Web Analytics Made Easy - Statcounter

توسعه و رشد هر کشوری در گرو آموزش صحیح در مدارس مجهز و پیشرفته است، این امر در کشور‌های توسعه یافته کاملاً مشهود است، در واقع مدرسه مهمترین مکانی است که کودکان اصول انسانی را در آنجا می‌آموزند و در آینده منجر به پیشرفت کشور می‌شوند.

اگر در ایران هم به دنبال ساخت آینده و رشد و توسعه هستیم، لازم است مدارس کشور به امکانات آموزشی مجهز شده و علاوه بر آن به مساوات در کل کشور مدرسه ساخته شود تا عدالت آموزشی به طور همه جانبه در کشور توزیع شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید

انسداد مبانی بی‌سوادی برنامه اولویت دار آموزش ابتدایی است کیفیت آموزش دانشجو معلمان مطلوب نیست مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس چهارمحال و بختیاری:

همانطور که می‌دانید، تعداد زیادی از مناطق روستایی کم‌برخوردار در استان‌های مختلف کشور ما در حال حاضر فاقد مدرسه و امکانات آموزشی هستند و مناطقی که مدرسه دارند نیز فاقد استاندارد‌های آموزشی مناسب‌اند.

بسیارند کودکان و نوجوانانی که به رغم برخورداری از هوش و استعداد به دلیل کمبود امکانات، از تحصیل بازمانده اند.

بسیاری از دانش‌آموزان مناطق محروم چهارمحال و بختیاری هم در مدارس آهنی و سنگی مشغول به تحصیل هستند، دانش‌آموزانی پر از شور و شوق و امید به آینده، منتظر هستند تا با تحقق وعده‌ها، آن‌ها نیز شاهد احداث مدارس ایمن و نوساز باشند، اما این دانش‌آموزان هم‌چنان در کلاس‌های درس ناایمن و فاقد استاندارد مشغول به تحصیل هستند.

وضعیت مدارس در مناطق محروم چهارمحال و بختیاری، حاصل کم‌کاری چند دهه است، قطعا حضور دانش‌آموزان در مدارس ناایمن و کانکسی خالی از خطر جانی نیست و حوادث تلخی که در سطح کشور و همچنین در این استان برای دانش‌آموزان رخ داده است، امکان تکرار دارد.

تحقق عدالت آموزشی با جمع‌آوری مدارس کانکسی

آقای محمدی معاون آموزش ابتدایی اداره‌کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه آمار مدارس کانکسی در حال احصا است، گفت: قرار است این آمار در اختیار بنیاد برکت قرار بگیرد، این نهاد کار خود را در منطقه فلارد از توابع شهرستان لردگان آغاز کرده است.

وی افزود: وعده داده شده است که تمامی مدارس کانکسی در چهارمحال و بختیاری جمع‌آوری و مدارس استاندارد در مناطق محروم احداث شود.

محمدی اضافه کرد: با جمع‌آوری مدارس کانکسی و احداث مدارس استاندارد شاهد ایجاد نشاط و شادابی در بین دانش‌آموزان، کاهش خطرات ناشی از وسایل گرمایشی، بالا رفتن امنیت، حل شدن مشکل اسکان معلمان در این روستاها، تجهیز مدارس به امکانات آموزشی و کمک آموزشی خواهیم بود.

او با اشاره به اینکه بیش‌ترین مدارس کانکسی در شهرستان کوهرنگ واقع شده‌اند، گفت: جمع‌آوری مدارس کانکسی و جایگزین کردن آن‌ها با مدارس استاندارد، گامی موثر در راستای تحقق عدالت آموزشی است.

بیشتر مدارس کانکسی و مخروبه در روستا‌ها و مناطق محروم شهرستان‌های کوهرنگ، لردگان و اردل قرار دارند که چنین مدارسی برای تحصیل دانش آموزان اصلا مناسب نیستند.

