Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-04@06:31:59 GMT

رشد ۸۰ درصدی تجارت با عمان در ۴ ماهه ابتدای امسال

تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۶۳۶۹۸

رشد ۸۰ درصدی تجارت با عمان در ۴ ماهه ابتدای امسال

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: میزان تجارت با عمان در ۴ ماه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ ۸۰ درصد رشد داشته است که بیشتر به موضوع صادرات مرتبط می شود. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان توسعه تجارت، کارگاه آموزش تجارت با عمان صبح امروز با حضور علیرضا پیمان پاک، معاون وزیر صمت و رئیس سازمان توسعه تجارت، فرزاد پیلتن، مدیرکل غرب آسیای سازمان توسعه تجارت، راشد الغیلانی، معاون سفارت عمان در تهران، فلاح، رایزن بازرگانی ایران در عمان، صالح جمعه، رئیس اتاق بازرگانی عمان، ضرابی، رئیس اتاق بازرگانی ایران و نمایندگان کمرگ، کشتیرانی و صندوق ضمانت صادرات ایران به همت سازمان توسعه تجارت برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صادرات یک میلیارد دلاری به عمان تا پایان سال

در ابتدای این کارگاه پیمان پاک، رئیس سازمان توسعه تجارت در سخنانی به وضعیت تجارت ایران با عمان اشاره کرد و گفت: با توجه خاص دولت سیزدهم به توسعه تجارت با همسایگان، تجارت با عمان در سال 1400 60 درصد نسبت به سال 99 رشد داشته است.

وی ادامه داد: میزان تجارت در 4 ماه ابتدایی امسال نیز نسبت به مدت مشابه سال 1400 میزان 80 درصد رشد داشته است که بیشتر به موضوع صادرات مرتبط می شود. میزان صادرات ما به عمان در 4 ماه ابتدایی امسال 415 میلیون دلار بوده که پیش بینی می کنیم تا پایان سال به یک میلیارد دلار برسد.

رونمایی از پلتفرم برقراری ارتباط تجار

رئیس سازمان توسعه تجارت در خصوص اقدامات زیر ساختی جهت افزایش این میزان صادرات گفت: راه اندازی خط مستقیم کشتیرانی به 4 بندر عمان، اعزام و پذیرش هیأت های تجاری با هماهنگی کامل اتاق های بازرگانی، برگزاری نوزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور و اعزام نخستین هیأت سرمایه گذاری بخش خصوصی ایران به عمان متشکل از 70 شرکت، برقراری ساز و کار شناخت دقیق تجار از یکدیگر، حضور فعال در نمایشگاه های اختصاصی و پاویون ها و حل شدن مشکل صدور ویزا و شرایط اقامتی در افزایش میزان تجارت میان دو کشور موثر بوده است.

وی با اشاره به تهیه فهرستی از تجار معتبر و کالاهای مورد نیاز در دو کشور گفت: سازمان توسعه تجارت بزودی از پلتفرمی مخصوص ارتباط تجار ایرانی با تجار سایر کشورها رونمایی می کند که تمامی اطلاعات مرتبط به تجار معتبر و کالاهای مورد نیاز در کشورهای هدف روی آن موجود خواهد بود.

راه اندازی مرکز مشاوره در اتاق بازرگانی

در ادامه این نشست راشد الغیلانی، معاون سفارت عمان در تهران با استقبال از برگزاری چنین کارگاه هایی گفت: با توجه به روابط عمیق و حسنه میان ایران و سلطنت عمان، تجارت میان دو کشور نیز باید رشد کند.

وی تاکید کرد: تمرکز سلطان جدید عمان بر برنامه های تجاری و سرمایه گذاری است و ایران نیز یکی از کشورهای مهم برای در این زمینه محسوب می شود.

بعد از معاون سفارت عمان، نوبت به ضرابی، رئیس اتاق بازرگانی ایران رسید تا در توصیه هایی به تجار از حل شدن مشکل تبادلات مالی با عمان به همیت دولت سیزدهم خبر دهد.

وی با اشاره به اینکه تمرکز حضور شرکت های ایرانی در عمان به فعالان حوزه نانو، فناوری های نوین و های تک قرار دارد گفت: در مذاکرات طرفین موضوع تهاتر کالایی نهایی شده و در حال برنامه ریزی برای اجرا است.

ضرابی افزود: شورای داوری و حل اختلاف نیز تشکیل شده تا دعاوی تجار حل شود. همچنین مرکز مشاوره ای در اتاق بازرگانی شکل گرفته تا به تجار راهنمایی های کامل صورت گیرد.

