبه  در استان اردبیل تولید می‌شود.

اراضی زراعی دشت مغان در شهرستان پارس‌آباد و اصلاندوز مهم‌ترین مناطق کشت پنبه در استان اردبیل بشمار می‌رود و به علت شرایط آب و هوایی مناسب، کشت پنبه از سال‌های دور در این منطقه رواج دارد.

هشت کارخانه پنبه پاک کنی در منطقه وجود دارد که علاوه بر خرید توافقی، محصول خریداری شده را پس از فرآوری و تصفیه اولیه و تبدیل کردن به محلوج و دانه پنبه، به بازارهای هدف و کارخانه‌های نساجی و روغن‌کشی ارسال می‌کنند.

زراعت پنبه در حفظ مرغوبیت خاک زراعی و کاهش جمعیت حشرات، کنترل آفات و بیماری ها نقش بسیار مهمی دارد.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی پارس آباد مغان برداشت محصول پنبه اردبیل

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی پارس آباد مغان برداشت محصول وزارت جهاد کشاورزی پارس آباد مغان برداشت محصول پنبه اردبیل ترویج ارتقای بهره وری استان اردبیل جهاد کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۶۲۵۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۰ هزار دانش آموز لازم التوجه اردبیلی راهی اردو‌های تربیتی می‌شوند

غفور حضوری در بازدید از اردوگاه فرزندان امام (ره) اردبیل اظهار کرد: تا پایان سالتحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ بیش از ۲۰ هزار دانش آموز لازم التوجه به صورت رایگان در اردو‌های تفریحی و تربیتی شرکت خواهند کرد.

او با اشاره به حضور شرکت کنندگان در اردوی تربیتی و تفریحی دانش آموزان مدارس منتخب در محلات هدف حاشیه نشین خاطرنشان کرد: این اردو‌ها با محوریت کانون‌های فرهنگی – تربیتی نور و شهید رجایی برگزار شد و امید و نشاط را دو رهاورد مهم اردو‌های تربیتی وتفریحی دانش آموزان ایجاد کرد.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان اردبیل افزود: با شرکت در این اردوها، دانش آموزان در کنار دریافت مهارت‌های کارجمعی، ارتباط اجتماعی، تاب آوری، نوع دوستی و زندگی در شرایط سخت، امید و نشاط را در وجود خود تقویت و با روحیه مضاعف در جریان تعلیم و تربیت قرار می‌گیرند.

حضوری ادامه داد: طبق برنامه ریزی انجام یافته و با حمایت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش و وزارت کشور تا پایان سالتحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ بیش از ۲۰ هزار دانش آموز لازم التوجه به صورت رایگان در اردو‌های تفریحی و تربیتی شرکت خواهند کرد که در جای خود کم سابقه است.

او ادامه داد: اردوی تفریحی و تربیتی دانش آموزان محلات هدف حاشیه نشینی در قالب تفاهم نامه همکاری‌های مشترک آموزش و پرورش و سازمان امور اجتماعی کشور در محل اردوگاه‌های فرزندان امام و مقدس اردبیلی برگزار شده است.

 

باشگاه خبرنگاران جوان اردبیل اردبیل

دیگر خبرها

  • دستور دادستان بشرویه جهت ایمن سازی فوری استخر‌های کشاورزی
  • ۲۰ هزار دانش آموز لازم التوجه اردبیلی راهی اردو‌های تربیتی می‌شوند
  • میمند ۲ هزار هکتار گل محمدی زیرکشت دارد/وجود ۳۶۰ گونه گیاه دارویی
  • اعزام ۳ هزار زائر از استان همدان در قالب کاروان راهیان نور
  • هجوم ملخ‌ها به مزارع روستای لندی منطقه میانکوه
  • خسارت جبران‌ناپذیره بهره‌برداران به دلیل کشت غیراصولی پسته
  • عزم کشت و صنعت مغان برای تبدیل شدن به مرکز تولید بذر صیفی‌جات
  • آلاچیق عشایر شاهسون اردبیل قابلیت ثبت جهانی دارد
  • هجوم ملخ ها به مزارع روستای لندی منطقه میانکوه
  • حضور ۷۵ آلاچیق و غرفه در جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر شاهسون مغان