آغاز عملیات اجرایی تخریب و بازسازی ۳۴ مدرسه در کوهرنگ

آقای رهی مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس چهارمحال و بختیاری گفت: هم اکنون عملیات تخریب، بازسازی و تعمیر ۳۴ مدرسه در شهرستان کوهرنگ در دست اجرا است.

وی افزود: از این تعداد احداث، نوسازی و تعمیر ۲۲ مدرسه در بخش محرومیت‌زدایی در شهرستان کوهرنگ در قالب طرح‌های تخریب و بازسازی و ۱۲ مدرسه نیز در قالب طرح‌های تعمیرات اساسی و ایمن‌سازی در برابر زلزله در دست اجرا است.

رهی اضافه کرد: برای اجرای این طرح‌ها ۳۰ میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات ایمنی سازی در برابر زلزله و ۱۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات محرومیت‌زدایی هزینه می‌شود.

او ادامه داد: همچنین عملیات ساخت ۷۴ مدرسه در قالب طرح‌های تخریب و بازسازی از محل اعتبارات محرومیت‌زدایی سال ۱۴۰۰ در استان در دست اجراست که تا اوایل مهرماه امسال، ۱۲ مدرسه تکمیل و آماده بهره‌برداری خواهد شد.

رهی گفت: برای احداث این مدارس ۵۵۰ میلیارد ریال اعتبار از محل محرومیت‌زدایی اختصاص داده شد و هم‌اکنون ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

امکان ادامه تحصیل دانش آموزان منطقه لبد پس از دوره ابتدایی فراهم شد

رئیس جمهور و تعدادی از اعضای هیئت دولت که ۱۹ خردادماه به منطقه لبد کوهرنگ چهارمحال و بختیاری سفر کرده بودند به مردم منطقه قول مساعد برای ساخت مدرسه دادند، که یک روز پس از این وعده، عملیات ساخت ۲ مدرسه از سوی اداره آموزش و پرورش و اداره کل تجهیز، توسعه و نوسازی مدارس استان کلید خورد.

آقای امیریان مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری گفت: برای ساخت ۲ مدرسه در روستای لبد شهرستان کوهرنگ یک هزار متر مربع زمین از طرف مردم این روستا اختصاص یافت و اهدا شد.

وی با بیان اینکه پس از دستور رئیس جمهور برای ساخت مدارس جدید در روستای لبد به این منطقه سفر کرد، افزود: عملیات ساخت این مدارس با اهدای زمین از سوی اهالی روستا آغاز شد.

امیریان اضافه کرد: طبق دستور رئیس جمهور مدرسه فعلی فعال در این روستا بازسازی و تجهیز و ۲ مدرسه جدید راهنمایی دخترانه و پسرانه در این روستا از محل اعتبارات سفر و محرومیت‌زدایی احداث خواهد شد.

آقای رهی مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس چهارمحال و بختیاری نیز گفت: برای ساخت ۲ مدرسه متوسطه اول در این روستا یک‌هزار مترمربع زمین توسط اهالی روستا اهدا شد که عملیات تسطیح این زمین از روز ۲۱ خردادماه آغاز شد.

وی افزود: طبق دستور رئیس جمهور مدرسه فعال این روستا بازسازی، تعمییر و تجهیز و ۲ مدرسه جدید دخترانه و پسرانه متوسطه در این منطقه احداث خواهد شد که برای ساخت و تجهیز هر مدرسه ۷۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات سفر رئیس جمهور و محرومیت زدایی پیش‌بینی شده است.

رهی اضافه کرد: هم‌اکنون ۱۹ باب مدرسه جدید یک تا ۳ کلاسه در شهرستان کوهرنگ از محل اعتبارات محرومیت‌زدایی و خیری در دست احداث است.

احداث مدارس روستای لبد کوهرنگ به پیشرفت ۴۵ درصدی رسید

آقای رهی مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس چهارمحال و بختیاری گفت: ساخت دو مدرسه جدید در روستای لبد شهرستان کوهرنگ از مصوبات سفر رییس جمهور به استان بود.

وی افزود: عملیات ساخت این مدارس هم اکنون ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

رهی اضافه کرد: کار نوسازی و تجهیز مدرسه فعلی هم به اتمام رسیده است.

