Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-05-02@11:04:33 GMT

حرکت اتم در یک سیال را مشاهده کنید

تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۶۳۷۷۳

حرکت اتم در یک سیال را مشاهده کنید

پژوهشگران دانشگاه منچستر یک ظرف نانو پتری (پتری‌دیش نانویی) جدید با استفاده از مواد دوبعدی ساختند که می‌تواند برای تماشای حرکت اتم‌ها در مایع استفاده شود.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، پژوهشگران دانشگاه منچستر یک ظرف نانو پتری (پتری‌دیش نانویی) جدید با استفاده از مواد دوبعدی ساختند که می‌تواند برای تماشای حرکت اتم‌ها در مایع استفاده شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این فناوری جدید به دانشمندان اجازه می‌دهد تا چگونگی حرکت اتم‌ها را در مایع مشاهده کنند.

این تیم به رهبری دانشمندان مؤسسه ملی گرافن (NGI)، از پشته‌هایی از مواد دوبعدی مانند گرافن برای به دام انداختن مایعات استفاده کردند تا به درستی درک کنند که چگونه وجود مایع رفتار جامد را تغییر می‌دهد. یافته‌های آن‌ها در مجله Nano Letters منتشر شده است.

برای اولین بار، این تیم توانست از یک اتم در حال شنا کردن در یک مایع عکس بگیرد. این نتایج می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر چگونگی توسعه فناوری‌های سبز مانند تولید هیدروژن در سال‌های آینده داشته باشد.

هنگامی که یک مایع و یک جامد در مجاورت یکدیگر قرار دارند، هر دو ماده با حضور دیگری سازگار می‌شوند. این برهمکنش‌ها در مقیاس اتمی در سطح تماس جامد-مایع، رفتار پیل‌های سوختی و باتری‌های مورد استفاده برای تولید نیروی پاک و همچنین اثربخشی سیستم‌های مورد استفاده برای تولید آب و بسیاری از فعالیت‌های زیستی را کنترل می‌کنند.

سارا هیگ، محقق و استاد موسسه ملی گرافن می‌گوید: «با توجه به اهمیت گسترده صنعتی و علمی چنین رفتاری، واقعاً تعجب‌آور است که هنوز چقدر باید در مورد اصول رفتار اتم‌ها بر روی سطوح در تماس با مایعات بیاموزیم. یکی از دلایلی که این نوع اطلاعات را در دسترس نداریم، فقدان روش‌هایی است که قادر به ارائه داده‌های تجربی برای سطح تماس جامد-مایع هستند.»

یکی از معدود روش‌هایی که امکان مشاهده و تجزیه و تحلیل اتم‌های منفرد را فراهم می‌کند، میکروسکوپ الکترونی عبوری (TEM) است. دستگاه TEM نیاز به خلاء بالا دارد. اما اگر در این نوع مطالعات به منظور بررسی رفتار اتمی به جای استفاده از سلول‌های مایع، در خلا مطالعه انجام شود، اطلاعات گمراه‌کننده‌ای ارائه می‌شود.

پروفسور رومن گورباچف ​​از مؤسسه ملی گرافن انباشت مواد دوبعدی برای استفاده در حوزه الکترونیک را توسعه داد. تیم او یک «سلول مایع گرافنی دوگانه» ایجاد کرده است. آن‌ها به لطف طراحی خلاقانه خود توانستند لایه‌های کاملاً تنظیم شده‌ای ایجاد کنند که به آن‌ها امکان می‌داد از اتم‌های منفرد در حال شنا کردن در مایع تصویربرداری کنند.

دانشمندان با مطالعه حرکات اتم‌ها و مقایسه یافته‌های خود با توضیحات نظری ارائه شده توسط همکاران خود در دانشگاه کمبریج، توانستند چگونگی تاثیر مایع بر رفتار اتمی را درک کنند.

یافته‌های آن‌ها نشان داد که این مایع هم تحرک اتم‌ها را تسریع می‌کند و هم مکان‌های استراحت ترجیحی اتم‌ها را در سطح تماس با سطح زیرین تغییر می‌دهد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: نانو دانشگاه منچستر گرافن فناوری مواد دوبعدی حرکت اتم اتم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۶۳۷۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقال ۳ میلیارد و ۸۵۰ میلیون لیتر سوخت مایع به نیروگاه‌های کشور در سال گذشته

ارسلان رحیمی مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران در نشست خبری گفت:سرقت از خطوط لوله مخابرات همیشه معضل اصلی بوده است ولی خوشبختانه اقدامات و فعالیت‌های تجهیزاتی در دستور کار است و اقداماتی که انجام شده نشان دهنده عملکرد موفق ما است به طوری که در سال ۱۴۰۱ نزدیک به ۴۷ مورد انشعاب غیر مجاز داشتیم که ۳۵ مورد به برداشت رسیده بود در حالی که در سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ از ۴۷ مورد انشعاب غیر مجاز به ۴۱ مورد رسیده است که ۲۵ مورد انشعاباتی بوده که به برداشت نرسیده است.

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران با اشاره به سوخت‌رسانی به نیروگاه‌های کشور در سال گذشته گفت: در سال گذشته ۳میلیارد و ۸۵۰ میلیون لیتر سوخت به نیروگاه‌های کشور انتقال داده شده است.

در حال تکمیل...

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی

دیگر خبرها

  • دستگاه پرکن مایعات چیست و چند نوع هستند
  • بیش از ۳ هزار لیتر چسب مایع بدون مجوز در خراسان شمالی کشف شد
  • تاوان میلیاردی برای قاچاقچیان گاز مایع یارانه‌ای در قم
  • تاوان میلیاردی برای قاچاقچیان گاز مایع یارانه ای در قم
  • انتقال ۳ میلیارد و ۸۵۰ میلیون لیتر سوخت مایع به نیروگاه‌های کشور در سال گذشته
  • قیمت روغن خوراکی در بازار امروز ۱۲ اردیبشهت ۱۴۰۳
  • قدرتمندترین موتور فضایی چین ۵۰۰ تن پیشرانش تولید کرد
  • راهنمای انتخابی هوشمندانه در خرید چیلر تراکمی
  • از ۱۰ برند رژ لب تا مکمل تقویتی مو ؛ این محصولات را نخرید، تقلبی است 
  • بازیافت پسماند زباله توسط دانش‌بنیان‌ها و تبدیل به سوخت پاک