Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/اردبیل معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی اردبیل گفت: ما از پاییز هشدارهای لازم را به هندوانه‌کاران داده بودیم چرا که ضروری نبود به وسعت زیاد کشت هندوانه در دشت مغان اتفاق بیفتد.

احمد شهریار ۱۲ مرداد در بازدید از مزارع پارس‌آباد اظهار کرد: سه هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در پایاب سد خداآفرین با هدف ارتقای امنیت غذایی انجام شده تا شاهد کشت و زرع محصولات استراتژیک به ویژه گندم، جو و دانه‌های روغنی باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی نظام بهره‌برداری ارائه شده در این دشت حاصلخیز را به عنوان الگوی مؤثر یادآور شد و تصریح کرد: برخلاف تعهدات، عده‌ای از صاحبان اراضی در پایاب دشت خداآفرین اقدام به اجاره اراضی زراعی خود با هدف کشت هندوانه کردند که قطعا انبوه کشت در این حوزه به پایین آمدن نرخ این محصول منجر شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی اردبیل گزارش‌های ارائه شده مبنی بر کشت بی‌رویه هندوانه را در بیله‌سوار، پارس‌آباد و اصلاندوز یادآور شد و افزود: این کشت انبوه به افت قیمت محصول منجر شده و برخی از کشاورزان نیز از برداشت هندوانه‌ها امتنا می‌کنند در حالی که ما هشدارهای لازم را مبنی بر کشت نشدن این محصول پر آب‌بر داده بودیم.

شهریار گفت: قرار بود در این اراضی محصولات استراتژیک از گندم و جو گرفته تا سویا، پنبه و کلزا کشت شده و از کاشت محصولات جالیزی و پر آب‌بر نظیر هندوانه جلوگیری شود.

وی با انتقاد از کشت هندوانه به صورت زیر نایلونی در اراضی دشت مغان خاطرنشان کرد: 280 تا 300 لیتر آب به ازای تولید هر هندوانه مصرف شده که آب مصرفی این محصول از طریق سد خداآفرین با هزاران مصیبت تأمین شده در حالی که به جای آن به راحتی می‌توانستیم با تولید گندم به ارتقای امنیت غذایی کمک کنیم.

شهریار در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: به جای کشت هندوانه به راحتی امکان تولید 21 هزار تن گندم و تأمین غذای 35 روز مردم استان فراهم می‌آمد در حالی که با کشت انبوه هندوانه این محصول نه تنها در دست زارعان باقی مانده بلکه گاه با تلاش دلالان به پایین‌ترین نرخ به فروش می‌رسد.

وی اضافه کرد: کشاورزان باید ارزش اقتصادی محصول کشت شده را مورد توجه قرار دهند و قطعا برای سال زراعی پیش رو اجازه نخواهیم داد تا اراضی پایاب سد خداآفرین به افراد غیر واگذار شده و یا زمینه برای تولید آلودگی زیست محیطی و کشت و زرع غیر از الگوی ارائه شده به وجود آید.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی برداشت هندوانه کشت گندم پارس آباد مغان کشت و صنعت مغان جهاد كشاورزي کشت هندوانه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۶۶۸۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برداشت ۱۳ هزار تن سیر از اراضی زارعی دزفول

مدیر جهاد کشاورزی دزفول گفت: حدود ۱۳ هزار تن سیر از ۵۳۵ هکتار از اراضی زراعی این شهرستان برداشت شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از دزفول، بهروز قمرزاده با اشاره به پایان برداشت سیر در این شهرستان بیان کرد: 535 هکتار از زمین های کشاورزی دزفول در سال زراعی 1403- 1402 به کشت سیر اختصاص یافت.

وی با اشاره به کیفیت بالای سیر تولیدی دزفول افزود: کیفیت بالای سیر تولیدی این شهرستان باعث شده تا علاوه بر مصرف این محصول در دزفول و خوزستان و سایر استان‏های کشور، در صورت فراهم بودن شرایط، به کشورهای حاشیه خلیج فارس و روسیه نیز صادر می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی دزفول گفت: به منظور ارتقای سطح کیفی سیر تولیدی دزفول و کمک به بازاریابی فروش این محصول، علاوه بر برگزاری دوره‌های آموزشی و ارایه توصیه‌های فنی برای تنظیم بازار فروش سیر تولیدی این شهرستان اقدام شده است.

به گزارش تسنیم، برداشت سیر در این شهرستان همه ساله از اوایل اسفند ماه آغاز و تا اوایل اردیبهشت به پایان می رسد.

سال گذشته زراعی 9 هزار تن سیر از 370 هکتار از مزارع دزفول برداشت شد که امسال این میزان چهارهزار تن افزایش یافت.سطح زیر کشت اراضی کشاورزی شهرستان دزفول 90 هزار هکتار است که 65 هزار هکتار از این مساحت مربوط به کشت آبی و 25 هزار هکتار کشت دیم است.

هم‌اکنون 126 محصول شامل 63 نوع محصول کشاورزی و 43 نوع گل و گیاه زینتی در دزفول تولید می‌شود که نشان دهنده ظرفیت بالای کشاورزی در این شهرستان است. سالانه بالغ بر 2.5 تا سه میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در دزفول تولید می‌شود 

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • کاهش ۲۵ درصدی وقوع جرم سرقت در اردبیل
  • کشت کلزا در ۳۲۷۰ هکتار از اراضی آذربایجان شرقی
  • پیش بینی تولید بیش از ۸۰۰۰۰ تن محصول گندم از شهر خوشه‌های طلایی
  • جهش تولید در ۶۰ هزار هکتار اراضی دیم چهارمحال و بختیاری
  • خرید گندم در خوزستان به ۵۶۰ ‌هزار تن رسید
  • برداشت ۱۳ هزار تن سیر از اراضی زارعی دزفول
  • خسارت خشکسالی به ۱۴۰ هزار هکتار محصول گندم بوشهر
  • خرید گندم در خوزستان به بیش از ۵۶۰ ‌هزار تن رسید
  • ممنوعیت هرگونه خرید و فروش اراضی شهرک‌های صنعتی قبل از اخذ پایان کار و اتمام سالن تولید
  • قیمت خرید تضمینی گندم را اصلاح کنید