وی، از اختصاص ۲۱۰ میلیارد تومان برای توسعه، تجهیز و نوسازی مدارس استان در سفر رئیس جمهور و هیئت دولت به استان خبر داد و گفت: این اعتبارات در قالب پنج سرفصل از جمله حذف ۴۰ مدرسه کانکسی با همکاری بنیاد برکت، تکمیل استخر شهدای دانش‌آموزی شهید استکی، تکمیل اردوگاه‌های دانش‌آموزی، تخریب و بازسازی مدارس و تکمیل سالن ورزشی است.

در کنار اقدامات دولت برای رفع محرومیت و برقراری عدالت آموزشی در تمامی نقاط کشور، برخی از خیرین و مردم هم اقدام به ساخت مدرسه می‌کنند تا گامی برای فرزندان این مرز و بوم برداشته باشند.

خیرین بسیاری از گذشته تا امروز در زمان حیات خود با بنا نهادن مدارس مختلف لذت و شیرینی موثر واقع شدن در پرورش و آموزش کودکان و نوجوانان بسیاری را چشیده اند.

معمولا خیرین در تمامی جوامع مدرسه سازی و ساخت مراکز آموزشی را مورد توجه قرار داده و با آگاهی نسبت به نقش حمایت‌های مالی و معنوی خود گام‌های مهمی در راستای ارتقای سطح تحصیلات افراد جامعه برداشته اند.

انجمن خیرین مدرسه ساز که در سال ۱۳۷۷ از سوی محمد رضا حافظی خیر مدرسه ساز بنیان نهاده شد، یکی از بزرگترین تشکل‌های مردمی جمهوری اسلامی ایران است که به ثبت قانونی رسیده و فعالیت آن بر جذب مشارکت خیرین برای ساخت و توسعه فضا‌های آموزشی متمرکز است.

آجر‌های مهر مدرسه سازی

پس از افزایش مشارکت خیرین در سال‌های گذشته، آموزش و پرورش در راستای تحقق اهداف سند تحول بنیادین و زیر نظام تامین فضا، تجهیزات و فناوری و همچنین به منظور توسعه فرهنگ مشارکت در میان قشر‌های مختلف جامعه طرح آجر به آجر را اجرایی کرد.

طرح تحولی آجر به آجر با هدف جذب و نگهداشت خیرین مدرسه ساز و همچنین مشارکت عموم مردم در عمران و آبادانی و توسعه فضا‌های آموزشی، تربیتی و ورزشی کشور در شورای عالی آموزش و پرورش تصویب شد.

طرح آجر به آجر به گونه‌ای طراحی شده است که هر ایرانی بتواند با هر مبلغ حتی به اندازه یک آجر در اقدام نیک مدرسه سازی مشارکت کند.

اجرای پویش صحن حرم، مدرسه‌ام در چهارمحال و بختیاری

آقای رهی مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس چهارمحال و بختیاری گفت: این پویش همزمان با دهه کرامت و ترویج فرهنگ متعالی رضوی و فاطمی، در راستای اجرای طرح آجر به آجر و با هدف جلب مشارکت‌های خرد مردمی در عرصه ترویج فرهنگ مدرسه سازی در چهارمحال و بختیاری آغاز شد.

وی افزود: پویش صحن حرم، مدرسه‌ام پنجمین پویشی است که در راستای طرح تحولی آجر به آجر اجرا و منابع مالی جمع آوری شده در این طرح، به نیت امام هشتم، صرف ساخت هشت مدرسه دانش آموزان استثنایی در استان‌های مختلف کشور می‌شود.

رهی اضافه کرد: مردم نیک اندیش می‌توانند با مراجعه به کانال مهر مدرسه در شبکه اجتماعی شاد و یا از طریق سامانه ajorBajor.ir در این پویش خیرخواهانه شرکت کنند.