وی در مورد موضوع تولید مشترک محصول در عمان نیز تاکید کرد: لازمه صادرات مجدد از طریق عمان، تولید بیش از 30 درصد کالا در آن کشور است تا تعرفه ها برایش صفر شود.

حوزه های جذاب سرمایه گذاری در عمان کدامند؟

در ادامه صالح جمعه، رئیس اتاق بازرگانی عمان نیز در سخنانی به اشاره به روابط 2 کشور، سرمایه گذاری در 5 بخش، معدن، شیلات، بازیافت، گردشگری و خدمات لجستیکی را از مهمترین موضوعاتی خواند که شرکت های ایرانی می توانند در آنها سرمایه گذاری کنند.

وی همچنین در خصوص مزیت های سرمایه گذاری در عمان گفت: موقعیت جغرافیایی خاص عمران و فاصله 3 ساعته پرواز به 14 کشور، امنیت و ثبات سیاسی، زیبناهای نوین، مالیات گمرکی کم، ثبات اقتصادی و اجتماعی، آزادی ورادات و صادرات کالا و مالیات بر درآمد کم، کشور ما را به یک کشور جذاب برای حضور تجار تبدیل کرده است.

نکاتی که تجار در تجارت با عمانی ها باید بدانند

در انتهای این کارگاه نیز فلاح، رایزن بازرگانی ایران در عمان در توصیه هایی خطاب به تجار گفت: در تجارت با عمانی ها بدانید که آنها از وسع مالی بالا برخوردار نیستند و به علت سفرهای زیادی که به ایران دارند از قیمت کالا ها در ایران مطلع هستند، بنابراین قیمت های بالا به آنها ندهید.

وی ادامه داد: در قراردادهای خود حتما بند داوری را قید کنید تا مشکلات و اختلافات به راحتی حل شوند. به یاد داشته باشید که برای اینکه کالایی عمانی محسوب شود حتما باید 35 درصد فراوری آن در عمان انجام شود و بسته بندی تنها 10 درصد کار است.

فلاح تاکید کرد: حدود 20 شغل در عمان محدودیت و ممنوعیت دارند و قبل از احداث دفتر و شرکت حتما با ما به عنوان رایزن مشورت کنید.

رایزن بازرگانی ایران در عمان با اشاره به علاقه عمانی ها به دیدن کالا قبل از معامله گفت: فرهنگ مردم عمان این است که حتما باید در ملاقات های حضوری و با دیدن کالا، با آنها وارد مذاکره شد.

وی با اشاره به برگزاری دو نمایشگاه سلامت و بسته بندی مواد غذایی در مهرماه در عمان گفت: حضور در نمایشگاه ها بهترین فرصت برای بازاریابی در عمان است.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: رئیس سازمان توسعه تجارت رئیس اتاق بازرگانی بازرگانی ایران تجارت با عمان سرمایه گذاری دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۶۳۶۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجارت ایران و امارات به ۳۰ میلیارد دلار افزایش می یابد

به گزارش خبرگزاری مهر، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در حاشیه نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و امارات در ابوظبی درباره پیش‌بینی میزان تجارت دو کشور در سال پیش رو، اظهار کرد: ۲۷ میلیارد دلار تجارت بین دو کشور عدد کمی نیست و امارات بعد از چین بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران است، اما با فعالیت این کمیسیون و با عزمی که در ۲ کشور وجود دارد پیش بینی می‌شود که این عدد در سال آینده به ۳۰ میلیارد دلار برسد.

وی گفت: پس از حدود ۱۰ سال، نشست کمیسیون مشترک همکاری بین ۲ کشور برگزار شد و در ابتدای آن ۲ سند در جهت رسمیت بخشی به خود کمیسیون به امضا رسید.

رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و امارات با بیان اینکه در مجموع ۲۲ سند از گذشته و در پی نشست‌های مقدماتی آماده شده که بین طرفین به امضا برسد، گفت: در این نشست در بخش‌های مختلف گردشگری، تسهیل تردد تجاری، نقش هر کشور در کریدور شمال- جنوب، توسعه فعالیت‌های بندری و افزایش تعداد پروازها بحث و گفت و گو شد.

