Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@23:53:09 GMT

۴۰ عکس تاریخی کربلا و نجف از دریچه لنز شرق شناسان + فیلم

تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۶۸۲۵۶

۴۰ عکس تاریخی کربلا و نجف از دریچه لنز شرق شناسان + فیلم

‍‍‍‍‍‍

دریافت 79 MB

به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی ایرنا، حرم امام علی (ع)، امام حسین (ع) و سایر عتبات عالیات در عراق با ساخت بناهای بزرگ برای قبور آنها در قرن سوم و چهارم هجری به تدریج توجه همه مسلمانان را به خود جلب کرده است. در آن زمان، بغداد و کوفه دو خروجی مهم برای سفر حج بودند و در سفر از شرق سرزمین های اسلامی مانند ایران، خراسان و آسیای میانه، کاروان های بسیاری در مسیر خود از عراق عبور می کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گاهی هم به زیارت حرم امام علی (ع) و امام حسین (ع) می پرداختند. پژوهش توصیفی حاضر با حداکثر شواهد تاریخی شامل متون و منابع مکتوب (مثلاً رهنمودهای حج و سفرنامه) و اسناد تصویری کهن (مثلاً اسناد حج و کتیبه‌های زیارتی شیعیان) در پی آن است که نشان دهد زیارت عتبات عالیات به تدریج تداعی شده است.

برخی از مسلمانان سرزمین‌های اسلامی و بسیاری از کاروان‌های حج که از عراق عبور می‌کردند، به عنوان بخشی از مناسک معنوی زیارت حج، به زیارت حرم‌های ائمه اطهار (ع) در عراق، به‌ویژه مناسک امام علی (ع) و امام حسین(ع) مشرف شدند.

اریک ماتسون شرق شناس آمریکایی در سفر به عراق مجموعه با ارزشی از اماکن مقدس کربلا و نجف عکاسی کرده که اکنون با گذشت ۸۰ سال از قدمت آن همچنان جالب توجه است.

اریک ماتسون شرق شناس و عکاس امریکایی که سال ها در عراق و شام و فلسطین به تحقیق و پژوهش در تاریخ اسلام می پرداخت در سال ۱۹۳۲ سفری به کربلا انجام داد تا از آنچه خود دومین شهر مقدس شیعیان نامیده عکاسی کند.

عکس های او از کربلا شامل چند عکس از بیابان های اطراف شهر و نماهایی از حرم امام حسین(ع) و کوچه و خیابان های کربلاست.

اریک ماتسون عکاس و شرق شناس

مجموعه عکس های ماتسون از شهرهای مقدس و بناهای تاریخی و باستانی عراق، عربستان، فلسطین و سوریه چندی بعد در آژانس عکسی با نام خودش «ماتسون» جمع آوری شد و اکنون از منابع مهم تاریخ معاصر کشورهای عربی به شمار می رود.

ارنست امیل هرتسفلد نیز بین سال های ۱۹۱۱ تا ۱۹۱۳ میلادی کاوش هایی در شهرهای عراق مانند نجف، کاظمین و کربلا آغاز کرد و در دورانی که او برای تحقیق و کاوش های باستان شناسی درباره تمدن های میان رودان به عراق رفته است این تصاویر را ثبت کرد.

ارنست امیل هرتسفلد در تخت جمشید

تصاویر تاریخی از کربلا خود یک سند تاریخ است و اهمیت بسزایی دارد اما تصاویر کربلا عمری بیش از صد و اندی سال ندارند و این از اهمیت موضوع کمی کاسته است.

عکس‌های این گزارش به قدیمی‌ترین عکس های باقی مانده از حرم سیدالشهدا در کربلا، امام حسن عسگری (ع) در سامرا و امامان موسی کاظم و جواد (ع) در کاظمیه یا کاظمین مربوط می شود.