او ادامه داد: پویش‌های مهر را با محرم آغاز کنیم، من مادرم، بچه‌های ایران فرزندمن، آجر‌های مهربانی و به رنگ مدرسه نیز در راستای طرح آجر به آجر اجرا شده و بیش از یک و نیم میلیون نفر در سطح کشور در این پویش‌ها شرکت کردند.

رهی گفت: جامعه خیرین مدرسه ساز کشور در نظر دارد هشت مدرسه استثنایی را در کشور به همت هموطنان نیک اندیش تکمیل کنند.

وی افزود: به همین منظور همه خیران می‌توانند ضمن بارگزاری تصاویر دلخواه خود در سامانه و پرداخت مبلغ مورد نظر، پوستر مرتبط با پویش مردمی صحن حرم، مدرسه ام را دریافت و در این امر خدا پسندانه مشارکت کنند.

گزارش از افسانه احمدی فارسانی

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: امکانات آموزشی احداث مدرسه توسعه و تجهیز مدارس چهارمحال و بختیاری چهارمحال و بختیاری گفت شهرستان کوهرنگ تخریب و بازسازی محل اعتبارات طرح آجر به آجر محرومیت زدایی آموزش و پرورش عدالت آموزشی مدارس کانکسی عملیات ساخت مدارس استان دانش آموزان مناطق محروم رئیس جمهور روستای لبد مدرسه جدید مدرسه سازی مدرسه ساز برای ساخت هم اکنون جمع آوری ۲ مدرسه طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۶۷۸۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهترین و بدترین خاطره معلم کودکان کار

خبرگزاری مهر_ گروه جامعه؛ روز معلم که می شود همه ما به یاد معلمانمان می افتیم؛ خانواده‌ها از معلمان فرزندانشان تقدیر می کنند؛ مدیران مدارس برای معلمان خود هدایایی در نظر می گیرند و آموزش و پرورش در هر استان و شهر هم سعی دارد هر ساله به مناسبت روز معلم از معلمان نمونه خود تقدیر کند.

در این میان اما معلمانی هستند که بدون چشم داشتی، بدون آنکه از تدریس و زحماتشان کسی تقدیری داشته باشد؛ همچنان معلمی را با شوق و علاقه ادامه می دهند.

به بهانه روز زیبای معلم تلاش می کنیم در چند مصاحبه با تعدادی از این معلمان گفت‌وگو داشته باشیم.

یکی از این دسته از معلمان که کمتر به آنها پرداخته و از آنان تقدیر می شود معلمان مدارس کودکان کار و کودکان اتباع است؛ کودکانی که شناسنامه یا خانواده ندارند؛ کودکانی که ناچارند چند روز در هفته کار کنند و یا کودکان اتباع؛ همگی از جمله کودکانی هستند که مدارس معمولی از ثبت نام آنها سرباز می زنند.

در چنین شرایطی مراکز و یا مدارسی با مجوز از وزارت کشور یا سازمان بهزیستی اقدام به ثبت نام این کودکان می کنند تا علاوه بر سواد آموزی این کودکان، از افتادن آنان به دام آسیب های اجتماعی هم تا آنجا که می توانند جلوگیری کنند.

شقایق راد یکی از این معلمان است که ده سالی است در مدرسه کودکان کار ارفک فعالیت دارد. او مدتی تدریس و سواد آموزی به زنان سرپرست خانوار را برعهده داشت و حالا چند سالی است به صورت ویژه معلم ابتدایی کودکان است.

معلمی کودکان در مقطع ابتدایی به تنهایی خیلی سخت است؛ آیا آموزش به کودکان کار سخت تر نیست؟

معلمی شغل سختی است اما من هیچ‌گاه معلمی را به عنوان شغل نگاه نمی‌کنم؛ معلمی مسیری است که باید معلمان آن را انتخاب کنند. البته مسیری بسیار سخت است که چالش‌های زیادی هم دارد اما در کنار همه سختی‌هایش لذت‌هایی دارد که تا معلم نباشید نمی‌توانید لذت‌های معلمی را لمس و تجربه کنید.