بذرپاش ادامه‌داد: توسعه فعالیت‌های بندری و سرمایه‌گذاری شرکت‌های اماراتی در بنادر ایران یکی دیگر از موضوعات مهم مطرح شده در این نشست بود. موضوع دیگر تسهیل فرآیندهای بانکی بود که یکی از مهمترین پیش‌نیازهای تجارت و خواسته تجار ایرانی از امارات است که تبادلات مالی بانکی تسهیل شود و قول‌های خوبی در این زمینه داده شد که امیدواریم بتوانیم در این زمینه پیشرفت‌های خوبی را شاهد باشیم.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به اینکه در سال گذشته تجارت بین ۲ کشور ۲۷ میلیارد دلار بود و بعد از چین، بزرگ‌ترین شریک تجاری ما امارات است، گفت: امارات نقش به سزایی به عنوان مقصد صادراتی کالاهای ما دارد و به همین دلیل فراهم کردن زیرساخت‌های توسعه تجارت، هم در بخش تعرفه و هم در بخش حمل و نقل بسیار مهم است.

وی افزود: یکی دیگر از زمینه‌های همکاری بین ۲ کشور موضوع گردشگری است و هر ۲ کشور زیرساخت‌های مطلوبی را برای توسعه گردشگری ایجاد کرده‌اند.

به گفته بذرپاش، فعالیت بین اتاق‌های بازرگانی ۲ کشور و نیز ایجاد صندوق ضمانت با مشارکت ۲ طرف از دیگر موضوعات مطرح شده بین طرفین بود.

بذرپاش اضافه‌کرد: در مجموع با همه فشارهایی که آمریکا ایجاد کرده که کشورهای منطقه و به ویژه کشور امارات رابطه خود را با ایران کاهش دهند، مانعی برای توسعه همکاری‌ها وجود ندارد و امیدواریم بعد از این نشست کمیسیون مشترک، سال آینده سال متفاوتی در حجم فعالیت‌های ۲ کشور باشد.

رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و امارات همچنین درباره توسعه بخش ترانزیت بین ۲ کشور، توضیح داد: موضوع ترانزیت دریایی و جاده‌ای و ریلی باید هم‌زمان رخ دهد و کلان پروژه «ایران راه» که این روزها در دستور کار دولت است، در کنار تکمیل مسیرهای شمال و جنوب در حوزه زیرساخت و تسهیل نرم‌افزارهای ترانزیتی موجب شد در سال گذشته رشد قابل توجهی در زمینه ترانزیت داشته باشیم.

وی اظهار داشت: زمینه‌های توسعه همکاری بندری نیز موضوع دیگر مطرح شده در این نشست بود و توافقات اولیه خوبی در این زمینه انجام و از سوی طرف اماراتی برای سرمایه گذاری در بنادری مانند چابهار اعلام آمادگی شد.

بذرپاش با اشاره به به‌کارگیری همه ظرفیت‌ها برای راه‌اندازی مسیر چابهار زاهدان و توسعه بندر چابهار، گفت: با این مهم می‌توانیم ظرفیت ترانزیتی عظیمی را در شرق کشور ایجاد کنیم که یکی از استفاده‌کننده‌های آن برای انتقال کالا به شمال و بالعکس به جنوب کشور امارات خواهد بود.

فرصت ایران و امارات برای دستیابی به بازارهای شمال و جنوب

وزیر راه و شهرسازی و رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و امارات همچنین در نشست این کمیسیون که صبح امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت‌ماه در ابوظبی برگزار شد، با ابراز خرسندی از برگزاری این نشست بعد از ۱۰ سال گفت: امیدواریم که این نشست سرآغازی بر رشد روابط اقتصادی دو کشور باشد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این که سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر توسعه روابط با کشورهای همسایه است، گفت: کشور امارات در این سیاست نقش ویژه و برجسته‌ای دارد.

بذرپاش در ادامه با اشاره به حجم مبادلات تجاری بیش از ۲۷ میلیارد دلاری ایران و امارات، توضیح داد: این که امارات در رتبه دوم شرکای تجاری ایران قرار دارد، امارات را به یک شریک راهبردی برای جمهوری اسلامی ایران تبدیل کرده است.

وی ادامه داد: از این رو ایران به‌رغم سنگ‌اندازی‌های بدخواهان، هیچ محدودیتی را برای گسترش روابط دو کشور و توسعه تجارت مشترک قائل نیست.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه توضیح داد: کشورهای ایران و امارات نقشی برجسته در مسیر کریدور شمال - جنوب دارند و با تصمیمات راهبردی می‌توانند نقش بی بدیلی را در دستیابی به بازارهای شمال و جنوب برای خود رقم بزنند.

