Web Analytics Made Easy - Statcounter

سفیر پیشین کشورمان در چین با تأکید بر اینکه تحولات تایوان نشان داد چینی ها هنوز نمی‌خواهند کشورشان را وارد جنگ بی‌ربط کنند، گفت: به نظر می‌رسد مدار رقابت و تنش بین آمریکا و چین از مدار عادی اعتراض خارج شده و چینی‌ها با انجام مانور در محدوده تایوان اعتماد به نفس هم پیدا کردند.

سیدحسین ملائک در گفت‌وگو با ایران اکونومیست در ارزیابی خود از واکنش چین نسبت به سفر رئیس مجمع نمایندگان آمریکا به تایوان و اهداف آمریکایی‌ها از انجام این سفر گفت:‌ ما همیشه مواجه هستیم با اینکه اگر سفر سیاسی یا خرید و فروش اسلحه و یا اقدامی که تقویت تایوان و یا به رسمیت شناختن بیشتر تایوان را در صحنه سیاسی به دنبال داشته باشد چین به شدت مخالفت می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: از گذشته هم این مسئله وجود داشت و طی توافقی که آمریکایی‌ها با چین بر سر مسئله چین واحد داشتند اما همیشه از این موضوع عدول کرده و به تایوان کمک کرده‌اند و لذا این مسئله نمی‌تواند مسئله جدیدی باشد.

این تحلیل‌گر سیاست خارجی همچنین بیان کرد:‌ بعد از جریان اوکراین مسئله‌ای که برای روسیه پیش آمد این بود که روس‌ها نتوانستند ماکزیمم مورد نظر خود را در اوکراین به دست آورند و جنگ در اوکراین به حالت فرسایشی رسید و از طرف دیگر چینی‌ها به عنوان کسی که از روس‌ها حمایت کردند مواجه شدند با اینکه آمریکایی‌ها به آن‌ها در این موضوع اخطار دادند. در نتیجه این مسئله به اندازه‌ای بزرگ شد و به مفهوم این بود که از لحاظ سیاسی به چین بفهمانند که شما نمی‌توانید برد سیاسی برای آمریکا داشته باشید.

سفیر سابق کشورمان در چین خاطر نشان کرد: سفر رئیس مجمع نمایندگان آمریکا قرار بود دو، سه ماه گذشته انجام شود که به دلایلی به تعویق افتاد. شاید یکی از دلایلش این بود که در آن زمان روس‌ها در صدد پاکسازی در اوکراین بودند و امکان برهم خوردن شرایط در اوکراین زیاد بود و آمریکایی‌ها صلاح ندانستند که این سفر انجام شود. از طرف دیگر در شرایط فعلی روس‌ها در اوکراین در موضع ضعف قرار داشتند و پیشتاز نیستند ضمن اینکه کف و سقف اقدامات‌شان مشخص است و به نوعی بالانس توازن قوا بین کشورهای بزرگ خود را نشان داده است.

ملائک تصریح کرد: با این وضعیت چینی‌ها احساس کردند که به نوعی رو کم کنی انجام دهند. در مقابل آمریکایی‌ها هم این سفر سیاسی بزرگ را انجام دادند و چین بیشترین تلاش خود را در خصوص انجام مانور نظامی،‌ آتش توپخانه و پرواز روی خطوط تماس انجام داد اما در هر حال این سفر انجام شد. مفهومش این است که آمریکایی‌ها می‌توانند در آن منطقه حرف بزنند و این گونه نیست که بگوییم آمریکایی‌ها عقب کشیده‌اند. از طرف دیگر به نظر می‌رسد چینی‌ها هنوز به مرحله‌ای نرسیده‌اند که قدرت خود را نشان دهند.

وی در پاسخ به این سوال که دولت بایدن با این سفر مخالفت داشت، گفت: این مسائل بازی داخلی آمریکا است. در واقع یک نوع بازی سیاسی حقوقی است و آن هسته اصلی سیاست نیست. به نوعی بازی با کلمات است و هم آمریکایی‌ها و هم چینی‌ها می‌دانند که چکار کرده‌اند. در واقع نوعی وزن‌کشی در تایوان انجام شد. سفیر آمریکا را در پکن احضار کردند. نهایتش این است که آمریکایی‌ها برگ برنده‌ای را برای چینی‌ها رو کردند.

وی ادامه داد: تحولات تایوان نشان داد که چینی‌ها هنوز نمی‌خواهند کشورشان را بی‌ربط وارد بحران جنگ کنند و تلاش می‌کنند که این موضوع از طریق کنش و واکنش حل شود. زیرا دیدند که روسیه در وضعیت اوکراین شرایط خوبی را ندارد. چرا باید چینی‌ها وارد چنین فضایی شوند. در حال حاضر هم به نظر موضوع تمام شده است.