آیا تفاوتی بین معلمی برای کودکان تحت آسیب با کودکان معمولی وجود دارد؟

بله آموزش به کودکان تحت آسیب متفاوت است؛ با توجه به شرایط زیستی که این کودکان دارند درس‌ها متفاوت است. در بسیاری از کتب درسی از نقش خانواده، محل سکونت و تاریخ تولد گفته می‌شود در حالی که کودک آسیب دیده حتی ممکن است شناسنامه نداشته باشد. ممکن است خانواده خوبی نداشته باشد و یا نداند حتی کجا به دنیا آمده است. ما با توجه به شرایط این کودکان کار و یا کودکان اتباع طرح درس‌های منسجمی بر طبق کتب درسی رسمی کشور طراحی کردیم؛ هیچ مطلبی حذف نشده اما روش تدریس متفاوت از سایر مدارس است تا کودک با دیدن تصاویر و مطالب کتاب‌های درسی به فکر چیزهایی که ندارد نیفتد. کودکان باید بدون حسرت خوردن مفاهیمی همچون خانواده و هرم غذایی را بدانند. به عنوان مثال در کتب درسی هرم غذایی آموزش داده شده است؛ متاسفانه برخی از این کودکان بسیار کمتر از کودکان معمولی پروتئین مصرف می کنند؛ تلاش می‌کنیم به آنان بیاموزیم که از چه مواد غذایی استفاده کنند تا جایگزین گوشت بوده و منبع پروتئین باشد.

آیا شرایط حضور غیاب دانش آموزان مدارس عادی با مدارس کودکان کار متفاوت است؟

شرایط حضور غیاب دانش آموزان مدارس عادی با مدارس کودکان کار هم متفاوت است؛ مدارس عادی با هماهنگی خانواده‌ها بر حضور و غیاب کودکان در مدرسه نظارت دارند اما ما در مدارس کودکان کار با خانواده یا بستگانی از کودک مواجهیم که اصرار می کند که کودک بتواند کارش را هم ادامه دهد. ما ناچاریم با خانواده این کودکان به نوعی یک تفاهمنامه در روز ثبت نام امضا کنیم تا کودک سه روز در هفته بتواند در کلاس‌های درس حاضر شود و سه روز دیگر را کار کند. دختران سه روز و پسران سه روز دیگر هفته در مدرسه حضور دارند و روزهایی که در مدرسه نیستند به سر کار می‌روند.

کودکان کار دانش آموز در مدرسه ارفک معمولاً چه کارهایی می‌کنند؟

بیشتر این کودکان دست فروش هستند و چیزهایی را می‌فروشند که متاسفانه خودمان هم در خیابان این دستفروشی را مشاهده می‌کنیم؛ تعدادی از این کودکان در کارگاه‌هایی کار می‌کنند که چندان در دید عموم نیستند؛ کارگاه‌های خیاطی، تولیدی کیف و کفش و کارگاه های بسته‌بندی از جمله مهم‌ترین این کارگاه‌ها هستند؛ پسرهای بزرگتر هم در تعمیرگاه‌ها مثل تعمیرگاه‌های ماشین یا کارگاه های صنعتی فعالیت می‌کنند. برخی از دختران هم در منزل مشاغل خانگی دارند. مشاغل خانگی سود کمی دارند و برای اینکه یک خانواده بتواند امرار معاش داشته باشد لازم است همه اعضای خانواده یک شغل خانگی مثل بسته بندی را انجام دهند.

چه طور خانواده یا بستگان کودک کار را مجاب می‌کنید که کودکشان تحصیل را ادامه دهد؟

در روز ثبت نام ما از خانواده یا بستگان این کودکان با یک فرم تفاهم نامه قول می‌گیریم که سه روز در هفته کودک حتماً به مدرسه بیاید و او را به کار نفرستند. البته این موضوعی است که برای کودکان اتباع متفاوت است زیرا کودکان اتباع ممکن است در یک زمانی ناچار شوند همراه خانواده مهاجرت کنند.