بذرپاش ادامه داد: دسترسی به بازارهای روسیه و کشورهای آسیای میانه از طریق ایران و بالعکس دسترسی به بازارهای جنوب می‌تواند فرصت بسیار خوبی را برای توسعه روابط ترانزیتی بین دو کشور ایجاد کند.

به گفته وزیر راه و شهرسازی، موضوع بعدی توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران و شرکت‌های دانش‌بنیان در فناوری‌های نو و به‌ویژه در زمینه هوش مصنوعی است که می‌تواند زمینه‌ای مهم برای همکاری بین دو کشور باشد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ضرورت تسهیل فرایندهای حمل‌ونقل بین دو کشور گفت: زیرساخت‌های فرایند تجارت مانند حمل‌ونقل و تشریفات گمرکی موضوعی است که تجار را درگیر کرده و به‌رغم اقدامات قابل توجهی که صورت گرفته و تجارت بین دو کشور را به ۲۷ میلیارد دلار رسانده، ضرورت اتخاذ تصمیماتی شجاعانه و سازنده در این زمینه احساس می‌شود.

بذرپاش ادامه داد: در حال حاضر حمل کالا بر اساس رویه کنوانسیون تیر از مبدا امارات متحده عربی به مقصد ترکیه از طریق بندر شهید باهنر و گمرک خروجی بازرگان با هدف اجرایی سازی این کنوانسیون از طریق گمرکات دریایی و توسعه ترانزیت دو کشور در جریان است.

وی با اشاره به ضرورت رفع محدودیت‌های ایجاد شده در بازرسی‌ها و ترخیص کالاها، به ویژه کالاهای فاسدشدنی و قرنطینه‌ای و تسهیل تشریفات اداری و بندری و لجستیکی در بنادر، گفت: باید در راستای کاهش این تشریفات غیرضروری که باعث افزایش صادرات بین دو کشور و کاهش هزینه‌های این امر می‌شود، گام برداشت.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در حوزه فعالیت‌های هوایی و شرکت‌های هواپیمایی پرواز حدود ۳۲۰ پرواز در هفته، گواه حجم فعالیت‌های اقتصادی و گردشگری بین دو کشور است و امیدواریم در حوزه فعالیت‌های بندری و جاده‌ای نیز هر چه سریع‌تر به افق‌های تعریف شده دسترسی پیدا کنیم.

رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و امارات تاکید کرد: موضوع رفع مشکلات بانکی از جمله افتتاح حساب برای اشخاص حقیقی و تجار ایرانی و تسهیل خدمات بانکی نیز که بر سر راه فعالین تجاری و اقتصادی دو کشور قرار دارد، باید یکی از زمینه‌های مورد بحث طرفین باشد.

وی گفت: در نشست‌های کارشناسی و مقدماتی نیز هیئت ایرانی و اماراتی توافقات خوبی بین طرف‌ها و شرکت‌ها و بخش‌های دولتی ایجاد شده است.

بذرپاش همچنین در خاتمه با تاکید بر ضرورت توسعه همکاری‌های بخش انرژی بین دو کشور گفت: پیش‌تر نیز همکاری‌ها در زمینه انرژی مورد تاکید قرار داشت و در این اجلاس نیز به عنوان یکی از اهداف مهم تعیین شده که نیازمند تصمیماتی جدی در این بخش است.

کد خبر 6094283

دیگر خبرها

  • اردوغان: به تجارت ۹.۵ میلیارد دلاری با اسرائیل پایان دادیم
  • صفر شدن تعرفه تجارت کالاها بین ایران و اوراسیا تا ۲ ماه آینده
  • برقراری تجارت آزاد بین ایران و اوراسیا تا ۲ ماه آینده
  • صفرشدن تعرفه تجارت کالاها بین ایران و اوراسیا تا ۲ ماه آینده
  • محصولات مازندران بازار خوبی در عمان دارد
  • حجم تجارت ایران و امارت به ۳۰ میلیارد دلار می رسد
  • تجارت ایران و امارات به ۳۰ میلیارد دلار می‌رسد
  • پیش‌بینی افزایش تجارت ایران و امارات به ۳۰ میلیارد دلار
  • تجارت ایران و امارات به ۳۰ میلیارد دلار افزایش می یابد
  • تجارت ایران و ترکیه به ۱.۳۶۴ میلیارد دلار رسید