Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-05-06@20:50:33 GMT

کدام آیین های عاشورایی ثبت ملی شده اند؟

تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۶۳۱۷۲

کدام آیین های عاشورایی ثبت ملی شده اند؟

آیین های عاشورایی به عنوان یک میراث معنوی در بسیاری از استان های کشور به ثبت رسیده اند، این آیین ها به دلیل ویژگی های منحصر به فرد منطقه ای و بومی در اولویت قرار گرفتند.

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی خبرگزاری برنا، واقعه عاشورا در 1400 سال پیش میراثی گرانبها از خود به یادگار گذاشت، میراثی که امروز بیش از 10 درصد از میراث معنوی ثبت شده در فهرست آثار ملی را به خود اختصاص داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مواریث ثبت شده در فهرست آثار ناملموس شامل تعزیه، نخل برداری و نخل گردانی، علم گردانی، سینه زنی و برپایی تکیه های عزاداری می شود که این آیین ها به دلیل ویژگی های منحصر به فرد منطقه ای و بومی در اولویت قرار گرفتند.

 این میراث آیینی فارغ از نقش مذهبی خود، ابعاد فرهنگی و اجتماعی متعدد دیگری نیز دارد که واکاوی آنها می تواند جنبه‌هایی از ساخت فرهنگ ایرانی را نمایان کند.

آیین های عاشورایی به عنوان یک میراث معنوی در بسیاری از استان های کشور به ثبت رسیده، برای مثال «تعزیه» در استان هایی همچون تهران، شیراز، تبریز، کاشان، زنجان، اصفهان، قزوین، بوشهر، مشهد، اهواز، اراک، گیلان، بیرجند، گرمسار ثبت ملی شده اند.

شاهرود یکی از شهرستان هایی است که «مراسم نخل گردانی» در آن در فهرست آثار معنوی به ثبت رسیده است، این آیین 200 ساله هر سال همزمان با یازدهمین روز از ماه محرم برگزار می شود.

مراسم «علم گردانی قشم» هم یکی از رسوم کهن عاشورایی است که بزرگان و معتمدین شیعه در روستای حمیری قشم در طایفه ای به نام حیدرآبادی ها از 900 سال قبل آن را مرسوم کردند، شیعیان قشم بر این باورند «علم شمشیری»  که شمشیری منقوش به آیات قرآنی است، به شاه نجف تعلق دارد و با گذشت 9 قرن همچنان عزاداران امام حسین (ع) را همراهی می کند.


هر قسمت از این علم دارای تعابیر و معانی خاص خود است که از جمله آن می توان به علمی که به شکل دست است و فداکاری و شهادت طلبی امام حسین(ع) را نشان می دهد اشاره کرد.

«آیین کهن سقایی همدان» با بیش از 150 سال قدمت در لیست آثار ملی و همچنین در میراث معنوی کشور به ثبت رسیده است، در این رسم دیرینه مردان سقا پوش همدانی در شیوه سقایی خود را پیرو و مرید ابوالفضل العباس (ع) می‌دانند.

این افراد با خلوص نیت و فروتنی لباس‌های سیاه و گل اندود بر تن دارند و در حالی که پا برهنه هستند با خواندن ذکر مصیبت خیابان‌های همدان را طی کرده و گلاب و آب را به یاد لبان تشنه و شهدای دشت کربلا در بین عزاداران توزیع می کنند.

یکی از مراسم های عاشورایی که هرساله گردشگران مذهبی و توریست های خارجی زیادی به به سمت خود می کشاند «آئین های محرم در بازار تبریز» است، آیین عزاداری تاسوعا و عاشورای حسینی در بازار جهانی تبریز، در پنجمین همایش ملی شورای سیاست گذاری ثبت میراث فرهنگی در سال 91 در فهرست میراث ناملموس آثار ملی به ثبت رسیده است.

سابقه‌ی این عزاداری‌ها در بزرگترین بازار سرپوشیده جهان به دوران صفویه باز می‌گردد و برگزاری مراسم عزاداری در تیمچه مظفریه و بازار تبریز از ابتدای تأسیس تیمچه به تاریخ  ۱۳۰۵ هجری قمری، مطرح بوده و تا به امروز ادامه دارد.

آئین عزاداری یازدهم محرم «حسینیه اعظم زنجان» هم یکی از باشکوه ترین و مشهورترین آیین های عاشورایی است که گردشگران مذهبی زیادی از سراسر ایران و جهان را ترغیب به حضور می کند.

حسینیه اعظم زنجان به عنوان بزرگترین دسته عزاداری سالار شهیدان در ایران و نیز از نظر ذبح، دومین قربانگاه جهان اسلام بعد از منا در مکه با هزاران رأس قربانی است. دسته عزاداری حسینیه اعظم زنجان عصر تاسوعای حسینی حرکت خود را با نظم خاص و با فریاد یا ابوالفضل آغاز می کند و گام به گام یا حسین گویان مصائب حضرت زینب(س) را زمزمه می کنند، بر سرو سینه می زنند و اشک ماتم می ریزند تا آوازه سرزمین شور و شعور حسینی را به مردم دنیا نشان دهند.

مراسم آئینی و مذهبی سنج و دمام بوشهر، مراسم تاسوعـا و عاشورای حسینی بم، عزاداری ایل شاهسون در ماه محرم، مراسم عزاداری شهادت حضرت مسلم آغاز ماه محرم در اردبیل، عزاداری عاشورایی در بازار اردبیل،  هنر و اجرای پرده خوانی عاشورایی خلیل آباد، آئین شام غریبان در بجنورد، مراسم عزاداری مردم دارالارشاد اردبیل در محرم با تأکید بر تشت گذاری، مراسم استقبال از محرم (بانگ محرم) روستای امامزاده علی سادات و مراسم عاشورای قدیم در مهران از دیگر مراسم و آیین های عاشورایی است که در فهرست میراث ناملموس کشور ثبت شده اند.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: محرم آیین ثبت ملی آیین های عاشورایی ثبت رسیده میراث معنوی آیین ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۶۳۱۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری مراسم عزاداری در ساوجبلاغ

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز البرز، عزاداران ساوجبلاغی با طی کردن مسیر حوزه علمیه امام صادق (ع) هشتگرد تا مصلی امام خمینی (ره) به نوحه خوانی و سینه زنی پرداختند و عشق و ارادت خود را به خاندان اهل‌بیت (ع) ابراز داشتند.

دوستداران اهل بیت در ادامه مراسم عزاداری در مصلی شهر هشتگرد حضور یافتند.

دیگر خبرها

  • امضای تفاهم‌نامه آیین نکوداشت دانش‌آموختگان بین‌المللی در شیراز
  • برپایی مراسم عزاداری شهادت امام جعفر صادق (ع) در کیش
  • مراسم عزاداری امام جعفر صادق (ع) در شهرکرد
  • (عکس) گِل‌مالی قمی‌ها در مراسم عزاداری شهادت امام صادق(ع)
  • مراسم دسته روی عزاداری شهادت امام صادق(ع) در شهر توپ آغاج
  • مراسم عزاداری شهادت امام صادق(ع) در رودسر
  • برگزاری مراسم عزاداری در ساوجبلاغ
  • آیین های عزاداری سالروز شهادت «صادق آل محمد» در گیلان برپا است
  • برپایی آیین های عزاداری شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) در مازندران
  • مراسم عزاداری شب شهادت امام صادق(ع) در اردستان