آموزش به کودکان کار اتباع چه تفاوتی با کودک کار ایرانی دارد؟

خوشبختانه بین آموزش به کودکان کار ایرانی و اتباع در ارفک تفاوتی وجود ندارد؛ این دوستی و همدلی بین کودکان را خود بچه ها یاد گرفتند و این دوستی بین آنها وجود دارد دانش آموزان کوچکتر از بزرگترها یاد می‌گیرند که این دوستی‌ها را حفظ کنند. تنها موضوعی که ما معلمان و مربیان آن را در نظر می‌گیریم این است که کودکان اتباع مهاجر هستند؛ نحوه آموزش به کودکان مهاجر بدین صورت است که دوره‌های آموزشی فشرده و خلاصه است. مشخص نیست که این کودکان تا چه زمانی در کنار ما در مدرسه هستند. ما در هنگام ثبت نام به کودک و بستگانش می‌گوییم که یک سال لازم است که کودک به مدرسه بیاید؛ اما با توجه به شرایط این مهاجرین ممکن است کودک از ایران برود برای همین ما به گونه‌ای طرح درس‌ها را برنامه‌ریزی کردیم و به معلم‌ها ارائه دادیم که این طرح درس‌ها خلاصه‌ای از پایه‌های مورد نیاز کودکان باشد. در طرح آموزشی توسعه‌ای، دو طرح الف و ب طراحی شده، در طرح الف دو پایه اول و دوم ابتدایی و در طرح ب سه پایه سوم چهارم و پنجم ابتدایی گنجانده شده است.

طوری برنامه‌ریزی شده است که کودک به صورت خلاصه مطالب اصلی را فرا بگیرد و ضمناً به مسائل فرهنگی هم ورود نکردیم؛ تلاش کردیم تا مسائل فرهنگی تداخلی در مسائل آموزشی ایجاد نکند.

بهترین و بدترین خاطره شما از ده سال معلمی کودکان کار چه بوده است؟

بهترین خاطره برای من توانایی خواندن و نوشتن نوجوانی است که پس از ۱۴ سال بی‌سوادی توانست بخواند و متنی را با گریه برایم بخواند که عنوان اش این بود: من دیگر باسواد شدم.

بدترین خاطره ما معلمان کودکان کار هم ترک تحصیل اجباری کودکان است که بسیاری از آنها مجبور می‌شوند درس خواندنشان را ترک کنند. گاهی به خاطر تغییر محل کارشان ناچار می شوند تحصیل را رها کنند. علی رغم اینکه ما با سرکارگر یا کارفرما یا صاحب کارگاهشان صحبت میکنیم که کودک را جا به جا نکند اما باز هم گاهی اصرار ما بی فایده است و کودک برای کار اجباری به منطقه دیگری می رود و دیگر نمی‌تواند برای ادامه تحصیل به این مدرسه بیاد؛ البته امیدواریم این تغییر محل کار به ترک تحصیل دائمی کودک منجر نشود.گاهی هم مهاجرت موجب می شود کودک مجبور شود درس را رها کند.

کد خبر 6092574 علی قدمی

دیگر خبرها

  • زیر ساخت‌ بازار فروش عشایر چهارمحال‌ و بختیاری فراهم می‌شود
  • نقشه راه سرمایه‌گذاری در چهارمحال و بختیاری تدوین شده است
  • ساخت زائرسرا یکی از مطالبات بحق مردم چهارمحال و بختیاری است
  • هزینه ۱۰۰۰ میلیارد ریال برای تجهیز مدارس چهارمحال و بختیاری
  • خبر‌های کوتاه از نقاط مختلف چهارمحال و بختیاری
  • اجرای ۸ هزار و ۳۳۶ پروژه مدرسه‌سازی در استان‌ها
  • شهرکرد و بلداجی خنک‌ترین نقاط چهارمحال و بختیاری
  • بهترین و بدترین خاطره معلم کودکان کار
  • موافقت شورای صدور ساخت آثار سینمایی با فیلم‌نامه هنرمند چهارمحال و بختیاری
  • تفاهم‌نامه ۲۵۰۰ میلیارد تومانی برای ساخت ۱۴۳ کلاس درس در استان بوشهر