ملائک در پایان اظهار کرد: در جمع‌بندی این تحلیل‌ها می‌توان گفت مدار رقابت و تنش بین آمریکا و چین از مدار عادی اعتراض خارج شده و اگر سال دیگر چنین اتفاق مشابهی بیفتد و چینی‌ها در شرایط دیگری باشند احتمال برخورد نظامی هم وجود خواهد داشت. ضمن اینکه مدار سیاست برای چینی‌ها افزایش پیدا کرده  و آن‌ها اعتماد به نفس پیدا کرده و بسیاری از تجهیزات نظامی و ناوهای خود را هم به عرصه آوردند.

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: آمریکا و چین ، تایوان

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: آمریکا و چین تایوان آمریکایی ها آمریکا و چین چینی ها روس ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۶۷۷۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشجوهای آمریکایی در معرض «سرکوب سازمان‌یافته» هستند

«مصطفی معین» وزیر علوم در دولت اصلاحات در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به سرکوب خشن جنبش دانشجویی در آمریکا توسط نیروهای نظامی و امنیتی این کشور، با بیان اینکه ️دانشگاه در کنار رسانه، سینما، اقتصاد و ساختار حکومت، از جمله نهادهای تحت نفوذ صهیونیست‌ها در آمریکا است اظهار کرد: تداوم اعتراض‌های دانشجویی توسط جوانان و دانشجویان آزاده آمریکایی از ملیت‌های مختلف -از جمله جهان سوم- علیه جنایات رژیم صهیونیستی، می‌تواند تاثیر زیادی بر افکار عمومی جامعه آمریکا بگذارد.

استاد پیشین دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه اعتراض‌ها در آمریکا حتی می‌تواند امنیت گروه‌های یهودی افراطی را در معرض خطر قرار بدهد، افزود: البته از طرف دیگر این اعتراض‌ها موجب شده تا دانشجوها، استادها و حتی مدیران دانشگاه‌ها به صورت سازمان‌یافته در معرض سرکوب و یا فشارهای سیاسی قرار بگیرند.

معین با بیان اینکه حمایت تمام‌قد دولت آمریکا از رژیم صهیونیستی منجر به تخریب وجهه بین‌المللی و داخلی آمریکا شده است، گفت: ️صهیونیست‌ها رسوخ عمیقی در ساختار حکومتی آمریکا اعم از مجلس و دولت و دستگاه قضایی دارند و در مقابل، رژیم نامشروع و اشغالگر صهیونیستی هم نماینده و حافظ منافع آمریکا و غرب در منطقه راهبردی و نفت‌خیز خاورمیانه است؛ به خاطر این نقش راهبردی رژیم اشغالگر به تکنولوژی و سلاح‌های پیشرفته، تجهیز شده است.

اعتراض دانشجویان به جنایات صهیونیست‌ها می‌تواند به افکار عمومی جوامع جهت بدهد

وزیر علوم در دولت اصلاحات با اشاره به زمینه‌های شکل‌گیری جنبش دانشجویی در آمریکا گفت: در جوامعی که اختلاف‌های طبقاتی، تبعیض و نابرابری در آن‌ها شدید و ساختار، استبدادی و بدون تشکل‌ها و احزاب و رسانه‌های آزاد است، همواره احتمال بروز جنبش‌های عدالت‌طلبانه و ضد دیکتاتوری از سوی دانشجویان وجود دارد که نمونه‌های اعتراضی آن را می‌توانیم اکنون در آمریکا، آلمان و فرانسه و همچنین در برخی کشورهای اسلامی ببینیم.

معین همچنین با اشاره به اهمیت و تاثیر جنبش جهانی دانشجویی علیه رژیم صهیونیستی، اظهار کرد: به طور کلی ️در دنیا و همچنین در کشور خودمان، نهاد دانشگاه و دانشجویان در مقایسه با سیاسیون یا سرمایه‌داران بخش خصوصی، از اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی بالاتر و در نتیجه تاثیرگذاری بیشتری در یک جامعه برخوردار هستند و اعتراض آن‌ها نسبت به جنایات صهیونیست‌های نژادپرست و تجاوزگر می‌تواند به افکار عمومی جوامع جهت بدهد و به تغییر سیاست‌های دولت‌ها و حتی تغییر آن‌ها منجر شود.

کد خبر 6093665 محمد مهاجرانی

دیگر خبرها

  • توافق نزدیک عربستان با آمریکا؛ آل‌سعود هسته‌ای می‌شود؟
  •  دولت بایدن و عربستان در آستانه یک توافق امنیتی
  • عربستان و آمریکا به توافق نزدیک شدند؟
  • آمریکا و عربستان در مسیر توافق هسته‌ای غیرنظامی؟
  • منابع آگاه: دولت بایدن و عربستان درحال انجام بررسی‌های نهایی درباره یک توافق هستند
  • آستین: نیرو‌های روسیه در نیجر به نیرو‌های آمریکایی دسترسی ندارند
  • هشدار جدی عربستان به اسرائیل | خطای بزرگ را انجام نده تا ما خائن نشویم!
  • ان‌بی‌سی: دولت آمریکا با آتش‌بس غزه در پی مهار اعتراض‌های دانشجویی است
  • دانشجوهای آمریکایی در معرض «سرکوب سازمان‌یافته» هستند
  • رونمایی از پهپاد چینی در بغداد؛ رقابت پکن و واشنگتن در منطقه