Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-05-01@00:09:48 GMT

عراق بر روی «اروند رود» سد می‌سازد

تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۶۸۹۵۵

عراق بر روی «اروند رود» سد می‌سازد

آفتاب‌‌نیوز :

دبیرخانه هیات دولت عراق از پایان یافتن طراحی ساخت سدی بزرگ بر روی «اروند رود» از سوی شرکت ایتالیایی «تکنیکال» خبر داد و تاکید کرد که شرکت ایتالیایی تکنیکال طراحی‌های مربوط به ساخت این سد آبی بزرگ بر روی شط العرب (اروند رود) را به پایان رسانده است، این سد میلیارد‌ها مترمکعب آبی را که به خلیج فارس ریخته می‌شود، جمع کرده و به شکل نهایی به کم آبی در مناطق جنوبی پایان خواهد داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طبق گزارش الفرات نیوز عراق، در همین رابطه، «نجم عبد طارش»، مشاور کمیته بهبود کیفیت آب وابسته به دبیرخانه هیات دولت اظهار داشت: سدی که شرکت ایتالیایی تکنیکال طراحی آن را تمام کرده موجب مدیریت حرکت آب و متوقف‌سازی ریخته شدن و هدررفت آن به خلیج فارس خواهد شد و علاوه بر این، سد مذکور مانع از شکل‌گیری «زبانه نمک» و حرکت آب شور به داخل اراضی عراق به خصوص استان بصره خواهد شد و حجم آب زیادی برای استان‌های جنوبی به ویژه بصره و ذی قار تامین کرده و علاوه بر پایان دادن به مشکل کم‌آبی در این منطقه، به تغدیه و آب‌رسانی به اهوار (تالاب‌ها) در صورت کاهش سطح آب کمک خواهد کرد.

طارش افزود: این سد طوری طراحی شده که خروجی ۷۰ متر مکعب آب در ثانیه خواهد داشت و این مقدار برای کشت در اراضی زراعی قابل توجهی در استان‌های جنوبی کافی است و همچنین به احیای بوستان‌هایی که از خشکسالی و شوری آب تاثیر پذیرفته‌اند، کمک خواهد کرد.

دبیرخانه هیات عراق ضمن تاکید بر حمایت کامل از این پروژه و برداشتن گام‌هایی مهم در این زمینه تاکید کرد: این پروژه یک میلیارد دلار هزینه دارد و می‌توان اجرای آن را آغاز کرد به خصوص که به خاطر مازاد درآمد‌های نفتی مشکلی از بابت تامین اعتبارات وجود ندارد.

اطمینان عراق از رفع نگرانی‌های ایران

طارش اظهار داشت: این پروژه احتمال دارد با اعتراض طرف ایرانی به خاطر تاثیر پذیرفتن بنادر این کشور در شط العرب (اروند رود) از این سد همراه شود، اما این مساله را می‌توان با ساخت سدی در جنوب بصره حل کرد و به طرف ایرانی اطمینان داد که بنادرش تحت تاثیر این سد قرار نخواهند گرفت.

وی در پایان از نمایندگان استان‌های جنوبی در پارلمان خواست تا از این پروژه حیاتی حمایت کنند تا هر چه سریعتر کار ساخت این پروژه آغاز شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

منبع: آفتاب

کلیدواژه: عراق سد اروند رود اروند رود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۶۸۹۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز بلیت‌فروشی «آن‌ها دروغ می‌گویند» از ظهر امروز

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، پیش‌فروش بلیت‌های نمایش «آن‌ها دروغ می‌گویند» به نویسندگی و کارگردانی سهراب حسینی از ساعت ۱۲ ظهر امروز ۹ اردیبهشت ماه در سایت تیوال به نشانی tiwall.com/p/doroughmigouyand آغاز می‌شود.

هومن برق‌نورد، سارا رسول‌زاده و سهیل مستجابیان بازیگران این نمایش هستند.

حسن مصطفوی تهیه‌کنندگی این اثر را بر عهده دارد و مریم نراقی مجری طرح پروژه است.

طراحی گریم این پروژه بر عهده بهنام معیریان است و ارکستر موسیقی ۱۵ نفره به آهنگسازی بهزاد عبدی بازیگران را همراهی می‌کنند.

«آن‌ها دروغ می‌گویند» روایت زن و مردی جوان است که پس از آشنایی با هم دست به طراحی یک سرقت می‌زنند و در مسیر این کار فجایعی پیش می‌آید.

این نمایش از ۲۷ اردیبهشت در دو سانس ۱۸:۱۵ و ۲۰:۱۵ در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه می‌رود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آسمان‌خراش‌ها؛ قاتل یا ناجی شهرها؟
  • اطلاعیه جدید وزارت حمل و نقل عراق درباره انتقال مسافران از اروند رود
  • میدان ۱۲ فرودین، نماد ناکارآمدی مدیریت شهری در سنندج + گزارش پیگیری
  • طراحی و ساخت برج‌های تقطیر محصولی ازشرکتی دانش‌بنیان
  • تویوتا برای جوانان و خانواده ها خودروی برقی می سازد
  • ربات صنعتی ایران ساخت با هفت درجه آزادی تولید شد
  • آغاز بلیت‌فروشی «آن‌ها دروغ می‌گویند» از ظهر امروز
  • ربات صنعتی ایران ساخت با هفت درجه آزادی طراحی شد
  • ترکیه ناو هواپیمابر می‌سازد
  • طراحی و ساخت برج‌های تقطیر توسط یک شرکت دانش‌بنیان