برچسب‌ها عکاسی کربلا سامرا ماه محرم هنرهای تجسمی امام حسین (ع) نجف پروندهٔ خبری تکیه ایرنا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: عکاسی کربلا سامرا عکاسی کربلا سامرا ماه محرم هنرهای تجسمی امام حسین ع نجف امام حسین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۶۸۲۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتاب «رازهای زیارت اربعین» روانه بازار نشر شد

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «رازهای زیارت اربعین» اثر محمد سند با تحقیق ابراهیم حسین بغدادی و ترجمه محمد خنیفرزاده در ۱۷۶ صفحه در مجتمع فرهنگی فاطمیه اصفهان تهیه و به همت مؤسسه بوستان کتاب به چاپ رسید.

نویسنده اثر حاضر مطالب ارزنده‌ای درباره فلسفه زیارت اربعین و وسعت انعکاس آن بر روح و روانِ بشر بیان کرده است. کشش و شیفتگی شدیدی که این شعیره مقدس به حضرت اباعبدالله الحسین (ع) به طور ویژه و به دیگر شهدای کربلا به طور عام در وجود ما می‌دواند، کانون توجه ما در این کتاب است؛ چیزی که موجب می‌شود روحیه باصفای انسان با ایمان در جامعه‌ای که در آن به سر می‌برد، ممتاز و برجسته کند و نمونه فاخری از همزیستی بر پایه عشق و محبت الهی را در میان همنوعان خود رقم زند.

ساختار اثر

این کتاب در سه فصل تألیف شده است؛ فصل اول با عنوان «زیارت اربعین، تعالی‌بخش فطرت انسانی» نیروی محرک در زیارت اربعین، مهدویت در امتداد عاشورا و شعائر حسینی و نظارت مداوم کشورها بر زیارت اربعین را بررسی کرده و حرمت مناسبت و موسم اربعین، سکولاریسم نوین و زیارت امام حسین (ع) و دلیل تمرکز بر زیارت امام حسین (ع) را شرح داده و گنبد حسینیِ آسمان و تربت روحانی آن، حورالعین، پرتوی از نور حسین (ع) و دیدار امام حسین (ع) و فراموشی حوریان را به نگارش درآورده است.

نویسنده در فصل دوم با عنوان «زیارت اربعین، تمدن یا حکومت» ابعاد زیارت اربعین امام حسین (ع)، قرآن کریم و فرهنگ و تمدن و قواعد جهانی نظام اهل بیت (ع) را بیان کرده و جایگاه علمی نظام حوزه در پژوهش‌های غربیان، راز موفقیت نظام تشیع و رازهای قواعد حاکم بر نظام اهل بیت (ع) را مورد تأکید قرار داده است.

«فلسفه شعائر حسینی» عنوان سومین و آخرین فصل از کتاب حاضر است که در آن یعقوب و گریه او بر یوسف (ع)، شعار حضرت مهدی (عج) و اهل بیت (ع) قطب و محور مودت تبیین شده و تفاوت‌های اسلام عمومی با اسلام ایمانی، فلسفه ولایت و رجعت سران عدالت الهی به رشته تحریر درآمده است.

کد خبر 6089496 فاطمه علی آبادی

دیگر خبرها

  • آیا صدام حسین واقعا «دیوانه خاورمیانه» بود؟
  • مرمت کاروانسرای ینگی‌امام ۲۰۰ میلیارد تومان می‌خواهد
  • کتاب «رازهای زیارت اربعین» روانه بازار نشر شد
  • امام جمعه نجف اشرف: اوضاع جهان به نفع اسلام پیش می رود
  • برد تاریخی افغانستان بر عراق در جام ملت‌ها
  • مراسم ویژه خدام حسینی در حرم مطهر امام حسین(ع) عصر جمعه
  • معرفی برترین‌های ۵ وزن نخست کشتی فرنگی نوجوانان جام صفوی
  • انجام عمل بسته دریچه آئورت برای نخستین‌ بار در غرب کشور
  • انجام عمل بسته دریچه آئورت برای اولین‌بار در غرب کشور
  • انجام عمل تاوی در بخش آنژیوگرافی قلب بیمارستان امام علی (ع)